Stop slaat door bij stekkerdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkundic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-10-2022
Wij zijn een paar dagen geleden verhuisd en ik liep tegen een opmerkelijk probleem aan.

Als ik de stekkerdoos in een stopcontact doe komt er een knal met vonk en de stroom valt eruit. Stekkerdoos uit het stopcontact, groep en de aardlekschakelaar in de meterkast omhoog en alles doet het weer. Met een andere stekkerdoos geprobeerd, maar het resultaat is hetzelfde.
Als ik de stekker van de tv, opladers of andere dingen in hetzelfde stopcontact steek is er niks aan de hand.

Weet iemand hoe dit komt en hoe het op te lossen is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:11

FreakNL

Well do ya punk?

Is die TV stekker wel geaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
even een wilde gok: als je een stekker in een stopcontact doet, gaan de contactpunten uit elkaar, en bij dikkere stekkers (stekkerdoos) gaan ze net iets verder uit elkaar dan bij een dunnere stekker (tv, oplader) en maakt het stopcontact net geen kortsluiting. En ik neem aan dat die stekkerdozen in andere stopcontacten geen probleem geeft.

sowieso stopcontact vervangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:22

Freakie1NL

Grote Baas

TV's zijn al jaren, zoniet decennia, klasse 2.

[ Voor 8% gewijzigd door Freakie1NL op 04-09-2022 07:21 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zou het ook zoeken in het verschil qua stekker. Je stekkerdoos heeft waarschijnlijk een geaarde stekker? Klinkt haast of er fase staat op de aarde van de wcd.

Spanning uitschakelen en je wcd openmaken. Zijn de verschillende kleuren aders goed aangesloten? Geen te ver gestripte aders die contact maken met onderdelen waar ze geen contact mee moeten maken? Kleuren zeggen ook niet alles als iemand ergens verderop heeft zitten klooien en kleuren verkeerd heeft toegepast, dus nameten met een multimeter is ook geen verkeerd idee. Zie je verkleuring/aanslag op metalen onderdelen?

Ik zou even extra voorzichtig doen en dus ook niet de aardelipjes (geen idee wat de officiële term is :P ) van je wcd aanraken met je hand, iets wat normaal wel probleemloos moet kunnen.

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 04-09-2022 08:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welk tv/audio apparaat van jou is geaard ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nkundic schreef op zondag 4 september 2022 @ 06:54:
Wij zijn een paar dagen geleden verhuisd en ik liep tegen een opmerkelijk probleem aan.

Als ik de stekkerdoos in een stopcontact doe komt er een knal met vonk en de stroom valt eruit. Stekkerdoos uit het stopcontact, groep en de aardlekschakelaar in de meterkast omhoog en alles doet het weer. Met een andere stekkerdoos geprobeerd, maar het resultaat is hetzelfde.
Als ik de stekker van de tv, opladers of andere dingen in hetzelfde stopcontact steek is er niks aan de hand.

Weet iemand hoe dit komt en hoe het op te lossen is?
Kan er evt. vuil of vocht in de stekkerdozen zitten door/na verhuizen ?
Denk dat er toch in een kabel een breuk zit od.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:47

pistole

Frutter

Met een andere stekkerdoos geprobeerd, maar het resultaat is hetzelfde.
Als het alleen met (geaarde) stekkerdozen gebeurt, maar niet met (ongeaarde) stekkers rechtstreeks, dan ligt het aan de randaarde. Ik zou zelf niet gaan knoeien zonder ervaring maar een installateur laten komen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als ik 't goed begrijp, is de stekkerdoos zélf niet het probleem (als in: stekkerdoos in een andere wandcontactdoos = geen probleem, andere stekkerdoos in probleem-wandcontactdoos = wél probleem), dan zou ik gewoon die wandcontactdoos even van de muur schroeven nadat je de spanning van die groep afgehaald hebt en dit gecontroleerd hebt met een werkende spanningzoeker. Misschien is het meteen duidelijk wat er mis is met je wandcontactdoos. Zo niet, een expert laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-06 15:14
WCD inspecteren, ws een los contact of draad te ver gestript inderdaad. Of in een te kleine inbouwdoos gemonteerd en daarom "gemodificeerd" (dubbel inbouw geaard in een enkele ronde inbouwdoos) je hebt er beunhazen bij. Zou kunnen dat hierdoor de aarde op een of andere manier met fase in contact komt wanneer er een stekker met randaarde wordt gebruikt. Als er niets aan te zien is, sowieso vervangen.

[ Voor 31% gewijzigd door Eivogel1985 op 04-09-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Klinkt als dat er ergens spanning op de aarding zit. Zou de wandcontactdoos en draden eens doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 20:44

Managelorian

“This is the workflow.”

Bij iemand met ervaring in de elektrotechniek zou ik aanraden om de onderlinge spanningen te meten (zoals o.a. @Kaaiman ook al aangeeft), maar als TS voor dit doel eerst een multimeter moet kopen dan is deze casus m.i. niet geschikt om voor het eerst te meten met een multimeter. Daarvoor is werken met netspanning te gevaarlijk. In dat geval is het beter om (al dan niet betaalde) hulp in te schakelen.

OT: afgezien van het meten van de spanningen in de WCD zou ik met wisselen van apparaten- en WCD's proberen het probleem te isoleren. Dit kan nl. in het apparaat zitten, in het desbetreffende WCD of in de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb ik eens gehad... En allicht niet bij jou van toepassing maar tijdens stucwerk/opknappen had diegene de wcd's losgemaakt en afgeplakt en, shoot me, doordat er stuc in de wcd terecht gekomen was en een verbinding maakte, klapte de hele groep eruit. Zowel bij een gsm-lader als bij een dikke stofzuiger.

Oplossing toen: hoofdschakelaar om, wcd uitbouwen (zover mogelijk), schoonmaken / schrapen, en alles weer monteren.

Maar, het zal toeval geweest zijn dat ik er 3 moest schoonmaken en sindsdien nooit meer last van gehad.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nkundic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-10-2022
Dank voor jullie reacties. Ik heb toch nog maar een andere (oudere) stekkerdoos geprobeerd en met deze was er niks aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:47
Heeft die oudere stekkerdoos wel randaarde? Anders heb je mogelijk nog steeds een gevaarlijke situatie.

Always look on the bright side of life.

Pagina: 1