Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-07 13:27

TL;DR

In geval van volgende aansluiting:
code:
1
Xbox Series X (en andere apparaten) --> Onkyo TX-NR6100 (8K Enhanced HDMI input) --> Philips PML9506 (HDMI input 2 in "Optimal (game)"-stand)

Krijg ik geen correcte beeldweergave.

Volgende aansluitingsschema's werken wel correct, maar zijn suboptimaal:
code:
1
Xbox Series X (en andere apparaten) --> Philips PML9506 (HDMI input 1 in "Optimal (game)"-stand) --> Onkyo TX-NR6100 (eARC connectie)

Hierbij zijn mijn enige 2 HDMI 2.1 poorten op de televisie al meteen volzet en zijn mijn bestaande poorten op de receiver dus de facto onbruikbaar geworden voor elk toestel waarbij ik ALLM/VRR wil gebruiken.

code:
1
Xbox Series X (en andere apparaten) --> Onkyo TX-NR6100 (8K Enhanced HDMI input) --> Philips PML9506 (HDMI input 2 in "Optimal"-stand)

Hierbij kan ik wel de poorten op mijn receiver gebruiken, maar verlies ik dus ALLM/VRR voor elk van deze poorten.

Volgens de specs zou de eerste aansluitingswijze prima moeten werken. Hoe kan ik dit verhelpen?

The long and short of it

Ik kocht recent een nieuwe televisie en receiver. De Philips PML9506 Mini-LED leek een mooie combinatie met de Onkyo TX-NR-6100. De eARC-poort HDMI 2.1-poort van de televisie om de ingebouwde (Android TV) apps geluid te laten weergeven op mijn 5.1 systeem,. De 3 HDMI 2.1-poorten + 3 HDMI 2.0 poorten van de AVR zouden vervolgens dienen om de veelheid aan componenten een plaatsje te geven op deze nieuwe Mini-LED televisie.

Jammer genoeg heb ik totaal onbetrouwbare weergave eens ik gebruik wil maken van ALLM/VRR. Het beeld wordt niet meer herkend en ik kan niet pinpointen of dat gelegen is aan de AVR of de televisie. Hopelijk weet iemand raad om me te helpen troubleshooten.

Na de nodige firmware-updates en eerste kalibraties sluit ik mijn Xbox Series X aan en merk meteen dat hij niet automatisch naar "game mode" gaat en/of VRR/ALLM ondersteunt. Even de manual erop naslaan: op de Philips-televisie moest ik "HDMI Ultra HD" op "Optimal (Game)" zetten, ipv op "Optimal" en op de Onkyo Receiver moest ik de desbetreffende poort op "8K Enhanced" zetten ipv de standaard "4K Enhanced" om de 40 gbit bandbreedte op die poort door mijn gecertificeerde HDMI-kabel te jagen.

En voorwaar: het werkte, of toch eventjes... Want naarmate ik meer bronnen aansloot (een Playstation 4 Pro, die ook netjes automatisch naar "Game" en "HDR" sprong, een Playstation 3, een nVidia Shield, mijn Orange TV-decoder,...) schakel ik op een bepaald ogenblik terug mijn Xbox Series X in en krijg... heel vaag beeld (blijkbaar resolutie 640x480) en geen mogelijkheid meer om het beeld netjes op 4K/120 met ALLM en VRR te zetten. Het wordt op geen enkele manier herkend, totdat ik de terugschakel naar "Optimal" in de "HDMI Ultra HD"-setting; uiteraard met het verlies van ALLM en VRR tot gevolg.

Ik had in de tussentijd ook een beetje gespeeld met de HDMI CEC-instellingen en vond het al een beetje raar dat mijn Philips-TV steevast "HDMI 1" identificeerde als 1 van de aan mijn receiver gekoppelde apparaten.

Ik koppel de Xbox Series X en de PS4 Pro even rechtstreeks op HDMI 1 en HDMI 2 aan, en schakel terug naar "Optimal (Game)": 4K/120 met feilloze ALLM en VRR valt me te beurt! Terugschakelen via de Onkyo AVR: problemen zijn terug

Dan maar even factory reset van beide toestellen en helemaal opnieuw beginnen, alles uitgevoerd en geen succes...

Het is mij eigenlijk niet echt duidelijk of de oorzaak te zoeken is in een defectieve receiver of een fout in de TV-software, of een ongelukkige combinatie van toestellen... Ik heb van Onkyo/Aqipa wel een return label gekregen om mijn toestel op te sturen en een vervangunit te bekomen, bij Philips/TP Vision loopt een support case, maar ik ben niet overtuigd dat daar op dit ogenblik diepgaand opgevolgd wordt. Ik heb de logs overgemaakt aan hun support-afdeling, maar dat gaat tot 2 weken duren voor onderzoek, zo wordt me door de snel, maar weinig diepgaand reagerende helpdeskmedewerk via e-mail meegedeeld.

De reviews van de Onkyo-receiver spreken expliciet over de goede werking in combinatie met de Xbox Series X in 4K/120 met ALLM & VRR en vermelden zijn sterktes als zou de Panasonic/Nuvoton-chip vrij van de HDMI 2.1-bug zijn die begin 2021 nog wel eens voor durfde vallen.

Gisteren ben ik bij een collega langsgegaan die over een Samsung QE65T95 beschikt, langsegaan. Dat is geen volwaardige HDMI 2.1 televisie, maar die heeft wel ALLM en VRR. Daar deed de Onkyo het in combinatie met Xbox series X (+ laptop en Nvidia shield op andere diverse andere AVR-poorten aangesloten) prima. Ik heb een tweetal uur, poortjes gewisseld, instellingen gewijzigd, kabels geswapt,... in een poging om de boel onderuit te halen, maar daar werkte het gewoon prima...

Heeft iemand van dit forum enig idee? En, misschien een beetje een stretch, is er iemand bereid om mij even te helpen met fysiek troubleshooten?

Concreet zou ik dan mijn receiver + Xbox Series X afkoppelen en graag testen bij iemand die ook een televisie heeft die voorzien is van HDMI 2.1-ingangen. (Ik heb niet direct vrienden/kennissen die over zo'n toestel beschikken). Zo kan ik alvast dichter bij de root cause komen en detecteren of het al dan niet waarschijnlijk is dat het aan mijn TV ligt?

Foto's: een weergave van de gedetecteerd mogelijkheden van de xbox series x bij rechtstreeks aansluiten en een weergave van de mogelijkheden bij aansluiten via AVR en "Optimal (Game)"-instellingen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCALH0MGURVKTnmw3ucNZXIuUjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XicQR5O9nLEM24U4vIHGNu3g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMHUPbH9w4SVW-5661DIZlEbDkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/au3R4HfnCUL3KO1sKjtz8rWa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ChAoS Overlord op 04-09-2022 19:34 . Reden: Korte samenvatting tbv snel begrip (TL;DR) ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je je startpost aanpassen, en er dan een concreet leesbaar verhaal in 1 alinea van maken?
Reviews bla, Xbox bla, heeft allemaal niks met je probleem te maken heb ik het idee.

Dus wat is je probleem, in max 3 zinnen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
@The Eagle Ik heb een TL'DR toegevoegd om de context snel begrijpelijk te maken. Dank voor je feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk, dat helpt al :)
Als ik nou dat VRR en ALLM niet op had hoeven zoeken had dat nog meer gescheeld :P

Anyway:
https://eu.onkyo.com/en-G...v-receiver-7.2ch/p/248059
Note: 8K video passthrough is not supported on HDMI inputs 4–6 and Sub/Zone 2 Out.
Dus dan is vraag 1 welke HDMI aansluitingen je allemaal hebt gebruikt om de boel aan te sluiten.
Vraag twee is of je kabels ook allemaal de juiste HDMI standaard ondersteunen (al zou dat theoretisch niet uit moeten maken).
Vraag 3 is of je die instelling op je receiver niet per input moet doen. Ik zou verwachten van wel namelijk, individuele instellingen per input is bij de meeste merken het geval.

Edit: moet dus idd per bron, zie pagina 106 van je handleiding: https://eu.onkyo.com/medi...-NR6100-En-200616-web.pdf
Ietsje verder zie je ook de default instellingen per aansluiting, zou me niks verbazen als je ook een van die in gebruikt hebt (zie vraag 1) ;)

Dus begin eens met die 8k op hdmi 1 tm 3 aan te zetten en dan ook je tv op dat VRR verhaal. Dat zou moeten werken.

[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 04-09-2022 21:23 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
Hi @The Eagle! Snelle reactie, super!

Ik ben allemaal officiële gecertificeerde HDMI 2.1 kabels en gebruik (op dit ogenblik) enkel 1 of meer poorten die full HDMI 2.1 ondersteunen (inderdaad de eerste 3).

Daarnaast had ik via de onkyo interface ook reeds 8K enhanced geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:40

FeaR

In GoT we trust

ChAoS Overlord schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:13:
Ik ben allemaal officiële gecertificeerde HDMI 2.1 kabels...
Heb je dezelfde kabels gebruikt bij de test bij de collega? Dat in die case dus echt alleen de TV anders was?

Onkyo an sich lijkt me werkend aangezien het bij de collega naar behoren functioneerde. Nadeel met HDMI is dat apparatuur losstaand kan werken maar dat de gehele keten niet werkt. Zelf een andere HDMI kabel kan uitmaken. Anders ook eens testen met HDMI CEC uit. Puur om HDMI CEC niet te gebruiken zodat die handshake niet plaats hoeft te vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door FeaR op 05-09-2022 14:03 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
Ik heb inderdaad CEC eens aan- en uitgeschakeld (als het uitgeschakeld is, dan is eARC niet werkend natuurlijk, maar voor testing purposes is dat aanvaardbaar, uiteraard).

Ik had ook m'n eigen kabels mee en die gebruikt om helemaal zeker te zijn.

Ik kreeg bovendien van Philips/TP-Vision een update dat ze m'n ticket afsluiten de uitleg die ik krijg:
Inmiddels heeft de technische afdeling uw case bekeken en de logbestanden onderzocht.
Daarbij wordt het volgende vermeld; In de logs kan worden gezien dat de AVR (receiver) een onjuist fysiek adres rapporteert aan de TV. Daarom kunnen we (de technische afdeling) de beschreven situatie zien. De TV gaat hier 100% niet in de fout.
Ik ben hier helemaal niet zo opgetogen mee, want het lijkt me eerder alsof men me met een kluitje in het riet stuurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRinus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 16:42
Philips geeft dus Onkyo de schuld?

Heb je ook de laatste Onkyo-firmware update geinstalleerd?
Ik lees in hun release notes dat een soort gelijk probleem al eens is opgelost met een Sony TV:
https://www.onkyousa.com/..._TX-NR6100_09-09-2022.pdf

Ik daar contact op nemen met support.

• moca
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 19:15
Wat zijn je verdere ervaringen met deze tv? Ik twijfel om de 65 inch te kopen voor 899,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
Hi @DeRinus dank voor je heads-up. Update uitgevoerd en jammer genoeg bood dit geen soelaas. De Onkyo Support wordt doorgelust naar Aqipa (eigenlijk de importeur voor Europa) en het enige dat ze aanbieden is een replacement of refund. Meer kunnen ze niet doen, beweren ze. 😟 Ik vermoed dat de televisie aan de oorzaak ligt, maar kan niet 100% zeker zijn.

@moca Ik zou de televisie een B+ rating geven qua beeldkwaliteit. Ik zie toch een zekere detail crush in het zwart, zelfs na flink tweaken, wanneer ik de FALD aanschakel. De interface is wel snel genoeg al staan sommige instellingen op onlogische plaatsen, maar dat vind ik bij Samsung-televisies ook wel het geval. Daarnaast is de FALD niet altijd even responsief en kan je bij sterk contrasterend beeld, surtout in SDR wel wat "ghosting"-artifacten zien. Het panel is in mijn exemplaar wel afdoende goed, met eerder weinig "Dirty Screen Effect".

Ik heb ook toegehapt omwille van de 900 EUR-deal en voor dat geld krijg je in mijn ogen zeker weten bang for the buck, maar een perfecte televisie is het niet. (In mijn ogen bestaat dat overigens niet vandaag de dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 19:15
Dankjewel voor je uitleg. Ik denk ook dat je voor deze prijs geen miskoop kan doen.
Pagina: 1