Beste Tweakers,
Sinds een tijdje aan het meelezen hier en dat heeft me al gigantisch geholpen.
Na de verhuizing 1.5 jaar geleden, hebben we inmiddels weer wat geld gespaard om in het huis te stoppen in de vorm van zonnepanelen.
Foto's
:strip_exif()/f/image/UrjnKaDbU665xy7SyWAvttuB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5qmOoltQHwSkabgegc4Knt7S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bj7f7XQiAXXNBukItgNmkq7T.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare dakruimte
Ons dak op zuid-zuid-west (50 graden) en het dak van onze bijkeuken/garage.
In de toekomst komt er een dakkapel. Op korte termijn wordt de pijp van de ventilatie vervangen door ventilatiedakpan. Dan komen we dus in de situatie zoals ingetekend in Sunny Design.
Schaduw
De rookgasafvoer van de CV.
Jaarverbruik
We gebruiken zo'n 1900 kWh per jaar, al zal dat zeker gaan toenemen in de toekomst.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Budget staat niet vast. Wil een redelijke kWh/€.
Doel is om de energierekening te verlagen en voorbereid zijn op de toekomst.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur, bij voorkeur lokaal.
Bijhouden van data
Iets standaards voldoet.
Reeds verkregen offertes
Eerste aanvraag is de deur uit. Bij een lokale partij, die gaan een paar huizen verderop in oktober aan de slag.
Regio
Kop van Noord-Holland
Overige info
Mijn idee is om de onderste 2 panelen in de toekomst te verplaatsen naar de dakkapel. Daarop gaan er maar 2 passen, dus daarom de keuze om er nu geen 3 op de onderste rij te leggen.
Op de bijkeuken/garage wil ik erbij om 's ochtends en en 's avonds net wat eerder en later nog wat opbrengst te hebben.
Mijn vragen
- Waar moet ik rekening mee houden in mijn geval?
- Volgens mij kom ik weg met 3 strings en een standaard omvormer, correct? In Sunny Design kom ik niet verder met aansluiten, krijg de melding "Er konden geen configuratievoorstellen worden bepaald.", maar de kans is groot dat dat aan mijn gebrek aan kennis van het programma ligt.
- M'n dak op noord kan 9 panelen hebben, maar de opbrengst zal daar rond de 50% zijn, ik denk dat ik daar nog niet aan ga beginnen. Kan ik wel al rekening houden met deze eventuele uitbereiding in de toekomst d.m.v. de omvormer o.i.d.?
Sinds een tijdje aan het meelezen hier en dat heeft me al gigantisch geholpen.
Na de verhuizing 1.5 jaar geleden, hebben we inmiddels weer wat geld gespaard om in het huis te stoppen in de vorm van zonnepanelen.
Foto's
:strip_exif()/f/image/UrjnKaDbU665xy7SyWAvttuB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5qmOoltQHwSkabgegc4Knt7S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bj7f7XQiAXXNBukItgNmkq7T.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare dakruimte
Ons dak op zuid-zuid-west (50 graden) en het dak van onze bijkeuken/garage.
In de toekomst komt er een dakkapel. Op korte termijn wordt de pijp van de ventilatie vervangen door ventilatiedakpan. Dan komen we dus in de situatie zoals ingetekend in Sunny Design.
Schaduw
De rookgasafvoer van de CV.
Jaarverbruik
We gebruiken zo'n 1900 kWh per jaar, al zal dat zeker gaan toenemen in de toekomst.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Budget staat niet vast. Wil een redelijke kWh/€.
Doel is om de energierekening te verlagen en voorbereid zijn op de toekomst.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur, bij voorkeur lokaal.
Bijhouden van data
Iets standaards voldoet.
Reeds verkregen offertes
Eerste aanvraag is de deur uit. Bij een lokale partij, die gaan een paar huizen verderop in oktober aan de slag.
Regio
Kop van Noord-Holland
Overige info
Mijn idee is om de onderste 2 panelen in de toekomst te verplaatsen naar de dakkapel. Daarop gaan er maar 2 passen, dus daarom de keuze om er nu geen 3 op de onderste rij te leggen.
Op de bijkeuken/garage wil ik erbij om 's ochtends en en 's avonds net wat eerder en later nog wat opbrengst te hebben.
Mijn vragen
- Waar moet ik rekening mee houden in mijn geval?
- Volgens mij kom ik weg met 3 strings en een standaard omvormer, correct? In Sunny Design kom ik niet verder met aansluiten, krijg de melding "Er konden geen configuratievoorstellen worden bepaald.", maar de kans is groot dat dat aan mijn gebrek aan kennis van het programma ligt.
- M'n dak op noord kan 9 panelen hebben, maar de opbrengst zal daar rond de 50% zijn, ik denk dat ik daar nog niet aan ga beginnen. Kan ik wel al rekening houden met deze eventuele uitbereiding in de toekomst d.m.v. de omvormer o.i.d.?
[ Voor 5% gewijzigd door storm-biker op 19-02-2023 11:41 ]
:strip_exif()/f/image/TNCMPo4xjIHGK8bNrXMM8qnL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nwj0UHWuF2gom6lLyD1tXzSS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MSPKvNHU4V87PNJ3obbpJqdn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w5C4GXl6skOAbJLMawVeiNMn.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RNt3VtTPZCSWZ2KL2HQ5gA8R.jpg?f=user_large)