Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,
Sinds een tijdje aan het meelezen hier en dat heeft me al gigantisch geholpen.
Na de verhuizing 1.5 jaar geleden, hebben we inmiddels weer wat geld gespaard om in het huis te stoppen in de vorm van zonnepanelen.

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGz-83n29g0QKhxzUFAAlf3toRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrjnKaDbU665xy7SyWAvttuB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhJqeEjLBfc5ER3OcPNiNwboHzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qmOoltQHwSkabgegc4Knt7S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mb8ka1tpQsRlpO6m8bHRHGWAFx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bj7f7XQiAXXNBukItgNmkq7T.jpg?f=fotoalbum_large

Beschikbare dakruimte
Ons dak op zuid-zuid-west (50 graden) en het dak van onze bijkeuken/garage.
In de toekomst komt er een dakkapel. Op korte termijn wordt de pijp van de ventilatie vervangen door ventilatiedakpan. Dan komen we dus in de situatie zoals ingetekend in Sunny Design.

Schaduw
De rookgasafvoer van de CV.

Jaarverbruik
We gebruiken zo'n 1900 kWh per jaar, al zal dat zeker gaan toenemen in de toekomst.

Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A

Budget en doel
Budget staat niet vast. Wil een redelijke kWh/€.
Doel is om de energierekening te verlagen en voorbereid zijn op de toekomst.

Wie gaat het project uitvoeren
Installateur, bij voorkeur lokaal.

Bijhouden van data
Iets standaards voldoet.

Reeds verkregen offertes
Eerste aanvraag is de deur uit. Bij een lokale partij, die gaan een paar huizen verderop in oktober aan de slag.

Regio
Kop van Noord-Holland

Overige info
Mijn idee is om de onderste 2 panelen in de toekomst te verplaatsen naar de dakkapel. Daarop gaan er maar 2 passen, dus daarom de keuze om er nu geen 3 op de onderste rij te leggen.
Op de bijkeuken/garage wil ik erbij om 's ochtends en en 's avonds net wat eerder en later nog wat opbrengst te hebben.

Mijn vragen
- Waar moet ik rekening mee houden in mijn geval?

- Volgens mij kom ik weg met 3 strings en een standaard omvormer, correct? In Sunny Design kom ik niet verder met aansluiten, krijg de melding "Er konden geen configuratievoorstellen worden bepaald.", maar de kans is groot dat dat aan mijn gebrek aan kennis van het programma ligt. 8)7

- M'n dak op noord kan 9 panelen hebben, maar de opbrengst zal daar rond de 50% zijn, ik denk dat ik daar nog niet aan ga beginnen. Kan ik wel al rekening houden met deze eventuele uitbereiding in de toekomst d.m.v. de omvormer o.i.d.?

[ Voor 5% gewijzigd door storm-biker op 19-02-2023 11:41 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Sunny kan geen oplossing bepalen voor je legplan vanwege de 2x2. Een string van 2 is geen string waar welke string omvormer van voldoende vermogen voor dit dak mee om kan gaan.

Als je gewoon zuid legt zal er als het goed is een advies uit rollen

Met 50 graden is een noord dak heel erg lastig rendabel te doen… zit stevig in de hoek van misschien als je het zelf kan. Zeker niet bij laten doen als uitbreiding op bestaand systeem.

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald op 03-09-2022 23:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• storm-biker
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:19:
Sunny kan geen oplossing bepalen voor je legplan vanwege de 2x2. Een string van 2 is geen string waar welke string omvormer van voldoende vermogen voor dit dak mee om kan gaan.

Als je gewoon zuid legt zal er als het goed is een advies uit rollen

Met 50 graden is een noord dak heel erg lastig rendabel te doen… zit stevig in de hoek van misschien als je het zelf kan. Zeker niet bij laten doen als uitbreiding op bestaand systeem.
Was al bang dat het daarmee te maken had, zonde dat daar nog geen technische oplossing voor bestaat.
Mogelijk in de toekomst als er een nieuwe overkapping in de tuin komt en ik wel meer kwijt kan :D
De 4 panelen eraf en kom nu inderdaad wel verder in Sunny Design :)

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Die 4 panelen op de garage zou je eventueel een eigen (micro)omvormer kunnen geven.
Bijv. een Hoymiles HM-1500, die is redelijk betaalbaar (en zelfs leverbaar momenteel!)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• Ronald
Exact dat wat @Maestro zegt. Er zijn zeker technische oplossingen: die kosten wel extra.

Wil je ook maar in de buurt komen van rendabel op het noord dak, dan moet je het of zelf, of meteen doen. Anders krijg je heel veel extra kosten. En installateur die op locatie is en meer werk doet vraagt minder dan een installateur die terug moet komen voor het noord dak. Denk aan een goede €800

Maar met 400-500kWh/Wp en een productie profiel door het jaar heen bijna geheel in de zomer, leunt de rendabiliteit bijna geheel op de Tlv.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:43
Om wat kleur te geven: als er een partij later langs moet komen voor een relatief beperkte opdracht, is het al gauw anderhalf keer zo duur als wat je nu betaalt. Dat merk ik tenminste.

• storm-biker
  • Niet online
Even een update, legplan aangepast, dakraam is eruit en heb meerdere offertes liggen waarvan ik er een tweetal heb die kans maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-IaZ56KQ8eP2nTd9q_AJizxsnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNCMPo4xjIHGK8bNrXMM8qnL.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de aanvragen gedaan met onderstaand plaatje, alleen dan zonder de 2 landscape panelen op de garage.
Partij 1: 12x Longi lr5-54hpb 405 panelen i.c.m. een Solis 3P4K-4G 3 fase omvormer
Partij 2: 12x Jinko 54hl4-B 410 panelen i.c.m. een Huawei Sun2000-5KTLM1 3 fase omvormer
Qua prijs zitten ze beidde op €1,21/WP.

Partij 2 geeft echter aan dat de Huawei 3 fase omvormer minimaal 6 panelen nodig heeft op de 2e string om goed te werken. Ze geven aan dat 4 panelen wel kan met een 1 fase Huawei omvormer.
Nu zie ik die 2 panelen extra wel zitten en heb ik gevoelsmatig ook liever 3 fase maar het achterste paneel ligt 's ochtends best nog lang in de schaduw, terwijl er juist 6 panelen worden gevraagd voor de string. Is dit erg of niet? Ze geven aan op dat paneel sowieso graag een Huawei optimizer te zetten vanwege de schaduw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVnuhedNcKLNpDpSyAumc-SHERM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwj0UHWuF2gom6lLyD1tXzSS.jpg?f=fotoalbum_large

Partij 1 heeft niets gemeld over een minimale stringlengte, kan de Solis omvormer dit wel aan? M'n dak is 50 graden dus dat kan nooit in één string met de panelen op het platte dak á 10-20 graden. (toch?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFtINZ0u0wqT5VFjJfcStEUfZYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSPKvNHU4V87PNJ3obbpJqdn.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een vraag over de Huawei omvormers, hoe moet ik kijken naar de specs? De 5 kan 7500WP opnemen uit de panelen, maar kan 5000w op het net zetten. Als je naar de bovenste moet kijken, kan de omvormer wel een maatje kleiner lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_b9UYBST8eezRBzL2HJM0HrWq90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5C4GXl6skOAbJLMawVeiNMn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door storm-biker op 19-02-2023 12:04 ]

• Ronald
Partij 2 heeft gelijk. Een string van 6 is ongeschikt voor een 3 fase omvormer.

Ik zou verwachten dat een 4kW enkelfase hier de optimale keuze is. Kun je ruw bepalen met Thomas Berger pvcalc

Wat is de beschikbare breedte voor de 2 panelen op uitbouw naast huis? Portrait ligging is én gunstiger voor diode gebruik én gunstiger omdat opbrengst profiel beter bij de 4 past.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 19-02-2023 16:36 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

De Huawei heeft een start voltage van 200V nodig, dat haal je niet met de aangeboden panelen, die halen maar 31V en keer 6 is dat te weinig, of een andere omvormer die wel een lage startvoltage heeft of andere panelen. Ik heb een string van 6 panelen (Longi450Wp) op een Growatt 3-fase omvormer en die starten gewoon netjes op. Dus het gaat wel en op die twee in de schaduw inderdaad een optimizer doen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Optimizer lost het probleem niet op van een te korte string. Met Ronald eens dat een 1 fase 4 kW omvormer waarschijnlijk de beste keus is.

• Ronald
@klump4u “72cells” panelen zitten richting 40V Vmpp achterin de 40 Voc - dan gaan 6 net op 3 fase. Die zijn op moment echter amper te krijgen. Goede kans dat jouw 450ers dat zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 19-02-2023 16:52 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ronald schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:51:
@klump4u “72cells” panelen zitten richting 40V Vmpp achterin de 40 Voc - dan gaan 6 net op 3 fase. Die zijn op moment echter amper te krijgen. Goede kans dat jouw 450ers dat zijn.
Klopt de mijne zijn meer dan 40V en de Growatt start bij 200V en heeft een minimale mppt van 140V, daarom zei ik ook dat hij beter andere panelen kan zoeken. Maar bij niet of slecht verkrijgbaar moet hij misschien heel anders gaan denken inderdaad.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• storm-biker
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:35:
Partij 2 heeft gelijk. Een string van 6 is ongeschikt voor een 3 fase omvormer.

Ik zou verwachten dat een 4kW enkelfase hier de optimale keuze is. Kun je ruw bepalen met Thomas Berger pvcalc

Wat is de beschikbare breedte voor de 2 panelen op uitbouw naast huis? Portrait ligging is én gunstiger voor diode gebruik én gunstiger omdat opbrengst profiel beter bij de 4 past.
Moest er even opnieuw het dak voor op, maar dat zou net aan moeten passen. Partij 2 had me dezelfde vraag gesteld.
Ik kom uit op: Thomas Berger Pvcalc
Geeft bij een omvormer van 5kW net iets meer opbrengst dan een 4kW.

[ Voor 15% gewijzigd door storm-biker op 21-02-2023 22:05 ]

• Ronald
Ik ben geen fan van 5kW op 1 fase met oog op hoge netspanning. Veel vermogen drijft spanning op, maar hier is een 3 fase dus ongeschikt.

Gebruik dus zware bekabeling (6mm2, dat is meer dan nodig is vanuit veiligheid , maar drukt spanning iets)
En hoe korter hoe beter.

• storm-biker
  • Niet online
Ja vanwege > 5000Wp ook m'n voorkeur voor 3 fase. Ga sowieso vragen of er nog andere panelen mogelijk zijn. Met een 4kW omvormer top je iets meer af maar blijft het vermogen ook wat lager? Is dat waarom je die in eerste instantie aanraadde net als @Oilman ?
2 losse 1 fase omvormers is ook nog een optie, maar dat maakt het wel weer duurder.

[ Voor 36% gewijzigd door storm-biker op 21-02-2023 22:43 ]

• Ronald
Alleen 72 cell panelen hebben genoeg spanning om met 6 op een 3 fase te kunnen… maar in dit geval zou ik dat zelfs niet doen omdat je die 2 echt wel in bypass wil kunnen draaien.

2x enkelfase kan. De GoodWe XS serie is best laag in prijs, dus nog een reeele optie.

• storm-biker
  • Niet online
Heb de offerte om laten zetten naar 2 enkelfase omvormers en 14 panelen en kom daarmee uit op €1,17 per Wp. Legplan als onderstaande, al zullen de 2 achterste panelen op de garage in de praktijk nog wel een stuk naar achter moeten vanwege de rijafstand.
Vanmiddag nog even langs bij ze, want mis de 2 optimizers nu en wil er ook in vermeld hebben dat ze 4mm kabel gebruiken van de omvormers naar de meterkast en dat ze ze op 2 verschillende fases en dus ook 2 groepen aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjwcC42-79u2EQVJ6HH_MnXovS4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RNt3VtTPZCSWZ2KL2HQ5gA8R.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxQEGSK2iEtTVlnX6zOCoKXlPcA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H0RAWHdImIMkH1wAQ15d4y34.jpg?f=user_large
Pagina: 1