10 Jaar geleden zonnepanelen gelegd, omvormers voldoende?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:15
Ik heb in 2012 zonnenpanelen laten leggen op mijn dak. Ik was toen niet echt bezig met de technische kant van zonnenpanelen en het moest toen nog vooruit gaan indien ik nog wou genieten van groenestroomcertificaten.

Nu dat ik wat aan het spelen was met HomeWizard dacht ik eens te zien wat mijn panelen eigenlijk nog opleveren. Mijn vrouw doet normaal de administratie en ik heb nooit gekeken naar de opbrengst. Deze leek me wel goed.

Vanadaag was ik mijn stroomtarief aan het berekenen voor HomeWizard en eens een simulatie gemaakt van tarieven op VREG om te zien dat we in de buurt komen. Ik moest dan ons gebruik opgeven en mijn PV installatie in Kw. Blijkt dat ik met een installatie van 20 panelen van 250W toch nog een verbuik heb jaarlijks van dag 596kWh en nacht 1.833kWh. Een gemiddeld gezin van 4 personen zou volgens de simulator gemiddeld 3.902kWh verbruiken. Dat zou betekenen dat ik maar 1.473kWh zou opwekken, of mijn gebruik is natuurlijk pakken hoger.

Nu met dat allemaal in achterhoofd, ben ik gaan zien naar de offerte en daarin staat dat er een SMA 5000 TL-20 geplaats zou worden, nu zie ik dat ik niet één maar twee omvormers heb, van SMA, maar dan de SB 2000HF-30. Deze zijn max 2100W, dat is maar 4200W, met 96% performantie is dat maar 4032W. Ik heb wel twee daken met zonnepanelen, 10x 250W op mijn plat dak, en 10x 250W op mijn dak zelf.

Ben ik nu in het zak gezet hiermee?

*** Info Zonnepanelen ***

Ligging volgens de zonnekaart vlaanderen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRaZLNhj77h1u-w1zR6NTMm2hV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aHAMuYujrfADeLAwAB56hwbE.png?f=fotoalbum_large

Luchtfoto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ugen16NdCdI-cxiZ_KWbsRgdhk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AAWRmegcUaPr8XxI0ks9VpXi.png?f=user_large

Installatie
20x ET-Solar - ET-P660250
2x SB 2000HF-30

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
Als alles goed werkt heb je met 2kW omvormers voor 2,5kW geen serieuze minder opbrengst. De sets kunnen slechts enkele uren per jaar meer leveren.

Zit er een display op de omvormers met opbrengst?
Zijn het modellen via Bluetooth uit te lezen? Al heb ik dat niet betrouwbaar aan de praat gekregen bij een iets recentere 3,6kW

Nu zit jij te gissen, en jij weet al meer dan wij ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:41
Als je een slimme meter hebt kun je ook vandaag nog testen hoe goed ze het nog doen. Zo rond 12.00 uur zet je je gebruikers uit in de meterkast en kijk je hoeveel je teruglevert. Je zult vast niet 5kW opwekken in deze tijd, maar 2 a 3 kW moet toch gewoon mogelijk zijn.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Veel makkelijker, @Gerardus1956

https://www.energymatters.com.au/images/SMA/sma-sbhf.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcVs-0pNSEHgwixWqc-_s_doE-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jdu3UJD4NS3k1XbuFiuZ1Fxb.png?f=user_large
Gewoon op de display kijken ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Ronald schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:56:
Als alles goed werkt heb je met 2kW omvormers voor 2,5kW geen serieuze minder opbrengst. De sets kunnen slechts enkele uren per jaar meer leveren.

Zit er een display op de omvormers met opbrengst?
Zijn het modellen via Bluetooth uit te lezen? Al heb ik dat niet betrouwbaar aan de praat gekregen bij een iets recentere 3,6kW

Nu zit jij te gissen, en jij weet al meer dan wij ;)
Dan ben ik al wat gerustgesteld. Op het platte dak liggen mijn panelen in een lagere graad om er toch nog 10 op te krijgen. Dus ik denk dat het dan nog wel zal meevallen. Was wel aan het denken om misschien in de toekomst een iets lager aantal te leggen, maar dan panelen met een hogere opbrengst zodat ik iets meer plaats heb op het dak voor bijvoorbeeld een zonneboiler.
Gerardus1956 schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:43:
Als je een slimme meter hebt kun je ook vandaag nog testen hoe goed ze het nog doen. Zo rond 12.00 uur zet je je gebruikers uit in de meterkast en kijk je hoeveel je teruglevert. Je zult vast niet 5kW opwekken in deze tijd, maar 2 a 3 kW moet toch gewoon mogelijk zijn.
Een slimme meter heb ik nog niet, of je moet die van HomeWizard bedoelen. Ik heb gisteren dan ook een 1-fase meter van hen nog gekocht om dit vanaf nu in het oog te kunnen houden.
Ik heb inderdaad displays, zal deze vanavond eens een fotograferen en posten.

[ Voor 7% gewijzigd door tc982 op 04-09-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-05 18:15
Als je slim bent neem je eind het middaguur wat foto's. Dan verwacht je rond de 2000W te zitten.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
En ook dat kun je dus zo te zien gewoon op de display zien, @Gieliovd520, Zie je de mooie curve op de productfoto :-)?

@tc982 Jouw landgenoot heeft een hele mooie site om een opbrengst indicatie te berekenen:
Met jouw systeem (ruw) ingevuld:
https://www.thomasberger....w2=2500&temp_coeff2=-0.48

Het model is relatief simpel, dus afwijkingen zijn er wel... maar indicatief is het prima.

Je kunt ook door de dagen en maanden heen stappen; dan zie je dat de systemen amper boven de 2kW uit komen. De omvormers zijn dus eigenlijk gewoon perfect gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Ronald schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:01:
En ook dat kun je dus zo te zien gewoon op de display zien, @Gieliovd520, Zie je de mooie curve op de productfoto :-)?

@tc982 Jouw landgenoot heeft een hele mooie site om een opbrengst indicatie te berekenen:
Met jouw systeem (ruw) ingevuld:

Het model is relatief simpel, dus afwijkingen zijn er wel... maar indicatief is het prima.

Je kunt ook door de dagen en maanden heen stappen; dan zie je dat de systemen amper boven de 2kW uit komen. De omvormers zijn dus eigenlijk gewoon perfect gekozen.
Dat is inderdaad een mooie site, als ik mijn gegevens er even doorjaag dan zie ik dat ik maximum 3687kw kan opwekken om 12u05. Dus dan straks eens zien waar dat we zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@tc982 Ik neem aan dat de fel-witte vlekken je platte dak panelen zijn. Staan die echt zo steil als in je Thomas Berger link? 35 graden is ongebruikelijk ;-)

Dan verwacht ik namelijk dat er flink sprake is van rij-op-rij schaduw, de panelen ogen alsof ze niet bijzonder ver uit elkaar staan, wat de opbrengst best negatief kan beïnvloeden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 04-09-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Ronald schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:15:
@tc982 Ik neem aan dat de fel-witte vlekken je platte dak panelen zijn. Staan die echt zo steil als in je Thomas Berger link? 35 graden is ongebruikelijk ;-)

Dan verwacht ik namelijk dat er flink sprake is van rij-op-rij schaduw, de panelen ogen alsof ze niet bijzonder ver uit elkaar staan, wat de opbrengst best negatief kan beïnvloeden.
Dat valt goed mee. Ze liggen redelijk plat en we wisten dat dit in de winter minder zouden opbrengen, maar door de extra 2 panelen die we zo kunnen leggen halen we dat eruit (volgens de installateur). Om je een idee te geven, zo liggen ze momenteel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRWNBIvxh7-7eXW174_7QBBwkUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3FEZc4HxzhF2hfoztHoR8xK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTo9edn4E-fVOHKin0FhFhQAOvs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nshutWP7mWuZfxOw2f3fKmG3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXXK7odEgjSpQxD9xkfSGumTfaE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySFaGri1hng4tfMnYOY2QluF.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik moet dringend de buren hun kiwi plant eens terug afknippen :)

De displays van de SMA geven wel wat aan, maar het is vandaag redelijk bewolkt geraakt tussen de middag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY1_F8DOOfDby5vqsMLVgNgmd9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khyv8bKO0JVcXARXmyjMZBUx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-uGE0h2sRe2nZbc_j-vQpENzvo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1v7srlPzC6lE3uWJN2hvlKi3.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu was ik gaan kijken naar mijn tellerstand van de meter van de zonnepanelen en het aantal certificaten dat we hebben geclaimed. We zijn begonnen eind 2012 en hebben nu 44454kW opgewekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mf8PieZq_qZQKZFUS43C8-z0GvE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0DXwSlcvRTSmeaejXMhknok9.png?f=user_large

Wat maakt dat we gemiddeld 4200kW per jaar opwekken. De afwijkingen in de grafiek liggen aan de tijd van ingeven. Soms hebben we verbruik van het jaar ervoor pas ingegeven in het jaar erna. In 2014 hebben de panelen er ook 3 maand afglegen wegens een probleem met het dak en wachten op de aannemer voor het dak te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:01
Als je daadwerkelijk 4200kwh opwekt en evengoed 2300kwh moet afrekenen bij de energiemaatschappij dan heb je gewoon een enorm verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Blijkt dat we vooral in 2021 veel hebben verbruikt. Dat was natuurlijk piek corona en kinderen die 24*7 thuis zijn. Hopelijk valt dat dit jaar beter mee. Raar dat 2020 er niet instaat, maar dat gaat waarschijnlijk zijn omdat Lampiris is overgenomen door Total Energies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8t8_6914Cg5yeuA9caIAGRFyL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mgo8aZgHdQ0YsqmQdhrEOPXL.png?f=fotoalbum_large

Met de homewizard wil ik dan ook weten wat mijn grootverbruikers zijn, mijn standbyverbruik is 218W. Dat lijkt me niet teveel. Daarvan is 80W mijn NAS, Switch met PoE voor 4AP's, 2 Raspberry PI's, Telenet Modem en firewall. Dan hebben we nog 140W voor de koelkast, diepvries en de standby apparaten en opladers. Hopelijk vind ik dan ook wat er zo extreem veel verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4w1ceOaeL6QhJn2tvzS3Gz1NnZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/flGGLMFd4vKZEf2M3dpdEoYj.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel heel corona gewerkt met een lamp die 8x 60W had, ik had niet door dat we daar de lampen nooit hadden vervangen naar LED lichten. Dat verbruik is dan ook gezakt naar 12W in totaal. Ondertussen zijn alle lampen vervangen en leven we wat zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Ja, waar is 2020 gebleven. Is 2021 nu niet een optelling van beide jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Ik heb het even nagezien, en de facturen zijn wel in orde

JaarDalPiek
20180 kWh134 kWh
20190 kWh117 kWh
20200 kWh515 kWh
2021596 kWh1833 kWh
2022 (*)-333 kWh1087 kWh

* = tijdelijke meterstand, afrekening is einde September.

We gaan er dus 1500 kWh op vooruit door geen thuiswerk meer te doen. Enkel hebben we begin 2021 airco's geplaatst voor de kinderkamers aangezien deze geen verwarming hadden.

Daar valt het verbruik wel mee

Kamer20212022 (*)
Kinderkamer 1287.20 kWh286.40 kWh (*)
Kinderkamer 2269.20 kWh226.00 kWh (*)
Slaapkamer42.10 kWh41.80 kWh (*)
Living133.80 kWh59.40 kWh(*)
Mancave364.40 kWh289.10 kWh (*)

* = 2022 tot nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
218W 24/7/52 maakt 1900kWh/jaar

Wat weinig lijkt… is het niet.

Velen kijken naar apparatuur met hoge vermogens die enkele minuten per dag aan staan… dat is niet veel kWh

Maar vergeten de kleine continue verbruikers… die stiekem heel erg aantikken

Met 44000kWh in 10 jaar werkt je systeem dus naar verwachting. Je gebruikt dus ongemerkt meer dan je denkt helaas.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 04-09-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Je kan altijd op zoek gaan naar de bijhorende software van SMA en een laptop nemen die Bluetooth heeft om de gegevens uit te lezen. Het is een beetje zoeken, maar de software is nog wel te vinden.

Heb zelf ook 2 van die omvormers, een 2000 en een 2500 met 4,75kWp op mijn dak sinds September 2011 en heb sindsdien 52 certificaten aangevraagd en ga dadelijk even de meterstand ingeven voor nummer 53. De lagere opbrengst die jij hebt zal hopelijk vooral komen door de instralingshoek en minder doordat de omvormers op piekmomenten gaan afvlakken.

Het verbaasd me trouwens dat je piekverbruik positief is en je dalverbruik negatief. Ik zou het omgekeerde verwachten. De meeste opbrengst van je panelen is tijdens de piekmomenten, namelijk overdag terwijl 5 dagen op 7 overdag piekmomenten zijn. Ik heb er zelf jaren terug mijn dubbele meter voor laten vervangen door 1 enkele daar het negatieve verbruik van de piekuren meer dan voldoende was om de meerkost van het enkeltarrief op te vangen. Nu is het natuurlijk te laat voor je omdat elke aanvraag tot vervangen automatisch zal zorgen voor een digitale meter. En als het piek/dal tarrief verdwijnt ben je geloof ik de negatieve stroom op 1 van de telwerken alsnog kwijt omdat ze die bij het verdwijnen niet gingen verrekenen dacht ik, ook weer met het doel om mensen aan te zetten naar een digitale meter te gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Blokker_1999 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:16:
Je kan altijd op zoek gaan naar de bijhorende software van SMA en een laptop nemen die Bluetooth heeft om de gegevens uit te lezen. Het is een beetje zoeken, maar de software is nog wel te vinden.

Heb zelf ook 2 van die omvormers, een 2000 en een 2500 met 4,75kWp op mijn dak sinds September 2011 en heb sindsdien 52 certificaten aangevraagd en ga dadelijk even de meterstand ingeven voor nummer 53. De lagere opbrengst die jij hebt zal hopelijk vooral komen door de instralingshoek en minder doordat de omvormers op piekmomenten gaan afvlakken.
Je kan het proberen met die software van sma maar ik heb een sb2500hf-30 en met die software krijg ik de gekste dingen en klopt van geen kant, van de dag wel een grafiek maar bij maand weer niets behalve die ene dag, morgen is dat weer anders als je het nog eens probeert. Niet op te vertrouwen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Ronald schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:05:
218W 24/7/52 maakt 1900kWh/jaar

Wat weinig lijkt… is het niet.

Velen kijken naar apparatuur met hoge vermogens die enkele minuten per dag aan staan… dat is niet veel kWh

Maar vergeten de kleine continue verbruikers… die stiekem heel erg aantikken

Met 44000kWh in 10 jaar werkt je systeem dus naar verwachting. Je gebruikt dus ongemerkt meer dan je denkt helaas.
Ik heb geen idee wat alles verbruikt. Maar is dat effectief veel? Ik weet dat dat veel op jaarbasis is, maar is dat een abnormaal hoog standby verbruik ten opzichte van een gemiddeld gezin? Eigenlijk geen idee wat alles verbruikt, zal toch eens wat meters moeten plaatsen op wat zaken.
Blokker_1999 schreef op zondag 4 september 2022 @ 18:16:
Ik begin daar niet meer mee, deze omvormers staan in mijn kelder. Dan moet ik daar een computer zetten en de software is zo buggy als iets. Hoop met de homewizard op de fase voldoende informatie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
tc982 schreef op zondag 4 september 2022 @ 22:00:
[...]

Ik heb geen idee wat alles verbruikt. Maar is dat effectief veel? Ik weet dat dat veel op jaarbasis is, maar is dat een abnormaal hoog standby verbruik ten opzichte van een gemiddeld gezin? Eigenlijk geen idee wat alles verbruikt, zal toch eens wat meters moeten plaatsen op wat zaken.

[...]

Ik begin daar niet meer mee, deze omvormers staan in mijn kelder. Dan moet ik daar een computer zetten en de software is zo buggy als iets. Hoop met de homewizard op de fase voldoende informatie te hebben.
Of het veel is mag je zelf oordelen. Mijn continue / minimum verbruik is 50-80W, maar ik woon alleen. Dat is ook bij mij een behoorlijk aandeel in totaal verbruik.

Met alleen meten aan de fase meting camoufleer je veel van je gebruik: gemiddeld rustig 30% van je echte verbruik gaat niet voor of achteruit door de meter. Het energie bedrijf ziet dit niet, en op dit moment jij ook niet. Daarom ben je begrijpelijk verbaast over het verbruik.

Wat ik gedaan heb is een kWh meter plaatsen waar de zonnepanelen en stroomnet beide op invoeden, zo zie ik wat ik echt verbruik: de hele binnenhuis installatie hangt aan deze kWh meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@tc982

Of een bruto verbruiksmeter plaatsen tussen hoofdschakelaar en de verbruikers, pv moet er dan voor terugleveren en kan je eventueel ook een meter geven. Beide uitlezen en naar pv output, kan je alles op je telefoon in de app zien. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1