Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Game PC en scherm voor om en nabij 2500 euro excl assemblage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Quietwhistler91
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-09-2022
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700F Boxed€ 373,22€ 373,22
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4€ 194,68€ 194,68
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 114,90€ 114,90
1MonitorenSamsung Odyssey G7 (G75TQSR) 27" Zwart€ 470,69€ 470,69
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 112,36€ 112,36
1VoedingenXPG Core Reactor 850W€ 131,25€ 131,25
2Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 82,32€ 164,64
Totaal€ 2.447,65

Bij Azerty is de totale prijs € 2.553 (excl. assemblage van 89 euro), ongeveer 100 euro duurder dan alle componenten los bestellen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de PC gaan gebruiken voor gaming op 1440p op 144hz, zo lang mogelijk op ultra settings met ray tracing aan (bijvoorbeeld: Cyberpunk 2077, Halo Infinite, etc.). Wellicht dat ik later nog eens op een 4k scherm overschakel, maar daar wil ik het systeem niet op samenstellen.

Daarnaast gebruik ik de PC voor ontwikkelen van software, dus ik hecht waarde aan een wat snellere CPU voor bijvoorbeeld compilen van code. Daarnaast moet de PC geschikt zijn voor het trainen van machine learning modellen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de 2500 euro voor PC en scherm, exclusief assemblagekosten van om en nabij de 90 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een toetsenbord en muis, dus begin eigenlijk van scratch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
GPU: Ik wil graag een Nvidia GPU, zodat ik beschikking heb over ray tracing en cuda (voor de machine learning modellen).

Ik wil de componenten bestellen bij 1 vendor, zodat de assemblage daar gedaan kan worden. Ik heb een aantal vendors vergeleken, en Azerty bleek alle componenten te hebben (alternatieven hebben niet alle componenten). De componenten allemaal bij Azerty bestellen is niet het goedkoopst, en het is geen harde eis, maar het is wel fijn als ik geen concessief hoef te doen op de componenten om wat goedkoper uit te komen.

Het scherm koop ik wel bij de goedkoopste vendor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als het een enigsinds stil systeem is, is dat mooi meegenomen. Ik vind het vooral heel belangrijk dat ik echt een tijd vooruit kan met high-end gaming en dat ik geen domme keuzes maak. Zaken zoals RGB vind ik totaal onbelangrijk. Het uiterlijk van de kast vind ik ook onbelangrijk, zolang hij koel genoeg blijft en past bij het systeem.

Ik heb de BBG Game PC van 144hz gepakt en de processor vervangen door Intel 12th generation + koeler en hierbij een moederbord en SSD’s uitgekozen die een gunstige prijs hebben bij Azerty.

Ik betaal liever wat meer zodat ik langer vooruit kan, zonder al te veel concessies te doen (natuurlijk kan het altijd mooier en beter, er zijn grenzen..). Vandaar dat ik uitkom bij een I7 12700F (vs een I5 12600K die maar 43 euro goedkoper is). Ik wil minimaal een RTX 3080 10Gb, maar er zijn zo veel varianten en de prijzen van de verschillende merken veranderen om de paar dagen. Dus ik weet eigenlijk niet zo goed welke RTX 3080 ik bij azerty nou het beste kan kopen, gegeven de prijzen daar.

Omdat bij Azerty de SSD die in de BBG van juli staat (link) erg duur is, heb ik deze vervangen door 2 losse ssd’s. Vandaar mijn keuze voor het duurdere B660 moederbord is gevallen, welke 2 M.2 koelers heeft.

Daarnaast wil ik graag dat het mobo Wifi ondersteunt.

Ga je overklokken?
Nee, afgezien van eventueel XMP en undervolt van de videokaart als ik last krijg van coil whine.

Wat verwacht je van ons?
Is het systeem compatibel?

Ik heb weinig inzicht over het verschil in merken tussen de verschillende merken en versies van de RTX3080. Op Azerty is ook het volgende alternatief te vinden, een 12GB variant voor maar 10 euro duurder. Maar doe ik er verstandig aan om de PNY UPRISING Triple Fan LHR te kopen, of de ASUS TUF 3080 van 10Gb? Ik betaal liever voor een kwaliteitsmerk dan een betere versie qua specs, waar van alles mis mee is. Welke versie van de RTX 3080 raden jullie aan?

Is het perse nodig dat ik 2 M.2. koelers heb, of zou een goedkoper moederbord ook volstaan (met maar 1 SSD koeler)? Is het over het algemeen een systeem wat een tijdje mee kan met high end gaming?

Daarnaast is algemeen advies ook zeker welkom, ik ben benieuwd. Alvast bedankt :)

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24

Thomg

Aww yiss

Al goed onderzoek gedaan duimpje :)

Hyper 212 Black is zeer inadequaat voor een 12700F zonder power limits. Je wilt dan een aanzienlijk luxere koeler hebben, zoals deze:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Zie hier:
reviews: De populairste cpu-luchtkoelers - Top 10 uit de Pricewatch getest
12700F zonder power limits verbruikt ongeveer 165W.
reviews: Intel 12th Gen 'Alder Lake' - Core i9 12900K, i7 12700K en i5 12600K

Arctic heeft ook een interessante waterkoeler omdat deze met een fan komt die de VRM koelt.
pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 280
De B660M Mortar heeft dit niet nodig tenzij je een 12900 draait zonder power limits, maar het helpt als het weer eens 35 graden in de zomer is :)

(Let wel op, bij MSI staat de power limit op stock, dus wel naar unlimited setten, anders lever je flink in op performance (of je neemt balans met 125W limit)).

Heatsinks op SSD's zijn een meme tenzij je een PCI-E Gen 4 SSD hebt en ook ze helemaal tot het limiet verbruikt.
Zelf zou ik ook liever 2TB > 1TB doen, maar ik weet niet op die extra 50 euro het jou waard is om voor een 980 Pro te gaan.
pricewatch: Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB
(Ook hier de vraag of je hier nut van gaat ondervinden).

3080 12GB van PNY lijkt wel een iets mindere koeler te hebben*, maar de extra 2GB aan VRAM (en iets meer cores) kan het waard zijn. Die afweging kan ik niet voor je maken helaas.

* Mensen klagen dat de fans luid zijn, kan ook betekenen dat PNY out of the box een veel te agressieve fanprofile heeft. Als dit het geval is is het zo opgelost. Maar geen reviews = geen garantie.

• Quietwhistler91
Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik heb er een paar vragen over.

Bij de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition zie ik dat er geen socket 1700 ondersteuning is, betekent dit dat ik een los opzetstukje voor de 1700 socket er bij moet plaatsen? Zelf kwam ik de pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev.C tegen, die wel 1700 ondersteunt, is die vergelijkbaar? Wel wat hogere geluidsproductie zie ik.

Mijn plan is inderdaad om de power limit uit te schakelen, zodat ik maximaal gebruik kan maken van de I7-12700F zonder te overklokken.

Als de SSD heatsinks niet zo belangrijk zijn (werd bang dat zonder heatsink er misschien iets kapot gaat, of dat de performance veel lager wordt), dan zou ik ook voor de pricewatch: MSI Pro B660M-A WiFi DDR4 kunnen gaan, die is zo'n 35 euro goedkoper, maar heeft wel nadeeltjes zoals geen IO-shield en een wat zwakkere geluidskaart. Zou de Pro versie nog wel genoeg VRM hebben om mijn systeem maximaal te benutten?

In principe kijk ik er zo budgetsgewijs naar: stel ik zou 50 euro extra willen uitgeven, waar zou ik het dan aan willen spenderen? Als ik 50 euro meer betaal voor een betere SSD, had ik ook bijvoorbeeld bijna de pricewatch: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC Edition 12GB GDDR6X with LHR kunnen kopen voor 70 euro extra. Mijn gevoel zegt dat ik dan meer waarde haal uit de betere grafische kaart. Maar misschien heb jij nog goeie redenen waarom een 2TB ipv 2 losse 1TB SSD's slimmer zou zijn.

En mijn laatste vraag: stel ik zou de Pro variant van het moederbord nemen (scheelt 35 euro), neem een wat betere CPU koeler (12-20 euro meer), en hou de SSD's hetzelfde. Dan heb ik voor 50 euro meer een 12GB ASUS TUF 3080, ipv een 10GB, die misschien dan nog wel de moeite waard is. Zou het moederbord + koeling + kast dat aankunnen?

Alvast bedankt voor je reactie (heel leerzaam).

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24

Thomg

Aww yiss

Ik zou zeggen, kijk even hier.

reviews: Scythe Mugen 5 Rev.C en Fuma 2 Rev.B - Nieuwe versies, kleine versch...

2066 socket, 165W, 15 of 20dB.

Moederbord die je geselecteerd is mijn go-to voor intel gebaseerde systemen tenzij het budget meer toelaat, op een build van 2500 hoef je niet voor die te gaan, maar als je budget wat wilt schuiven is het een prima keuze.

Mbt koeling, Corsair is erg lame dat ze foto's laten zien van een kast vol met fans waar ze eigenlijk maar 2 fans meeleveren. Afgezien daarvan lijken reviews wel aardig tot de conclusie te komen dat deze 2 adequaat zijn. Je kan extra fans kopen, bijv pricewatch: Arctic F14 PWM PST CO Grijs, 140mm, maar dat betekent wel meer kosten.

• Quietwhistler91
Heb de review gelezen, en ik denk dat mijn keuze dan gaat vallen op pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev.C, aangezien ik het niet heel storend vind als het wat meer geluid maakt, en de koelprestaties prima schijnen te zijn.

Ik zal nog even nadenken over de MSI Pro v.s. de Mortar.

En dan nog even nadenken of ik het waard vind om 70 euro extra neer te leggen voor de wat snellere GPU met meer VRam.

Het lastige is dat het budget altijd wel weer wat extra kan worden opgerekt voor wat meer power enzo, maar op gegeven moment moet het ook genoeg zijn natuurlijk :P