Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisselbard
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 20:03
Beste Tweakers,

Ben een beginneling met het opzetten van servers e.d. en heb nog vrij weinig ervaring hiermee. Zit te twijfelen of dit nou een Truenas vraag is of iets van het moederbord. Als dit niet de juiste plek is op dit forum en het moet verplaatst worden dan hoor ik dat graag.
Ben een hobby project gestart met Truenas scale en ik loop tegen een probleem aan. Krijg het namelijk niet voor elkaar om mijn server te booten wanneer ik geen kabel heb lopen van mijn nvidia gpu naar mijn monitor. Op het moederbord blijft dan een rood lampje (bij vga) branden. Herstart ik het systeem en ik sluit de kabel aan dan wordt netjes Truenas opgestart. Mijn vraag is dan ook, is het uberhaupt mogelijk met mijn systeem om een reboot van mijn server uit te voeren wanneer er geen monitor is aangesloten? En zo ja, hoe dan?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik de laatste versie van Truenas Scale als mijn OS.
Mijn systeem is als volgt:
cpu: amd ryzen 9 3900x (heeft geen ingebouwde gpu)
mobo: msi mag b550m mortar
gpu: nvidia gtx 1050ti (gigabyte)
en een hoop schijven, als dat relevant is dan beschrijf ik deze nog.
...

Heb mijn bios geflashed naar versie 7C94v1C
in het bios heb ik de instelling "vga card detection" op "ignore" gezet (stond eerst op automatic)

Verder heb ik geen geen idee waar ik verder naar moet zoeken. Ik hoop dan ook op jullie hulp. Mocht er nog meer informatie nodig zijn dan hoor ik dat graag.

Groeten Gisselbard
...

Beste antwoord (via Gisselbard op 03-09-2022 23:07)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je de "vga card detection=ignore" BIOS instelling opgeslagen en het systeem opnieuw laten starten? Haal daarna eventueel alle stroom eraf om er zeker van te zijn dat de computer helemaal uit is en laat het systeem opnieuw starten. Je kan ook de BIOS resetten (Clear CMOS jumper).

Als deze instelling niet goed werkt, zou het systeem toch kunnen vragen om door te gaan, alleen zie je dat niet op het scherm. Waarschijnlijk moet je dan op een bepaalde toets drukken. De vraag is uiteraard welke. ;)

Het VGA LEDje heeft deze functie: indicates GPU/ PCIE/ M.2 device is not detected
or fail.

Is er toevallig nog een monitorkabel op het moederbord aangesloten? Die kan eruit om het systeem niet in verwarring te brengen.

Ik weet niet of het helpt om het systeem door te laten starten, maar LED functies kun je fysiek uitschakelen met de EZ LED Control schakelaar op het moederbord. Zie pagina 30 van de handleiding.

Als dat niet helpt, de EZ LED control terug aan zetten en vervolgens proberen te starten zonder grafische kaart. Daarmee test je of de kaart zelf het probleem veroorzaakt, bijvoorbeeld door een slecht contact.

Als je nog een andere grafische kaart hebt, dan zou je die kunnen proberen.

Nog iets: een gaming machine als server verbruikt tamelijk veel. Het is verstandig om het verbruik in te perken. Bij een tarief van begin 2021 kost een server ongeveer 100 euro per jaar bij 50W, bij de huidige prijzen kan dat enkele keren hoger uitvallen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je de "vga card detection=ignore" BIOS instelling opgeslagen en het systeem opnieuw laten starten? Haal daarna eventueel alle stroom eraf om er zeker van te zijn dat de computer helemaal uit is en laat het systeem opnieuw starten. Je kan ook de BIOS resetten (Clear CMOS jumper).

Als deze instelling niet goed werkt, zou het systeem toch kunnen vragen om door te gaan, alleen zie je dat niet op het scherm. Waarschijnlijk moet je dan op een bepaalde toets drukken. De vraag is uiteraard welke. ;)

Het VGA LEDje heeft deze functie: indicates GPU/ PCIE/ M.2 device is not detected
or fail.

Is er toevallig nog een monitorkabel op het moederbord aangesloten? Die kan eruit om het systeem niet in verwarring te brengen.

Ik weet niet of het helpt om het systeem door te laten starten, maar LED functies kun je fysiek uitschakelen met de EZ LED Control schakelaar op het moederbord. Zie pagina 30 van de handleiding.

Als dat niet helpt, de EZ LED control terug aan zetten en vervolgens proberen te starten zonder grafische kaart. Daarmee test je of de kaart zelf het probleem veroorzaakt, bijvoorbeeld door een slecht contact.

Als je nog een andere grafische kaart hebt, dan zou je die kunnen proberen.

Nog iets: een gaming machine als server verbruikt tamelijk veel. Het is verstandig om het verbruik in te perken. Bij een tarief van begin 2021 kost een server ongeveer 100 euro per jaar bij 50W, bij de huidige prijzen kan dat enkele keren hoger uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisselbard
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 20:03
Volgens mij is het me gelukt dankzij je opmerking over het indrukken van een bepaalde toets.
Eerst was ik gestart met het opnieuw checken van de bios instellingen en die waren opgeslagen. Er zat ook geen kabel in het mobo, alleen wel/niet gpu. Wat me nog opviel bij het rebooten van het systeem is dat ik eerst nog een soort van scherm kreeg (nog voordat gevraagd werd of ik in bios wilde komen) van een lsi sas kaart. Dit had verder geen input nodig van mij dus negeerde dit. Door even op te zoeken wat dis scherm nou precies was kwam ik erachter dat het om een pci lsi kaart ging. Die zat inderdaad nog in een pci slot, maar had geen aansluitingen voor harde schijven, die zijn direct aangesloten op het moederbord. Dacht dat het geen kwaad kon door deze kaart te laten zitten. Heb deze nu verwijderd en nu kan ik wel gewoon headless booten!
Bedankt voor je input, heeft me uiteindelijk op het juiste spoor gebracht. Door nog eens goed op te letten of ik nou een bepaalde toets moest indrukken kwam ik dit dus tegen.