Houten vloer direct verlijmen op (zandcement) dekvloer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
In mijn vorige woning had ik om de 60cm vuren latten bevestigd op de zandcement vloer, met pluggen en schroeven, daartussen groene plaat, en mijn lariks vloerdelen dwars op die latten geniet. Heeft er bijna 20 jaar perfect ingezeten. Daarvoor altijd gedoe met 'zwevende' vloeren, zowel laminaat als vloerdelen, wat altijd ging kieren en het gevoel gaf dat je niet op iets massiefs liep, maar op iets wat loszat. Ik heb dat nooit prettig gevonden, dus mijn 'vastnieten op latjes' idee voldeed perfect.

Echter, mijn nieuwe woning krijgt op de verdieping ramen vanaf de dekvloer tot aan plafond, nou ja, er zit wel een 3,5-4 cm kozijn nog maar meer ook niet. Als ik nu op de dekvloer weer latten zou bevestigen, komt het geheel te hoog.

Nu zit ik er aan te denken om de vloerdelen, 18mm grenen in dit geval, direct te verlijmen op de zandcement dekvloer. Er zit geen vloerverwarming in de vloer.

Wie heeft hier ervaring mee, is het uberhaupt een goed idee, en moet ik nog op bepaalde zaken letten? Ik heb wel parketlijmen gevonden waarmee hout direct op zandcement verlijmd kan worden. Uiteraard wordt de dekvloer nog voorzien van een primer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Cementdekvloer op het juiste peil laten storten. Dus rekening houden met de dikte van de te leggen vloer.

Is hier ook gebeurt, boven een ander peil dan beneden. Boven verlijmd tapijt, beneden tegelvloer. Moesten bij de vloerensmeerder aangeven op welk peil we de vloeren wilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Vloer is al gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
op zich zou ik mijn latjes idee hier ook nog wel kunnen toepassen als ik iets dunnere latjes neem, en dan bijv. de vloerdelen fixeer met kortere nietjes, en wat houtlijm. Dan kan ik het nog wel laag genoeg houden denk ik. Van de week maar even goed opmeten in het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:18
Woon je in een appartement? Dan kunnen er nog wel regels zijn voor geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Nee vrijstaande woning. En er is geen grote familie met kinderen die heen en weer rennen, of we zijn beneden, of boven 90% van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Op de begane hebt je rekening te houden met optrekkend vocht uit de vloer. Hoe ga je hiermee om zonder vochtscherm?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Vergeten te vermelden, het gaat om de verdiepingsvloer. HSB, ca. 50mm zandcement op ca.30mm steenwol op OSB op balken. Geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26
Bij mijn ouders is er voor dat de eiken vloer werd geniet eerst een soort houten broodjes vloer op de dekvloer gelijmd. Deze werd vlak geschuurd en hier werd daarna de eiken vloer plop gelijmd en geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:00
Wat is de huidtreksterkte en hechtsterkte van jouw zandcementvloer en is deze 100% vlak?
Ook een zandcementvloer gaat werken door vocht- en/of temperatuurverschillen. De houten vloer natuurlijk ook, maar waarschijnlijk niet in gelijke mate. Dit verschil maakt dat de verlijming bijzonder goed moet zijn anders krijg je alsnog een 'zwevende' vloer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
De lijm blijft wel enigszins flexibel. maar geen idee of dat afdoende is. Ik merkte in de vorige woning ook duidelijk verschil in zomer en winter met de 'vloer-op-latjes' dat de breedte van de naden wat varieerden. Er kwam verder niets los ofzo. Ik denk dat dat hele latjes idee zo slecht nog niet was... dat geeft natuurlijk veel meer ruimte voor krimp en rek.

Ook kun je daarmee onvolkomenheden in de vlakte vh zandcement beter opvangen of 'omheen' werken. Ik ga vd week nog maar even heel goed die zandcementvloer bekijken en hoe hoog de kozijnen etc nu precies zijn, maw hoe hoog de hele vloer kan worden. Want hoe langer ik er over nadenk hoe minder goed plan direct verlijmen op deze manier lijkt te zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door BlauwPet op 04-09-2022 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04:04
Ik zou 9mm spaanplaat op de vloer leggen en daar op verlijmen, net als ze bij parket doen.

Als het er dan ooit uit moet sloop je de dekvloer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
Die spaanplaat verlijmen ze ook op de ondervloer als ik het goed heb, vaak op een egaline vloer. Maar ik denk dat ik er wel uit ben, ik ga voor mijn beproefde latjes methode. Dank allen voor de adviezen en overwegingen!
Pagina: 1