hoe s-video aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 14:45
Ik gebruik nu composite video om met me asus v7100 beeld op me tv te toveren.
Wat ik er van begrepen heb is composite video echter analoog.
s-video is digitaal en je zult dan wel minder verliezen hebben lijkt mij. Nu heb ik een kabel van 7 meter liggen (comp vid).

Maar hoe moet je dat aansluiten op je televisie? Zijn daaar SCART verloostukjes voor of hoe zit dat?
ik heb bij de videokaart 2 kabels gekregen, de tulp (gebruik ik nu dus ook) en één met din plugjes aan beide kanten. Maar op mijn tv kan ik dat niet rechtstreeks aansluiten.

Ik heb een Sony 55cm trinitron stereo tv. Redelijk nieuw, de laatste voordat de 100% vlakke kwamen.

Aan de voorkant van de tv zit wel de composite video aansluiting...

wie wil me even uitleggen hoe dat precies moet? voordat ik verkeerde kabels ga kopen (standaard kabel is te kort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:09
Svideo is ook analoog. Bij SVideo worden de kleuren en
helderheidssignalen apart overgebracht ipv via één signaal.

Dit levert aanzienlijke kwaliteitsverbetering op. Zie ook: http://www.netfact.com/crs/projects/syncomat/svideo/

Om het aan te kunnen sluiten heb je een kabel nodig van svideo naar scart. Vraag bij je locale elektronica/audio/videoboer om zo'n kabel.

Het is wel zo dat niet alle scartaansluitingen S-VHS ondersteunen, maar aangezien je een nieuwere TV hebt, zal dit waarschijnlijk geen problemen opleveren. In geval van problemen, probeer (indien je TV deze heeft,) meerdere scartaansluitingen uit.

Indien je geen geschikte kabel kunt vinden, kan je er ook zelf één solderen. Zie
http://www.technick.net/cgi-bin/frames/loadframes.cgi?http://www.technick.net/pincabtvm_svhs_scart.htm

Veel succes.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Belangrijke bericht update. Zie post hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Welke Asus 7100 heb je ? Er zijn er nogal wat en degene die ik heb de 7100 MX Pure heeft bijvoorbeeld alleen maar composiet uit.. daar gaat helaas het S-VHS verhaal niet op...

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
Bedankt voor de uitgebreide info!! perfect

En ik heb de Asus V7100T. daar zit een composite video out op en een s-video out, of sVHS heet het oficieel in het boekje. Maar daar twijfelde ik ook niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 17:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

2 kabels aanschaffen (goedkope oplossing)
1 S-VHS kabel en die aansluiten op de televisie (achter het klepje aan de voorkant) en een kabel met 2 tulp stekkers voor het geluid.

FF je dual head enablen en de video afspelen.
Heb zelf een Matrox Millennium en ook een Sony 55cm triniton televisie. en na dit alles te hebben aangesloten, heb ik perfect beeld en geluid op mijn televisie.

:)

Groeten en Suc6

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
aan de voorkant van mij tv zit alleen een composite video-in, en nog 2 tulp stekkers, staat het volgende bij: L/G/S/I
en bij de andere tulp: R/D/D/D
vraag me niet wat het betekent....
bij composite video staat een 2. Ddat komt omdat hij is door gelust naar de 2e scart aansltuing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik zal vanavond eens kijken (ben nu aan het werk)
Dan post ik wel weer een reactie.

L8ter

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28845

Je kan een vrij lange en s-video kabel bij Dixons kopen! Zit er gelijk geluid bij en gaat zo naar de scart van tv!
Kost iets van 40 tientjes geloof ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
aha, kijkaan. Ga ik daar eens kijken dan.

Maar zit er echt veel verschil in dan? Dus met mijn situatie dan. Ik heb een asus v7100T. Gebruik nu de composite video out, 1 kabeltje met tulpstekkers. En wil overstappen op SVHS out.

Het gaat vooral om divx films die ik kijk op me tv, en in de nabije toekomst DVD's vanaf de computer zonder dvd-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Kabel is maximaal 5 meter en dat kost je 50 piek geloof ik

Als je een langere kabel wilt en je zelf de kabels los koopt hij de elektronica zaak dan ben je veel goedkoper uit.

En aangezien ik niet zo'n fan ben van Dixons, raad ik de technische oplossing aan.

Sowieso heb je dan meer eer van je werk. Een tweaker koopt geen voorgefabriceerde alles in 1 kabels.
En nog een groot voordeel als de kabel kapot gaat dan moet je weer 50 piek dokken voor een nieuwe!
En met mijn oplossing kan je gewoon die specifieke kabel kopen.

Maar goed Ik kan wel dvd op mijn tv bekijken op mijn tv (via mijn pc) :P

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
Ik ben voor de gein eens gaan kijken bij een aantal winkels. bij dixons ligt dat ding idd, met audio dat ik niet nodig heb (rechtstreeks op stereo aangesloten). ding kost 50 piek ongeveer, 5 meter.

Nou ging ik naar een andere zaak (weet nie meer hoe die heet), en vroeg voor de gein eens aan die gast van die winkel wat ik wilde. hij laat zien, of, je hebt een svhs kabel en sluit die aan op een scart converter, of je hebt zon alles in 1 ding. Maar zegt ie, dat ik er niks mee op zou schieten, omdat als ik hem in de scart druk dat de kleuren dan gewoon weer over 1 lijntje gaan ipv over 3 aparte kabeltjes :?
als je dat zou willen dan zou je een kabel moeten hebben die je rechtstreeks op met die svhs din plug in je tv moet steken.... Maar in het boekje van me tv staat dat dat gewoon via de scart gaat. Dus, wie heeft er gelijk, snapt die gast van de winkel het niet, of schiet je er idd niks mee op om van composite naar svhs te gaan :?

die gast leek wel te weten waar die het over had. Maar goed, dat zegt niks.... :)

help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21405

Kan allebei, je hebt idd SCART convertors die het SVHS-signaal alsnog omzetten naar een composietsignaal maar je hebt er ook die het signaal origineel houden volgens mij.
Wat het belangrijkste in dit verhaal is, is dat je tv wel SVHS ondersteund anders zit je nog te |:(-en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Op vrijdag 31 augustus 2001 13:38 schreef Courage het volgende:
Kan allebei, je hebt idd SCART convertors die het SVHS-signaal alsnog omzetten naar een composietsignaal maar je hebt er ook die het signaal origineel houden volgens mij.
Wat het belangrijkste in dit verhaal is, is dat je tv wel SVHS ondersteund anders zit je nog te |:(-en
Zie ook: http://www.par.univie.ac.at/~bob/video/scart/scart.html

(De verschillen in scart aansluitingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
Me tv die ondersteunt dat wel. Maar volgens mij kan ik idd beter die kbel zelf maken, die standaard converters zullen de boel dan wel weer omzetten naar comp video.

Nou, bedankt maar weer, ik ga kabletjes en stekkertjes kopen en dan lekker solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 19:51

Opa

Nu Multifocaal!

Op dinsdag 28 augustus 2001 17:03 schreef kennym het volgende:
aan de voorkant van mij tv zit alleen een composite video-in, en nog 2 tulp stekkers, staat het volgende bij: L/G/S/I
en bij de andere tulp: R/D/D/D
vraag me niet wat het betekent....
bij composite video staat een 2. Ddat komt omdat hij is door gelust naar de 2e scart aansltuing
L/G/S/I is Left/Gauche/Sinistra/Izquierda.
R/D/D/D is Right/Droite/Destra/Derecha.

Dus stereo audio. :)

En die vent in de winkel (als ik hem in de scart druk dat de kleuren dan gewoon weer over 1 lijntje gaan ipv over 3 aparte kabeltjes ) weet niet dat een goede SCART kabel ook S-video en R/G/B gescheiden signalen doorgeeft en dat een TV met goede SCART aansluiting ook S-video en R/G/B aankan. Dat staat dan in de gebruiksaanwijzing van je TV, bij de specs.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 16:44
La ma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

een SCART kabel heeft idd 3 aansluitingen beschikbaar voor R,G,B... lijkt me een beetje onlogisch om R+G+B alle 3 op 1 video in te stoppen bij zo'n voorgefabriceerde kabel :?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 22:04
Er kunnen door scart verschillende modes. Als je ff kijkt of alle pinnetjes erop zitten zal hij waarschijnlijk goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
Bedankt nogmaals voor de reacties...
Ik ga de kabel gewoon zelf maken, dan weet ik zeker dat rgb gescheiden is. Strax koop ik zon scart converter en een kabel en maakt die scart er nog comp video van, wat niet logsch zou zijn, maarja,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
Ik heb de kabel dus niet zelf gemaakt :) . ik ben lui aangelegd. Maar gehaalt bij een echte elektronica boer, dus niet zon standaard winkel, nee meer een hobbyist, en daar koste een svhs kabel van 5meter(gouden pluggen) 9.50 en de scart converter met svhs erop 9 piek. Alleen nou sluit ik het hele boeltje aan, en zet me computer aan, begint dat ding te piepen en geeft geen beeld. ik denk al shit, me videokaart kapot. Dus ik ding snel weer uit, die kabels er weer uit getrokken en toen deed de pc het weer gewoon :?

Ik heb even de boel doorgemeten, en de pinnetjes zijn goed aangesloten op de scart (van pagina hierboven).
Ik ben erachter gekomen dat de boel niet meer werkt als mijn tv aanstaat :?
Laat ik de tv uit en zet dan de computer aan is er nix aan da hand, als de tv wel aanstaat begint de computer te piepen.

Eerder had ik composite video en daar viel me op dat er nogal een erg vervelende spanning op dat stekkertje stond. als ik de computerkast vast had en tegelijkertijd die stekker aan de pin, dan kreeg ik een opdonder.

De boel werkte echter wel goed. en nee ik heb niks ge-aard in me kamer, aangezien er geen aarde is....daar zal die nare spanning dus ook wel de oorzaak van zijn.

Maar nou vermoed ik dat blijkbaar de composite aansluiting wel tegen die spanning kan, maar de s-video niet, zou dat kunnen of heet iemand een totaal ander idee. en als het waar is wat ik zeg, hoe kan ik dit oplossen ???

alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26011

Eerder had ik composite video en daar viel me op dat er nogal een erg vervelende spanning op dat stekkertje stond. als ik de computerkast vast had en tegelijkertijd die stekker aan de pin, dan kreeg ik een opdonder.
Je hebt blijkbaar last van een aardlus.
JE PC is geaard op een ander aardepunt als je Video/TV, hierdoor heb je een spanningsverschil, die je merkt aan een opdonder als je de stekker er in wilt stoppen. Je zou de Video/TV kunnen aarden op dezelfde aarde als de PC, of een aardlusontstoorder ertussen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
Ik heb niks ge-aard hier....
wat allemaal met elkaar verbonden is: computer, radio, tv.
Kan toch geen aardlus hebben als ik nergens aarde heb :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
Ik ben er dus achter waarom de boel niet werkte.
Er zodanig een lus dat er een nare spanning onstaat die vol op de s-vhs out me computer wordt ingepompt, waardoor de videokaart weigert en de computer zelfs begint te piepen dat de videokaart defect zou zijn. als ik de antenne van me televisie eruit trek zijn alle problemen verdwenen, oftwel, de computer en de rest van de apparatuur aard zicht via de antenne aansluiting van de tv(kabel). erg fijn dus.

volgens mij is de enige oplossing een aarde gaan aanleggen hier. ander houd je altijd gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33625

Op dinsdag 28 augustus 2001 23:59 schreef Tubbietje het volgende:
Je kan een vrij lange en s-video kabel bij Dixons kopen! Zit er gelijk geluid bij en gaat zo naar de scart van tv!
Kost iets van 40 tientjes geloof ik!
40 tientjes?! Bloody hell! >:)

Ik had mijn 20m svhs kabel voor 90 piek. Zware kabel, vergulde aansluitingen, perfect beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
Ik heb een 5m svhs met vergulde stekers voor 9.50 en de converter was 9 piek. dat zijn betere prijzen. geen audio, maar dat ligt er al...

ook perfect beeld :)
Pagina: 1