Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pianist1985
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10-2022
hey,

ik kocht vorige week een RX 6700 10GB en de Powercolor Fighter-modellen hebben geen backplate maar ik ben wél iemand die een haast obsessie heeft met hoe m'n PC eruit ziet, dus ik heb er zelf eentje 'zusammengebastelt'.

3mm acryl op maat gesneden/gebroken met een winkelhaak en een tapijtmes. Kanten geschuurd, logo van RADEON uitgeprint en met dubbelzijdige tape opgeplakt, letters uitgesneden en de voortkant zwart gespoten. Achterkant van de letters rood gespoten en met tig lagen tape (er mag immers geen contact zijn tussen al die uitsteeksels op de achterkant) er boven een stuk aluminiumfolie erachter gemaakt zodat net wat meer licht reflecteert.

De backplate zit klemvast (zou 'm op de kop kunnen draaien maar hij maar is ook simpel los te halen) via de gaten waar de mounting-schroeven in weg zakken, al merkte ik bij een eerdere poging dat de precieze positie van die gaten toch heel nauw luistert. Heb ze aan de onderkant bij moeten werken met zo'n schroefverzinkboorkop om alles passend te krijgen.

Het resultaat: een bijpassende backplate met letters met 3D-effect door de werking van die 3mm plexiglas tussen de boven- en onderkant.
Zijn er nog meer mensen hier die zulke dingen gedaan hebben en zo ja, dan ben ik wel benieuwd naar hoe het uit is komen te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNiFS1sfp2DFQp0SpVLdg36AgEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vA5fpa7vgtTy3nCxSzoCxfpm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Invoer ontbreekt

Invoer ontbreekt: er is geen inhoud ingevuld.

(interne identificatie: message::update::input_missing)

[ Voor 126% gewijzigd door LadyVodka op 26-09-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pianist1985
LadyVodka schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:45:
Backplate:
-heeft esthetisch functie
-helpt bij stevigheid
-koel componenten af op de achterkant van de printplaat (!)

EDIT: Ik ben niet zeker maar ik denkt dat aluminiumfolie heeft elektrostatische eigenschappen.
Dat heeft-ie ook, daarom heb ik de achterkant ook afgetaped, maar dat zou dus niets uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Voornaamste functie van die backplate is om ervoor te zorgen dat die koeler geen mechanische stress uitoefent op de printplaat. Die koeler weegt nogal wat en moet strak contact maken met de GPU, die printplaat met GPU wordt bloedheet, combineer dat met mechanische stress van de koeler en je hebt een serieus reliabilityrisico doordat de soldeerverbindingen onder de GPU breken. Die fout hebben ze met de phat X360 gemaakt wat zorgde voor bijna 100% uitval (de red ring of death). Dus de oplossing is om de koeler z'n klemkracht te laten uitoefenen op de backplate zodat de printplaat stressvrij blijft. Hetzelfde principe geldt voor de CPU, daar zit ook een backplate achter.

Aluminium is een geleider, plexiglas niet. Met beide valt te werken, met een isolator moet je ervoor zorgen dat het materiaal vrij is van statische lading bij het monteren. Bij een geleider dient die verbonden te zijn met massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pianist1985
Dit is echt puur optisch, die koeler weegt net niets en het gros van de schroefgaten in de PCB is onbenut gelaten door de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die zijn waarschijnlijk voor aftermarket koelers. Maar ik herhaal, zolang je geen gewicht of stress uitoefent op de printplaat, prima.
Pagina: 1