Lease auto, wat valt er precies onder woon-werk verkeer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel315
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-03 13:13
Mijn vraag:
Ik krijg binnenkort een lease auto met een maximum aantal privé km.
Voor normaal woon-werk verkeer is dit natuurlijk geen probleem, maar stel de volgende situatie doet zich voor:

rit 1: vrijdag ochtend, van huis naar werk.
rit 2: vrijdag middag, van werk naar huis van vriendin.
rit 3: maandag ochtend, van huis van vriendin naar werk.
rit 4: maandag middag, van werk naar huis.

Het lijkt me vanzelfsprekend dat ritten 1 en 4 onder woon-werk verkeer vallen, en dus als zakelijk aangemerkt worden. Hoe zit dit echter met ritten 2 en 3? zijn deze privé, of mag ik die ook als zakelijk markeren?
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb op duckduckgo met verschillende zoektermen geprobeerd hier een antwoord op te vinden, maar ik kom niet verder dan "vermoedens" van mensen op fora, die overigens ook vrij oud zijn.
Verder heb ik natuurlijk geprobeerd de zoekfunctie op de website van de belastingdienst te gebruiken, daar staan wel wat definities van woon-werk verkeer, maar die geven me niet echt antwoord:
https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer

Daarnaast heb ik deze uitspraak gevonden, maar die is wel vrij oud, ik weet niet hoe betrouwbaar dat nu nog is.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2013:7935
...

Idealiter vind ik ergens een officiele bron die me verteld hoe ik ritten 2 en 3 markeer. Ik neem toch aan dat ik niet de enige ben die vergelijkbare ritten maakt?

Veel dank!

Beste antwoord (via Chiel315 op 03-09-2022 17:03)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is dit volgens jullie dan dus iets dat ik met de belastingdienst uit moet zoeken, of met mijn werkgever?
Volgens mij had je dat gesprek al moeten voeren voordat je het topic opende want wij moeten nu een beetje raden hoeveel prive-kilometers het over gaat die jouw werkgever als limiet geeft.

Nog even afgezien of het minder dan 500km is of meer (dit is voor de fiscus de trigger om enkele duizenden Euro's te komen bietsen), vergeet ook niet dat elke route die niet als woon-werk kan worden bewezen, dus automatisch prive is. Heb je inderdaad een controle van de Belastingdienst (ongemerkt, gewoon een camera-auto in de berm) en geen sluitende rittenregistratie, dan ben je automatisch aan de beurt voor de volledige bijtelling afdragen.

Voor wat betreft jouw vraag hoe & of je rit 2 en 3 moet zien: als jouw werkgever zwart op wit verklaart dat ze ermee instemmen dat jouw (langdurige) relatie op een ander adres ook als woon-werk gezien wordt, dan is het makkelijk en heb je verder geen zorgen. Als jouw werkgever star is en alleen jouw eigen woon-adres als woon-werk ziet, dan is elke meter om/anders, automatisch een "overtreding" van de gemaakte afspraken.

Ga er pragmatisch mee om; ga even met HR of fleetmanager praten. Geef je eigen postcode. Geef die van je vriendin. Laat ze het doorrekenen en er iets van vinden. Nee heb je, ja kan je krijgen. Maar hou rekening met nee want als ze voor jou een (kleine) uitzondering maken, heb je kans dat er nog 2, 20 of 2000 collega's extra willen rijden en dat loopt dus snel in de papieren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De defintie op de link die je geeft vind ik aardig duidelijk:
Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats.
Het zijn ritten van werk naar verblijfplaats en vice versa. Zolang jij niet van vriendin naar huis rijd lijkt mij hier weinig aan de hand. Stel je zou voor een week een klus ver van huis hebben, en er is een hotel geboekt. Dan was de rit van werklocatie naar hotel ook geen privé-rit, maar net zo goed een woon-werk. Dat is op dat moment de verblijfplaats.
Ik heb toen ik nog puur zakelijk lease reed hier geen gedonder mee gehad. Daarentegen ben ik bij mijn weten ook nooit gecontroleerd, dus 100% zeker weten dat het door een audit zou komen kan ik je niet vertellen. Ik hield elke rit bij in een schriftje en einde van de week of maand digitaliseerde ik dat in een spreadsheet.
Overigens schrijf ik nog steeds alles in een schriftje nu ik wel bijtelling betaal. Ontzettend handige administratie om te hebben en het kost per rit nog geen minuut om het op te schrijven.

Echter is ook dit een forum, ik ben geen jurist noch iemand van de Belastingdienst. Als je dit zeker wilt weten neem je het beste contact op met de Belastingdienst en leg je deze casus voor. En wat ze je vertellen laat je natuurlijk hier weten :D

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 16:23
Volgens mij denk je veel te moeilijk. Er wordt gekeken naar het aantal km's tussen je huis en werkgever. Dit wordt vermenigvuldigd met het aantal werkdagen. Wanneer je structureel thuis werkt en de werkgever hiervan op de hoogte is zal de formule er wat anders uit zien.

Er zal geen hond van wakker liggen wanneer je vriendin een km verderop woont en je daar heen rijdt i.p.v. je eigen woning. Het wordt een ander verhaal wanneer je vriendin 50km verderop woont...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:29

DarkSide

theres no place like ::1

Ook die 50KM hoeft geen issue te zijn.
Belangrijkste is wat zijn de regels van de WG. Wat is maximum aantal prive KM's.

er is nogal een verschil tussen 501, 5000 of 15000 km prive.
Ook kan de werkgever het prima vinden dat de vrindien bij de persoonlijke relatie hoort en er dus dagen zijn dat er meer werk KM's gemaakt worden.

Algemeen is het idd van rustplaats naar werk en vice versa.
Of rustplaats thuis vriendin of hotel is, maakt dan niet uit.

Maar zoals vermeld sommige werkgevers hebben aparte set aan regeletjes.
Dus vraag dat goed na.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Chiel315

Mist een belangrijk punt:
Is de begrenzen van het aantal privé kilometers door de WG gedreven of door de belastingdienst?

WG: zie opmerking hierboven
BD: 500 km is dan max en moet je met admin verantwoorden. En volgens mijn geldt alleen de woning waar jij ingeschreven staat als woon-werk verkeer. en die tellen niet mee met de privé km's. De rest wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 22:13

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Chiel315 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:13:
Mijn vraag:
Ik krijg binnenkort een lease auto met een maximum aantal privé km.
Hiervoor bestaan verschillende regels.

Er zijn auto's waarmee alleen woon-werk mee gereden mag worden en verder helemaal niet privé.
Met zo'n auto mag je niet eens een beetje omrijden om de kinderen naar school te brengen.

Er zijn auto's waarmee je niet meer dan 500 kilometer per jaar privé mag rijden en daarvan moet je een sluitende administratie bijhouden. De regels van de belastingdienst zijn van toepassing voor deze 500 km.

Er zijn auto's waarvoor je als werknemer een „bijtelling” betaalt op je loonstrookje en in dat geval bepaalt de werkgever hoeveel kilometer jij elk jaar privé mag rijden op kosten van de zaak.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23
densoN schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:43:
Volgens mij denk je veel te moeilijk. Er wordt gekeken naar het aantal km's tussen je huis en werkgever. Dit wordt vermenigvuldigd met het aantal werkdagen. Wanneer je structureel thuis werkt en de werkgever hiervan op de hoogte is zal de formule er wat anders uit zien.

Er zal geen hond van wakker liggen wanneer je vriendin een km verderop woont en je daar heen rijdt i.p.v. je eigen woning. Het wordt een ander verhaal wanneer je vriendin 50km verderop woont...
Nee das absoluut niet zo. Je kan gewoon een controle krijgen en dan mag je een sluitende ritten registratie laten zien. Alles wat dan niet op de meest logische route ligt is dan gewoon prive km's.

Wanneer de vriendin aan de route ligt word het niet als prive km's gezien. Moet jij een km doorrijden is dat gewoon 2km prive (je moet ook nog terug).

Anders kan ik ook wel zeggen van vrijdag slaap ik bij mijn ouders dus is dat mijn 'prive' adres en maandag ochtend rij ik vanaf mijn ouders weer naar de zaak. Even gratis 390 km rijden dan :).

Een ex collega heeft een keer controle gehad(had geen sluitende registratie maar miste ook gewoon hele periodes) maar die kon gewoon een paar duizend aftikken aan boete en bijtelling over heel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel315
Het gaat in mijn geval om een restrictie die door de werknemer werkgever is opgelegd. In de overeenkomst tussen mij en mijn werkgever is niets specifiek benoemd, behalve de limiet op het aantal privé km.

Mijn vriendin woont ook niet op de route.

Is dit volgens jullie dan dus iets dat ik met de belastingdienst uit moet zoeken, of met mijn werkgever?

[ Voor 2% gewijzigd door Chiel315 op 03-09-2022 16:50 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:19
De belastingdienst heeft er in jouw geval niks mee te maken, het gaat erom wat je werkgever als woon-werk of prive interpreteert. Zelf zou ik alle ritten van of naar je werk als woon-werk of zakelijk markeren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Volgens mij had je dat gesprek al moeten voeren voordat je het topic opende want wij moeten nu een beetje raden hoeveel prive-kilometers het over gaat die jouw werkgever als limiet geeft.

Nog even afgezien of het minder dan 500km is of meer (dit is voor de fiscus de trigger om enkele duizenden Euro's te komen bietsen), vergeet ook niet dat elke route die niet als woon-werk kan worden bewezen, dus automatisch prive is. Heb je inderdaad een controle van de Belastingdienst (ongemerkt, gewoon een camera-auto in de berm) en geen sluitende rittenregistratie, dan ben je automatisch aan de beurt voor de volledige bijtelling afdragen.

Voor wat betreft jouw vraag hoe & of je rit 2 en 3 moet zien: als jouw werkgever zwart op wit verklaart dat ze ermee instemmen dat jouw (langdurige) relatie op een ander adres ook als woon-werk gezien wordt, dan is het makkelijk en heb je verder geen zorgen. Als jouw werkgever star is en alleen jouw eigen woon-adres als woon-werk ziet, dan is elke meter om/anders, automatisch een "overtreding" van de gemaakte afspraken.

Ga er pragmatisch mee om; ga even met HR of fleetmanager praten. Geef je eigen postcode. Geef die van je vriendin. Laat ze het doorrekenen en er iets van vinden. Nee heb je, ja kan je krijgen. Maar hou rekening met nee want als ze voor jou een (kleine) uitzondering maken, heb je kans dat er nog 2, 20 of 2000 collega's extra willen rijden en dat loopt dus snel in de papieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:00
Met de belastingdienst spreek je af dat je geen bijtelling betaald, maar dan mag je maximaal 500 km per kalenderjaar privé rijden. Betaal je wel bijtelling, dan mag je ongelimiteerd privé rijden, belastingtechnisch gezien.

Als ik je goed begrijp gaat het in jouw geval om een afspraak tussen jou en jouw werkgever; in dat geval kan de werkgever van alles met je afspreken. Dit moet je met je werkgever afspreken, wij kunnen je daar niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19

Rmg

Jan-man schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:12:
[...]

Nee das absoluut niet zo. Je kan gewoon een controle krijgen en dan mag je een sluitende ritten registratie laten zien. Alles wat dan niet op de meest logische route ligt is dan gewoon prive km's.

Wanneer de vriendin aan de route ligt word het niet als prive km's gezien. Moet jij een km doorrijden is dat gewoon 2km prive (je moet ook nog terug).

Anders kan ik ook wel zeggen van vrijdag slaap ik bij mijn ouders dus is dat mijn 'prive' adres en maandag ochtend rij ik vanaf mijn ouders weer naar de zaak. Even gratis 390 km rijden dan :).

Een ex collega heeft een keer controle gehad(had geen sluitende registratie maar miste ook gewoon hele periodes) maar die kon gewoon een paar duizend aftikken aan boete en bijtelling over heel jaar.
Een woon of verblijfplaats plaats is iets waar je een "duurzame verbinding" hebt voor de Belastingdienst.

Een rit naar je vaste partner is gewoon een rit naar je verblijfplaats. Zeker als je daar een groot deel van het jaar bent.

Voor de wekelijkse rit naar je ouders zou je dat ook nog wel beargumenteren. Zeker in het geval van mantelzorg oid.

Hell het is mensen gelukt om de camping als verblijfplaats op te geven. https://www.vdhvd.nl/nieu...mping-en-woon-werkverkeer

Hiervoor is juist een sluitende ritten administratie nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiel315
Helder, Dank allemaal!
Ik ga het advies van @MAX3400 opvolgen en dit maandag even overleggen met HR bij mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:42
Bij mijn werkgever is het zo dat tot 100km(?) enkele reis vergoed wordt. Of ik naar huis of naar een lan party ga, het zal ze een zorg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Chiel315 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:04:
Helder, Dank allemaal!
Ik ga het advies van @MAX3400 opvolgen en dit maandag even overleggen met HR bij mijn werkgever.
(y)

En als het goed is hoef jij straks dus ook géén fiscale bijtelling af te dragen over de cataloguswaarde van die auto!!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Rmg schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:04:
[...]

Hell het is mensen gelukt om de camping als verblijfplaats op te geven. https://www.vdhvd.nl/nieu...mping-en-woon-werkverkeer
+
Als de werknemer alleen in de weekenden op de camping doorbrengt, is de camping fiscaal gezien geen verblijfplaats.
Dus, dat is precies waar het hier over gaat; topicstarter is niet regelmatig / dagelijks bij vriendin. En dus is het geen "vaste" verblijfplaats. Het artikel wat je aanhaalt gaat wel over 3 maanden achtereen verblijven op een ander adres dan je "vaste woonplaats".
exelletor schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:05:
Bij mijn werkgever is het zo dat tot 100km(?) enkele reis vergoed wordt. Of ik naar huis of naar een lan party ga, het zal ze een zorg zijn.
Hoef ik niet te proberen; als het een postcode is die ze niet herkennen als kantoor of klant, wordt het automagisch afgekeurd. Ook als ik met mijn prive-auto en 19ct/km wil declareren.

[ Voor 25% gewijzigd door MAX3400 op 03-09-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:23
exelletor schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:05:
Je werkgever inderdaad niet nee. De belastingdienst wel degelijk als het een lease auto zonder bijtelling betreft. Zou echt heel erg uitkijken hiermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:06:
[...]

(y)

En als het goed is hoef jij straks dus ook géén fiscale bijtelling af te dragen over de cataloguswaarde van die auto!!
Enkel wanneer de grens van 500km per jaar prive kilometers niet wordt overschreden en je een sluitende kilometer registratie bijhoudt. 501km die je niet kunt verantwoorden? Dan tik je gewoon bijtelling af.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

@Chiel315
Ik heb ooit gewerkt bij een werkgever waar je 10.000 kilometer per jaar privé mocht rijden, je moest daar elke maand een A4-tje inleveren met je totale aantal zakelijke kilometers uitgesplitst per dag.
De rest is dan privé, meer administratie is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:31
aawe mwan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:55:
@Chiel315
Ik heb ooit gewerkt bij een werkgever waar je 10.000 kilometer per jaar privé mocht rijden, je moest daar elke maand een A4-tje inleveren met je totale aantal zakelijke kilometers uitgesplitst per dag.
De rest is dan privé, meer administratie is niet nodig.
Denk dat de werkgever daar nu niets van maakt of je verblijft op plaats x of y. Gewoon open kaart spelen.

In België is woon-werk wettelijk ook prive, daarom betaald iedereen de bijtelling. Maar dat is een schijntje van bij jullie indien je voor Hybride/EV gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Engineer Stewie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:13:
[...]

Denk dat de werkgever daar nu niets van maakt of je verblijft op plaats x of y. Gewoon open kaart spelen.

In België is woon-werk wettelijk ook prive, daarom betaald iedereen de bijtelling. Maar dat is een schijntje van bij jullie indien je voor Hybride/EV gaat.
Daar ga je achter komen. Per 01-01-2023 zitten in NL ook nieuwe HYBRIDE auto's, welke dus ná die datum op kenteken gezet gaan worden, gewoon aan de 22% fiscale bijtelling gedurende de eerste 5 jaren. Daarna gaan ze ook naar de 25% nét zoals alle andere zakelijke leasewagens met een 100% ICE aandrijving dat doen.

Dat laatste geldt dus alleen voor auto's welke tm 2017 gekentekend zijn, daarna is alles uniform naar maximaal 22% gezet.

Een 100% EV blijft in NL voorlopig nog wel (even) aan de 16% fiscale bijtelling hangen

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 03-09-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Will_M schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:26:
[...]
Daar ga je achter komen. Per 01-01-2023 zitten in NL ook dat soort nieuwe HYBRIDE auto's, welke dus ná die datum op kenteken gezet gaan worden, gewoon aan de 22% fiscale bijtelling gedurende de eerste 5 jaren. Daarna gaan ze ook naar de 25% nét zoals alle andere zakelijke leasewagens met een 100% ICE aandrijving dat doen.
Dat klopt niet wat je hier schrijft. Dat is 22% voor auto's die nu nieuw worden gekocht, omdat 25% al een paar jaar niet meer bestaat.
De regel is als volgt: de auto gaat op zijn 5e verjaardag naar de maximale bijtelling die gold op het moment van eerste tenaamstelling, leuk cadeau voor de bestuurder. Dus het klopt dat je nu wat oudere auto's kan hebben die van b.v. 21 naar 25% gingen (ik had zo'n geval, tenaamgesteld in een jaar waar de maximale bijtelling 25% was maar voor die auto 21%). Maar autos die in deze tijd worden gekocht, kennen een max bijtelling van 22%. Niet 25%. :)

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 03-09-2022 20:41 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[...]

Daar ga je achter komen. Per 01-01-2023 zitten in NL ook nieuwe HYBRIDE auto's, welke dus ná die datum op kenteken gezet gaan worden, gewoon aan de 22% fiscale bijtelling gedurende de eerste 5 jaren. Daarna gaan ze ook naar de 25% nét zoals alle andere zakelijke leasewagens met een 100% ICE aandrijving dat doen.

Dat laatste geldt dus alleen nog voor auto's welke tm 2017 gekentekend zijn, daarna is alles uniform naar 22% gezet.

Een100% EV blijft in NL voorlopig nog wel aan de 16% fiscale bijtelling hangen
Dat is nog heel duur ivm Belgie.
Mijn bijna 80k kostende iX3 zou in Nederland dus 1000€ bruto per maand zijn. In Belgie… 220€/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Engineer Stewie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:38:
[...]

Dat is nog heel duur ivm Belgie.
Mijn bijna 80k kostende iX3 zou in Nederland dus 1000€ bruto per maand zijn. In Belgie… 220€/maand.
Zo'n iX3 is toch een 100% EV? Zo já, dan betaal je over alles bóven de ±50K ook gewoon 22% in NL :'(

Ik heb er wel eens over gedacht om een paar kilometer verderop een huis te kopen, en dus in België te gaan wonen, maar ook als 'Grens Arbeider' weten ze je dan vervolgens vanuit twee landen tegelijk alsnog "arm" te krijgen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Will_M schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:45:
[...]
Zo'n iX3 is toch een 100% EV? Zo ja dan betaal je over alles bóven de ±50K ook gewoon 22% hier :'(

Ik heb er wel eens over gedacht om een paar kilometer verderop een huis te kopen, en dus in België te gaan wonen, maar ook als 'Grens Arbeider' weten ze je dan alsnog vanuit twee landen "arm" te krijgen :*)
O.a. daarom ben ik blij met mijn FCEV uit 2021. 12% bijtelling (op de hele cataloguswaarde). In 2026 moet ik er alleen zo snel mogelijk vanaf. Want dan wordt het 22%

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

remco_k schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:48:
[...]

O.a. daarom ben ik blij met mijn FCEV uit 2021. 12% bijtelling (op de hele cataloguswaarde). In 2026 moet ik er alleen zo snel mogelijk vanaf. Want dan wordt het 22%
Ik zat met m'n vorige zakelijke leasewagen helaas vrij ongunstig qua jaartallen en bijtelling. Ik reed een MY15 Golf VII GTD van September 2014 en die mocht ik in 2019 niet doorrijden (in de 25% regeling) om zo te wachten op een fatsoenlijke EV.

M'n huidige MY20 VW Tiguan (22% ér) bevalt ook DIKKE PRIMA, maar er zijn nadien best wel een aantal EV's uitgekomen waar ik ook wel in had willen gaan rijden tegen minder bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[...]

Zo'n iX3 is toch een 100% EV? Zo já, dan betaal je over alles bóven de ±50K ook gewoon 22% in NL :'(

Ik heb er wel eens over gedacht om een paar kilometer verderop een huis te kopen, en dus in België te gaan wonen, maar ook als 'Grens Arbeider' weten ze je dan vervolgens vanuit twee landen tegelijk alsnog "arm" te krijgen :*)
Is idd full EV.
Maakt 1200€ bijtelling per maand bij jullie, kan dat?
Gaat toch nergens over dan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]
https://www.rijksoverheid...et-stimulering-evsdef.png
Engineer Stewie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:31:
[...]

Is idd full EV.
Maakt 1200€ bijtelling per maand bij jullie, kan dat?
Gaat toch nergens over dan…
1383 euro bijtelling bruto als ie dit jaar op kenteken is gezet. Geen feestje inderdaad :)

[ Voor 29% gewijzigd door redfoxert op 03-09-2022 22:59 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als je 10.000 kilometer per jaar privé mag rijden op kosten van de baas, dan maakt het dus niet zo veel uit.

Maar daar moet je over onderhandelen voordat je daar gaat werken.

[ Voor 23% gewijzigd door aawe mwan op 04-09-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:14
[...]

Daar ga je achter komen. Per 01-01-2023 zitten in NL ook nieuwe HYBRIDE auto's, welke dus ná die datum op kenteken gezet gaan worden, gewoon aan de 22% fiscale bijtelling
Haal dit ook maar door. Het laatste jaar dat hybride auto's door hun lage uitstoot minder bijtelling hadden was 2016.

Verder is het nu even wachten op de TS met meer info over de lease regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:33

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

Boven de 35.000 betaal je 22%, volgend jaar alles boven de 30.000....

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1