Sonos speakers met ingebouwde wifi router/hotspot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 07:57
Afgelopen week was ik bij een gezin op bezoek met een hoog elektraverbruik, en ze vroegen mij om advies.

Wat opviel was de aanwezigheid van enkele oude koelkasten/vriezers. Men gaat tussen enkele apparaten tijdelijk een verbruiksmeter plaatsen voor inzicht in het verbruik daarvan.

Maar tevens stonden er maar liefst 7 Sonos speakers in de woning die permanent standby staan, ook al zijn sommigen al maanden niet gebruikt. Ik heb het type niet bekeken maar ik vermoed dat het de Play:5 gen1 betreft.

De heer des huizes beweerde twee dingen:
  1. als deze speakers meer dan een week van de stroom af zijn, verliezen ze hun wifi-verbinding(sgegevens), dus daarom worden ze nooit van de stroom af gehaald
  2. deze speakers fungeren als wifi router/access point. Dus als ze afkoppeld worden, is er geen wifi meer in huis
Mijn vragen:
- Is 1 een bekend probleem dat verholpen kan worden?
- Is 2 echt waar? Ik ken zulke functionaliteit namelijk niet. Maar ik ben ook geen Sonos-kenner.

[ Voor 7% gewijzigd door DeadMetal op 03-09-2022 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:56

Kraz

Saving the world

Sonos Play 5 (Gen1) verbruikt ~8watt continue in standby;
https://support.sonos.com/s/article/256?language=en_US

Kijk ik online naar de support pagina van de Play 5 (Gen1) , dan lijkt het erop dat er een 'doorlus' voor bekabeld netwerk aanwezig is op de Sonos.
https://support.sonos.com/s/article/4987?language=en_US

Dus de directe antwoorden op jouw vragen;
  1. Ik heb zelf geen ervaring met de Play 5. Wel ben ik in het bezit van een Sonos Play 1, maar deze zit idd altijd aan de stroom. Ik heb nooit getest of dee zijn draadloze verbinding kwijt is na xxx periode van het stroom af te zijn.
  2. Het kan dus zomaar zijn dat hun access point of repeater is aangesloten via die Sonos. Dat zou verklaren waarom de WiFi uitvalt als ze die Sonos uitzetten.