Energie beheer vakantie appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:23
Wij zouden binnenkort starten met verhuren van ons appartement in vakantie verhuur.

Voordat het het zo ver is moet ik nog de elektriciteit vernieuwen.

Graag had ik jullie advies gehad over welke modules ik zou kunnen inbouwen in de elektrische kast. Het appartement is klein, in totaal zijn er slechts 5 kringen.

Ik zou graag bij 1 protocol/leverancier blijven.

Wat moet het kunnen :
* verbruik meten in het appartement, om eventueel afrekening te kunnen maken naar de huurders.
* op afstand alles uitschakelen (bij geen verhuur)
* koppeling met verwarming (gas)
* optioneel : gasverbruik meten..

Waar had ik aan gedacht :
* 2x shelly pro 4pm (acht kringen)
* shelly TRV radiator thermostaten.

Zou dit hier doenbaar zijn? Of welke alternatieven zouden jullie voorstellen?

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Geen antwoord op je vraag, maar ik zou toch overwegen om de energiekosten niet afzonderlijk door te berekenen naar huurders. Natuurlijk zullen er huurders zijn die buitensporig veel energie verbruiken, maar er zijn er waarschijnlijk ook genoeg die normaal verbruiken.

Persoonlijk boek ik nooit een vakantiehuisje als de energie separaat wordt doorberekend. Niet omdat we veel energie verbruiken, maar omdat ik als huurder (klant) niet lastig wil worden gevallen met dit soort geneuzel. Het is overigens ook niet erg gebruikelijk (meer). Misschien wel in België ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Je hebt wel een punt, ik denk niet dat we vanaf de start zouden aanrekenen.
Maar ik wil er wel een zicht op hebben. En misschien via een clausule in het contract buitsporig energieverbruik aanrekenen.
Ik denk hier ook aan, mede met de huidige evolutie van de energiemarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

upje schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:58:
Geen antwoord op je vraag, maar ik zou toch overwegen om de energiekosten niet afzonderlijk door te berekenen naar huurders. Natuurlijk zullen er huurders zijn die buitensporig veel energie verbruiken, maar er zijn er waarschijnlijk ook genoeg die normaal verbruiken.
Wat dacht je van een verhuurder die elke dag z'n auto oplaadt? Om maar een extreem voorbeeld te noemen.
Dan is het te verdedigen dat het verbruik wordt bijgehouden en dat excessief verbruik doorberekend wordt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je niet gewoon een slimme meter die het verbruik bijhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:21
Als je die toer wil opgaan moet je wel een officieel geijkte meter hebben anders zou ik die als bezoeker/huurder zowieso weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:21
Via de p1 poort van de meter kun je die uitlezen, zijn genoeg oplossingen voor. Is meteen @jvanhambelgium zijn bezwaar opgelost. In Denemarken is het normaal dat je elektra en ook watergebruik wordt afgerekend. Ik vind het niet zo gek, zeker met die mensen die hun elektrische auto lekker opladen met hun granny charger op je kosten.

Ik zou niet alles uitschakelen als er niemand is. Je zult, als je dat doet, minstens 1 groep aan moeten laten waarop deze automatisering en internet zit aangesloten. Maar ik neem aan dat je het naloopt/schoonmaakt na elk bezoek dus dan kun je het ook handmatig uitschakelen en bij een volgende gast weer inschakelen.

[ Voor 24% gewijzigd door jongetje op 03-09-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Je kunt zoeken op kWH meters met een Europese MID-toelating. Deze zijn gecertificeerd voor zakelijke verrekeningen. Deze kun je direct op de DIN-rail in de groepenkast installeren.
als voorbeeld https://www.elektroshop.n...st/eltako-kwh-meters.html

Alle stroom op afstand uitschakelen wordt ingewikkelder. Een goed slot op de deur van de meterkast plaatsen kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:26
De 'kringen' op een shelly pro 4pm zijn allemaal één en dezelfde fase. Ze zijn niet van elkaar geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Raymond19792 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:06:
De 'kringen' op een shelly pro 4pm zijn allemaal één en dezelfde fase. Ze zijn niet van elkaar geisoleerd.
Dus eigenlijk dan beter per kring een Shelly 1 Pro PM ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
CR2032 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 18:44:
Je kunt zoeken op kWH meters met een Europese MID-toelating. Deze zijn gecertificeerd voor zakelijke verrekeningen. Deze kun je direct op de DIN-rail in de groepenkast installeren.
als voorbeeld https://www.elektroshop.n...st/eltako-kwh-meters.html

Alle stroom op afstand uitschakelen wordt ingewikkelder. Een goed slot op de deur van de meterkast plaatsen kan ook.
Die eltako's zijn ook een optie, maar dan moet ik wel iedereen keer manueel (fysiek) reset uitvoeren. Op afstand is toch een stukje sneller, en eenvoudiger op te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
JA als ik een vakantiehuisje wil huren en in een prijssegment kijk en dan 1 tegen zou komen dus erbij nog energie gaat rekenen dan zou ik dat interpreteren als truc om optioneel lagere huurprijs te laten zien, dan zie ik een red flag zo snel in de orientatie en klik dit gelijk weg.

Voor jezelf ja tuurlijk wil je het weten en zelfs clausule in contract met een FUP is wel slim nu mensen met en dikke EV wel heel veel kunnen gebruiken. Je kan daar wel een topie van maken natuurlijk EV pakket voor X extra, dan komt het opeens heel goed en toekomstbestendig over en is het opeens een pluspunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:29

ericplan

5180 Wp PV

Als huurder zou ik dan wel zelf de meter willen kunnen zien en aflezen. Niet vertrouwen op de blauwe ogen van de verhuurder met een of andere shady app van een chinees product.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:42
Wat je ook nog kan doen qua verhuur is zeggen dat de verhuur 'inclusief X kwh' is, waarbij X 3x het gemiddelde gebruik is ofzo. Op die manier kom je wellicht tegemoet aan mensen die huiverig zijn dat ze moeten bijbetalen, en kan je uitleggen dat je daar enkel tegenaan loopt als je ofwel bijv. een wietplantage runt, ofwel dagelijks je auto oplaadt.
* op afstand alles uitschakelen (bij geen verhuur)
Daarvan vraag ik me af of het echt handig is. Wellicht als je 1 of 2 groepen hebt voor licht dat het daarbij handig is. Maar wil je echt iets als de keuken (koelkast, vriezer) van het stroom halen terwijl de deur dicht zit? Als het gaat ontdooien levert de vriezer mogelijk een mooie plas water op, en met al het vocht gaan daarna de koelkast en vriezer schimmelen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Laat me duidelijk zijn, het is niet de bedoeling om huurders extra afrekeningen te presenteren. Zeker ook geen trucs om lagere prijzen te hanteren.

Ik wil gewoon gezien de huidige markt evolutie en de vernieuwing van de elektriciteit in het appartement voorbereid zijn op de toekomst.

Nu los van de uitwerking van de huurovereenkomst zoek ik vooral voorbeelden van technische uitwerkingen en welke leveranciers hier kunnen helpen.

Als ik zo lees, is Shelly misschien niet de meest betrouwbare ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Cuball schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:32:
[...]

Die eltako's zijn ook een optie, maar dan moet ik wel iedereen keer manueel (fysiek) reset uitvoeren. Op afstand is toch een stukje sneller, en eenvoudiger op te volgen.
Je hebt ook MID gecertificeerde kWh meters met Wifi.
https://www.eastroneurope...ireless-remote-monitoring

HomeWizard heeft deze ook, daar is een verzameltopic van hier op het forum.
Mits je er geen bezwaar tegen hebt dat alle data dan hun cloud ingaat.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
CR2032 schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:43:
[...]

HomeWizard heeft deze ook, daar is een verzameltopic van hier op het forum.
Mits je er geen bezwaar tegen hebt dat alle data dan hun cloud ingaat.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Deze ga ik even verder bekijken, thuis gebruik ik home assistent, maar vergt ietsje meer configuratie om alles te verbinden. HomeWizard lijkt op eerste zicht wel snel en eenvoudig in gebruik via hun Energy platform.
Gegevens bewaren in de cloud heb ik niet zo'n probleem mee. Eerder wel problemen als ze plots besluiten om te stoppen met aanbieden van deze service... Al lijkt het erop dat je bv. met HA wel lokaal de devices kan uitlezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Cuball schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:47:
[...]

Deze ga ik even verder bekijken, thuis gebruik ik home assistent, maar vergt ietsje meer configuratie om alles te verbinden. HomeWizard lijkt op eerste zicht wel snel en eenvoudig in gebruik via hun Energy platform.
Gegevens bewaren in de cloud heb ik niet zo'n probleem mee. Eerder wel problemen als ze plots besluiten om te stoppen met aanbieden van deze service... Al lijkt het erop dat je bv. met HA wel lokaal de devices kan uitlezen..
Ik gebruik zelf Domoticz, vergelijkbaar met HA. Met wat extra script werk zul je ook het energiebeheer prima op deze manier zelf kunnen regelen. Met Zigbee de stroom uitschakelen kan dan ook eenvoudig als je dat redt met de fysieke afstanden.

HomeWizard is vooral gemakkelijk maar ook beperkter. Uitbreiden is er niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
denk dat ik als ik geen grote losse (lees meer dan 6A / 1380W ) verbruikers had, denk hierbij aan een waterkoker cq koffiezetter etc..

zou ik denk ik gewoon de stopcontacten met 6A zekeren, en voor de keuken waar je een koffie automaat en/of waterkoker parkeert, gewoon 2 WCD's maken welke elk met 6A gezekerd zijn.. (kunnen ze nog prima tegelijk aan..) succes om een auto op te laden met 6A ;-)

en eventuele boiler,vaatwasser,oven etc zorg je dat de WCDs niet 1/2/3 toegankelijk zijn.. en zeker je gewoon met 16A af

404 Signature not found

Pagina: 1