Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-07 23:10
Hallo allemaal,
ik heb enkele dagen geleden iets uit Engeland op eBay gekocht.
Ik heb voor dit object in totaal €80,70 betaald incl. verzending en BTW via PayPal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6X-tKPegjQgeb9lKrsvbrLE_PHw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2zmXgyf2qVAnLEfW1OizonEi.png?f=user_large
Nu krijg ik vandaag van Postnl een mailtje dat ik alsnog invoerkosten moet betalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDmy3vJYmjfPcbDgpgJCmcb6nrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SCXZR1drBQ7PNPMkIiMTqNMF.png?f=user_large
Wie moet ik hier op aanspreken, de verkoper (heeft deze wellicht niet aangegeven bij het postkantoor dat de btw al betaald was?), PayPal of Postnl?
Bij wie is het BTW bedrag van de PayPal transactie überhaupt terecht gekomen, is dat bij PayPal of de verkoper?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Volgens mij klopt het wel. De Britse verkoper moet je BTW (VAT) betalen. Je voert iets in van buiten de EU en nu moet je daarover BTW betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:29
Je moet bij eBay zijn denk ik.

Zie bijvoorbeeld https://community.ebay.nl...e-BTW-KOSTEN/qaq-p/254594

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Feitelijk is de vraag of ebay nl btw zou afdragen of uk btw.

Daarbij is het besteld op ebay.co.uk? Dan kan dat nog wel eens een lastige worden. Uk is net als china een land buiten de eu dus postnl staat in zijn recht als de verkoper geen btw heeft aangegeven bij verzending maar dit gebeurt zelden. Feitelijk had de verkoper zonder btw moeten leveren aan je maar dat snappen ze in de uk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [steven]
Bedankt voor de reacties allemaal. Denk idd dat verkoper een fout gemaakt heeft. Deze had niet eerder iets buiten de UK verzonden.
Het is maar 16 euro maar het is toch jammer.
Ik zit nog te wachten op de reactie van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:29
Volgens mij had ik in 2021 iets uit de UK besteld, en dan was het inderdaad ex btw verzonden volgens mij. De +/- 30 euro kwam er later bovenop.

Wat een gedoe als elk land apart zijn eigen belastingstelsel, doane, valuta, laders en electronica standaarden heeft. Blijkbaar wilen veel mensen dit!?

[ Voor 6% gewijzigd door Harm_H op 04-09-2022 01:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:05
Harm_H schreef op zondag 4 september 2022 @ 01:38:

Wat een gedoe als elk land apart zijn eigen belastingstelsel, doane, valuta, laders en electronica standaarden heeft. Blijkbaar wilen veel mensen dit!?
Ja landen hebben vaak die neiging, om zelf zaken zoals belastingen te regelen. Zodat dat (in theorie) overeenkomt met de wensen uit de samenleving. Die soevereiniteit is toch wel een goed iets lijkt me. Net zoals jij bepaalt waar je je eigen inkomen aan uitgeeft, ook best prettig dat een ander daar niks over te zeggen heeft hè :) Blijkbaar vinden veel mensen dat fijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
marcelcee schreef op zondag 4 september 2022 @ 07:38:
[...]

Ja landen hebben vaak die neiging, om zelf zaken zoals belastingen te regelen. Zodat dat (in theorie) overeenkomt met de wensen uit de samenleving. Die soevereiniteit is toch wel een goed iets lijkt me. Net zoals jij bepaalt waar je je eigen inkomen aan uitgeeft, ook best prettig dat een ander daar niks over te zeggen heeft hè :) Blijkbaar vinden veel mensen dat fijn.
Geef mij maar de EU die gezorgd heeft voor veel standaardisering en uniformisering.

En wat is nu soevereiniteit? Is volledig afhankelijk van het perspectief: Gemeente, provincie, land, EU: allemaal kunstmatig gekozen grenzen.

Brexit laat gelukkig alle negatieve aspecten zien van dat streven naar soevereiniteit: weer gedoe met BTW, inklaren, douane etc etc. Hebben we binnen de EU helemaal geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo2000
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:18
jeroenkb schreef op zondag 4 september 2022 @ 07:50:
[...]

Geef mij maar de EU die gezorgd heeft voor veel standaardisering en uniformisering.

En wat is nu soevereiniteit? Is volledig afhankelijk van het perspectief: Gemeente, provincie, land, EU: allemaal kunstmatig gekozen grenzen.

Brexit laat gelukkig alle negatieve aspecten zien van dat streven naar soevereiniteit: weer gedoe met BTW, inklaren, douane etc etc. Hebben we binnen de EU helemaal geen last meer van.
Het is onze overheid die het moeilijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:26
De verkoper had EEN ebays IOSS nummer moeten gebruiken. Ook wanneer dit wel gebeurd is komt het voor dat PostNL alsnog onterecht zelf inklaart.
Mijn ervaring is dat PostNL in dat geval nooit restitueert. De enige keer dat ik een terugbetaling heb gehad was toen er 3x BTW betaald was; 1x aan eBay, 1x online aan PostNL, en alsnog een keer aan het postkantoor bij ophalen. Toen heb ik 1x het aan PostNL betaalde bedrag teruggehaald, en de aan eBay betaalde BTW moest ik maar bij eBay claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:25
Ik heb dit zelf ook een keer gehad. bij Ebay kun je de betaalde BTW terugvragen.
Dan blijf je met de extra kosten van PostNL zitten; die zul je zelf moeten betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Gizmo2000 schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:55:
[...]

Het is onze overheid die het moeilijk maakt.
Hoe maakt onze overheid het moeilijk? Over aankopen moet men BTW betalen. Dat is een heel eenvoudige regel en helemaal niet moeilijk. Dat een ander land ook BTW kan heffen, daar heeft onze overheid niets mee te maken. Dat onze overheid de mogelijkheid aanbied om BTW vooraf te laten regelen om zo de aflevering sneller te laten gaan is een pluspunt, maar aanzie ik ook niet al iets moeilijker maken, zeker niet voor de consument.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Noshi schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:03:
Ik heb dit zelf ook een keer gehad. bij Ebay kun je de betaalde BTW terugvragen.
Dan blijf je met de extra kosten van PostNL zitten; die zul je zelf moeten betalen.
Welke extra kosten van PostNL? Als ik die afrekening van PostNL zie, dan neem ik aan dat zij de BTW enkel verrekend hebben over de waarde van het product, zonder verzendkosten en zonder de BTW die in het VK is afgerekend. Dit terwijl deze in de basis ook over de verzendkosten moet gerekend worden. Met die kosten van PostNL lijkt mij dus niet veel mis te zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:25
Blokker_1999 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:05:
[...]

Welke extra kosten van PostNL? Als ik die afrekening van PostNL zie, dan neem ik aan dat zij de BTW enkel verrekend hebben over de waarde van het product, zonder verzendkosten en zonder de BTW die in het VK is afgerekend. Dit terwijl deze in de basis ook over de verzendkosten moet gerekend worden. Met die kosten van PostNL lijkt mij dus niet veel mis te zijn.
De 4 euro afhandelings kosten.

Het voordeel van voorschieten aan ebay was juist dat je die dan niet meer hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De regeling omtrent het heffen van BTW is in 2021 veranderd. Nu heb ik de exacte regels zo even niet paraat, maar volgens mij int eBay nu de BTW en draagt deze af aan het EU land waar de koper woont. Zie: https://www.ebay.nl/verko...tember/wijzigingen-in-btw
eBay zal de btw innen en afdragen voor de invoer van zendingen met een waarde van maximaal €150 die naar de EU worden verzonden en aan consumenten worden verkocht.
Volgens mij heb je dus netjes de BTW al betaald. Dat werkt bij o.a. Aliexpress net zo. Je moet dus bezwaar maken bij PostNL dat je al BTW hebt afgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ts heeft vermoedelijk engelse btw betaald dus nee dat gaat niet op richting postnl. De verkoper had hem geen btw moeten aanrekenen of de btw moeten aangeven op de export formulier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@[steven] eBay heeft een directe link voor dit soort zaken: https://ocsnext.ebay.co.u...ptName=CollectRemitRefund , bij PostNL hoef je het niet te proberen omdat die telkens weer een smoesje verzint om niet te hoeven dokken, eBay vergoed alleen de btw niet de administratieve kosten.

Overigens willen ze bij eBay een bonnetje als bewijs van betaling zien, ik heb een screenshot van bankafschrift gebruikt omdat de PostNL app geen bonnetje als bewijs van betaling geeft.

Tip: Probeer de UK (land, niet eBay-site) te vermijden. Dit probleem lijkt voornamelijk voor te komen wanneer de Britse PostNL (Royal Mail) op de een of andere manier bij de verzending betrokken raakt. Ik en lotgenoten op eBay's forum hebben dit meerdere malen gehad wanneer zendingen van buiten Europa via de UK naar de EU gaan i.p.v. rechtstreeks zoals AliE via Luik doet. Gaat het rechtstreeks naar de EU: Geen probleem, via de UK: dubbele douanerekening.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 04-09-2022 19:10 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• [steven]
Het is via eBay gelukt om 't geld terug te krijgen, bedankt voor de reacties allemaal!
Pagina: 1