Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl4rtyb4rtf4st
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-07-2024
Mijn vraag
Een aantal weken geleden is mijn desktop ermee opgehouden. Ik was er niet bij maar mijn dochter, die minecraft wilde spelen, had in plaats van via de aanknop de pc aan te zetten lang op de reset knop gedrukt. Vraag me niet waarom. Hoe dan ook ik zou niet weten waarom dat een issue zou moeten zijn.
Sindsdien wil de pc wel opstarten, de fans gaan draaien, ook even van de videokaart (edit:) het licht op de videokaart komt aan en blijft aan, je kan de oude mechanische 2TB schijf horen draaien maar er is geen beeld/POST wordt niet zichtbaar.

[Relevante software en hardware die ik gebruik]
Mijn setup:
AMD Ryzen 5 3600
MSI B450 TOMAHAWK MAX
GeiL DDR4 Evo Spear 2x8GB 3200
BitFenix Formula Gold 450W PSU
Kingston A2000 500GB M.2 SSD
Asus GeForce GTX 1660 SUPER DUAL-GTX1660S-O6G-EVO

Er draait Windows 10 op, maar dat doet er niet zoveel toe.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb alles uit mijn moederbord getrokken behalve de CPU geheugen en videokaart, geen verschil. Toen dacht ik misschien is de videokaart wel kapot omdat ik geen beeld krijg, maar het verwisselen met mijn werkende oude videokaart geeft ook geen beeld. De debug lampjes op het moederbord gaan allemaal uit. Een (of de andere) geheugenbankje alle mogelijke slots uitproberen doen niets. De CMOS jumper resetten maakt ook geen verschil.

Ik ben uit ideeën, weet iemand nog van een debug stap die ik niet heb uitgeprobeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door sl4rtyb4rtf4st op 10-09-2022 17:30 . Reden: verduidelijking, typo ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Al eens een andere voeding getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl4rtyb4rtf4st
Het licht stripje op de videokaart komt aan evenals de fans die even draaien. Dus ik was er niet vanuit gegaan dat er een probleem was met de voeding. Daarnaast heb ik niet een voldoende sterke voeding "over".

TL;DR: nee

Edit: @TERW_DAN is er een manier om vast te stellen dat het definitief de voeding is.

[ Voor 19% gewijzigd door sl4rtyb4rtf4st op 03-09-2022 15:00 . Reden: verduidelijking, toevoegen van een vraag, toevoeging van @user ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

sl4rtyb4rtf4st schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:29:
Het licht stripje op de videokaart komt aan evenals de fans die even draaien. Dus ik was er niet vanuit gegaan dat er een probleem was met de voeding. Daarnaast heb ik niet een voldoende sterke voeding "over".

TL;DR: nee

Edit: @TERW_DAN is er een manier om vast te stellen dat het definitief de voeding is.
Testen met een andere. Een voeding meet je niet even makkelijk door, dus een andere voeding ergens regelen is het makkelijkst/snelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl4rtyb4rtf4st
TERW_DAN schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:14:
[...]

Testen met een andere. Een voeding meet je niet even makkelijk door, dus een andere voeding ergens regelen is het makkelijkst/snelst.
Mijn enige andere PSU heeft alleen een 6 pin connector. Sowieso dank voor je suggestie.

Buiten de PSU zou er nog iets anders kunnen zijn dat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 17:39
sl4rtyb4rtf4st schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:51:
Buiten de PSU zou er nog iets anders kunnen zijn dat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?
Ook al een andere monitor geprobeerd, straks zit je focussen op het verkeerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

sl4rtyb4rtf4st schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:51:
[...]

Mijn enige andere PSU heeft alleen een 6 pin connector. Sowieso dank voor je suggestie.

Moederbord kan ook defect zijn. Dat kan soortgelijke symptomen geven. Maar dat is ook alleen echt lekker te testen door 'm te vervangen door iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl4rtyb4rtf4st
Nielson schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:06:
[...]
Ook al een andere monitor geprobeerd, straks zit je focussen op het verkeerde?
Ik gebruik om dit moment mijn laptop op dezelfde monitor in dezelfde ingang en dezelfde kabel dus dat lijkt me heel erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl4rtyb4rtf4st
TERW_DAN schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:08:
[...]

Moederbord kan ook defect zijn. Dat kan soortgelijke symptomen geven. Maar dat is ook alleen echt lekker te testen door 'm te vervangen door iets anders.
Ja daar zat ik ook al aan te denken dat vond ik zelfs waarschijnlijker dan de voeding omdat alles wel gewoon aan lijkt te gaan. Maar ja de PSU is wel makkelijker te controleren...

Ik zou natuurlijk een PSU kunnen bestellen en proberen en terug sturen als dat het niet blijkt te zijn.

• sl4rtyb4rtf4st
Oke, ik heb een andere PSU gebruikt icm een andere videokaart, beiden known good, en nog steeds zie ik niets op beeld. Is daarmee het moederbord de meest waarschijnlijke culprit?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05 22:20
Zit de reset of de aan/uit knop wellicht vast? Kan je het moederbord buiten de kast testen? Dus gewoon op je bureau en dan met een schroevendraaier de twee pinnetjes van aan/uit kortsluiten.

• sl4rtyb4rtf4st
-ErikE- schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:25:
Zit de reset of de aan/uit knop wellicht vast? Kan je het moederbord buiten de kast testen? Dus gewoon op je bureau en dan met een schroevendraaier de twee pinnetjes van aan/uit kortsluiten.
Thanks voor je idee, daar heb ik nog niet aan gedacht omdat ik niet dacht dat het iets zou uitmaken. Maar anyway.

Ik heb het gedaan omdat het wel de manier is om zeker te weten dat je alle variabelen uitsluit anders dan de onderdelen die in je moederbord steken. Maar het maakt weinig uit, anders dan dat de CPU fan niet aan gaat. Ik heb m nu 15 min draaien naast me om de tafel en de cpu fan doet nog steeds niets en de voet van de koeler die meteen op de cpu zit voelt wel redelijk warm aan na een paar seconden aanraken moet ik de voet wel loslaten omdat het te heet wordt. Ik zet hem nu uit, geen zin dat de CPU bakt.

Ben nu nog meer in de war. Maar ik denk dat ik een nieuwe moederbord ga kopen. Als het de CPU was en niet het moederbord dan had de cpu debug lapje wel aangegaan...zou ik zeggen...

• sl4rtyb4rtf4st
Het was dus het moederbord, ik heb een nieuw moederbord gekocht en nu werkt alles weer. Iedereen bedankt voor meedenken!
Pagina: 1