Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleinratje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-08-2024
Ik heb zelf een koophuis nu zn jaar of 9 geleden gekocht nu is er een vriendin die een kamer wil gaan huren maar vanwege de hoge prijzen overweeg ik mogelijk haar een kamer bij mij aan te bieden.
ze moet zich dan inschrijven op mijn woonadres. Huurkosten hoeft ik niet te hebben ik verdien zelf al genoeg.
stroom (zonnepanelen) gas gebruik ik alleen met koken en douchen. dat zal wat omhoog gaan.

waar moet ik nog meer op letten?
verhoging rioolheffing
en verhoging afvalheffing?
wat ga ik nog meer betalen
enige rechten of situaties waar ik voor moet oppassen, zijn addertjes onder het gras?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.rijksoverheid...ik-een-kamer-wil-verhuren

En volgens mij is de bank (ook) belanghebbende tenzij je al hypotheekvrij bent?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ook al is het een vriendin, sluit wel een gewoon een huurcontract met haar af.
Bespreek ook wat er gebeurt als jouw situatie verandert en je wil haar het huis uit hebben.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Nobel van je, maar er zitten echt wat haken en ogen aan;

- De bank gaat niet zomaar akkoord met een huurder. Woningen met huurders erin zijn voor banken ongeveer 25% minder waard
- Je vriendin gaat huurbescherming genieten. Je komt in het ergste geval dus nooit meer van d'r af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Juup schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:19:
Bespreek ook wat er gebeurt als jouw situatie verandert en je wil haar het huis uit hebben.
Let wel, je kunt niet zomaar alles afspreken wat je wil afspreken. Bij een huurcontract horen rechten en plichten, en huurbescherming gaat best ver.

Als alles koek en ei blijft zal dat allemaal niet meevallen, maar als er toch spanningen ontstaan of ontwikkelingen die je niet voorziet dan kan dat een probleem geven. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat je het niet moet doen, dat moet je zelf afwegen, maar goed om in het achterhoofd te houden.

Volgens mij heb je aan kosten de belangrijkste zaken wel genoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 03-09-2022 13:27 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Al is ze de ideale huurder. Besef ook dat ze vrienden en vriendinnen gaat uitnodigen. Nog niet te spreken over tinder dates etc. Zou er persoonlijk nooit aan beginnen. Komt alleen maar ellende van.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Naamloos87 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:36:
Al is ze de ideale huurder. Besef ook dat ze vrienden en vriendinnen gaat uitnodigen. Nog niet te spreken over tinder dates etc. Zou er persoonlijk nooit aan beginnen. Komt alleen maar ellende van.
Ik kan me voorstellen dat je inderdaad niet zit te wachten op "vreemden" plots aan de ontbijttafel.

Maar ook andere zaken: pakjes aannemen voor elkaar. Tegelijk koken (wiens gerei?) maar andere smaak / geur door het huis. Verwarming varieren want de een wil 21 graden in huis, de andere 19.

Ach, er zijn ook mensen waar kinderen lang(er) thuiswonen en dan heb je ook te dealen met goede afspraken, relaties, staptijden, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

i'm With @Naamloos87

Aan goede vrienden en familie moet je niets willen verkopen of verhuren. Privé en zakelijke relatiebanden gaan al snel door elkaar heen lopen waarbij de zakelijke kant vaak het privé contact gaat verstieren.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 03-09-2022 13:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-05 20:18
-

[ Voor 100% gewijzigd door Poumelie op 20-12-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:24
Ik ben absoluut geen expert of ervaringsdeskundige maar ik zie wel dat je vraag enerzijds gaat over het verhuren van een kamer en anderzijds dat je geen huurkosten wilt vragen. Wanneer er er geen huur betaald wordt is er toch geen sprake van verhuur maar inwonen en hoef je per definitie geen contract op te stellen waarbij zij meer rechten en bescherming krijgt? Het lijkt me handig eerst te beslissen of je haar wilt laten inwonen of de kamer wilt verhuren. Dat komt ook neer op of jullie samen in het huis wonen en zij haar eigen kamer heeft of dat zij zelfstandig in haar kamer woont.

Wat @Naamloos87 hierboven zegt is overigens ook handig om mee te nemen in je overwegingen. Ik denk dat als je de kamer echt gaat verhuren je ook minder te zeggen hebt over wat zij in haar woonruimte uitspookt. Niet dat het doel is controle te hebben over haar leven, maar het is wel handig om stil te staan bij het feit dat de kans groot is dat er meer (voor jou onbekende) mensen jouw huis zullen betreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Recrush schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:45:
Wanneer er er geen huur betaald wordt is er toch geen sprake van verhuur maar inwonen en hoef je per definitie geen contract op te stellen waarbij zij meer rechten en bescherming krijgt?
Dat klopt natuurlijk, en dat zou een mooie oplossing zijn. Dan kun je haar er zelfs in de ergst denkbare scenario's zo uitschoppen.

Maar check dan wel goed of de vergoeding voor heffingen en voor de stroomrekening niet ook als huur tellen. Samenwonen en de kosten delen klinkt niet als huur maar effectief betaalt ze toch gewoon geld aan TS om ergens te mogen wonen, dus dat zou zomaar toch als huur gezien kunnen worden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:52
Geen huur betalen is geen rechten (lijkt me) maar dat is wellicht nog even goed om te checken. Overige kosten delen onder de noemer van bijdrage onkosten lijkt me iets wat er los van gezien kan worden, wel even opletten dat het dan echt zo bij de overschrijving staat en geen huur oid.

Verder ga je waarschijnlijk meer rioolheffing en afvalstoffen betalen meestal is dit voor 1 persoon een lager tarief.
Let even ook op je verzekeringen wellicht heeft je inboedel verzekering een aanpassing nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het niet afsluiten van een formeel huurcontract kan ook invloed op toeslagen en uitkeringen hebben. Stel dat je werkloos raakt en een bijstandsuitkering moet aanvragen, dan krijg je bijvoorbeeld te maken met de kostendelersnorm.

Zal waarschijnlijk (hopelijk) niet gebeuren, maar wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sOid schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:00:
Het niet afsluiten van een formeel huurcontract kan ook invloed op toeslagen en uitkeringen hebben. Stel dat je werkloos raakt en een bijstandsuitkering moet aanvragen, dan krijg je bijvoorbeeld te maken met de kostendelersnorm.

Zal waarschijnlijk (hopelijk) niet gebeuren, maar wel iets om rekening mee te houden.
Maar met formeel huurcontract zullen het ook als inkomsten tellen.

Je maakt een valide punt verder hoor, maar lijkt mij onder de streep dat je met een huurcontract haar vooral veel rechten geeft. En gezien je zelf niks eraan overhoudt, plus een heel risico neemt, ik zou er niet aan beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:56

EiT

Gewoon doen, zien wij over een jaar wel een nieuw topic te gemoed hoe dat je haar er weer uit krijgt.

Maw: nooit aan beginnen, idee lijkt leuk en na een paar maanden ga je er aan irriteren. Er is ook nog eenzijdig belang, zij heeft woonruimte nodig, jij hebt “niets” nodig.
Ze staat een uur onder de douche als je haast hebt, muziek te hard en/of niet jouw smaak, vriendje wat jouw totaal niet ligt, maakt er een rotzooi van etc.

Bij een relatie die stukloopt is het ook niet veel anders ;)

Je zegt zelf financieel het niet nodig te hebben, waarom zou je ellende op je hals halen.

Verhuren is een zakelijke transactie, dit doe je nooit met vrienden of familie.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:52

Dennis1812

Amateur prutser

Is het verhuren of is het dan samenwonen?
Als je geen geld wil en ze trekt gewoon bij jou in?

Dat zou ik even goed nakijken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Hier ooit iemand gehad die een jaartje bij mij in huis heeft gewoond omdat het uit was met haar ex.

Is helemaal prima verlopen. Was wel gezellig. Scheelde wel dat ze lesbisch was, dus geen 'vreemde mannen' in huis. Wel eens meiden over de vloer gehad (die ook bleven sliepen), maar dan wel zeker de eerste paar keer met mijn toestemming. Daarna kende ik die meiden wel en was het prima dat ze wel eens langs kwamen . Zaten we ineens met z'n drieën aan de tafel te eten :-)

Ze deed ook gewoon het huishouden en was opgeruimd, dus ook in dat opzicht geen problemen.

Maar, toen ik een vriendin kreeg bleek die er toch wel moeite mee te hebben om te blijven slapen of seks, wetende dat een ander het huis in kon komen of naar de wc ging op de gang. Dat is toch wel het minpuntje geweest, voelde mezelf ook niet vrij om in huis te daten of zomaar mensen te laten slapen bij mij... Ook al vond ik het prima dat zij het deed, is echt een dingetje van mij.

Maar heb er nooit spijt van gehad. We hadden verder niks vastgelegd, had wel toestemming van de Woonstichting omdat het dus niet duurzaam was en ze geen rechten opbouwde

[ Voor 6% gewijzigd door President op 03-09-2022 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:34

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kijk ook even verder op die pagina over kamer verhuur, met betrekking tot "hospita verhuur".

https://www.rijksoverheid...hospitakamer-wil-verhuren

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap