Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gaming desktop 1100 € (eerste self build ooit)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:28
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, ik develop soms ook wel wat maar daar heb ik eigenlijk mijn laptop voor. Geen interesse in 4k gaming.
Ikzelf speel voornamelijk strategy en RPG spellen zoals Warhammer Total War, Paradox dingetjes. Ook de nieuwe space RPG van bethesda (Starfield denk ik) zou hij makkelijk moeten kunnen draaien. De zonen spelen op dit moment enkel Fortnite, maar mss in de toekomst wel nieuwere shooters.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tot 1100 euro, staat niet echt vast in steen, als er een goede reden is om hoger te gaan dan leggen we wel wat bij.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
niet echt

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve monitor, toetsenbord en muis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
neen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
niet echt

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Kijken of ik geen gigantische blunders begaan heb bij het samenstellen en of ik wel de maximale bang for buck heb. Verder enige input of het nog zin heeft om langer te wachten, de GPU prijzen zijn al stevig naar beneden gekomen zo te zien, maar mss zit er nog wel meer rek op. Ik game voornamelijk in de winter (vanaf half oktober) dus mss is het net zo slim de aankoop nog wat uit te stellen.

Dit is wat ik bij elkaar gesprokkeld heb:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 209€ 209
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 109€ 109
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6700 XT 12GB GDDR6€ 469€ 469
1BehuizingenNZXT H510 Flow Zwart-Wit€ 84,90€ 84,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 64,90€ 64,90
1VoedingenCorsair TX650m (2021) Zwart€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 89,78€ 89,78
Totaal€ 1.091,48

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24

Thomg

Aww yiss

6750XT is betere value dan de 6700XT atm.
pricewatch: AMD Radeon RX 6750 XT
Of je neemt de 6700, deze heeft betere value dan beiden, maar lever je wel wat perf in.
pricewatch: Powercolor Fighter RADEON RX 6700

5600 build is niet interessant tenzij je een erg goedkope moederbord neemt, anders zit je te dicht op een intel build.
Het liefste pak je zo'n beetje de goedkoopste B450 bord die er is, maar dan loop je misschien tegen een CPU compatibiliteit probleem aan.
Dus goedkoopste B550.
pricewatch: MSI B550M-A PRO
Dat werkt waarschijnlijk wel met een 5600, maar zeker bij higher-end cpu's (mogelijk toekomst, 5900X/5950X) loop je wel tegen problemen aan.
Eerste die met heatsink komt is deze.
pricewatch: Gigabyte B550M S2H
Maar zoveel goedkoper is het niet.

Dus ->
pricewatch: Intel Core i5-12400F Boxed
pricewatch: MSI Pro B660M-A WiFi DDR4
Is dan imo wel de meerprijs waard.
Je kan misschien de gok wagen op deze.
pricewatch: ASRock B660M Phantom Gaming 4
Aangezien deze wel netjes een heatsink op de VRM heeft, maar lack van reviews maken het lastig deze te kunnen aaraden.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:32
Thomg schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:31:
6750XT is betere value dan de 6700XT atm.
Enkel het AMD-referentiemodel is voor die prijs te krijgen, de andere kaarten zijn al gauw € 570. Als je daar het extra stroomverbruik bij optelt, is de RX 6750 XT eigenlijk niet zo'n goede value. Dan inderdaad liever de RX 6700 voor € 379 of de RX 6800 voor € 599.
Thomg schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:31:
5600 build is niet interessant tenzij je een erg goedkope moederbord neemt, anders zit je te dicht op een intel build.
Hmm, processor en moederbord in de TS zijn samen € 318, jouw voorstel is € 365. Waarom de 5600 build dan niet interessant is weet ik niet. Tot een RTX 3070 of RX 6750 XT is het verschil niet merkbaar. Enkel daarboven is het verschil zo'n 3 tot 9%. Zie ook de grafiek hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYSiyd01tB2NHDhHVfiX_RB4wkE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3aU9j7xgUODhyaRb5rcyLflJ.png?f=fotoalbum_large

• Thomg

Thomg

Aww yiss

LievenD schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:47:
[...]

Enkel het AMD-referentiemodel is voor die prijs te krijgen, de andere kaarten zijn al gauw € 570. Als je daar het extra stroomverbruik bij optelt, is de RX 6750 XT eigenlijk niet zo'n goede value. Dan inderdaad liever de RX 6700 voor € 379 of de RX 6800 voor € 599.
"Ik negeer de kaart die thomg bedoeld en geef daar mijn mening op". Que? Ik bedoel inderdaad de referentiekaart.

Ik heb een overzicht gemaakt hier.
https://i.snipboard.io/fWv2ET.jpg

6600 en 6700 blinken uit in value, met een noemenswaardige mentie naar de 6600XT.
Na de 6700 is de 6700XT kinda meh en is de 6750XT beter en de 6800 beter om vervolgens allemaal in "kinda shit value" gebied te komen. Maarja, dat is high-end nou eenmaal.
LievenD schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:47:
[...]

Hmm, processor en moederbord in de TS zijn samen € 318, jouw voorstel is € 365. Waarom de 5600 build dan niet interessant is weet ik niet. Tot een RTX 3070 of RX 6750 XT is het verschil niet merkbaar. Enkel daarboven is het verschil zo'n 3 tot 9%. Zie ook de grafiek hieronder.
En ook hier ga je in op de B660M-A Pro en negeer je de Phantom Gaming 4 eronder.
Voordeel van het intel setje (met de B660M-A Pro) is dat je schappelijke VRM krijgt en later nog kan upgraden naar Raptor Lake zonder dat je zorgen hoeft te maken over throttling. De Wi-Fi (en BT!) die je erbij krijgt is ook noemenswaardig, ik vind het altijd wel wat toevoegen.
Mocht je toch echt willen prijsvechten kan je toch voor de Phantom Gaming 4 gaan, maar dan loop je wel iets meer risico.

Bij AMD is er geen upgrade path behalve heel misschien de 5800X3D als deze in prijs zakt. Alle andere AMD cpu's zijn het niet waard om (in de toekomst) naar te upgraden tenzij ze echt spotgoedkoop worden en TS ineens een sterke eis krijgt voor multithreaded (onwaarschijnlijk).

Nog wel even @ TS, voor strategy (of simulatie in het algemeen) lijkt 3d-cache erg fijn te zijn. Je wilt misschien kijken naar de 3d-cache modellen die volgend jaar uitkomen. Mogelijk dat je wilt overwegen om nu een zo goedkoop mogelijk mobo+cpu+RAM te kopen om dan te evalueren of upgraden naar Zen 4 + 3d-cache het waard is.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:32
Thomg schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:15:
[...]

Na de 6700 is de 6700XT kinda meh en is de 6750XT beter en de 6800 beter om vervolgens allemaal in "kinda shit value" gebied te komen. Maarja, dat is high-end nou eenmaal.
Bijna. Hermaak je berekening eens met de verwachte stroomkosten erbij over 3 jaar, anderhalf uur gamen per dag. Dan zul je zien dat de 6750 XT eigenlijk slechter is dan de 6700 XT, zelfs al kost de 6750 XT maar 499. Eigenlijk zou de 6750 XT goedkoper moeten zijn dan de 6700 XT om goede value te zijn.

En in verband met het upgradepath, dat is enkel relevant als je je pc binnen de 3 jaar gaat upgraden. Na 5+ jaar is Raptor Lake niet meer interessant.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

LievenD schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 16:14:
[...]

Bijna. Hermaak je berekening eens met de verwachte stroomkosten erbij over 3 jaar, anderhalf uur gamen per dag. Dan zul je zien dat de 6750 XT eigenlijk slechter is dan de 6700 XT, zelfs al kost de 6750 XT maar 499. Eigenlijk zou de 6750 XT goedkoper moeten zijn dan de 6700 XT om goede value te zijn.

En in verband met het upgradepath, dat is enkel relevant als je je pc binnen de 3 jaar gaat upgraden. Na 5+ jaar is Raptor Lake niet meer interessant.
Praktisch verschil in gaming is 50W.
https://www.techpowerup.c...-6750-xt-strix-oc/35.html

En dit is met een 6750XT OC kaart, reference is het verschil waarschijnlijk eerder richting de 30-40W, dan hebben we het over waardes die wat minder... belangrijk zijn.
Het is misschien goed om het aan te kaarten, maar het klinkt nu alsof we het hebben over een verschil van 100W :o

• Hert
Dank voor alle reacties. Een downgrade van de gpu naar een 6700 lijkt me dan wel wel een goede zet. De bedoeling zou zijn over 4 jaar pas terug te upgraden, maar dat zal dan wss eerder GPU en extra RAM zijn schat ik.

• Hert
De prijzen van de processors zijn idd gelijkaardig, en wie weet worden de betere prestaties van de i5 toch nog relevant als ik ooit de GPU upgrade. Nu zie ik het bos door de bomen niet meer door het enorme aanbod aan moederborden, bluetooth en wifi zijn niet zo heel relevant voor mij, maar usb-c zou wel handig zijn, dus kwam ik op deze uit:
pricewatch: ASRock B560 Steel Legend

Zou dat een goede keuze zijn?
Pagina: 1