Toon posts:

Hoe de oorzaak van netwerk problemen ontdekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wololo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-10-2022
Hallo,

Ik ervaar zeer regelmatig (dagelijks) wifi netwerk problemen thuis. ik merk dit specifiek in 2 situaties
1)tijdens een teams meeting gebeurt het elke dag wel dat de verbinding enkele seconde stopt (zowel video als geluid) en krijg ik de melding dat ik "network issues" heb. Na enkele seconde lijkt alles weer normaal.
Betreft hier een zakelijke Dell laptop. Ten tijde van de storing lijkt de CPU of RAM niet verder dan 80% te komen.

2) op de bank. Ik zit dan op mijn Samsung telefoon te browsen en opeens laad een web pagina niet tot extreem traag. Ik zie het icoon dat ik verbonden ben met wifi maar de pagina blijft wit (geen melding van "could not connect" of iets dergelijks). Als ik enkele seconden wacht lijkt het weer normaal en laad de pagina.
Andere oplossing lijkt wifi op de telefoon even uitzetten en weer aanzetten zodat ik reconnect

Mijn netwerk:
Ziggo modem/router waar ik het wifi niet van gebruik
Accepoint TP link eap 245 versie 1 met gescheiden SSIDs voor 2.4 en 5ghz kanalen (ik gebruik alleen de 5ghz SSID op zowel de telefoon als de laptop) ik heb deze als standalone accespoint geinstaleerd dus zonder controller

Op de bank
Heb ik met een wifi analyzer app gekeken en haal ik -55dBm (lijkt mij sterk genoeg?)
Speedtest van ziggo via wifi van meer dan 200 Mbps download, 30Mps upload, 14ms Ping en 4 jitter

Mijn vraag: hoe kan ik dit probleem verder onderzoeken en achter de oorzaak komen zodat ik deze daarna kan verhelpen?
Zijn er bijvoorbeeld tools die ik kan gebruiken om mijn netwerk te monitoren en zo meer inzichten te krijgen?

Naar mij idee is het probleem:
a) mijn thuis aansluiting van ziggo
b)mijn ziggo router
c) de tp link acces point
d) mijn deviceS

Momenteel ben ik een beetje lost en wat hulp om dit verder te onderzoeken is zeer welkom
Alvast bedankt

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:41

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je WiFi exact ingesteld? Alles behalve de passphrase...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:01
Belangrijkste eerste stap: kijk of je er bekabeld ook last van hebt

CISSP! Drop your encryption keys!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:14
Zoals vorige poster aangeeft: probeer het eens met kabel. Als dat wel goed gaat kan je A en B al uitsluiten als oorzaak.
We hebben wel iets meer info nodig om te kunnen adviseren.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Wololo
lier schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:53:
Hoe heb je WiFi exact ingesteld? Alles behalve de passphrase...
Is dit de info die je zoekt of wil je nog meer of andere dingen zien?

Naar mijn weten heb ik alles zo default mogelijk gelaten

• Wololo
laurens0619 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:58:
Belangrijkste eerste stap: kijk of je er bekabeld ook last van hebt
Zeker een goede tip voor de laptop en om meer probleem oorzaak te vinden.
Ik zal kijken of ik deze week een kabel kan kopen die lang genoeg is.

blijft voor mijn telefoon wel het wifi een dingetje

• Wololo
Allard schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:05:
Zoals vorige poster aangeeft: probeer het eens met kabel. Als dat wel goed gaat kan je A en B al uitsluiten als oorzaak.
We hebben wel iets meer info nodig om te kunnen adviseren.
Bedankt voor je reply. Ik verwacht ook niet het gouden ei direct te vinden maar misschien wel mensen met ideeën over hoe ik de oorzaak kan vinden.
Tips over hoe ik wifi monitoring kan doen bijv zijn ook zeer welkom

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:36
@Wololo hoe: niets uitsluiten, dus niet al bijvoorbeeld aannemen dat het een wifi probleem is.
eerst nadenken vervolgens op een gestructureerde manier zaken controleren. kijk daarbij eerst naar de zaken die makkelijk te controleren zijn. schrijf een en ander op. sla niets over.
bij dit soort problemen wil ik als eerste weten of er overeenkomsten zijn tussen de omstandigheden op de momenten waarop het gebeurt en die er niet zijn wanneer het niet gebeurt.

[Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 03-09-2022 14:02]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:41

lier

MikroTik nerd

Aangezien je zelf aangeeft dat het een Wifi problewem is, zou je de volgende wijzigingen willen doorvoeren (in ieder geval om even mee testen op de 5GHz radio)?
  • Vast kanaal, even met een scanner bekijken welke het beste is
  • 40MHz in plaats van (maximaal) 80MHz
  • 802.11a uitzetten, dat is echt zo zonde
O ja...mag hopen dat je alleen WPA2/AES aan hebt staan (en niet WPA/PSK zoals in het screenshot)? Anders kan je bijna net zo goed een open netwerk maken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 23:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

lier schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:28:
Aangezien je zelf aangeeft dat het een Wifi problewem is,
Nee, hij heeft een aanname gedaan dat het een Wifi probleem is. Laten we eerst even de LAN test afwachten voordat we op de Wifi duiken.

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Wololo
lier schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:28:
Aangezien je zelf aangeeft dat het een Wifi problewem is, zou je de volgende wijzigingen willen doorvoeren (in ieder geval om even mee testen op de 5GHz radio)?
  • Vast kanaal, even met een scanner bekijken welke het beste is
  • 40MHz in plaats van (maximaal) 80MHz
  • 802.11a uitzetten, dat is echt zo zonde
O ja...mag hopen dat je alleen WPA2/AES aan hebt staan (en niet WPA/PSK zoals in het screenshot)? Anders kan je bijna net zo goed een open netwerk maken.
Bedankt voor de tips ik zal kijken of dit helpt
Tav de security/encryption: ja WPA2-PSK met AES encryption staat alleen aan
(Je moet eerst op het edit scherm komen wil je dergelijke details zien)

• Wololo
remco_k schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:35:
[...]

Nee, hij heeft een aanname gedaan dat het een Wifi probleem is. Laten we eerst even de LAN test afwachten voordat we op de Wifi duiken.
Naar mijn idee heb ik nog niet een aanname gedaan die dingen uitsluit. Sorry als ik die indruk wek.
Ik ga de komende dagen kijken of ik de met een kabel LAN al dan niet kan uisluiten

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 23:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wololo schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:10:
Ik ervaar zeer regelmatig (dagelijks) wifi netwerk problemen thuis. ik merk dit specifiek in 2 situaties
Dat is volgens mij een flinke aanname over een Wifi probleem... :)
Het geeft niet dat je dat doet, iedereen doet weleens bewust of onbewust aannames en het is al opgemerkt. Ik waakte er alleen nog even extra voor dat andere Tweakers niet ook over Wifi blijven praten terwijl dat nu in dit stadium even niet relevant is en alleen maar afleid van gestructureerd een probleem onderzoeken. :)

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee