Gevolgen langdurig lekkage onder douche

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 16:51
Ik kom wat kennis te kort om juist in te schatten hoe groot mijn probleem is, dus ik zou graag jullie collectieve kennis en ervaring gebruiken.

Enkele maanden geleden kwam er water uit ons keukenraam. Na een kort en paniekerig onderzoek bleek dit veroorzaakt te worden door de douche, die er exact boven staat. Door gebrek aan toegang en gereedschap besloten om de douche voorlopig niet te gebruiken. Vandaag heb ik eindelijk tijd gehad om een camera onder de douche te krijgen. Hieruit is gebleken dat de afvoer lekt. Het lijkt er ook sterk op dat de afvoer nooit juist is gemonteerd. Het verrassende daarbij is wel natuurlijk dat pas 1 keer water uit het raam is komen lopen sinds we het huis bijna 4 jaar geleden hebben gekocht. Is het erger geworden waardoor het voorheen nooit is opgevallen en het misschien in de spouw naar beneden is gelopen?

Ik heb wat foto's gemaakt en een video. Graag zou ik horen van jullie wat ik hier zie. Of dit veroorzaakt is door een relatief korte periode van extra vocht of een vele jaren. De badkamer is nog origineel van de bouw, 25 jaar geleden. En natuurlijk wat zou de verstandigste manier zijn om verder te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hhoZSp6bFBiPYOnVSeysZuKgn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9yuuBYCewQnL9eVEVFMHB6T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPwBNCkESzDV-TdaeiRTHR846to=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXcXyXQsf8RlmKQovgHuFe4X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxF5zg7WqNvHKyWcjAcxoMpMyto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiCChB2h7ib2EKviQxsqWAQf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUYKvNfQMqGb-HwotPviyxqG9Qc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRihdAk96l1UPYZaM4NRkc52.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1u2-w4GZfw6B6FP0fUpVpkajQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfbcHOGYjAcFGs1v2C4n0AfE.jpg?f=fotoalbum_tile

https://i.imgur.com/BmRjtIA.gifv

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Het lijkt wel of die ring los is gedraaid? Niet toevallig iemand die met het schoonmaken dacht dat het een goed idee was om iets van bovenaf los te draaien ofzo?
Je ziet duidelijk een bruine kring, lijkt echt dat ie eerst op die hoogte vast heeft gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Dat is mij ook opgevallen, maar het is compleet onbereikbaar. Ik heb een gat moeten boren om een camera naar binnen te krijgen. Enige wat ik dan kan bedenken is dat hij origineel niet goed was geïnstalleerd en dat het gebruik van de douche hem eindelijk los heeft getrild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:09
waarschijnlijk moet je de tegels onder je douchebak slopen/verwijderen en groot gat maken.
je pakking ring is verteerd, 75% kans. losdraaien rotzooi verwijderen nieuwe ring erin en vastdraaien.
en daarna het muurtje weer herstellen, en betelgelen. een andere optie is er niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Voor het oplossen van de lekkage lijkt dat inderdaad voldoende te zijn op basis van deze foto's. Ik vroeg me ook af of ik me zorgen moet maken om de staat van de vloer daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:02
Spacey1989 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:13:
Voor het oplossen van de lekkage lijkt dat inderdaad voldoende te zijn op basis van deze foto's. Ik vroeg me ook af of ik me zorgen moet maken om de staat van de vloer daar.
De staat van de vloer lijkt prima.

Wat je ziet is het wapening/aardingnet wat in de dekvloer ligt, onder de douchebak word de dekvloer vaak niet doorgesmeerd waardoor het net zichtbaar blijft.
Onder de douchebak heb je vaak wat meer ruimte nodig voor de afvoer en stelpootjes/blokjes.

De rest is kaal beton van de werkvloer met bouwstof en dergelijke.
Ik zie niet iets waarbij de alarmbellen gaan rinkelen.

Ik denk dat de afdichtring in de afvoer is vergaan zoals iemand hierboven ook al zei.
Hierdoor zit de ring/moer losser en omdat je in de douchebak stapt draait hij langzaam los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:08
Zo te zien heeft dit nooit goedgezeten, de ring van de sifon is scheef op de afvoer gedraaid en zit niet recht op de schroefdraad. Je moet een hand of tang onder de bak krijgen om die recht vast te draaien, met een nieuwe rubber ring.

Waarom dit niet eerder is gaan lekken is de vraag maar het kan zomaar door kalk of zeep dicht hebben gezeten en met schoonmaken open zijn gegaan.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maarrrrr... hoe komen die druppels onderaan de douchebak? Die wartel is overduidelijk, maar wellicht zijn er nog meer oorzaken (kitranden, voegen, etc).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:23
Misschien is die ring wel gebroken maar zie je dat niet vanaf deze kant. Dat het plastic uiteindelijk broos is geworden. Vind het raar dat hij er al die tijd maar half op gezeten zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04 22:13
Je hoeft de ring niet van beneden af los te draaien om het los te krijgen, als iemand aan de bovenkant aan het putje of de schroef draait. Zoiets kan ook gebeurd zijn.

Ipv het hele muurtje kan je proberen er 1 of 2 tegels uit te tikken om.een handgat te maken. Dan kan je daar een roostertje op zetten of mogelijk een reservetegel als je die nog hebt of kan krijgen

Tik langzaam en voorzichtig de voeg om de tevel los. Een brede platte schroevendraaier is vaak nog beter dan een beitel. Als de voeg los is en de tegel er niet los te wippen is kan je met een rij geboorde gaten hem wegmaken. Plak eerst een pleister op de tegel dat voorkomt wegglijden van de boor en beperkt de kans op sterretjes en scheuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:53
teacher schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:49:
Maarrrrr... hoe komen die druppels onderaan de douchebak? Die wartel is overduidelijk, maar wellicht zijn er nog meer oorzaken (kitranden, voegen, etc).
Het is natuurlijk speculeren, maar het kan zijn dat het (besloten ruimte) gewoon rete vochtig is daar onder die bak, de bak is van boven "gekoeld" en mogelijk condenseert het water daarom op de bak en vormt zo druppels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Bedankt voor de hulp. Ik ga de tegel waar ik al een gat in heb geboord voor de camera proberen te 'demonteren' in de hoop dat de rest netjes genoeg kan blijven. Zou er dan net bij moeten kunnen om het rubber te vervangen en weer vast te draaien.
Het is trouwens een compleet afgesloten ruimte, dus condensvorming lijkt me ook zeer realistisch voor die druppels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, je moet er toch bij kunnen om het te 'repareren', dus als je een tegel er uit hebt; kun je dan beter gaan kijken of er nog iets aan scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Ik ga de boel niet meteen repareren maar testen en dan de douche een tijdje in gebruik nemen en kijken of er nog meer ongein gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Ik zie een glans op het zwarte rubber, een bruine rand op het schroefdraad en een scheve ring.
Net alsof de lekkage via het zwarte rubber over het schroefdraad en de ring is gelopen en achteraf de ring los is gedraaid/geschoten( omdat de draad daar schoon is).
Uit zichzelf los draaien is vrijwel onmogelijk. Wellicht dat de ring is gebarsten en van het schroefdraad is geschoten. Als de ring verkeerd was gemonteerd, onder spanning of er verkeerd op was gedraaid, kan het best zijn dat dit de druppel is geweest ;)
Ook het rubber slijt na verloop van tijd. Maarja hoe los je het op?
Hoe groot is je putje boven?
Je kunt anders kijken dat je een met een gatenzaag/diamantzaag een gat boort om het putje heen, de boel repareert en een groter putje installeert.
Zien we een douchebak of kimband en pasta op de foto's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJ pc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-05 10:05
Ik heb hetzelfde gehad in ons vorige huis. Uiteindelijk heb ik het afvoerputje vervangen voor een andere. Het beroerde is dat je er inderdaad niet bij komt als ze geen luikje onder de douchebak gemaakt hebben.

Ik heb er uiteindelijk ook één tegel afgebikt. Daarachter zaten gipsblokken en daar heb ik een gat ingemaakt
wat een stukje kleiner was dan de tegel die ik eraf gehaald heb zodat ik er met mijn hand en nieuw putje
doorheen kon. Daarna heb ik er een roostertje voor gemaakt zoiets als dit:

https://www.bol.com/nl/nl/p/ivc-air-ventilatie-schoepen-rooster-15-5-x-15-5-cm-rvs-inox-geborsteld-rvs-met-horrengaas-luchtdoorlaat-40-cm/9300000002714328/

Het voordeel is dat je er dan altijd nog bij kunt, je moet alleen een rooster vinden wat dezelfde afmetingen
heeft als de tegel die eruit komt. Bij mij was het rooster iets te hoog en heb ik er aan de onderzijde een klein stukje afgezaagd, dit stond toch op de vloer dus kon je niet zien. (kunt ook kiezen voor een zwart rooster als je dat mooier vind) Ook lekker dat de ruimte onder de douchebak dan geventileerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Amtelode schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:03:
Je kunt anders kijken dat je een met een gatenzaag/diamantzaag een gat boort om het putje heen, de boel repareert en een groter putje installeert.
Zien we een douchebak of kimband en pasta op de foto's?
Het is een douchebak uit een geheel. Daar ga ik niet in zagen/boren, want dan krijg ik het nooit meer netjes. Ik zie ook niet de noodzaak om het putje groter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Spacey1989 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:24:
[...]

Het is een douchebak uit een geheel. Daar ga ik niet in zagen/boren, want dan krijg ik het nooit meer netjes. Ik zie ook niet de noodzaak om het putje groter te maken.
Dat kan ik begrijpen, zoals @EJ pc aangeeft zou ik er rekening mee houden dat je er ooit nog bij zou willen komen. Soms draai je wel eens wat in de zomer vast en gaat het in de winter lekken of vice versa vanwege uitzetten en krimp.

@FRANQ Ik snap niet zo goed waarom die draadmatten zo open en bloot liggen, als dat gaat roesten krijg je toch juist ellende? (Vanwege het zuurstof wat er bij komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:02
Amtelode schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:37:
[...]
@FRANQ Ik snap niet zo goed waarom die draadmatten zo open en bloot liggen, als dat gaat roesten krijg je toch juist ellende? (Vanwege het zuurstof wat er bij komt)
Ik weet ook niet waarom ze het doen, en of het 100% gebruikelijk is, maar ik heb het bij meerdere huizen gezien.
Ik weet wel dat er ruimte nodig is om de douchebak te stellen, en er is ruimte nodig voor de afvoer.

De draadmatten zijn zwaar-gegalvaniseerd, dat roest niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

tcw82 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:59:
[...]

Het is natuurlijk speculeren, maar het kan zijn dat het (besloten ruimte) gewoon rete vochtig is daar onder die bak, de bak is van boven "gekoeld" en mogelijk condenseert het water daarom op de bak en vormt zo druppels.
Als iemand die recent ook een lekkage heeft gehad maar dan bij een bad: dat is exact wat er aan de hand is met die druppels.

Waar TS ook even op moet letten is of er geen vocht is opgetrokken in muren e.d., dat kan leiden tot roestvorming als er metalen delen in zitten. Denk daarbij aan leidingwerk, ankers, hoekprofielen. Dat merk je op zich vanzelf want dat komt dan door je plamuur heen zetten. En natuurlijk heb je dan kans op schimmel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Spacey1989
Ik heb een tegel ( en achterliggende gipsblok) eruit gehaald. De camera had het beeld lekker vervormd. De ring was nog intact, dus die heb ik weer goed vastgedraaid en er wat water doorheen gegooid. Geen (zichtbare) lekkage daarna met een beetje water. Het is allemaal wel erg vochtig daarbinnen, dus de komende weken laat ik de boel lekker open om te kunnen ventileren. Als ik een overgebleven gat dicht kit kan ik ook de boel douchend testen.
Bedankt voor het meekijken en adviseren.
Pagina: 1