Overgenomen GTX 960 wil niet op 4K 60Hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 21:35
Ik heb van een medetweaker een Asus Turbo GTX 960 overgenomen met het idee deze in mijn 2e pc te stoppen om zodoende een vergelijkbaar bureaublad te creeren als op mijn hoofdpc.

Het gaat om deze specifieke kaart:
pricewatch: ASUS TURBO-GTX960-4GD5

Wat ik ook probeer ik krijg de resolutie niet op 4K en 60Hz. 30Hz is het maximale wat ik blijkbaar kan halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fsgzeoNv87aWHeL20hqlqE51.jpg

Het volgende heb ik geprobeerd:
- Andere HDMI kabel gezocht, gecheckt en op deze kabel stond ook vermeld : "High Speed HDMI cable"
- De meest actuele drivers van Nvidia gedownload en tevens in Nvidia Control Panel kijken of ik de setting kan veranderen.

Mijn monitor is een Samsung U32J590UQ (In het screenshot staat net iets anders maar dit is het model nummer wat achter op de monitor staat). De specs van deze monitor zijn hier te vinden:
pricewatch: Samsung U32J590UQU Zwart

Ik heb dus:
- Een videokaart met één HDMI 2.0 aansluiting ((correctie idd maar 1 hdmi aansluiting)) :*)
- Een 4K monitor één HDMI 2.0 aansluiting
- Een 'snelle' HDMI kabel
- Alles draait op Windows 10

Ik heb tevens mijn 'hoofdpc' ook op deze monitor aangesloten, maar die werkt via DP en de monitor accepteert dit signaal van 60hz (van de rtx3090ti) wel.

Na wat googelen kom ik wat verhalen tegen, en ik hoop niet dat dit het geval is dat sommige van deze GTX 960 kaarten aangepast zijn, en het oorspronkelijk oudere kaarten zijn en je pc deze kaart wel ziet als een GTX 960 maar je eigenlijk te maken hebt met een oudere kaart. Ik kan zo aan de kaart niet zien of dit het geval is. Hij ziet er in elk geval net zo uit als op de plaatjes bij de specificaties.

Iemand een idee/suggesties waarom deze kaart maar op 30hz blijft hangen.
De specs van de 2e pc (een wat oudere pc):
- Asus p5p43td pro moederbord
- Core 2 Quad Extreme Q6700 2,6Ghz processor
- 4GB DDR2 ram
- Antec PSU 380 watt (volgens diverse bronnen zou dit voldoende moeten zijn).

Deze 'backup' pc is niet bedoeld om op te gamen, 4K 60hz is puur voor op het bureaublad.

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 03-09-2022 10:14 ]

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Je High Speed HDMI kabel is het probleem.
Voor 4K 60hz heb je Premium High Speed nodig.
Zie: https://www.hdmi.org/resource/cables

Bijv. deze kabel: https://www.reichelt.nl/n....html?&trstct=pos_0&nbc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

rdejongjr

Gnome

Snowwie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:31:
Ik heb dus:
- Een 4K monitor met 2 HDMI 2.0 aansluitingen
1 van de 2 aansluitingen is 2.0 de ander is 1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:35
rdejongjr schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:52:
[...]

1 van de 2 aansluitingen is 2.0 de ander is 1.4
De kaart heeft maar 1 HDMI.

@Snowwie anders een DP>HDMI kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Anoniem: 111246 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:51:
Je High Speed HDMI kabel is het probleem.
Voor 4K 60hz heb je Premium High Speed nodig.
Zie: https://www.hdmi.org/resource/cables

Bijv. deze kabel: https://www.reichelt.nl/n....html?&trstct=pos_0&nbc=1
Ik dacht altijd dat dit onder Tweakers altijd een beetje als onzinnig werd beschouwd. Een kabel is toch een kabel? En deze hdmi kabel die ik gebruik is ook nog vrij kort ook nog. 1 meter hooguit.
Uszka schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:09:
[...]

De kaart heeft maar 1 HDMI.

@Snowwie anders een DP>HDMI kabel gebruiken.
Klopt inderdaad, kleine vergissing. 3 DP poorten en 1 HDMI poort. Jammer dat mijn monitor maar over 1 DP poort beschikt anders was het makkelijker geweest. ;)

Maar goed idee; DP->HDMI, dan moet ik even graven in mijn kabeldoos om te zien of ik nog zo'n kabel heb.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snowwie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:11:
[...]

Ik dacht altijd dat dit onder Tweakers altijd een beetje als onzinnig werd beschouwd. Een kabel is toch een kabel? En deze hdmi kabel die ik gebruik is ook nog vrij kort ook nog. 1 meter hooguit.

[...]

Klopt inderdaad, kleine vergissing. 3 DP poorten en 1 HDMI poort. Jammer dat mijn monitor maar over 1 DP poort beschikt anders was het makkelijker geweest. ;)

Maar goed idee; DP->HDMI, dan moet ik even graven in mijn kabeldoos om te zien of ik nog zo'n kabel heb.
Heb exact hetzelfde issue gehad als jij.
Nieuwe kabel loste het op.
HDR 4K wil niet op 60fps.

Die specs en type kabels zijn er niet voor niets. 30hz vs 60hz kost gewoon meer bandbreedte, wat een kabel wel moet kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Nu online

OMD

Snowwie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:11:
[...]

[...]

Ik denk dat je in de war bent met de kwaliteit van het beeld. Dat maakt niet uit omdat het een digitaal signaal is.

Zie een betere kabel als een grotere rioleringsbuis, er kan meer schijt doorheen en dus kunnen er meer mensen tegelijk schijten zonder dat het bij je wc er weer uit komt :+

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Anoniem: 111246 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:21:
[...]

Heb exact hetzelfde issue gehad als jij.
Nieuwe kabel loste het op.
HDR 4K wil niet op 60fps.

Die specs en type kabels zijn er niet voor niets. 30hz vs 60hz kost gewoon meer bandbreedte, wat een kabel wel moet kunnen leveren.
Het komt ook denk ik omdat ik praktisch nooit met HDMI kabels heb gewerkt, altijd met Display Port kabels. Maar ik zal eens kijken, eerst even zoeken of ik toevallig een DP -> HDMI kabel heb liggen, zo niet dan kan ik altijd wel een Premium HDMI kabel bestellen (Welk merk kabel heb jij gebruikt om jouw probleem op te lossen?, ik kan dat niet uit jouw topic daar halen).

Overigens extra opmerking: Ik heb tevens een HTPC, met een GT 1030. Op mijn Samsung 55" 4K tv geeft deze zonder problemen 4K 60hz, via HDMI. Toen ik deze pc kast op mijn monitor aansloot bleef die tevens steken op 30hz. Dus er zit er wat twijfel in of het nu ligt aan de kabel of misschien aan de monitor. Maar toch, de monitor specs zeggen HDMI 2.0 dus daar ga je dan ook maar vanuit.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:30
Een Displayport naar HDMI-kabel gaat niet werken. Je Displayport kan namelijk via Alternate Mode wel HDMI uitsturen, maar dat is maar HDMI 1.4. Pas bij Displayport 1.4 kun er ook HDMI 2.0 uitgestuurd worden en dat kan niet zomaar met een kabel die je hebt liggen.

Om HDMI te krijgen moet het Displayport-signaal geconverteerd worden en dat lukt niet met zomaar een kabel. Er moet echt omzetting plaats vinden van het signaal.

pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter (CAC-2070)...

Actieve converter die het Displayport-signaal actief converteert naar HDMI 2.0 en dus wel werkt.

- Heb je niet toevallig je instellingen op 10 bit kleur staan? Dan trekt HDMI 2.0 4K@60hz niet en valt dan terug naar 30hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snowwie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:37:
[...]

(Welk merk kabel heb jij gebruikt om jouw probleem op te lossen?, ik kan dat niet uit jouw topic daar halen).
Zie de link in mijn 1e post hier en in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
White Feather schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:51:
Een Displayport naar HDMI-kabel gaat niet werken. Je Displayport kan namelijk via Alternate Mode wel HDMI uitsturen, maar dat is maar HDMI 1.4. Pas bij Displayport 1.4 kun er ook HDMI 2.0 uitgestuurd worden en dat kan niet zomaar met een kabel die je hebt liggen.

Om HDMI te krijgen moet het Displayport-signaal geconverteerd worden en dat lukt niet met zomaar een kabel. Er moet echt omzetting plaats vinden van het signaal.

pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter (CAC-2070)...

Actieve converter die het Displayport-signaal actief converteert naar HDMI 2.0 en dus wel werkt.

- Heb je niet toevallig je instellingen op 10 bit kleur staan? Dan trekt HDMI 2.0 4K@60hz niet en valt dan terug naar 30hz.
Vooralsnog heb ik niet een DP->HDMI kabel kunnen vinden, maar op basis van wat jij zegt zou het toch niet werken. Om voor Jan met de korte achternaam zo'n kabel te kopen is ook jammer als het niet blijkt te werken. 10 bit kleuren? Nee, de instellingen geven aan 32 bit kleuren, tenminste in lijst met geldige modi, "3840 x 2160, ware kleuren (32 bits, 30hz)".

Verder heb ik nog wat andere opties geprobeerd, zoals de "Generic Pnp Monitor" te verwijderen met het idee dat deze opnieuw geïnstalleerd word, en tevens getracht te zoeken naar een specifieke driver van Samsung voor deze monitor. Ik heb wel een driver weten te achterhalen maar die verandert de hoeveelheid Hz op 4K niet. Het enige wat nu nog zou kunnen is een betere (premium) HDMI kabel, maar ook hier zijn de meningen (online) over verdeeld. Sommigen zweren er bij, weer anderen zeggen dat de meeste standaard kabels meer dan voldoende zijn. In principe ben ik geneigd met de laatste groep mee te gaan. Immers tussen mijn reguliere pc met de RTX 3090Ti en deze monitor ligt ook een 'normale' DP kabel, geen premium kabel oid en die geeft wel netjes 60hz door.

Misschien is het toch de monitor, het valt me op dat de HDMI ingangen aan de achterkant van deze monitor groene randen hebben. Ik heb geen idee waarom, maar het is wel opvallend dat de HTPC die ik heb, met de GT 1030 videokaart WEL 60hz geeft op mijn 4K tv in de woonkamer, tevens via HDMI, maar niet op deze monitor, met dezelfde kabel. Ik krijg sterk het vermoeden dat het toch de monitor moet zijn. Wat ik eens zou kunnen proberen is om deze pc eens op de TV in de woonkamer aan te sluiten en kijken hoeveel HZ er dan beschikbaar is. ^ik kom er nog even op terug. :)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1