Aankoopadvies hybride warmtepomp, beperkte binnenruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18:38
Ik ben op zoek naar een passende oplossing om ons gasverbruik te reduceren. Koken en tapwater dient voorlopig op gas te blijven. Ik wil ook dat de gas cv-ketel kan bijspringen bij lage temperaturen. Maar bij voldoende vertrouwen in systeem en latere verbouwing keuken, sluit ik volledig overstappen niet uit.

Bij voorkeur zoek ik dus een passende oplossing voor nu, die met enige aanpassingen later ook toekomstbestendig is.
...

Bouwjaar: 2001
Woonoppervlak: 230m2 / 1000m3 inhoud
Gasverbruik: 2500m3
Overproductie zonnepanelen: 1500kwh
Remeha HR ketel uit 2015

Vloerverwarming in woonkamer + keuken
Convectorput voor ramen woonkamer
Radiatoren in iedere kamer

Ruimte in CV-kast is beperkt gezien CV-ketel blijft hangen. Een ELGA ACE 6kw binnenunit zou net passen.

...

Op de ELGA ACE 6kw zit lange levertijd. Gezien 3 jaar energiecontract kan ik nog wel wachten indien dit de beste oplossing is. Ik begrijp echter dat er ook hybride oplossingen zijn met grotere capaciteit en alleen een buitenunit.

Welke oplossing is passend?
Welke reductie in gasverbruik en welke toename in stroomverbruik kan ik verwachten?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:20
Niet wat je vroeg, maar lijk ook even hier - je convector/radiator voorzien van (zelfbouw) ventilatoren scheelt ook behoorlijk in je gasverbruik en ook weer beter voor LTV verwarming. Laaghangend fruit indien nog niet aanwezig LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 03-09-2022 08:34 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Er zijn full-electrics die samen kunnen werken met CV. Dus geen Elga nemen, die slaat een deuk in een pakkie boter met de zeer aanzienlijke warmtevraag van deze woning.

Kies dus een model wat in principe alles aan zou kunnen.

Een full-electric kan sowieso 100% van wat er via de vloeren afgegeven moet worden leveren - en dat is verreweg het grootste deel van je warmtevraag. Of er voldoende uit de convectorput en radiatoren komt om de rest bij te houden ga je wel merken... De CV hangt er toch.
Je kunt dat dan later aanpassen en de CV uitfaseren.

Elke m³ gas wordt vervangen met 2 tot 2,5kWh aan stroom.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 03-09-2022 09:41 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij hebben we te weinig informatie om je een goed advies te geven en komen we dan alleen met algemene adviezen.

Allereerst zul je de warmtevraag moeten berekenen van de woning, dat kan o.b.v. historisch gasverbruik.

Je wilt dan ook weten of je afgiftesysteem voldoende is, zie ook opmerkingen hierboven.

Daarna kan je gaan kijken naar producten. Gezien de beperkte binnenruimte die je benoemt, en wij door het forum niet in je CV kast kunnen kijken, is het wel handig om daar enige maatvoering in te weten.

Elga ace was leuk voor een tijdje maar eigenlijk primair bedoeld voor cv ondersteuning. Besparing 50-70% van gasverbruik en met het aanpassen van de instellingen kan je hem langer (kouder weer) laten draaien. Binnenunit is zeer compact.

Maar tegenwoordig zijn er legio alternatieven die je of in hybride of in all electric (meteen of later) kunt installeren. Alleen de binnenunit is wel wat groter.

Als je binnenruimte beperkt is, heb je dan naar een monoblock systeem gekeken?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
Het gasverbruik tbv verwarming varieert tussen 1900 en 2400m3 (resp warme en koude winter). Als in het goed begrijp kom ik met de koevlaasformule dan op 2400x8/1650=12kw als vermogen voor de warmtepomp.

Tav afgifte: we hebben 5 circuits Vloerverwarming, convectorput en 4 Radiatoren in ruimtes die we veel gebruiken. Daarnaast nog 7 Radiatoren in overige ruimten.

En onderstaand is de ruimte voor een evt binnenunit. Of de CV moet ook vervangen worden voor een (meer) geïntegreerde oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8bCPU0dDbZzryp2LwRu5M0xD50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtYMR0dC7NF3DqyamrPnRPlm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door bn12 op 03-09-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Dat ziet er inderdaad vrij krap uit op de foto. De meeste binnenunits die ik ken van een split unit (bi block) zijn ter grootte van de cv ketel.
Cv ketel vervangen zou natuurlijk kunnen maar dan moet je gelijk all electric of een andere optie is een hybride ketel (Daikin/intergas) maar dat lijkt me beetje zonde van de hr ketel uit 2015.

- Kun je makkelijk van buiten bij het cv circuit komen (kruipruimte?) zodat je een monoblock buiten kan plaatsen?
- Hoeveel buitenruimte heb je sowieso? (Hoekwoning, rijtjeshuis, vrijstaand?)
- Kom je dan uit met geluid irt de erfgrens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
Betreft vrijstaand huis. Er is voldoende buitenruimte en afstand tot de erfgrens. Hoeft niet aan de muur maar lan uit zicht op dakterras of op begane grond.

Leiding kan via kruipruimte weggewerkt naar dit CV hok, maar afstand wel ca 4 tot 8 meter, afhankelijk van waar we hem plaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door bn12 op 03-09-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Dan zou ik zeggen dat een monoblock best een optie kan zijn.

Heb je de 40 graden test al gedaan om te kijken of je volledig over zou kunnen op all electric (voor de verwarming)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
Dat nog niet (maar kan pas in winter en wil cv toch nog houden).

Maar zou ik dan moeten denken aan iets als: https://www.climasense.nl...-verwarmen-en-koelen.html ?

Valt daar via vloerverwarming dus ook mee te koelen?

Ik zal dit uiteraard voorleggen aan installateur. Maar er zijn zoveel keuzes (en incentives voor installateur om eigen oplissing te adviseren) dat ik me hierop enigszins wil voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Goede ervaringen met Daikin hybride hier. Verwarmen lukt waarschijnlijk zonder gas. Investering was zo'n 5.5K na aftrek subsidie.

Resterend gasverbruik voor warm water en koken zal zo'n 200 a 250 kuub zijn. Wij wilden ook niet van het gas af. Voor eventuele extreme kou, omdat we liever koken op gas, omdat water van 60 graden op gas efficienter is en we een gashaard hebben, grotendeels voor de sfeer.

Het ding neemt ongeveer even veel plaats in als onze oude Nefit ketel.

Koelen kan er ook mee (mits je het juiste type koopt). Let wel het is geen airco, maar ik kon mijn (grote) werkkamer dmv een Jaga op 22 graden houden met 30+ buitentemps terwijl het voorheen vaak richting de 28 ging.

[ Voor 18% gewijzigd door FaceDown op 03-09-2022 14:55 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

blackd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:39:

Heb je de 40 graden test al gedaan om te kijken of je volledig over zou kunnen op all electric (voor de verwarming)?
Hij wil niet van het gas af zegt hij duidelijk toch?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
FaceDown schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:56:
Hij wil niet van het gas af zegt hij duidelijk toch?
Je hebt duidelijk mijn post niet goed gelezen. Ik zal hem nog even quoten voor je.
blackd schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:39:

Heb je de 40 graden test al gedaan om te kijken of je volledig over zou kunnen op all electric
(voor de verwarming)
?
Uitleg:
Dan weet je of je monoblock het verwarmingsgedeelte volledig kan overnemen, gebruik je de CV ketel alleen voor SWW. Test je gelijk het afgifte systeem en weet je of je later van het gas af kan met een warmtepomp. Dat was uitdrukkelijk een vraag van TS. De kans dat er voor de winter nog een monoblock staat is niet zo groot, dus deze winter zou je deze test nog mooi kunnen doen. Stook je ook nog wat zuiniger (aanname dat de ketel nu op hoge(re) temperatuur staat ingesteld).

[ Voor 72% gewijzigd door blackd op 03-09-2022 16:08 ]

• bn12
Wie weet welke monoblock warmtepompen van ca 10kw kunnen samenwerken met een Remeha cv ketel (uit 2015)? Bijvoorbeeld van Daikin.
Pagina: 1