Nieuwe office computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cutiecutest
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-02-2023
Goedeavond Tweakers,

Ik zou het fijn vinden als jullie even naar de onderstaande builds kunnen kijken en eventueel tips of aanwijzingen kunnen geven die jullie nuttig achten. Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer gaat voornamelijk als kantoor computer gebruikt worden. Er wordt heel veel continue gebruik gemaakt van office, excel, outlook evenals een berg chrome pagina's. Daarnaast dienen er video filmpjes van youtube of ander media sources op 1080p vloeiend afgespeeld te kunnen worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000 euro is de maximale prijs. Assemblage zal ik zelf doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis en toetsenbord worden meegenomen van de oude computer.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb 2 builds gemaakt de eerste is een intel build en de 2de een AMD build.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 226,49€ 226,49
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar DDR4€ 171,92€ 171,92
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 94,90€ 94,90
1MonitorenSamsung LS24R650FDU Grijs, Zwart€ 171,89€ 171,89
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 62,34€ 62,34
1VoedingenCooler Master V550 Gold-V2€ 83,83€ 83,83
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 138,71€ 138,71
Totaal€ 986,99

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 192,79€ 192,79
1MoederbordenMSI MAG B550M Mortar€ 129,90€ 129,90
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 94,90€ 94,90
1MonitorenSamsung LS24R650FDU Grijs, Zwart€ 171,89€ 171,89
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 62,34€ 62,34
1VoedingenCooler Master V550 Gold-V2€ 83,83€ 83,83
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 138,71€ 138,71
Totaal€ 911,27

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, al moeten het wel een beetje alom gerespecteerde en gerenommeerde merken zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- De pc moet snel opstarten (De pc staat in een vergaderruimte en moet soms ineens gebruikt worden tijdens een vergadering en dan moet het niet zo zijn dat er een eeuwigheid gewacht moet worden totdat die eindelijk klaar is met laden en opstarten zoals nu het geval is)
- De pc moet stil zijn. (De pc staat in een vergaderruimte en moet dus niet idle lawaai maken)
- De pc kast mag niet groter zijn dan 40 cm hoog en 22 cm breed en moet dicht zijn zonder window en geen rgb lightshows etc.
- De pc moet geen oven worden en dus een goede airflow hebben.
- De pc moet 1080p youtube en andere video's kunnen streamen op igpu zonder stuttering etc.
- De pc heeft vaak vele chrome tabbladen tegelijk opstaan met daarnaast office,excel, outlook,powerpoint etc.
- De pc moet ongeveer 10 jaar meegaan. Dus er moet wel geupgrade kunnen worden in de toekomst bijv. meer opslag, meer ram etc.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Wat ik eigenlijk van jullie wil weten zouden jullie kiezen voor AMD of Intel. Ik had gelezen dat AMD end of life was deze socket en Intel nog niet, maar het fijne weet ik daar ook niet van, dus ik hoor graag jullie mening.

Daarnaast zien jullie er een beeldscherm tussen staan dit moet gewoon een simpel scherm max 24 inch i.v.m. ruimte op het bureau. Ik had deze uit de best buy guide en het leek mij wel een goede, maar als jullie nog andere of betere suggesties hebben dan hoor ik het graag.

Daarnaast wil ik graag weten of de IGPU van de processors van degene die ik geselecteerd heb krachtig genoeg zijn om 1080p youtube etc te streamen zonder stuttering op één 24 inch scherm. Momenteel heeft de computer die er nu staat een dedicated videokaart, maar die is wel al zeker 10 jaar oud.

Tot slot zou ik jullie algehele mening hebbben over de builds. Kan het beter, goedkoper of zou je iets anders doen dan hoor ik dat ook heel graag.

Nogmaals hartstikke bedankt.

Met vriendelijke groet,

Cutiecutest.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De tweede build zal geen beeld geven, bij deze Ryzen heb je een videokaart nodig - de Intel in de eerste build heeft een GPU ingebouwd in de CPU en zal dus werken.

Neem dus de eerste build, en bespaar een paar tientjes met het Gigabyte B660M DS3H DDR4 moederbord, tenzij je ooit naar een i7/i9 denkt te gaan upgraden - anders is het MSI moederbord overkill.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Voor 500 euro heb je al een pc die aan de eisen voldoet, kijk even naar de bbg van tweakers.
Laat de monitor en randapparatuur even buiten beschouwing, dan kan op dit vlak mooiere en betere keuzes maken.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-05 12:49

HUW

Is de i5 12400 hiervoor niet ook al overkill? Volgensmij zou een i3 12100 hiervoor ook al prima geschikt zijn.

Ook de 1TB SSD lijkt me overdreven, voor een apparaat (waarvan het me logisch lijkt) dat het vooral een powerpoint / browsing machine wordt lijkt 256 me ook genoeg, en dan hoeft het volgensmij niet eens een bijzonder duur merk te zijn.

Daarnaast betwijfel ik of een dergelijke cpu cooler nodig is, volgensmij zou de cpu in deze use case nooit tot zelden zwaar belast worden, en dus ook niet al te veel koeling nodig moeten hebben.

Ook lijkt mij dat een mobo met h610 chipset i.c.m. een dergelijke processor geen problemen op zou moeten leveren. dat scheelt dan ook al zo 90 euro (let dan natuurlijk wel op dat je voldoende video outputs hebt).

En 8GB ram lijkt me hier eigenlijk ook wel genoeg, als het maar wel dual channel is.

Verder lijkt een case van bijna 100 euro me eigenlijk ook zonde, ik ga ervan uit dat deze toch ergens weggestopt in een hoekje staat; volgensmij heb je voor ongeveer 50 euro ook wel cases met voldoende airflow.

Mijn punt is eigenlijk vooral dat het uitgeven van een dergelijk bedrag voor een pc die als powerpoint machine gebruikt wordt toch eigenlijk wel zonde is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom zelfbouw?

Pak gewoon een Dell Optiplex USFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:54
Vergeet Windows licentie niet...
En waarom niet gewoon makkelijk werken met een laptop of zelfs tablet. Die starten vaak nog sneller, en zijn gemaakt voor de doeleinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor standaard Office werk adviseer ik al jaren een Intel NUC. 11x11cm, prima geschikt voor de doeleinden die jij beschrijft. SSD en RAM toevoegen en klaar. Klein, stil en snel.

Bijv.
pricewatch: Intel NUC 11 Pro Kit NUC11TNKI5 (EU-stroomkabel)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-05 21:34
Ik zou, gegeven je use case, geen pci 4.0 nvme ssd kiezen.

Met een beetje geluk kan je de Windows licentie van je huidige pc transfereren naar je nieuwe, cfr. https://www.howtogeek.com...ense-to-another-computer/

Dit gezegd zijnde, vind ik de builds hierboven te duur. Ik vind de keuze voor een desktop een goed idee als je er tien jaar mee wilt doen, maar laat je dan inspireren door de DBBG van mei 2022, cfr. reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2022

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De nieuwe CPU's komen er aan (eind september) en voor AMD ook een nieuwe socket, ik zou nog even wachten met kopen.

AMD wordt stuk sneller en goedkoper en hebben nu een iGPU.
Intel wordt sneller, geen idee nog van de prijs, maar waarschijnlijk zakt die ook om concurrerend met AMD te blijven.

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 03-09-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Zoals al een aantal hier voor mij stellen: Dit is enorme overkill.....

Als je een desktop wilt kun je voor minder dan €500 er één samenstellen die ruim voldoende is voor je gebruik.
Wil je toch wat meer uitgeven dan zou een laptop van ergens tussen de 600-800 je ook genoeg bieden om alles te doen wat je wilt.

En nee, niet gaan wachten op die nieuwe series processoren, ook die zijn de eerste tijd weer enorme overkill.

Kijk eens, bijvoorbeeld, naar de pricewatch: AMD Ryzen 3 3200G (BOX) Boxed Meer dan genoeg CPU voor alles wat jij wilt doen en meteen al 100 euro goedkoper dan wat je nu hebt staan.losse koeling is overbodig, voeding hoeft echt geen top-of-the-line te zijn, PCIe-4.0 SSD is enorme overkill en 1TB is waarschijnlijk ook veel meer dan je nodig hebt (voor kantoorwerk heb je je belangrijke spullen op een NAS staan met goede backups, neem ik aan).

2 jaar terug heb ik voor €350 een compleet nieuwe PC in elkaar gezet. Scherm van een euro of 130 er bij en je bent onder de €500 klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:33
Microkid schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:11:
Voor standaard Office werk adviseer ik al jaren een Intel NUC. 11x11cm, prima geschikt voor de doeleinden die jij beschrijft. SSD en RAM toevoegen en klaar. Klein, stil en snel.

Bijv.
pricewatch: Intel NUC 11 Pro Kit NUC11TNKI5 (EU-stroomkabel)
Dit, niet meer niet minder. Een NUC zou voor geschetste situatie de beste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ernemmer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:58:
AMD wordt stuk sneller en goedkoper en hebben nu een iGPU.
De prijsindicaties zijn al bekend en de nieuwe AMD-CPU's worden zeker niet goedkoper. Zeker in combinatie met DDR5 en nieuwe moederborden betaal je daar de hoofdprijs voor, lijkt me niet interessant voor de doeleinden van de TS.

Ja, de prijzen van bestaande CPU's kunnen zakken maar hoeveel en wanneer, dat is koffiedik kijken. De nieuwe series worden duur dus de bestaande CPU's kunnen met de huidige prijzen al concurreren, dus je hebt kans dat er helemaal niks in prijs zakt. Daar zou ik dus zeker niet speciaal op gaan wachten. Je kan altijd wel blijven wachten.
Croga schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:13:
Kijk eens, bijvoorbeeld, naar de pricewatch: AMD Ryzen 3 3200G (BOX) Boxed Meer dan genoeg CPU voor alles wat jij wilt doen en meteen al 100 euro goedkoper dan wat je nu hebt staan.
Op zich eens, al zou ik een i3 12100 of 4600G/4650G nemen. Verschil merk je in de praktijk niet snel maar de maximale prestaties gaan er voor die paar tientjes wel flink op vooruit.

[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 03-09-2022 13:40 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:53
Al vind ik dat geen goede aanbieding meer; waarom nu € 135 betalen voor een processor die 3 jaar geleden voor € 100 te krijgen was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

LievenD schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:02:
Al vind ik dat geen goede aanbieding meer; waarom nu € 135 betalen voor een processor die 3 jaar geleden voor € 100 te krijgen was?
Omdat het nogsteeds één van de beste deals is.....
Het is helemaal niet interessant wat hij 3 jaar geleden kostte want voor die prijs kun je hem niet meer kopen.
Voor €135 is het op dit moment nogsteeds één van de best geprijsde processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bwerg schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:32:
[...]

De prijsindicaties zijn al bekend en de nieuwe AMD-CPU's worden zeker niet goedkoper. Zeker in combinatie met DDR5 en nieuwe moederborden betaal je daar de hoofdprijs voor, lijkt me niet interessant voor de doeleinden van de TS.

Ja, de prijzen van bestaande CPU's kunnen zakken maar hoeveel en wanneer, dat is koffiedik kijken. De nieuwe series worden duur dus de bestaande CPU's kunnen met de huidige prijzen al concurreren, dus je hebt kans dat er helemaal niks in prijs zakt. Daar zou ik dus zeker niet speciaal op gaan wachten. Je kan altijd wel blijven wachten.
Ik zag van de week nog een een filmpje dat de 7 serie goedkoper werd en een heel stuk efficiënter. Op de lange termijn zal een am5 pc goedkoper zijn met de huidige elektraprijzen.

YouTube: Ryzen 7000 is NOT what I Expected!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Croga schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:36:
[...]

Omdat het nogsteeds één van de beste deals is.....
Het is helemaal niet interessant wat hij 3 jaar geleden kostte want voor die prijs kun je hem niet meer kopen.
Voor €135 is het op dit moment nog steeds één van de best geprijsde processoren.
Dit is jouw mening. Ik ben van mening dat je beter een Pentium G7400 kan kopen voor € 75, die presteert hetzelfde maar is € 60 goedkoper. En als die grafisch niet krachtig genoeg is kan je beter een Ryzen 5 5600G kopen voor € 180. Dan heb je tenminste een moderne processor, die met alle cores aan het werk meer dan tweemaal zo snel is dan de 3200G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

LievenD schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:00:
Dit is jouw mening. Ik ben van mening dat je beter een Pentium G7400 kan kopen voor € 75, die presteert hetzelfde maar is € 60 goedkoper.
Goed punt. Mag ik mijn advies nog wijzigen? :-D

De G7400 is een ietsie pietsie langzamer zodra je naar 4 of meer threads gaat maar dat verschil ga je niet merken. Op minder threads is hij beduidend sneller en inderdaad een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ernemmer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:47:
[...]

Ik zag van de week nog een een filmpje dat de 7 serie goedkoper werd en een heel stuk efficiënter. Op de lange termijn zal een am5 pc goedkoper zijn met de huidige elektraprijzen.
Onder load is die efficiënter, ja. Een office-pc is 99% van de tijd idle, en daarin doet Intel het vooralsnog gewoon beter, of dat met Ryzen 7000 zo is is koffiedik kijken. En dan heb ik het nog niet eens over de extreem hoge turbo-snelheden waardoor de PPT's van Ryzen 7000 veel hoger liggen dan bij Ryzen 5000, dus ook in load zal die besparing in energiekosten nihil zijn.

Nog los van het feit dat energiebesparing wel echt verrekte hoog moet zijn om de 200+ euro aan meerkosten voor de relatief dure nieuwe CPU's, moederborden en DDR5 te verantwoorden. Dan heb je het hooguit over quitte spelen in een termijn van vele jaren, eerder dan dat geef je onnodig veel uit.

Als je echt zo zuinig mogelijk aan wil doen, dan neem je gewoon een NUC, een deskmini X300 of een standaard kantoor-PC met een mobiele CPU. Het moet heel raar lopen willen die niet voldoen en idle onzuiniger zijn dan een Ryzen 7000.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 03-09-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
bwerg schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:05:
[...]

Een office-pc is 99% van de tijd idle, en daarin doet Intel het vooralsnog gewoon beter.
Als je alleen de cpu beschouwt misschien wel ja, tel je ook het moederbord erbij, dan is het veel genuanceerder, zoals je in de processor BBG van mei 2022 kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

LievenD schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:19:
[...]

Als je alleen de cpu beschouwt misschien wel ja, tel je ook het moederbord erbij, dan is het veel genuanceerder, zoals je in de processor BBG van mei 2022 kan zien.
Oke, daar heb je gelijk in.

Maar als een paal boven water staat laptop-CPU's, waar in technisch opzicht ook alle Ryzen-G's onder vallen, ver onder alle moderne desktop-CPU's blijven. En er mag wel een wonder gebeuren wil dat met Ryzen 7000 veranderen want dat ligt vooral aan alle (voor een kantoor-pc) overbodige features als een uitgebreide IO-die en infinity fabric.

En dat ben je met een NUC of X300+Ryzen G allemaal kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Je bedoelt dat laptop-CPU's veel zuiniger zijn? Zeker, die zijn ook speciaal ontworpen om zuinig te zijn. Bij een desktop-cpu wordt daar (misschien ten onrechte) veel minder belang aan gehecht.
Pagina: 1