HR+++ of toch maar HR++ laten installeren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 03:04
We laten onze kozijnen vervangen door kunststof kozijnen.

Het huis is van 1900, hoekhuis met enkelsteens muur die aan de binnenkant 20 - 25 jaar geleden is nageisoleerd.

Ik wilde graag meteen maar HR+++ glas laten installeren maar de installateur zei dat dat in combinatie met de matige isolatie van de muren condensatieproblemen zou gaan opleveren.

Heeft de installateur gelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hangt van je ventilatie af, hoe ventileer je?

En zowel hr++ als +++ ventileren niet….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Zien de kunststof kozijnen heel anders uit dan je huidige kozijnen?
Zo ja, dan heb je meestal een omgevingsvergunning nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 03-09-2022 07:51 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Stel ze hebben toen 20/25 jaar geleden het toen malige bouwbesluit gedaan dan heb je een rc van 2.5.

Dan is hr+++ minder geïsoleerd dan de muren en is er geen probleem.

Hebben ze een 3cm eps plaat er tegen aan gezet kan hij gelijk hebben. Maar ja wat is er gedaan?

Maar ventilatie is belangrijk ten alle tijden.

[ Voor 8% gewijzigd door Sen op 03-09-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Hoe ziet de rest van je isolatie eruit? HR+++ glas is leuk, maar als de besparing via andere plekken weer weg lek is het zonde van de extra investering. Ik woon in een huis uit 1920, ook enkelsteen met een geïsoleerde voorzetwand. Om die reden laat ik enkel HR++ glas plaatsen.
MedionAkoya schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:51:
Nee perse. Het kan zijn dat er beschermd stadsgezicht is, maar wat dat exact inhoud zou ik even bij de gemeente navragen. Ik heb ook beschermd stadsgezicht, m.b.t. isolatie maatregelen zijn ze daar wat soepeler in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 14:44
@ede Bij compleet nieuwe kozijnen is het prijsverschil tussen hr++ en tripple glas gering. Daarnaast is de subsidie op tripple glas een stuk hoger. Dus bij een gering verschil lekker voor tripple gaan.

Daarnaast hangt het ook een beetje af van je toekomstplannen voor de rest. Als je ook nog de muren gaat isoleren zou het jammer zijn als je glas dan minder goed isoleert dan wat het had kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 23:01
Wil je het echt weten, dan moet je de muur isolatie gaan achterhalen (lees stukje slopen en kijken).
Als het HR+++ beter isoleert dan de muur krijg je vochtproblemen (want muur koudste punt, dus condens op muur, dus vochtig, dus schimmel).
Ventilatie is zo u zo een vereiste tegen het vocht, maar helaas krijg je altijd wel een moment dat er vocht condenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
ZeRoC00L schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:13:
Hangt van je ventilatie af, hoe ventileer je?

En zowel hr++ als +++ ventileren niet….
Op dit moment ventileren we door een raam op een kier te zetten, in de nieuwe kozijnen komen ventilatieroosters. Ik zit te denken om een paar gaten in de buitenmuren te laten boren en daar, eventueel met WTW, geforceerd door te gaan ventileren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
MedionAkoya schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:51:
De nieuwe kozijn gaan er exact zo uit zien als de oude, dus geen probleem daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
Sen schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:36:
Stel ze hebben toen 20/25 jaar geleden het toen malige bouwbesluit gedaan dan heb je een rc van 2.5.

Dan is hr+++ minder geïsoleerd dan de muren en is er geen probleem.

Hebben ze een 3cm eps plaat er tegen aan gezet kan hij gelijk hebben. Maar ja wat is er gedaan?

Maar ventilatie is belangrijk ten alle tijden.
Zo te zien zijn er rachels tegen de muur geschroefd met daartussen een laag van 5 cm steenwol en dat dan weer afgedekt met 1 cm spaanplaat. Stelt niet zoveel voor dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ede schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:41:
[...]

Op dit moment ventileren we door een raam op een kier te zetten, in de nieuwe kozijnen komen ventilatieroosters. Ik zit te denken om een paar gaten in de buitenmuren te laten boren en daar, eventueel met WTW, geforceerd door te gaan ventileren
Als je decentrale wtw gaat toepassen dan zou ik zeker geen roosters in je ruiten laten zetten.

Die dingen zijn behoorlijk prijzig. Kun je dan beter investeren in decentrale wtw.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
Roostertje bij een raam kost niet veel . 5 cm glaswol stelt niet veel voor.

Wat je kan doen is op een koude nacht / dag warmte beelden maken dan weet je meteen je zwakke plek. Voordeel van hr++(+) glas is ook dat het enorm isoleert met geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:45
Spijtmaatregelen omdat je geen plan hebt!
Voordat je glas/kozijnen verbangt behoor je de ventilatie goed geregeld te hebben. (Centrale WTW) dan hr+++ plaatsen zonder roosters en dan de muren naisoleren. Door de WTW zullen je vochtproblemen nihil zijn.

Aannemer steld een raar issue aan de kaak. Bij hr++ zou je hetzelfde issue nl hebben…

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ede schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:09:

Het huis is van 1900, hoekhuis met enkelsteens muur die aan de binnenkant 20 - 25 jaar geleden is nageisoleerd.

Ik wilde graag meteen maar HR+++ glas laten installeren maar de installateur zei dat dat in combinatie met de matige isolatie van de muren condensatieproblemen zou gaan opleveren.

Condensatie problemen heb je door foutieve isolatie of door foutieve ventilatie. (meestal een combinatie van beide) je zal je opbouw dus moeten kennen en niet meer gaan ventileren door een raam op een kiertje, daarvan is de kans veel te groot dat het dicht gedaan wordt in de winter (plus heeft nieuw glas weinig zin als je het raam waar het inzit open zet.) energetisch de beste oplossing is dan ventilatie Systeem D met WTW of Decentrale WTW's

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 03-09-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Wat anderen ook melden: je glas veroorzaakt geen vochtproblemen, als je vochtproblemen hebt kunnen ze wel wat groter worden (maar ++ of +++ maakt niet uit).
Ventilatieroosters kunnen een optie zijn, maar vind ik zonde want warmteverlies, meer lawaai, meer vuil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:08

EiT

HR+++ met roosters is natuurlijk zonde.

Voordeel van HR+++ zou ook minder warmte van zonlicht en geluid zijn. Koudeval zal in de winter ook minder zijn.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ede
technopeuter schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:39:
Spijtmaatregelen omdat je geen plan hebt!
Voordat je glas/kozijnen verbangt behoor je de ventilatie goed geregeld te hebben. (Centrale WTW) dan hr+++ plaatsen zonder roosters en dan de muren naisoleren. Door de WTW zullen je vochtproblemen nihil zijn.

Aannemer steld een raar issue aan de kaak. Bij hr++ zou je hetzelfde issue nl hebben…
Ik denk dat je gelijk hebt. De kozijnen worden vervangen omdat de oude compleet op zijn.
Ik ga me nu verdiepen in het aanleggen van ventilatie met WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
naftebakje schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:02:
Wat anderen ook melden: je glas veroorzaakt geen vochtproblemen, als je vochtproblemen hebt kunnen ze wel wat groter worden (maar ++ of +++ maakt niet uit).
Ventilatieroosters kunnen een optie zijn, maar vind ik zonde want warmteverlies, meer lawaai, meer vuil.
Uiteraard is ventilatie met WTW ideaal. Maar het is heel veel beter om roosters te hebben, als niks. En dat ben ik ondertussen al vaak genoeg tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 20:48

Guldan

Thee-Nerd

Gandalf68 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:33:
Roostertje bij een raam kost niet veel.
Hr++ glas kost los 50 euro/m2 een rooster is 100 euro per 100cm. Dat vind ik toch best veel.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:45
Guldan schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:52:
[...]

Hr++ glas kost los 50 euro/m2 een rooster is 100 euro per 100cm. Dat vind ik toch best veel.
Heel veel omdat je meteen weer een lek, oncontroleerbaar huis maakt. roosters zijn echt doodzonde in nieuwe kozijnen.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ede
Al heel wat geleerd vandaag!

Dankzij jullie input ga nu eerst die ventilatie regelen. De kozijnen verwacht ik niet eerder dan maart/april te kunnen laten plaatsen en ik zal afzien van de roosters boven de ramen.

Het aanbod van decentrale ventilatiesystemen met WTW is erg uitgebreid, ik zal wat installateurs daarvoor gaan benaderen.

Het is nooit te vochtig in huis en ik ga verwarmen met airco's dus ik kan de luchtvochtigheid daarmee ook wel goed op peil houden denk ik.

Zal ik dan maar gewoon voor die triple plus gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-05 15:34
Het is een veelgehoorde fout dat als je ramen te goed isoleren je muren "het koudste punt dus schimmel" ontwikkelen.

Condens ontstaat waar de temperatuur van vochtige lucht onder het dauwpunt komt, of het in de andere hoek warm of koud is maakt geen hol uit.
Dus inderdaad goed ventileren los van je raamkeuze.

In jouw geval zou ik zeker voor tripel gaan, betere geluidsisolatie, bijna geen koudeval meer als de radiatoren er onder verdwenen zijn.
Alleen als je je stoort aan die condens zweetplekken aan de buitenkant s 'ochtends dan is tripel af te raden.

Die roostertjes zijn naast wat duurder ook een koudebrug met klepjes dicht en je hebt minder raamoppervlak, maar wtw is wel even een dingetje dus als dat dat er voorlopig niet in zit dan kan je het desondanks overwegen...

Hier bij ons hebben we in huis geen tripel overigens omdat de houten kozijnen nog goed waren en dit lastig ging worden.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:11
Ik heb hier ook een glazenzetter laten langs komen, en die gaf aan dat hij verwacht dat er nauwelijks prijsverschil is door de subsidie die er op zit. Hij gaat offertes voor beiden maken, dus ben benieuwd of hij gelijk heeft. Ik doe het voornamelijk ook voor geluidsisolatie. Roosters ga ik ook laten weghalen en ter vervanging WTW aanleggen.

Ik heb het idee dat de levertijden en wachttijden om WTW ze aan te brengen wel flink wat maanden is...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
Het grootste nadeel van triple glas is dat glaszetters ook heel goed weten wat de subsidie daarop is en dat keurig in de aangeboden prijs verwerken.
Bij bijna alle offertes die ik aanvroeg voor kunststof kozijnen was het triple glas zoveel duurder dat het met subsidie net wel/net geen zin had.
Bij de aanbieder waarmee we uiteindelijk in zee zijn gegaan was als enige een normale meerprijs van 1500 euro op 26m2 glas gerekend.
( ik werk "in de bouw" en wij krijgen echt hele andere meerprijzen voor triple glas, dat is echt niet zo absurd als bij particulieren gemiddeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
jichem schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:14:
Het grootste nadeel van triple glas is dat glaszetters ook heel goed weten wat de subsidie daarop is en dat keurig in de aangeboden prijs verwerken.
Dat is sowieso een terugkerend probleem met al die subsidies.

De helft ervan gaat in de zakken van alle installateurs en verkopers.

Isolatiemaatregelen, btw vrijstellingen op zonnepanelen, aanschafkorting op elektrische auto's, brandstofkortingen, etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 16-05 15:57
ede schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:09:

Grote kans dat de installateur tripple glas door het hoge gewicht vervelend vindt in de montage en daarom met deze beargumentatie aankomt.

Uiteraard heeft hij wel een punt.
Maar als je gewoon "normaal" ventileert. Dan direct voor trippel glas (HR+++) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
barry86 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:30:
[...]

Grote kans dat de installateur tripple glas door het hoge gewicht vervelend vindt in de montage en daarom met deze beargumentatie aankomt.

Maar als je gewoon "normaal" ventileert. Dan direct voor trippel glas (HR+++) gaan.
Dat van geen zin hebben in zware ruiten tillen heb ik vaker gehoord als eigenlijke argument, icm een conservatieve "HR++ is mooi zat" houding, maar nee zijn opgegeven argument is echt kul. ;(

Stel dat je één raam driedubbel in triple uitvoert, U waarde 0.08, kan je dan champignons gaan kweken op de andere muren?
Nee tuurlijk niet.

En wie weet wil je over een tijd wel isolerende voorzetwandjes maken (met dampscherm!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 19:20
https://www.installatiepr...ieel-niet-altijd-rendabel

Alstublieft. Dus lekker de roostertjes er in doen en ventileren wanneer, hoeveel en waar je het wil.
Geen stof-verstopte filters, stoffige slangen en vieze ventielen.
Daarnaast is een huis van 1900 ook niet bepaald luchtdicht, dus in hoeverre je balans-ventilatie toe kunt passen..

Als glas een groot oppervlak van je woning is, dan is dat de enige manier voor besparing en dus moet je dan ook gewoon voor triple kiezen. Alleen al voor het comfort.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05 15:27

Nyarlathotep

Crawling Chaos

barry86 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:30:
[...]

Triple of tripel is gewoon met 1 p....

Deze argumentatie heb ik ook het meest voorbij horen komen. Tot en met 'dan moeten we een kraan huren en dan is het nog duurder'.
Ikzelf ben voor dubbelglas gegaan omdat ik ondiepe kozijnen/profielen wilde, en het in mijn huis uit 1979 niet veel verschil zou maken. Ik weet nog steeds niet zeker of ik ook niet gewoon voor tripel had moeten gaan. Desalniettemin ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn HR++ glas.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55
2015? Ja toen was het anders. 20 tot 30 procent van je verwarmde lucht ventileert naar buiten zonder wtw dus reken maar uit.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:06:
[...]

Triple of tripel is gewoon met 1 p....

Deze argumentatie heb ik ook het meest voorbij horen komen. Tot en met 'dan moeten we een kraan huren en dan is het nog duurder'.
Ikzelf ben voor dubbelglas gegaan omdat ik ondiepe kozijnen/profielen wilde, en het in mijn huis uit 1979 niet veel verschil zou maken. Ik weet nog steeds niet zeker of ik ook niet gewoon voor tripel had moeten gaan. Desalniettemin ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn HR++ glas.
Een huis uit 1979 heeft in principe al vloer-, muur- en dakisolatie.
Heb je een berekening van dat het verschil tussen HR++ en HR+++ voor jouw huis uit 1979 niet veel zou uitmaken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 16-05 15:57
Soms speelt comfort ook een rol. De koudeval is bij triple glas in de winter weg. Zeker bij mijn grote schuifpui heb ik mij daarover verbaast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FL_
  • Laatst online: 15-05 17:12

FL_

Het lijkt mij ook (maar geen expert) dat als je HR++ glas hebt met een ventilatierooster en je die vergelijkt met HR+++ met een ventilatierooster (allemaal even groot), je alsnog minder warmteverlies per uur per graad hebt over het HR+++ raam. Buiten alle comfort- en isolatievoordelen die dat oplevert, kan het ook zijn dat je daarmee effectiever gebruik kan maken van (zeer) lage temperatuurverwarmingsmanieren. Ik weet niet of je met dat laatste ook rekening hebt gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-05 19:20
Jiriki schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:16:
[...]

2015? Ja toen was het anders. 20 tot 30 procent van je verwarmde lucht ventileert naar buiten zonder wtw dus reken maar uit.
Ik ben echt benieuwd naar de thermodynamische berekeningen achter een WTW systeem. Stel nou dat je een hoeveelheid m³/uur aan 'warme' lucht wegpompt met een bepaalde binnentemperatuur ten opzichte van een gemiddelde temperatuur-lijn door het jaar heen. Hoeveel energie in de vorm van warmte win je nou gemiddeld terug en welke investering (bij nieuw- of verbouw) moet je daar nou precies voor doen.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
BennieWolters schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:06:
[...]Ik ben echt benieuwd naar de thermodynamische berekeningen achter een WTW systeem. Stel nou dat je een hoeveelheid m³/uur aan 'warme' lucht wegpompt met een bepaalde binnentemperatuur ten opzichte van een gemiddelde temperatuur-lijn door het jaar heen. Hoeveel energie in de vorm van warmte win je nou gemiddeld terug en welke investering (bij nieuw- of verbouw) moet je daar nou precies voor doen.
Vergeet niet dat je de kosten voor type C ventilatie en de raamroosters er van moet aftrekken, de meerprijs die jij wil 'terugverdienen' valt best mee.
En de comfortwinst, die is niet financiëel maar is wel aanwezig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55
naftebakje schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:30:
[...]
Vergeet niet dat je de kosten voor type C ventilatie en de raamroosters er van moet aftrekken, de meerprijs die jij wil 'terugverdienen' valt best mee.
En de comfortwinst, die is niet financiëel maar is wel aanwezig.
Wat denk je van de radiatoren of convectoren? In de woonkamer heb ik nu 6.000 Watt aan verwarming, zonder wtw had dat ruim 8.000W moeten zijn. Natuurlijk gaat een warmteverlies berekening altijd uit van temperaturen onder het vriespunt maar een kwart verlies is een kwart verlies en dat merk je terug in de stookkosten.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1