Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amethystxx
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-09-2022
Hi!

Recent heb ik een Associate Degree op het gebied van Bedrijfskunde afgerond. Nu heb ik de mogelijkheid om twee jaar door te studeren, zodat ik mijn hbo-bachelordiploma heb in de richting HR/Bedrijfskunde. Echter ben ik al 27 en dit zou betekenen dat ik dan 29 jaar ben als ik de studie heb afgerond. Ik mis dan dus een aantal jaar werkervaring en mijn al hoge studieschuld loopt fors op. Het is niet mogelijk om deze studie in deeltijd af te ronden.

Ik zit er daarnaast ook over na te denken om dan toch maar te stoppen met school en te gaan werken. Hierdoor kan ik werkervaring opdoen en mijn studieschuld aflossen. Dit betekent wel dat ik alleen kan reageren op functies met hbo werk- en denkniveau en dat als ik toch uiteindelijk een hbo-bachelordiploma wil, ik weer vier jaar aan de bak moet als het op een andere hogeschool of een thuisstudie is.

Wat zouden jullie adviseren? Voor mij klinkt het allebei prima en daarom is het juist zo lastig om een keuze te maken.

Alvast bedankt ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jap1
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
Zet je hoofd even uit, en luister naar je gevoel. Focus op wat je lichaam je vertelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:07
Als je het nu kan betalen, dan zou ik het nu doen. Later kost het meer tijd & geld en aan werkervaring of competenties kan je ook werken met bijbaantjes. En als je gaat solliciteren ben je gewoon starter, mijn ervaring is dat je leeftijd minder zwaar weegt dan doorzettingsvermogen.

[ Voor 14% gewijzigd door dez1983 op 02-09-2022 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Waarom zou je op een andere hogeschool opnieuw moeten beginnen?

Anyways, zoek uit wat het indicatie salaris is van HBO en van AD.

En kijk in hoeveel jaar je het terugverdient.
Heb je daarnaast nog andere doelen, bijvoorbeeld een huis kopen? Check ook meteen hoe ver dat achteruit geschoven wordt.

Als je eenmaal aan het werk bent; acht ik de kans klein dat je nog fulltime wil/kan studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Jap1 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:14:
Zet je hoofd even uit, en luister naar je gevoel. Focus op wat je lichaam je vertelt.
Ja, je moet zelf de keuze nemen waar je het meest achter staat.

Met tegenzin gaan studeren is een goede manier om je studieschuld groter te maken en dan als nog de studie niet af te ronden.

Maar daarnaast; het is wel de moeite waard om de terugverdientijd te berekenen.

Als je al je financiële afwegingen doet; puur op gevoel van je lichaam, kun je; zeker in deze tijd, nog wel eens een probleem krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Daarnaast is het ook relevant hoe zwaar je de A/D studie vond en of je nog wel zin hebt in studeren; of er gevoelsmatig wel klaar mee bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Studie afmaken, zonder studie kom je straks gewoon niet meer aan een baan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:35
Bachelor > associate degree. AD wordt toch niet gezien als volwaardige HBO, dus afmaken die studie en later profijt van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 06:07
Ernemmer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:52:
Dit is grote onzin. Ik heb geen studie voor mijn beroep gedaan en altijd werk gehad en ken genoeg anderen in dezelfde situatie.

Voorbeelden van vrienden/collega’s zonder enige opleiding: developer, it-er, marketeer, projectmanager, ux-designer

Ik ken 2 developers die meer dan 10k per maand verdienen en die niet eens een studie daarvoor gedaan hebben.

Als je bepaalde skills en ervaring hebt ben je waardevoller dan iemand met een papiertje op zak die net van school/universiteit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
bones schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:08:
[...]

Dit is grote onzin. Ik heb geen studie voor mijn beroep gedaan en altijd werk gehad en ken genoeg anderen in dezelfde situatie.

Voorbeelden van vrienden/collega’s zonder enige opleiding: developer, it-er, marketeer, projectmanager, ux-designer

Ik ken 2 developers die meer dan 10k per maand verdienen en die niet eens een studie daarvoor gedaan hebben.

Als je bepaalde skills en ervaring hebt ben je waardevoller dan iemand met een papiertje op zak die net van school/universiteit komt.
Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, en je kan inderdaad ook een vak leren zonder een diploma, maar als je ergens binnen wilt komen zonder ervaring is een diploma wel heel erg handig.

En gemiddeld verdienen mensen met een hoge opleiding gewoon meer in NL.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...an-dat-van-laagopgeleiden

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 03-09-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blyzka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-04 15:13
Zat zelf in een soort zelfde situatie, maar zelfs nog een stap eronder. Was bezig met HBO Informatica, helaas door werkomstandigheden niet kunnen afmaken, uiteindelijk MBO 4 afgerond gebleven maar heb nu een WO functie door doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf waar ik zit.

Conclusie, doorstuderen is niet altijd perse het beste, aangezien je ook nog een fatsoenlijk financieel leven wil hebben waarbij jij je goed voelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:56
Ik heb een TB AD en ik heb altijd gewoon HBO functies gehad en (veel) hoger in salaris gezeten dan collega studenten met een bachelor. Het gaat erom hoe jij jezelf verkoopt en wat je voor skills hebt. Zeker in deze tijden kijken bedrijven door het diploma heen en wanneer je eenmaal binnen bent en laat zien wat je kan zit je goed.

Ik heb mijn skills verbeterd door veel management en persoonlijk leiderschap boeken te lezen in mijn vrije tijd, dat leer je toch niet op school. Daarnaast heb ik PowerBI geleerd via YouTube en als ik kets niet kan verdiep ik mij erin en ha het gewoon proberen.

Optie 1
Stapjes van 2 jaar.
Wat goed werkt is bij een kleiner bedrijf met veel laagopgeleide mensen binnenkomen waarbij je merkt dat jij meer dingen weet en kan opzetten door school. Een bepaalde functie behalen of op binnenkomen die goed klinkt en jezelf daarmee verkopen en binnenkomen bij grotere bedrijven op eventueel verder afgekaderde functies. Daar leren hoe het spelletje werkt, zorgen dat je een leiderschaps traject krijgt aangeboden of andere communicatie trainingen en vervolgens een stapje hoger gaan bij een kleiner bedrijf als manager waar jij kopieert wat je gezien en geleerd hebt en je zit al makkelijk aan de 6k bruto per maand. Moeilijker is het niet. Vaak praat je op zulke bedrijven rechtstreeks met de eigenaar en daarom is er meer mogelijk qua onderhandelingen. Alles hangt wel af van jezelf goed verkopen, en dat kan je alleen leren door veel te solliciteren weten hoe de functie eruit ziet en waar je verantwoordelijk voor bent en hoe je die gap gaat aanpakken. Als de eigenaar erachter staat en die klik is er implenteer jij je ideeën en ben je binnen no-time het mannetje.

Optie 2
Doorleren in deeltijd dat kan ook via fontys(heb ik ook gedaan tot AD maar kan ook tot bachelor) en via het bedrijf je bachelor halen en daarnaast werken en optie 1 uitvoeren. Ga je naar een ander bedrijf? Stel voorwaarde dat ze jouw opleidingskosten overnemen.

Optie 3
Doorleren bachelor halen, binnen 7 jaar bij een groot bedrijf doorgroeien naar manager mss 10k in de maand maar veel lange dagen maken om te laten zien wat je kan. Daarnaast is mijn ervaring dat dit soort bedrijven vrijwel in beton gegoten zijn dus verbetertrajecten lopen moeizaam met veel weerstand. En iemand die je totaal niet kent zet er een streep door. Veel haantjes die ook manager willen worden met 2 of 3 masters met CC email cultuur. Dit hangt uiteraard van het bedrijf af, maar persoonlijk vind ik dit niet prettig.

Nu ik mijn frustratie kwijt met in optie 3... 8)7

Het beste is optie 2 dan heb je alle voordelen
Wil je echt niet meer, dan is optie 1 of 3 een keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door Luuk013 op 03-09-2022 11:09 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05 04:42
@OP ik denk dat doorleren zeker verstandig is. Je bent nog jong.

@Luuk013 wat een onzin post zeg. Geen zin om nu alles te beargumenteren, maar ik heb niet vaak zoveel onzin gelezen in een bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-05 22:20
Over het algemeen == doorleren als je de kans hebt

Situatie afhankelijk kun je een andere keuze maken. E.g.
- Partner die staat te popelen om samen te gaan wonen/kinderen etc.
- Wens om voor een bepaalde leeftijd een huis te kopen
- Ouders die je voor je 33ste uit het huis willen hebben

Je bent voor de arbeidsmarkt nog erg jong, maar als je nog 10 jaar studieschuld moet af betalen + wil sparen voor een huis en in de leeftijd komt van kinderen, dan kan 2 jaar extra studeren zomaar best veel schelen.

Vragen die je je ook kunt stellen: wat brengt een master mij specifiek op? Is er een baan die dat specifiek nodig heeft wat ik graag zou willen doen?

Ik heb gelukkig altijd een hekel gehad aan lenen en had dus een lage schuld die ik na 6 maanden compleet heb afgelost (geeft enorm veel vrijheid in je hoofd). Toch heb ik als student alles zelf moest betalen en kom ik maar weinig mensen tegen die net zo weinig of minder steun hebben gehad als ik. Voor mij een reden om minder snel naar adviezen te luisteren van anderen en het dichter bij mijzelf te houden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 03-09-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03:38
Ernemmer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:52:
Nieuwe tijden... Dankzij vergrijzing zijn er genoeg banen. Heel misschien klopt het wat je zegt als er veel arbeidsmigranten komen, maar ik denk dat dit niet genoeg zal compenseren.
Bedrijfskunde is helaas wel vaag, dus begin maar met solliciteren en kijk maar of je iets fatsoenlijks krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Harm_H schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:45:
[...]

Nieuwe tijden... Dankzij vergrijzing zijn er genoeg banen. Heel misschien klopt het wat je zegt als er veel arbeidsmigranten komen, maar ik denk dat dit niet genoeg zal compenseren.
Bedrijfskunde is helaas wel vaag, dus begin maar met solliciteren en kijk maar of je iets fatsoenlijks krijgt?
Afgelopen jaar 250k nieuwe studenten, dus er zijn steeds meer hoger opgeleiden in de totale pool. En dat het nu goed gaat op de arbeidsmarkt wilt niet zeggen dat dat zo blijft natuurlijk.
Met een diploma maak je gewoon veel meer kans op die goede baan dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Ernemmer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:06:
[...]

Afgelopen jaar 250k nieuwe studenten, dus er zijn steeds meer hoger opgeleiden in de totale pool. En dat het nu goed gaat op de arbeidsmarkt wilt niet zeggen dat dat zo blijft natuurlijk.
Met een diploma maak je gewoon veel meer kans op die goede baan dan zonder.
Maar een student met HBO diploma heeft toch een diploma? Voor welke banen binnen de bedrijfskunde heb je een master diploma nodig?

Ik ben absoluut niet tegen studeren, maar je neemt de studie richting + situatie van Ts niet echt mee in je argumentatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Doorstuderen. No brainer.

Je krijgt een enorme voorsprong met een geldig papiertje, en je loopt ook minder snel tegen een plafond aan. Bij mijn consultancy bureau kom je er in ieder geval niet in zonder HBO/WO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Furion2000 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:31:
[...]

Maar een student met HBO diploma heeft toch een diploma? Voor welke banen binnen de bedrijfskunde heb je een master diploma nodig?

Ik ben absoluut niet tegen studeren, maar je neemt de studie richting + situatie van Ts niet echt mee in je argumentatie.
Een associate degree is imo niet echt een hbo diploma, misschien kan je er al wel hbo werk en denkniveau mee aantonen, maar als er ook kandidaten zijn die hun opleiding wel afgemaakt hebben, zullen die altijd voorrang hebben in de voorselectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Furion2000 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:31:
[...]

Associate Degree != HBO diploma tenminste zo is het mij tijdens de opleiding uitgelegd.
Simpel gezegd zijn het de eerste twee jaar van de gelijknamige bachelors.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Tegenargument bij doorstuderen.

Nu is er een goede arbeidsmarkt; starten in een interessante baan met goed salaris moet lukken. Maar er komt een economische recessie aan.

Allicht is het over 2 jaar juist lastig om de baan te vinden die je wilt, inschrijven voor een opleiding lukt ook als er recessie is.

Beetje werkervaring is ook goed voor de studie, zo leer je zaken beter plaatsen en kan je een betere afweging voor de vervolgstudie maken.
Emgeebee schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:45:
Doorstuderen. No brainer.

Je krijgt een enorme voorsprong met een geldig papiertje, en je loopt ook minder snel tegen een plafond aan. Bij mijn consultancy bureau kom je er in ieder geval niet in zonder HBO/WO.
Nemen jullie 29 jarige HBO starters aan?!

[ Voor 34% gewijzigd door bombadil op 03-09-2022 15:03 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
bombadil schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:00:

[...]

Ja. Ik was zelf een 30-jarige toen ik m'n MSc haalde. Nu neem ik mensen aan. ;)

Het gaat me om kennis en kunde, die kan een ervaren IT'er opdoen met de jaren, en een starter kan z'n potentieel aantonen met een papiertje. Geen van beiden hebben is een nono.

[ Voor 34% gewijzigd door Emgeebee op 03-09-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Bossie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:00:
[...]

Associate Degree != HBO diploma tenminste zo is het mij tijdens de opleiding uitgelegd.
Simpel gezegd zijn het de eerste twee jaar van de gelijknamige bachelors.
Een AD is gewoon een volwaardige studie, net als een BSc of een MSc. Een hogeschool is een instelling, niet een niveau, graad of diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:06
RagingPenguin schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:27:
[...]

Een AD is gewoon een volwaardige studie, net als een BSc of een MSc. Een hogeschool is een instelling, niet een niveau, graad of diploma.
Volgend de overheid ligt het niveau van een AD tussen MBO en HBO: (https://www.rijksoverheid...ee-in-het-hoger-onderwijs .

Wat je met een bedrijfskunde/HR studie op dat niveau zou moeten doen weet ik niet, een ondersteunende administratieve functie oid? Recruiter worden kan altijd lijkt me.

Persoonlijk zou ik mijn keuze maken op basis van ambitie en baanperspectief.

Zelf weet ik niet zo goed wat voor MBO/HBO mogelijkheden er zijn op de arbeidsmarkt maar kan me voorstellen dat er wel een verschil in vooruitzichten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Louislouislouis schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:10:
[...]

Volgend de overheid ligt het niveau van een AD tussen MBO en HBO: (https://www.rijksoverheid...ee-in-het-hoger-onderwijs .
Het eindniveau van de associate degree ligt tussen mbo-4 en hbo-bachelor.
Ik snap niet waarom zoveel mensen moeite hebben met het verschil tussen een opleidingsniveau en instelling. Een diploma van een hogeschool kan op drie niveaus zijn: AD, BSc of MSc. Een diploma van een universiteit kan ook op drie niveau zijn: BSc, MSc of PhD. En een ROC heeft er over het algemeen 4, mbo-1 t/m mbo-4. Een ‘HBO-diploma’ zegt enkels iets over waar je een studie gevolgd hebt, niet welke graad je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:06
RagingPenguin schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:17:
[...]

[...]

Ik snap niet waarom zoveel mensen moeite hebben met het verschil tussen een opleidingsniveau en instelling. Een diploma van een hogeschool kan op drie niveaus zijn: AD, BSc of MSc. Een diploma van een universiteit kan ook op drie niveau zijn: BSc, MSc of PhD. En een ROC heeft er over het algemeen 4, mbo-1 t/m mbo-4. Een ‘HBO-diploma’ zegt enkels iets over waar je een studie gevolgd hebt, niet welke graad je hebt.
De ene master is de andere niet. Als je een hbo master hebt gedaan is je titel niet Msc bijvoorbeeld (staat op diezelfde website).

Edit: je denkt toch zeker niet dat bachelor en masteropleidingen op een hbo van hetzelfde niveau zijn als op een universiteit?

Edit van de edit:

Lees nu las hoe je het verschil tussen niveau en instelling bedoelde. Al denk ik wel dat men een bepaald niveau koppelt aan de verschillende diploma’s per instelling. Het is makkelijker om een AD te halen dan een B op het HBO bijvoorbeeld.

[ Voor 28% gewijzigd door Louislouislouis op 03-09-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Louislouislouis schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:30:
[...]

De ene master is de andere niet. Als je een hbo master hebt gedaan is je titel niet Msc bijvoorbeeld (staat op diezelfde website).
Eh ja? Het 'of Science' deel slaat op het vakgebeid waarin de graad is, niet op waar je hem gehaald hebt. Een STEM master is 'of Science' en de kunstacedemie 'of Arts', ongeacht of de graad is behaald aan een universiteit of hogeschool. (En wat jij zegt ook helemaal niet op die pagina, maar goed)

Artikel 7.3 Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek:
Afhankelijk van het vakgebied waarin het met goed gevolg afgelegde afsluitend examen van een bacheloropleiding, een masteropleiding of postinitiële masteropleiding is afgelegd, wordt aan de verleende graad toegevoegd «of Arts» dan wel «of Science». Bij ministeriële regeling kan voor een opleiding of een groep van opleidingen een andere toevoeging worden vastgesteld.
Edit: je denkt toch zeker niet dat bachelor en masteropleidingen op een hbo van hetzelfde niveau zijn als op een universiteit?
Dat is wel het concept van het bolognaproces. Andere inhoud en focus, maar hetzelfde niveau (en dat voor alle deelnemende landen).
Lees nu las hoe je het verschil tussen niveau en instelling bedoelde. Al denk ik wel dat men een bepaald niveau koppelt aan de verschillende diploma’s per instelling. Het is makkelijker om een AD te halen dan een B op het HBO bijvoorbeeld.
Tja, dat laatste is letterlijk het concept van de graden? Net als een wo-bachelor lager is dan een wo-master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

amethystxx schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:08:
Hi!

Recent heb ik een Associate Degree op het gebied van Bedrijfskunde afgerond. Nu heb ik de mogelijkheid om twee jaar door te studeren, zodat ik mijn hbo-bachelordiploma heb in de richting HR/Bedrijfskunde. Echter ben ik al 27 en dit zou betekenen dat ik dan 29 jaar ben als ik de studie heb afgerond. Ik mis dan dus een aantal jaar werkervaring en mijn al hoge studieschuld loopt fors op. Het is niet mogelijk om deze studie in deeltijd af te ronden.

Ik zit er daarnaast ook over na te denken om dan toch maar te stoppen met school en te gaan werken. Hierdoor kan ik werkervaring opdoen en mijn studieschuld aflossen. Dit betekent wel dat ik alleen kan reageren op functies met hbo werk- en denkniveau en dat als ik toch uiteindelijk een hbo-bachelordiploma wil, ik weer vier jaar aan de bak moet als het op een andere hogeschool of een thuisstudie is.

Wat zouden jullie adviseren? Voor mij klinkt het allebei prima en daarom is het juist zo lastig om een keuze te maken.

Alvast bedankt ;)
Mijn 2 centjes……

Doorstuderen………de meest simpele reden dat dat mijn keuze zou zijn….je hebt nog een heel werkend leven voor je.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
bombadil schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:00:
Waarom zou je dat niet doen? Er zijn minstens 100 andere dingen die belangrijker zijn dan leeftijd (en imho zou leeftijd helemaal niet uit moeten maken). Los daarvan, 29 is naar een paar jaar ouder dan een standaard vmbo-mbo-hbo doorstromer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chibert
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:12

Chibert

HR persoon

Zoals eerder geschetst wordt, kijk of je de laatste twee jaar in deeltijd kan afronden. Perks: je verdiend gewoon geld, doet ervaring op en hebt meteen een plek waar je kunt afstuderen. Vooral bij het laatste helpt het als je het bedrijf al kent.

HR persoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:01
+1 voor doorstuderen.

Bedrijfskunde is een vrij brede opleiding. Als je nu zou stoppen zou waar zou je dan op solliciteren en wat is je droom functie / beroep?

Mijn ervaring is dat veel bedrijfskunde afstudeerders nog niet zo'n goed beeld hebben van wat ze precies willen doen, afgezien van een richting. Ook niet zo raar, het is een brede studie en je bent nog niet aan het werk geweest afgezien van een stage.

Als je al goed weet wat je wilt gaan doen en wat je echt leuk lijkt en dat is nu bereikbaar met je AD dan is het prima om dat te gaan doen. Als dat niet zo is dan zou ik nog doorstuderen en goed orienteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 15:47
Is er iemand in het bedrijfsleven die waarde hecht aan een Ad? Formeel bestaat het, ja, maar in de praktijk kent nauwelijks iemand het (mijn observatie) en zo wel, ziet men het als iets volwaardigs?

Ik zou het afmaken. Een afgeronde bachelor geeft je op termijn meer mogelijkheden. Zelf ook pas 2e helft 20 gestart met werken.

[ Voor 24% gewijzigd door wheel op 04-09-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Furion2000 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:06:
Over het algemeen == doorleren als je de kans hebt
Dit.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09

Barrycade

Through the...

Definieer kans, als de kans groot is dat je op je 29e een 50k studieschuld achter je aantrekt.

En rammelend verhaal heb over wat je allemaal na je middelbare school hebt gedaan of niet gedaan, dan staan er wellicht nu nog deuren open, maar grote kans dat we over 2 jaar er wellicht toch niet meer zo florissant voor staan met zn allen.

Snap dat 27 tegenwoordig jong is, maar toch, zo te lezen heeft TS geen werkervaring en blijkbaar al voldoende studieschuld, dat zal over 2 jaar dus niet anders zijn en hopelijk dan een bachelor hebben.

Bakken met competitie in zijn field of work die op hun 29e dan al wat aanvullende MBA opleidingen en minimaal 6 jaar werkervaring onder de riem hebben.

Dus ik zeg kansen genoeg op een valse start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Barrycade schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:29:
[...]
maar grote kans dat we over 2 jaar er wellicht toch niet meer zo florissant voor staan met zn allen.
Alhoewel ik ook mijn twijfels heb met alle ontwikkelingen, zijn dit soort opmerkingen DE reden waarom veel mensen blijven zitten waar ze zitten. Breedste zin van het woord e.g. baan, levenskeuzes zoals deze, relaties. Deze zittenblijvers hebben evengoed kans om de nadelige effecten te voelen, misschien is de kans zelfs net zo groot.

Als bij dit soort keuzes de normale afwegingen en risicos ook gecombineerd worden met glazenbol statements dan onderneem je niks meer en word je passief toch? Nadelen zien in elke keus en dus maar niks meer kiezen. Terwijl een keus in EEN richting beter is dan geen richting. Ik probeer dit soort statements dus vooral te negeren voor mijzelf, ondanks dat ik ze vaak genoeg hoor en vaak genoeg zelf bedenk.

Een oude accountant die die geen nieuwe uitdaging meer aan gaat en werkloos word en wat aanmodderd tot zijn pensioen vs een accountant die merkt dat hij het net meer gaat redden en baankansen klein zijn en met 3/4 van het salaris een nieuwe passie vind in lesgeven. Blijven bewegen in richtingen waar je blij van denkt te worden binnen de omstandigheden die je (onvoorzien) overkomen

[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 07-09-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]
Grote kans dat we over 2 jaar er wellicht toch niet meer zo florissant voor staan met zn allen.
Life happens when you're making other plans... maar je moet toch vooruit blijven kijken, hoe lastig dat ook is.

Natuurlijk ben ik biased. Ik heb ooit mijn HBO niet afgemaakt. Uiteindelijk alsnog prima terecht gekomen, maar met diploma was het allemaal een stuk makkelijker gegaan. En zou verder doorgroeien ook makkelijker gaan.

Alleen ben ik inmiddels 41 jaar oud, heb ik een gezin en ga ik vroeg naar bed, omdat ik anders de hele dag gaar ben. Tijd of energie voor een studie? Nauwelijks.

En dan wil je in een tijdmachine stappen, 20 jaar terug en jezelf ernstig toespreken dat die studie toch echt prio 1 is.

Dus is mijn advies altijd: als het kan, maak die studie af.

Als onze welvaart instort, gebeurt dat toch wel... maar dan heb je het iig geprobeerd. Daarnaast, als het dan over 5 jaar ofzo weer opkrabbelt heb je misschien alsnog profijt van dat diploma.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Maak de studie af én ga als een malle solliciteren om relevante werkervaring op te doen. 2 jaar doorbijten en daarna heb je zowel ervaring als je papieren. Als je nu al denkt dat je er geen tijd voor hebt, later wordt het niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 15:47
Bakken met competitie in zijn field of work die op hun 29e dan al wat aanvullende MBA opleidingen en minimaal 6 jaar werkervaring onder de riem hebben.
Die zullen niet met TS concurreren voor dezelfde functie. Simpelweg doordat TS dan een starter is en zij niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

hbo is met kleine letters :+ :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhGavYLkaN_tJJZ_ZHwlr-uVYJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/i9QnpYq88xh99RK70V9cmBQY.gif?f=user_large
amethystxx schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:08:
Hi!

Alvast bedankt ;)
Kan je helemaal nergens met een ad alsnog later instromen op het hbo en binnen 2 jaar je hbo halen? Zou wel bizar zijn als je dan weer 4 jaar erover moet doen.Volgens mij kon dit bij hogeschool Rotterdam wel gewoon.
Als je niet weet wat je wilt doen zou ik persoonlijk gaan werken en kijken wat je leuk vind, als je een beetje kan lullen heb je zo een baan in de sales of als accountmanager, recruiter of zelfs in de ICT.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Pagina: 1