Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-10-2024
Er is een vacature Eerstelijns Suppport medewerker op m’n pad gekomen en dat (grote bekende) bedrijf zoekt meerdere mensen voor minimaal 20 uur per week. Ik ben hiervoor benaderd via LinkedIn door een IT uitzendbureau en op het eerste gezicht lijkt het me een goede kans om werkervaring op te bouwen in de IT.

Per 1 september 2022 ben ik gestart met een 2 jarige AD ICT Service Management opleiding op het HBO. Dit is een voltijd opleiding. Ik wil graag beginnen om alvast relevante werkervaring op te bouwen en op basis van het rooster en persoonlijke omstandigheden zou ik per week maar 17,5 uur kunnen werken (volgens mij zou het dan een 16 uur contract worden) als het bedrijf in het weekend gesloten is. Qua ervaring heb ik alleen een MBO 3 ICT diploma en geen relevante ervaring in ICT functies. Wel heb ik ervaring als administratief medewerker en een aantal stages. Hoe gewild ben ik voor bedrijven met mijn 25 jaar? En dan met name de starters functies.

Ik heb een aantal opties aan de hand van of ik wel of niet aangenomen word.

Optie 1:

Het bedrijf wilt me aannemen en 16 uur zou geen probleem zijn ook al willen ze minimaal 20 uur. Dan zou ik de voltijd variant kunnen blijven doen en 2 dagen kunnen werken en 3 dagen naar school gaan.

Optie 2:

Het bedrijf wilt me aannemen maar 16 uur vinden ze te weinig, dan zou ik kunnen switchen naar de deeltijd variant en bijvoorbeeld 24 uur kunnen werken. Dan zou ik dus 1 dag naar school gaan, 1 dag vrij en 3 dagen werken.

Optie 3:

Het bedrijf wilt me niet aannemen. Dan zou ik op de voltijd variant blijven en daarnaast een ander bedrijf zoeken dat me zou willen aannemen voor 16 uur en als ze in het weekend open zijn voor 24 uur en dan of voltijd blijven of switchen naar deeltijd. Als dat niet lukt zou ik een baan als administratief medewerker kunnen zoeken aangezien ik daarin al enige ervaring in heb. Daarbij is het denk ik wel mogelijk om wat voor 16 uur te vinden en vaak kan je dan ook in het weekend werken. Het nadeel is dan dat ik geen IT ervaring opbouw.

Het salaris bij optie 1 (inclusief studiefinanciering) en optie 2 zijn nagenoeg hetzelfde. 32 uur bij deeltijd zou natuurlijk nog wat meer zijn.

Het nadeel is dat als ze mij alleen willen aannemen voor 20 uur en ik op de voltijd variant blijf, het rooster om de 3 maanden veranderd en het niet gegarandeerd is dat je iedere keer op dezelfde dagen vrij zult zijn, het soms kan voorkomen dat het rooster in die 3 maanden ook kan veranderen. Bijvoorbeeld dat je in plaats van op vrijdag, donderdag vrij bent en vrijdag de lessen van donderdag hebt. Ook is het probleem dat ik dus niet 20 uur kan werken op werkdagen en niet weet of ik ergens 2/3 uur kan gaan werken en niet naar de les kom. Maar dat lijkt mij persoonlijk ook een gedoe om iedere keer te moeten denken wanneer je kan wegblijven etc. Misschien zijn bedrijven zelf hier ook niet flexibel in.

Ik moet wel nog uitzoeken hoe het zit als je eenmaal geswitcht bent naar die deeltijd variant en je je “werkplek” kwijtraakt. Of je dan terug kan naar de voltijd mocht je niks relevants voor de opleiding vinden of dat de opleiding dan pauzeert en tot hoe ver in de toekomst je kan switchen.

Ook denk ik dat IT functies waar ik enige kans maak niet te vinden zijn voor 16 uur en dat IT bedrijven in het weekend meestal gesloten zijn.

Ik zou graag jullie mening horen hierover.

[ Voor 62% gewijzigd door Ibriboy op 04-09-2022 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

hoe oud ben je?
heb je al enige werkervaring opgedaan?
hoe lang gaat de opleiding duren in deeltijd?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

17 uur gaat bij ons echt niet lukken. Ligt er ook een beetje aan wat je kan/wil (na goede intake / sollicitatie) maar in mijn directe werk, zou ik minstens iemand nodig hebben voor 24 uur en dat is dan ook nog eens in "wisseldienst" dus om 07:00 beginnen of 19u eindigen.

Vind het wel interessant dat je nu al weet hoe je rooster er minstens 3 maanden tot wel 2 jaar uit gaat zien; betekent dus dat je ook 0 studiepunten moet inhalen, alles in 1x haalt, geen seconde achterstand etc? Andersom, denk je dat er 17-urige werkgevers zijn die "ook" niet een werkrooster hebben dat 3 tot 12 maanden van te voren ingepland moet gaan worden?
Ik weet niet hoe het zit als je je baan verliest tijdens een deeltijd opleiding.
Allicht lees ik te snel naar was je enige tijd terug ook al niet op zoek naar antwoorden omtrent ontslag, vertrek, uitkeringen, etc? Zou toch, voor iemand die HBO gaat doen, iets meer (voor-)onderzoek verwachten over je verwachting van werkloosheid vs opleiding voltooien?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
bombadil schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:22:
hoe oud ben je?
heb je al enige werkervaring opgedaan?
hoe lang gaat de opleiding duren in deeltijd?
25
Verschillende stages van 2 opleidingen en ervaring als administratief medewerker.
Zowel voltijd als deeltijd 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
Ik heb mijn eerste post even wat duidelijker geformuleerd.
MAX3400 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:45:
17 uur gaat bij ons echt niet lukken. Ligt er ook een beetje aan wat je kan/wil (na goede intake / sollicitatie) maar in mijn directe werk, zou ik minstens iemand nodig hebben voor 24 uur en dat is dan ook nog eens in "wisseldienst" dus om 07:00 beginnen of 19u eindigen.

Vind het wel interessant dat je nu al weet hoe je rooster er minstens 3 maanden tot wel 2 jaar uit gaat zien; betekent dus dat je ook 0 studiepunten moet inhalen, alles in 1x haalt, geen seconde achterstand etc? Andersom, denk je dat er 17-urige werkgevers zijn die "ook" niet een werkrooster hebben dat 3 tot 12 maanden van te voren ingepland moet gaan worden?

[...]

Allicht lees ik te snel naar was je enige tijd terug ook al niet op zoek naar antwoorden omtrent ontslag, vertrek, uitkeringen, etc? Zou toch, voor iemand die HBO gaat doen, iets meer (voor-)onderzoek verwachten over je verwachting van werkloosheid vs opleiding voltooien?
Al die dingen die je opnoemt heb ik natuurlijk al over nagedacht. Er zijn daarom dus ook voordelen en nadelen bij beide keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R Mantel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:44
Hier ook een deeltijder :)

Ik zit in de Finance en niet in de ict.

Mijn ervaring is dat het goed mogelijk om 32 uur te werken en een deeltijd opleiding te combineren. Geef het tijdens het solliciteren gewoon dan weet de “tegenpartij” wat ze kunnen verwachten.

Op mijn opleiding is er een vaste lesdag, dat helpt erg mee. Met goede communicatie vooraf omtrent afwijkingen, denk dan aan toetsen en andere piekmomenten, is het te doen.
Het volgen van een opleiding neemt naast de lessen ook studietijd in beslag, neem dat ook mee in je planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

R Mantel schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:30:

Mijn ervaring is dat het goed mogelijk om 32 uur te werken
@Ibriboy wil amper de helft werken ;)

Ik denk dat de enige optie is: solliciteren, solliciteren, solliciteren en duidelijk aangevem hoeveel uur je wel kan werken en in welke cyclus / weken / maanden.

Nee heb je, ja kan je krijgen.

/Edit: kan je met "Student aan Huis" of vergelijkbare constructie niet lekker zelf je uren & dagen indelen?

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 04-09-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:44

EiT

Deeltijd zonder werkervaring zal ook moeilijker zijn dan deeltijd met meer relevante werkervaring. Bij deeltijd moet je niet onderschatten hoeveel je buiten school nog moet doen.

Ik zou gewoon die 2 jaar doen met een flexibel baantje, daarna heb je zo een baan als het moet.

Wij zijn al 6 maanden op zoek naar 1e lijns, maar krijgen niets bijzonders qua sollicitaties. Zal bij andere bedrijven net zo zijn. Dus je kan zelf ook elders proberen mocht je echt naast je studie willen werken, al verwacht ik dat er weinig bedrijven staan te springen om iemand aan te nemen voor maar 16 uur.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
MAX3400 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:01:
[...]

@Ibriboy wil amper de helft werken ;)

Ik denk dat de enige optie is: solliciteren, solliciteren, solliciteren en duidelijk aangevem hoeveel uur je wel kan werken en in welke cyclus / weken / maanden.

Nee heb je, ja kan je krijgen.

/Edit: kan je met "Student aan Huis" of vergelijkbare constructie niet lekker zelf je uren & dagen indelen?
Dan heb je verkeerd gelezen want ik zeg duidelijk dat bij voltijd ik alleen 17,5 uur kan werken als het bedrijf in het weekend dicht is en dat dat waarschijnlijk een 16 uur contract zou zijn en 24-32 bij deeltijd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
EiT schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:20:
Deeltijd zonder werkervaring zal ook moeilijker zijn dan deeltijd met meer relevante werkervaring. Bij deeltijd moet je niet onderschatten hoeveel je buiten school nog moet doen.

Ik zou gewoon die 2 jaar doen met een flexibel baantje, daarna heb je zo een baan als het moet.

Wij zijn al 6 maanden op zoek naar 1e lijns, maar krijgen niets bijzonders qua sollicitaties. Zal bij andere bedrijven net zo zijn. Dus je kan zelf ook elders proberen mocht je echt naast je studie willen werken, al verwacht ik dat er weinig bedrijven staan te springen om iemand aan te nemen voor maar 16 uur.
Wat houd niets bijzonders qua sollicitaties dan in? Mensen die geen IT diploma hebben of geen relevante werkervaring?

Ik heb zo’n jaar geleden eens 15-20 sollicitaties verstuurd en dat waren ook alleen 1e lijns maar ik kreeg bij allemaal een afwijzing. Toen ben ik maar een administratieve functie gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ibriboy schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:45:
[...]

Dan heb je verkeerd gelezen want ik zeg duidelijk dat bij voltijd ik alleen 17,5 uur kan werken als het bedrijf in het weekend dicht is en dat dat waarschijnlijk een 16 uur contract zou zijn en 24-32 bij deeltijd ;).
+
en dat (grote bekende) bedrijf zoekt meerdere mensen voor minimaal 20 uur per week
Nu jij weer. Is dat grote bekende bedrijf nou wel/niet in het weekend dicht? Want dan is toch al bijna enkel nog de discussie hoeveel uur ze jou/iemand willen hebben?
jaar geleden eens 15-20 sollicitaties verstuurd
En wat waren de afwijzingen dan? Te weinig ervaring? Te weinig uren?

Volgens mij ligt antwoord voor jou toch echt in: solliciteer en hoor netjes aan of&waarom het bedrijf wel/niet op zoek is naar jouw mogelijke uren & ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:12
Als de ad in Rotterdam is, dan kan je ook van voltijd naar deeltijd.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:44

EiT

Ibriboy schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:48:
[...]

Wat houd niets bijzonders qua sollicitaties dan in? Mensen die geen IT diploma hebben of geen relevante werkervaring?
Dat is een beetje off-topic natuurlijk.
- Uit diverse Europese landen (Roemenië, Bulgarije, Italië etc.)
- Rest van de wereld met bijv. een master.
- Exchange studenten die hier willen blijven (vaak ook een master degree)
- Slechte CV’s waar geen aandacht aan is gegeven. Als je al geen moeite kan doen om je CV fatsoenlijk op te stellen…
- Job hoppers

Heeft weinig zin om een “over gekwalificeerde” aan te nemen voor 1e lijns. Tegen de tijd dat ze ingewerkt zijn, zijn we weer weg.
Werkervaring boeit eigenlijk niet is een beginners functie.
En aan het salaris ligt het niet.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
Nu jij weer. Is dat grote bekende bedrijf nou wel/niet in het weekend dicht? Want dan is toch al bijna enkel nog de discussie hoeveel uur ze jou/iemand willen hebben?
Wel dicht in het weekend. Klopt en daarom gaf ik ook 3 opties aan de hand van of ik aangenomen word of niet.

En zelf denk ik dat als ze mij niet willen aannemen het lastig gaat worden om iets anders in de IT te vinden voor 16 uur en dat de meeste IT bedrijven in het weekend dicht zijn dus dan wordt 24 uur (1 dag in het weekend meegerekend) + voltijd lastig.
En wat waren de afwijzingen dan? Te weinig ervaring? Te weinig uren?
Bijna iedereen gaf aan dat mijn CV niet goed aansluit op de vacature. Uren waren toen geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
DiedX schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:10:
Als de ad in Rotterdam is, dan kan je ook van voltijd naar deeltijd.
Is in Rotterdam ja.

Ik moet wel nog vragen tot wanneer dat mogelijk is en wat er gebeurt als je je werkplek kwijt raakt en of je ook weer terug zou kunnen naar voltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibriboy
EiT schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:38:
[...]

Dat is een beetje off-topic natuurlijk.
- Uit diverse Europese landen (Roemenië, Bulgarije, Italië etc.)
- Rest van de wereld met bijv. een master.
- Exchange studenten die hier willen blijven (vaak ook een master degree)
- Slechte CV’s waar geen aandacht aan is gegeven. Als je al geen moeite kan doen om je CV fatsoenlijk op te stellen…
- Job hoppers

Heeft weinig zin om een “over gekwalificeerde” aan te nemen voor 1e lijns. Tegen de tijd dat ze ingewerkt zijn, zijn we weer weg.
Werkervaring boeit eigenlijk niet is een beginners functie.
En aan het salaris ligt het niet.
Je hebt ook vacatures er tussen zitten waar werkgevers vragen voor 2+ jaar ervaring voor een 1e lijnst functie. Dat gaat ook lastig worden dan als beginner die ergens wil starten maar geen relevante ervaring heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:12
Ibriboy schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:20:
[...]

Is in Rotterdam ja.

Ik moet wel nog vragen tot wanneer dat mogelijk is en wat er gebeurt als je je werkplek kwijt raakt en of je ook weer terug zou kunnen naar voltijd.
We hebben een redelijk groot netwerk. Kom dinsdag maar eens naar het docentenhok en vraag naar Diederik.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Pagina: 1