Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WP] Offerte: is 14 Kw te hoog? (Daikin Altherma 3M)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M0nique!
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09-2022
Hoi leden, Ik heb jullie hulp nodig over een offerte voor een LW Warmtepomp.

Vragen
- We hebben een offerte gekregen voor een 14 Kw + 300 liter tapwatervat. Ik twijfel over de grootte van de pomp.
- Offerte ontvangen voor monoblok met los tapwatervat. Is een losse warmtepompboiler financieel gunstiger? Meningen over monoblok?
- Wachttijd 7 maanden. Doen of nog even verder kijken?

Verder meedenken over de offerte word zeer gewaardeerd!

Historisch gasverbruik: 1666 m3/ 9 maart 2021 tot 9 maart 2022

Koevlaas: 1666 m3 /8 x 1650 = 8,**
Ik kom zelf uit op 8,1 kw voor afgelopen (warme winter) aan de hand van de koevlaas-formule. Op basis daarvan zou een 10 (of 11) Kw warmtepomp volgens mij passend zijn voor een 'koudere' winter in ons huis.

Afgiftesysteem:
- Begane grond: 90 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 8 groepen, zoneregeling, in bijkeuken 10 m2 twee radiatoren.
- bovenverdieping+ zolder: 7 radiatoren + vloerverwarming badkamer, totale afgifte bij 40 graden ? kW, betreft nieuwe radiatoren maar berekend op 60 graden, waterinhoud niet bekend. Wij verwarmen amper boven, we beschikken over een paar radiatorventilatoren.

Aanvullende info over woning/inwoners
Er is voldoende plek om warmtepomp (mono of split) en/of boiler/vat te plaatsen.
Gebruik is gebaseerd op twee volwassenen+baby. Volledig thuiswerkend. WP+vat moet voldoende zijn voor gezin van 4.

Het betreft een vrijstaande (royale) woning. De woning bleef afgelopen winter goed warm op 45 graden. De woning is nageïsoleerd (spouwmuurisolatie, HR++ glas met nieuwe kunststof kozijnen, vloer- en dakisolatie (volgens nieuwe normen), aanbouw volgens nieuw bouwbesluit. Veel ramen. Natuurlijke ventilatie.
Bad en stortdouche en gewone douche. We gaan amper in bad. We douchen dagelijks kort of om de dag en gebruiken soms de stortdouche.

Offerte
Offerte voor Daikin Altherma 3M (monoblok) met tapwatervat van 300 liter. € 17,5 K. Nog niet onderhandeld, maar er zal niet veel ruimte zijn.
Wachttijd 7 maanden.
Weinig wensen, maar Daikin lijkt mij prima merk. Volgens mij staat het merk bekend om zuinig. En stil, wat voor de buren wel zo prettig is.

Ben ik zo volledig? Hoor het wel en hoor graag van jullie!! _/-\o_ :)

Beste antwoord (via M0nique! op 06-09-2022 09:57)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dimensioneer de wp en de afgifte op het warmteverlies. Dan kan de wp niet te groot of te klein zijn en hij gaat ook niet pendelen aangezien er genoeg afgifte is. Dat hij iets vaker aan en uit gaat dan een kleinere wp (vaak verward met pendelen) is helemaal niet erg, wat wel erg is als de wp zijn minimaal vermogen niet kwijt kan en er wel warmtevraag is dan gaat de wp pendelen.

De sleutel is altijd afgifte, zonder de extra afgifte heb je heel erg weinig aan een grotere wp.

Qua warm tapwater is het gewoon een keuze. Bij dezelfde vraag is een groter vat beter omdat je dan de vat temp lager kan houden met dezelfde hoeveelheid warm water op voorraad. door de lagere vat temp zal de wp een hoger rendement hebben en is het warmteverlies lager omdat het temp verschil met de ruimte naast het vat kleiner is.

Voordeel van een kleiner vat is dat het kleiner,lichter en goedkoper is. en je hebt doorgaans een kleiner verlies oppervlak.

Bij een grote warmtepomp is het minder belangrijk om altijd genoeg water te hebben het duurt immers maar relatief erg kort voordat het vat weer vol zit met warmte.

Alle reacties

• natural colour
  • Laatst online: 18:54
Die 14 KW kan dat bedrijf nog relatief snel krijgen denk ik, 9 KW is voldoende maar wellicht niet te leveren, uitkijken naar andere merken.
Desnoods zelf de importeur van warmtepompen bellen of mailen... (aandringen! zeg maar dat ketel kapot is)

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 02-09-2022 19:12 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• M0nique!
Dank voor je reactie! Is 7 maanden levertijd 'snel' tegenwoordig?? 8)7
Dank voor de tip over bellen naar importeur

[ Voor 27% gewijzigd door M0nique! op 02-09-2022 19:40 ]

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:37
Persoonlijk denk ik wel dat dit redelijk snel is ja. Mei kreeg ik het antwoord van een installateur dat full electric ongeveer half jaar wacht tijd had, en hybride tot een jaar. Bij meerderen zelfs een nee gekregen omdat ze het te druk hadden. En gok dat sindsdien de drukte alleen maar is toegenomen. De installateur waar ik besteld heb neemt inmiddels ook al geen opdrachten meer aan.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:57

_Apache_

For life.

danny.s schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:49:
Persoonlijk denk ik wel dat dit redelijk snel is ja. Mei kreeg ik het antwoord van een installateur dat full electric ongeveer half jaar wacht tijd had, en hybride tot een jaar. Bij meerderen zelfs een nee gekregen omdat ze het te druk hadden. En gok dat sindsdien de drukte alleen maar is toegenomen. De installateur waar ik besteld heb neemt inmiddels ook al geen opdrachten meer aan.
Hier vergelijkbare signalen. Gevraagd naar een all electric die kan samenwerken met zonneboiler.

We hebben nu een verbruik van 600m3 jaar.

12 partijen gevraagd.
8 hebben nooit meer gereageerd.
1 : "bel lente 2024 maar terug"
1 : offerte van 25k, 'zonneboiler buiten beschouwing gelaten'.
1 : kan langskomen voor een schouw over 4 maanden
1 : afwijzing, doen geen zonneboilers

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• M0nique!
Hebben anderen nog ideeen over de grootte van de warmtepomp? Wil niet een te grote die steeds moduleert.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:14
Kan je afgifte dit (minimum waar die continue op kan draaien) uberhaupt in de woning stoppen? Zie daar meer problemen mee, waardoor de pomp het niet lekker gaat doen.
Scenario's:
- voorjaar/najaar: woning heeft maar 2 a 3 kW nodig om op temperatuur te blijven, hoe te bufferen
- Winter, mits afgifte voldoende en minimum kleiner dan 5 a 6 zal wel lukken. Maar dit is maar 1 maand op jaar max.

[ Voor 40% gewijzigd door Dapdodo op 03-09-2022 08:59 ]

• natural colour
  • Laatst online: 18:54
Het minimum vermogen van die 14 KW wp kan inderdaad wel eens veel te hoog zijn, maar mss kan die wp wel naar 2500 watt terug regelen
Minimum vermogen vindt je helaas zelden bij de technische gegevens, oplossing: duur en groot buffervat, kassa voor de installateur.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• M0nique!
Ik ga op zoek in de technische gegevens. En anders ga ik het navragen bij de installateur.

Sowieso lijkt 14kw met 300 liter tapwatervat mij te ruim. Ik lees al her en der op dit forum dat je met gezin van 4 prima toekunt met 190 liter. Dan is een aparte boiler van 300 liter aan de ruime kant. Als die kleiner kan (bijvoorbeeld 240 liter in split), dan zou dat ook geen reden meer zijn voor een 14 kw.

Of is dit te kort door de bocht?

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:30
Of 190 liter genoeg is ligt erg aan de douche gewoontes van je gezin...

In de regel kan een grotere boiler wel zuiniger zijn, omdat je deze dan kan verwarmen tot een lagere temperatuur.

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:23
M0nique! schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:03:
Ik ga op zoek in de technische gegevens. En anders ga ik het navragen bij de installateur.

Sowieso lijkt 14kw met 300 liter tapwatervat mij te ruim. Ik lees al her en der op dit forum dat je met gezin van 4 prima toekunt met 190 liter. Dan is een aparte boiler van 300 liter aan de ruime kant. Als die kleiner kan (bijvoorbeeld 240 liter in split), dan zou dat ook geen reden meer zijn voor een 14 kw.

Er zijn ook mensen die een bad willen vullen, en dat er daarna nog door meerdere mensen gedoucht kan worden.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die kunnen dan beter het bad als buffervat gebruiken of gas blijven stoken.

• danny.s

Zoals Noshi al aangeeft, is het 300 of 190L vooral afhankelijk van je douche gedrag. Als je met 2 personen elk een kwartier douche, of met 4 personen maar 5 min, dan heb je met z’n 2en een groter vat nodig.

Verder zal de 14kw vooral op CV behoefte afgestemd zijn zijn. De 14kw zal waarschijnlijk ook sneller je boiler warm krijgen tov van een kleine variant, maar hiervoor zal deze niet zo zwaar gekozen zijn.

Hier komt bijv een 8kw met 300L, dus dat heeft niets met de 14kw te maken.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Groot boilervat om het minimum vermogen van de WP wat langer kwijt te kunnen?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
nee die 14kw en de 300L hebben weinig met elkaar te maken. Dit is onzinnig groot en daardoor ook redelijk duur. Zal ongetwijfeld een drie-fase WP zijn? ik zou mooi een 9kW model vragen en dan ZONDER 9kW elektrisch elemenent maar gewoon max 3 kW. Zou ongeveer 3000 euro op de offerte moeten schelen lijkt me aan spullen.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik zou niet zo bang zijn voor een te hoog vermogen (te laag is een stuk vervelender!) het is alleen zonde qua kosten als je het niet nodig hebt. De gemiddelde CV ketel komt ook niet lager dan 4kw. En die wil je ook niet aan het pendelen hebben. Als je dat niet had met 45 graden water, dan kun je een hoop warmte kwijt in je systeem.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Hoi, ik zou voorzichtig zijn met een te grote warmtepomp. Als je het minimum vermogen niet kwijt kunt, dan zul je je watertemperatuur omhoog moeten doen om voldoende afgifte vermogen te creëren. Dit gaat allemaal ten koste van het rendement. Zelfs afgelopen winter draaide ik geregeld op een thermisch vermogen van 4 kw met dezelfde aantal vierkante meters vloer. Ook een grote vrijstaande woning waarbij er een historisch verbruik van 4500 kuub gas was. Nogmaals het kan wel maar dan zul je de water temperatuur hoger moeten instellen en kortere runs draaien. Zou zomaar 20% extra verbruik kunnen betekenen. Of dit interessant is zul je moeten afwegen tegen mogelijk nog een winter op gas stoken.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

natural colour schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:09:
Die 14 KW kan dat bedrijf nog relatief snel krijgen denk ik, 9 KW is voldoende maar wellicht niet te leveren, uitkijken naar andere merken.
Desnoods zelf de importeur van warmtepompen bellen of mailen... (aandringen! zeg maar dat ketel kapot is)
Dat kan inderdaad meespelen, er zijn lange wachttijden op sommige toestellen (soms zo lang dat er niet eens een datum te geven is).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

WillemSuper schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:36:
Hoi, ik zou voorzichtig zijn met een te grote warmtepomp. Als je het minimum vermogen niet kwijt kunt, dan zul je je watertemperatuur omhoog moeten doen om voldoende afgifte vermogen te creëren. Dit gaat allemaal ten koste van het rendement. Zelfs afgelopen winter draaide ik geregeld op een thermisch vermogen van 4 kw met dezelfde aantal vierkante meters vloer. Ook een grote vrijstaande woning waarbij er een historisch verbruik van 4500 kuub gas was. Nogmaals het kan wel maar dan zul je de water temperatuur hoger moeten instellen en kortere runs draaien. Zou zomaar 20% extra verbruik kunnen betekenen. Of dit interessant is zul je moeten afwegen tegen mogelijk nog een winter op gas stoken.
Ja, maar het is dan belangrijk om te kijken naar het minimum vermogen. De moderne inverters (bijvoorbeeld nieuwste LG model) kunnen tegenwoordig vaak naar 15-20% van het max. Dan heb je het over 750-1000 watt verschil tussen een 9 en 14kw. Dus de stelling 'kijk uit met een te grote warmtepomp' is niet meer accuraat. Kijk uit met een warmtepomp met hoog minumum vermogen. Zou accurater zijn. Maar dan nog vraag ik me af wat erger is, iets meer pendelen, of in de winter in de kou zitten omdat alles te krap bemeten is en er 'echt nooit meer een strenge winter komt'. Dus of ruim genoeg, of zorgen voor een backup (cv, houtkachel etc).

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Devil schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:51:
[...]

Ja, maar het is dan belangrijk om te kijken naar het minimum vermogen. De moderne inverters (bijvoorbeeld nieuwste LG model) kunnen tegenwoordig vaak naar 15-20% van het max. Dan heb je het over 750-1000 watt verschil tussen een 9 en 14kw. Dus de stelling 'kijk uit met een te grote warmtepomp' is niet meer accuraat. Kijk uit met een warmtepomp met hoog minumum vermogen. Zou accurater zijn. Maar dan nog vraag ik me af wat erger is, iets meer pendelen, of in de winter in de kou zitten omdat alles te krap bemeten is en er 'echt nooit meer een strenge winter komt'. Dus of ruim genoeg, of zorgen voor een backup (cv, houtkachel etc).
Ik dacht het voor dit kaliber warmtepomp meer op 25 a 30% zit. Maar eens in de kou zitten is ook niks. Alleen een te ruim bemeten warmtepomp gaat in een deel van het stookseizoen ten koste van rendement omdat je niet continu kan doordraaien.

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dimensioneer de wp en de afgifte op het warmteverlies. Dan kan de wp niet te groot of te klein zijn en hij gaat ook niet pendelen aangezien er genoeg afgifte is. Dat hij iets vaker aan en uit gaat dan een kleinere wp (vaak verward met pendelen) is helemaal niet erg, wat wel erg is als de wp zijn minimaal vermogen niet kwijt kan en er wel warmtevraag is dan gaat de wp pendelen.

De sleutel is altijd afgifte, zonder de extra afgifte heb je heel erg weinig aan een grotere wp.

Qua warm tapwater is het gewoon een keuze. Bij dezelfde vraag is een groter vat beter omdat je dan de vat temp lager kan houden met dezelfde hoeveelheid warm water op voorraad. door de lagere vat temp zal de wp een hoger rendement hebben en is het warmteverlies lager omdat het temp verschil met de ruimte naast het vat kleiner is.

Voordeel van een kleiner vat is dat het kleiner,lichter en goedkoper is. en je hebt doorgaans een kleiner verlies oppervlak.

Bij een grote warmtepomp is het minder belangrijk om altijd genoeg water te hebben het duurt immers maar relatief erg kort voordat het vat weer vol zit met warmte.

• M0nique!
Ik zie een CV buffer op de offerte staan. Dat zal dan vast zijn omdat het minimale vermogen te hoog is, als ik jullie zo hoor.
Adviseur past de offerte aan naar 11kw monoblock en 200 liter boiler. Ben benieuwd hoeveel dit scheelt €€

Het advies voor 14 Kw had volgens de adviseur overigens niet te maken met de levertijd. Die blijft (helaas) op 7 maanden staan.

[ Voor 48% gewijzigd door M0nique! op 06-09-2022 16:49 ]

• danny.s
M0nique! schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:46:
Ik zie een CV buffer op de offerte staan. Dat zal dan vast zijn omdat het minimale vermogen te hoog is, als ik jullie zo hoor.
Adviseur past de offerte aan naar 11kw monoblock en 200 liter boiler. Ben benieuwd hoeveel dit scheelt €€

Het advies voor 14 Kw had volgens de adviseur overigens niet te maken met de levertijd. Die blijft (helaas) op 7 maanden staan.
Wat is dan de beredenatie van de installateur om eerst 14kw te offereren, om vervolgens te zeggen “ach, 3kw minder is ook prima”?
Overigens denk ik dat dit meer dan voldoende is, maar vraag me af waarom hij eerst zo hoog inzette.

• danny.s
danny.s schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:38:
[...]

Wat is dan de beredenatie van de installateur om eerst 14kw te offereren, om vervolgens te zeggen “ach, 3kw minder is ook prima”?
Overigens denk ik dat dit meer dan voldoende is, maar vraag me af waarom hij eerst zo hoog inzette.
Moet zeggen, twijfel nu over mijn eigen uitspraak haha.

https://www.airabela.si/i...books_eeden21_english.pdf
Als je hier op pagina 13 kijkt, zie je dat bij -10 graden de warmte capaciteit nog maar 7kW is op 45 graden water(waar volgens je koelkast berekening 8kW nodig hebt). Weet niet of dit dezelfde 11kW uitvoering is, maar als het dus echt koud wordt, kan 11kW aan de krappe kant zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door danny.s op 06-09-2022 18:48 ]

• M0nique!
danny.s schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:47:
[...]

Moet zeggen, twijfel nu over mijn eigen uitspraak haha.

https://www.airabela.si/i...books_eeden21_english.pdf
Als je hier op pagina 13 kijkt, zie je dat bij -10 graden de warmte capaciteit nog maar 7kW is op 45 graden water(waar volgens je koelkast berekening 8kW nodig hebt). Weet niet of dit dezelfde 11kW uitvoering is, maar als het dus echt koud wordt, kan 11kW aan de krappe kant zijn.
Dank, zeer nuttige toevoeging! Wat vreemd dat de split zo slecht presteert bij -10!

Wij krijgen een monoblock (type EDLA14DW1 wordt dan wss type EDLA11DW1 ) en die presteert gelukkig aanzienlijk beter bij -10.
zie pagina 55:
https://www.acae.es/catal...20-data-books-english.pdf

• M0nique!
danny.s schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:38:
[...]

DIt heb ik uiteraard nagevraagd. Wat hem betreft was het net een kantelpunt, waarbij hij dan liever kiest voor iets te ruim. Bepalend voor hem was niet alleen verbruik, maar dat de begane grond een groot oppervlakte heeft en 'open' is. Daarnaast boven alles radiatoren. Plus nageisoleerd huis uit 1958.
Dit zijn we wel met hem eens, maar daar zou de 10/11 kw dan al voldoende voor moeten zijn. Dat kon hij wel volgen, zeker omdat we bij extreme kou altijd wel kunnen bijverwarmen met een trui, infraroodpaneel of een blower.

Voor de geïnteresseerden: we gaan voor 200L warmtapwater aangezien die ongeveer na 6 uur is opgewarmd.

[ Voor 10% gewijzigd door M0nique! op 07-09-2022 09:26 ]

Pagina: 1