Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnieuwlaats
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-04 22:24
Hallo,

Ik ben mij aan het oriënteren in het laten plaatsen van zonnepanelen in oost-west opstelling op het dak van mijn woning.

Nu vraag ik mij af of de verhoogde zijgevel (aan zuidzijde) voor veel schaduw gaat leveren en hiermee dus een string systeem (1 string oost, 1 string west) niet geschikt is voor ons dak. De eerste en enige offerte die ik tot nu toe ontvangen had gaat uit van IQ7+ omvormers, maar hierbij twijfel ik sterk of dit niet (te) overbodig is voor mijn situatie.

Luchtfoto met met dak oriëntatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ecMDBNKRVwEXaCMPQQPZt1s0Kk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o0g9cHxqngpMaoufZDT9w3jK.png?f=fotoalbum_large

Foto van de verhoogde zijgevel, kijkend naar westelijk dakvlak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXhD1Rwn22LQhuLydcFTA9hKZqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tl0Nj106uECw3oRQQ9KhTfTH.jpg?f=fotoalbum_large
Foto van de verhoogde zijgevel, kijkend naar oostelijk dakvlak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvnGk_BMCglAqfOeMOVpdwNo-M0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llydq1Ndl1eItirRVFCPPYlx.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat de schaduw van de zijgevel zorgen dat ik veel opwek verlies krijg bij de overige panelen, in een situatie waarbij het gehele dak vol leg?

Beste antwoord (via mnieuwlaats op 02-09-2022 21:38)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 12:55
oke oost-west zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west op zulke verschillende momenten hun top halen, kan ik 6430Wp op een 4000W omvormer hebben (en nog ruimte over hebben ook, lol).
dit maakt oost-west goedkoper als je kijkt naar de omvormer.
(hellaas een IQ7 en andere micro's kunnen dit niet of maar beperkt.)

dan die schaduw, jep dat is een dingetje.
dat doet flink wat problemen geven.
maar ..... maar ...... maar.
dat valt wel mee. ;)
als de zon lager aan de horizon staat, dan heb je veel last van die schaduw.
dat gebeurd in de winter natuurlijk extra veel.
alleen de winter: zie mijn jaar opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
december/januari is niet veel opbrengst.
dus heel veel verliezen van weinig = weinig verlies.

probeer wel een stukje van die rand af te blijven, de meer de beter.
denk dan aan de hoogte van de rand als afstand van de rand.
dan heb je een 45 graden hoek, en zit je ruim voldoende.
(kan het lastig zien, maar denk dan aan +/- 2 golfjes dakpan, 20cm :? .)

de "nep schoorsteen" die gewoon negeren, geeft schaduw maar die draait over de panelen en heb je maar beperkt last van.
maar die kun je ook oplossen als je dat zou willen, door een omvormer te nemen met mppscanning/pvsweep/optitrak.
vaak iets duurder zoals de serie van SMA, geen probleem is wel te betalen.

meest simpel oplossing is een SMA sb 3.0 of 3.6.
die vullen met 2x8x350-400Wp (panelen grofweg tussen de 6 tot 12 per mpp, en er zijn 2 mpp's, elke mpp is een aparte string met ander getal panelen.).
simpel 1 fase, dus goedkoop.
(een sb 3.0 tot +/- 5000Wp of 3.6 tot 6000Wp, en je zit nog ruim binnen de marges.
hier is nog een 30% marge op te zetten als je dat zou willen of nodig is)

(zoiets als een IQ7 gebruiken of ander merk met vergelijkbare micro/optimizers omvormer.
ja dat kan wel hoor, maar word pas interesant als je dan ook lager panelen legt op het platte dak stukje of zo.
of ook tegen de blinde muur panelen er tegen aan hangt etc etc..
vooral als je wat extremer wil gaan dan valt het kwartje net de andere kant op. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 02-09-2022 17:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 12:55
oke oost-west zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west op zulke verschillende momenten hun top halen, kan ik 6430Wp op een 4000W omvormer hebben (en nog ruimte over hebben ook, lol).
dit maakt oost-west goedkoper als je kijkt naar de omvormer.
(hellaas een IQ7 en andere micro's kunnen dit niet of maar beperkt.)

dan die schaduw, jep dat is een dingetje.
dat doet flink wat problemen geven.
maar ..... maar ...... maar.
dat valt wel mee. ;)
als de zon lager aan de horizon staat, dan heb je veel last van die schaduw.
dat gebeurd in de winter natuurlijk extra veel.
alleen de winter: zie mijn jaar opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
december/januari is niet veel opbrengst.
dus heel veel verliezen van weinig = weinig verlies.

probeer wel een stukje van die rand af te blijven, de meer de beter.
denk dan aan de hoogte van de rand als afstand van de rand.
dan heb je een 45 graden hoek, en zit je ruim voldoende.
(kan het lastig zien, maar denk dan aan +/- 2 golfjes dakpan, 20cm :? .)

de "nep schoorsteen" die gewoon negeren, geeft schaduw maar die draait over de panelen en heb je maar beperkt last van.
maar die kun je ook oplossen als je dat zou willen, door een omvormer te nemen met mppscanning/pvsweep/optitrak.
vaak iets duurder zoals de serie van SMA, geen probleem is wel te betalen.

meest simpel oplossing is een SMA sb 3.0 of 3.6.
die vullen met 2x8x350-400Wp (panelen grofweg tussen de 6 tot 12 per mpp, en er zijn 2 mpp's, elke mpp is een aparte string met ander getal panelen.).
simpel 1 fase, dus goedkoop.
(een sb 3.0 tot +/- 5000Wp of 3.6 tot 6000Wp, en je zit nog ruim binnen de marges.
hier is nog een 30% marge op te zetten als je dat zou willen of nodig is)

(zoiets als een IQ7 gebruiken of ander merk met vergelijkbare micro/optimizers omvormer.
ja dat kan wel hoor, maar word pas interesant als je dan ook lager panelen legt op het platte dak stukje of zo.
of ook tegen de blinde muur panelen er tegen aan hangt etc etc..
vooral als je wat extremer wil gaan dan valt het kwartje net de andere kant op. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 02-09-2022 17:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnieuwlaats
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-04 22:24
Hoi @migjes,

Bedankt voor duidelijke uitleg. Goede stof om mijzelf verder in te verdiepen.
Mijn voorkeur gaat dan momenteel uit naar een SMA omvormer. Vraag we wel af of dat een beetje leverbaar gaat worden, aangezien ik in meerdere topics lees over slechte leverbaarheid daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Schaduw is bijna geen issue in jou geval, dus een serieel systeem kan prima. Geen gedoe, gewoon eenvoudig en uitermate bedrijfszeker.