Seagate Expansion 4TB 2,5" probleem, Bitlocker denkt dat ie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 08:11
Mijn vraag

Ik heb een 4TB externe harde schijf welke ik voor backups gebruik (naast NAS). Paar maanden niet gebruikt en wil hem weer eens aansluiten (b)lijkt ie niet herkend te worden (of heel eventjes).
Aangesloten op andere Windows-desk- en laptop en Linux-laptop en van het zelfde laken een pak.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11, 10 en Linux

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Na lang snuffelen merkte ik dat onder Apparaatbeheer de schijf herkend wordt. Maar na een paar minuten weer spontaan verdwijnt.

In Eventvwr zag ik het volgende (gebeurt op het moment van verdwijnen):
Versleuteld volume controleren: volumegegevens op E: kunnen niet worden gelezen.

Nu zijn C en D met bitlocker versleuteld. Deze externe schijf zou niet versleuteld moeten zijn, en als dat wel zo is dan zou dat op de laptop gedaan moeten zijn waar ook C en D versleuteld zijn. En als ie wel versleuteld is zou ik verwachten dat ie met de vraag voor wachtwoord of sleutel komt. Daar ik geen herstelsleutel heb ben ik er bijna wel zeker van dat de externe schijf niet versleuteld is.Dat zou sowieso erg onpraktisch zijn als je hem aan andere apparaten wil hangen.

Is er nog hoop voor deze schijf of is het einde oefening? Het bevat een extra foto-backup die ook op NAS staat en een zooi films, waar ik wellicht niet een complete backup op NAS heb. Zeker niet de films die ik een paar maanden geleden heb omgezet. Die data zou ik dan dus kwijt zijn. Daar is mee te leven. Wel jammer van het werk dat ik er in had gestoken. :-(

aka pluim003

Beste antwoord (via DikkieDick op 04-09-2022 09:59)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 11:30

DataGhost

iPL dev

DikkieDick schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:36:
De behuizing laat zich niet zo gemakkelijk open maken (geen schroeven). Schijf is 4 jaar oud.

Moet niet zo moeilijk zijn.
FooLsKi schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:26:
[...]

Als dat kan, het is een 2,5" die regelmatig de USB-controller in de schijf zelf hebben ipv USB->SATA.
Ik heb ze persoonlijk niet gezien op die manier, volgens mij is het voor elke fabrikant zoveel goedkoper om gewoon een normale 2.5" SATA-schijf te pakken en daar een USB-SATA-bordje van een euro in te hangen dan om speciaal daarvoor schijven te gaan produceren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlckChta
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-05 12:02
Even een gokje hoor maar heb je al bij Disk management gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lees eerst eens de SMART uit met bijvoorbeeld CrystalDiskInfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Zeker, daar duikt ie niet op, of in een flits. Had overigens ook Seagate ingelicht, tja, helaas is garantie 2 jaar verlopen. Die komen nog met Seatools en op een gegeven moment kwam die ook met info terug.

Overigens op momenten dat ie het wel laat zien zijn de resultaten erg verschillend. Net werd ie zichtbaar met 2 partitities (die ie ook had). En nu duikt ie in Minitool Partition Wizard op als bad disk die even later ook weer helemaal hangt.

[ Voor 4% gewijzigd door DikkieDick op 02-09-2022 15:14 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Update: nu weer het euvel dat ie om na een paar minuten weer spontaan verdwijnt. En als de schijf aangekoppeld is (fysiek) en ik wil laptop herstarten dan duurt dat tot in den treure dus moet hem ook afkoppelen. Voor vandaag houd ik het ff voor gezien. Ben ondertussen al uren bezig. ;-(

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
PilatuS schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:00:
Lees eerst eens de SMART uit met bijvoorbeeld CrystalDiskInfo.
zou ik wel willen maar zover kom ik niet eens.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-04 23:31
Haal hem eens uit de behuizing en sluit hem rechtstreeks aan op een SATA poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:39

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

x280 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:25:
Haal hem eens uit de behuizing en sluit hem rechtstreeks aan op een SATA poort.
Als dat kan, het is een 2,5" die regelmatig de USB-controller in de schijf zelf hebben ipv USB->SATA.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-04 23:31
Seagate Expansion heeft een hele lange tijd een USB naar sata controller erin gehad. Ik heb er hier ook 1 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
De behuizing laat zich niet zo gemakkelijk open maken (geen schroeven). Schijf is 4 jaar oud.

aka pluim003

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

DikkieDick schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:36:

FooLsKi schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:26:
[...]

Ik heb ze persoonlijk niet gezien op die manier, volgens mij is het voor elke fabrikant zoveel goedkoper om gewoon een normale 2.5" SATA-schijf te pakken en daar een USB-SATA-bordje van een euro in te hangen dan om speciaal daarvoor schijven te gaan produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Laatst online: 13:39

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

DataGhost schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:47:
[...]

[YouTube: Seagate External Expansion Drive Teardown]

[...]

WD schijnt daar nogal een handje van te hebben, als ik de verhalen moet geloven. Geen persoonlijke ervaring (ik heb vroeger wel 3,5" LaCie's uit elkaar moeten trekken omdat de USB-controller er de brui aan had gegeven).

[ Voor 0% gewijzigd door FooLsKi op 02-09-2022 15:50 . Reden: typo ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Thanx.Dat ga ik denk ik zondag maar eens doen. Vandaag en morgen te druk. En zo te zien zou ik dan mijn USB2Sata (waarmee ik nu een SSD aan de RPi4 heb hangen) kunnen gebruiken om te zien of er leven in te krijgen is.

To be continued.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Nou, de schijf uit de behuizing gefrut een aangesloten op de usb to sata-kabel welke ik gebruik om een SSD aan de RPi4 te hangen.

Levert dit geluid op en in apparaatbeheer wordt ie helemaal niet herkend. Wel wat schrapende en tikkende geluiden, zie en luister het filmpje (volume misschien iets opschroeven)

Vervolgens maar weer met de oorspronkelijke aansluiting aangesloten, wordt ie even herkend, maar vervolgens valt de schijf qua geluid helemaal stil (en dat deed ie vrijdag voor zover ik kon nagaan niet). Vrees dat het toch einde oefening is. :-(

Denk dat ik ga voor 2 schijven als extra backup naast NAS, eigen PC en Onedrive voor de belangrijke dingen. Op de externe schijf had ik ook een zooi omgezette films enzo, waarvan helaas niet alles op het NAS staat/stond vanwege ruimtegebrek aldaar. NAS is ook een jaar of 12 oud.
Of een nieuwe NAS. :-)

[ Voor 19% gewijzigd door DikkieDick op 04-09-2022 10:02 ]

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 17:29
Ik zou toch nog proberen de schijf direct op de SATA/Power aan te sluiten van een desktop of laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
ook nog geprobeerd maar ook paar weinig teken van leven. Bios van (oude) laptop herkent hem wel, maar Linux Mint mekkert "ATA Idenfify Device Log not supported" en de harde schijf houdt ook snel op met geluid maken. Of de schijf is te nieuw voor deze oude laptop (2009 of zo).

Heb nog een paar vooroorlogse laptops die uitgeleend zijn. Zal het tzt daar nog eens op proberen.

[ Voor 39% gewijzigd door DikkieDick op 04-09-2022 14:17 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Nog ff op andere desktop en daar wordt ie nu wel herkend maar geeft een size van 0,5kb aan. Partition recovery (Minitool Partition Wizard) doet het dan ook niet, omdat er 'niks' zou zijn. :-(

En Schijfbeheer zegt dat de schijf niet is geïnitialiseerd. En eventvwr mekkert wat over het lezen van blokken dat mislukt. Vind het nog eng om hem te gaan initialiseren.
Later toch maar geprobeerd omdat de partitionrecoverytools anders ook niet veel willen doen, maar krijg nu de melding 'De aanvraag is mislukt door een onherstelbare hardwarefout'. :-(

Vrees dat het nu toch einde oefening is.

[ Voor 51% gewijzigd door DikkieDick op 05-09-2022 10:39 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DikkieDick schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:59:
...
Vrees dat het nu toch einde oefening is.
Ik vrees dat je gelijk hebt. Voor onze beeldvorming: hoe oud is die schijf ongeveer?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Brahiewahiewa schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:49:
[...]

Ik vrees dat je gelijk hebt. Voor onze beeldvorming: hoe oud is die schijf ongeveer?
Vorige maand 4 jaar oud, dus vrij nieuw IMHO en niet intensief gebruikt. Kom er wel achter dat ik hier toch nog wel spul had opstaan dat wel waardevol en ik helaas niet tegenkom op het NAS, ook vanwege het feit dat de opslag op het NAS kleiner was dan deze schijf. :-(
De moraal van het verhaal: een extra externe harde schijf met nog een backup is geen overbodige luxe. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DikkieDick schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:59:
[...]

Vorige maand 4 jaar oud, dus vrij nieuw IMHO en niet intensief gebruikt. Kom er wel achter dat ik hier toch nog wel spul had opstaan dat wel waardevol en ik helaas niet tegenkom op het NAS, ook vanwege het feit dat de opslag op het NAS kleiner was dan deze schijf. :-(
De moraal van het verhaal: een extra externe harde schijf met nog een backup is geen overbodige luxe. :-)
Het is ook geen overbodige luxe om naar de garantie-termijn van je schijven te kijken.
Toen je jouw schijf kocht, zat er twee jaar garantie op. Hij heeft het vier jaar uitgehouden. In de optiek van de fabrikant al twee jaar te lang ;o)

Voor jou een beetje mosterd na de maaltijd. Maar in mijn ervaring gaan schijven ongeveer twee keer de garantie-termijn mee. Daarom koop ik enterprise-level disks. Die zijn 50% duurder dan consumer-level disks maar ze blijven ongeveer 10 jaar werken ipv 5 jaar

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Brahiewahiewa schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:10:
[...]

Het is ook geen overbodige luxe om naar de garantie-termijn van je schijven te kijken.
Toen je jouw schijf kocht, zat er twee jaar garantie op. Hij heeft het vier jaar uitgehouden. In de optiek van de fabrikant al twee jaar te lang ;o)

Voor jou een beetje mosterd na de maaltijd. Maar in mijn ervaring gaan schijven ongeveer twee keer de garantie-termijn mee. Daarom koop ik enterprise-level disks. Die zijn 50% duurder dan consumer-level disks maar ze blijven ongeveer 10 jaar werken ipv 5 jaar
Aha. Dat laatste is een geode tip. Ik heb nu een nieuwe WD (wel voordelige) aangeschaft. Was van plan binnenkort een extra schijf aan te passen. Het is voor mij ook voor het eerst voor zover ik weet dat ik een overleden schijf heb. De schijven in mijn NAS zitten er zo'n 12 jaar in en nog steeds werkend. En ik weet dat ik daar ook niet de duurste schijven heb ingezet.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DikkieDick schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:24:
[...]

Aha. Dat laatste is een geode tip. Ik heb nu een nieuwe WD (wel voordelige) aangeschaft. Was van plan binnenkort een extra schijf aan te passen. Het is voor mij ook voor het eerst voor zover ik weet dat ik een overleden schijf heb. De schijven in mijn NAS zitten er zo'n 12 jaar in en nog steeds werkend. En ik weet dat ik daar ook niet de duurste schijven heb ingezet.
Dan raad ik je aan om de schijven van je NAS ook eens te checken op hun SMART values. Schijven die nog werken zijn veel eenvoudiger te vervangen dan schijven die het niet meer doen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Brahiewahiewa schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:10:
[...]

In mijn ervaring is er niet veel peil op te trekken hoe lang schijven meegaan, verschilt per merk, per serie, per batch, per disk en hangt ook nog eens van je gebruik af. Beste advies wat ik ooit van een of andere "expert" gehoord heb is niet moeilijk gaan doen met statistieken van Backblaze ofzo (over ondertussen oude schijven) maar gewoon de schijf kopen met de langste garantie en ervan uitgaan dat ze ooit stuk gaan (backups dus). Wanneer dat gebeurt heb je met langere garantie meer kans dat je 'm op kan sturen en gratis een nieuwe krijgt.

N=weinig: in mijn huidige server heb ik 6 dezelfde WD Greens gestopt jaren geleden, waar twee jaar garantie op zat. Eentje is zo'n vier jaar geleden kapot gegaan, de rest doet het nog prima met ondertussen 67000 uur power-on (bijna acht jaar 24/7 met hier en daar een stroomuitval/reboot). Maar ik heb ook schijven gehad die na enkele weken al kapot waren, en alles daar tussenin. Ondertussen denk ik al zo'n 10 vervangende schijven uit garantie mogen ontvangen.

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 05-09-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Toch heb je gelijk ;o)
Zij het dat 24*7 een heel ander slijtage patroon veroorzaakt dan zo'n usb-ding.
De usb schijf slijt veel sneller. Zou je niet verwachten maar het is wel zo

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Brahiewahiewa schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:30:
[...]

Dan raad ik je aan om de schijven van je NAS ook eens te checken op hun SMART values. Schijven die nog werken zijn veel eenvoudiger te vervangen dan schijven die het niet meer doen
Misschien een domme vraag maar heb op mijn prehistorische NAS nu Alt-F-firmware. Zoek naar een tool om de waardes uit te lezen, maar zou helaas niet weten hoe. Is natuurlijk een Linux-bak. Ik snuffel nog ff.

Overigens staat een deel gemirrored en een deel is JBOD, dus als er een schijf kaduuk gaat dan ben ik mijn media die daar op staat kwijt (maar die staat dan ook nog op de externe schijf).

Even alter: alt-f heeft gewoon smartctl. :-)

[ Voor 3% gewijzigd door DikkieDick op 05-09-2022 11:47 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

DikkieDick schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:44:
[...]

Misschien een domme vraag maar heb op mijn prehistorische NAS nu Alt-F-firmware. Zoek naar een tool om de waardes uit te lezen, maar zou helaas niet weten hoe. Is natuurlijk een Linux-bak. Ik snuffel nog ff.

Overigens staat een deel gemirrored en een deel is JBOD, dus als er een schijf kaduuk gaat dan ben ik mijn media die daar op staat kwijt (maar die staat dan ook nog op de externe schijf).
Als dat "gewoon" Linux is kan je dat het beste met smartctl uitlezen. Ik verwacht dat er niet veel meer te zien is, als de controller al aangeeft dat de schijf zelf 0.5kB (512B, 1 sector) is en er verder niks af gelezen kan worden. Dan gaat initialiseren of wat dan ook ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DikkieDick schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:44:
[...]

Gewoon een x86 PC? Of is het er eentje met een ARM-like processor?

Heb het ondertussen opgezocht: een DLink met een vage processor.
Denk ik het handigst om de schijven één voor één op een linux of windows PC aan te sluiten en dan de smart waardes te checken

[ Voor 13% gewijzigd door Brahiewahiewa op 05-09-2022 11:52 . Reden: voortschrijdend inzicht ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
NAS heeft een ARM-like processor. Is een Conceptronic CH3NAS. Pas begin dit jaar kwam ik alt-f-firmware tegen en deze er maar opgezet. De oude firmware was al 10-11 jaar niet meer bijgewerkt. En ALT-F heeft wat meer functionaliteit.

Die NAS is natuurlijk (vermoed ik) een stroomvreter. Zit nog te dubben of ik alvast een nieuw NAS aanschaf of dat ik het hele NAS-gebeuren, mocht deze overlijden, overboord ga zetten. Paar externe schijven (en dan ook wat duurdere) volstaan denk ik ook voor onze behoeftes. Documenten en ook foto's staan in de OneDrive-cloud.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DikkieDick schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:57:
NAS heeft een ARM-like processor. Is een Conceptronic CH3NAS. Pas begin dit jaar kwam ik alt-f-firmware tegen en deze er maar opgezet. De oude firmware was al 10-11 jaar niet meer bijgewerkt. En ALT-F heeft wat meer functionaliteit.

Die NAS is natuurlijk (vermoed ik) een stroomvreter. Zit nog te dubben of ik alvast een nieuw NAS aanschaf of dat ik het hele NAS-gebeuren, mocht deze overlijden, overboord ga zetten. Paar externe schijven (en dan ook wat duurdere) volstaan denk ik ook voor onze behoeftes. Documenten en ook foto's staan in de OneDrive-cloud.
Zoals ik net al zei: zo'n externe schijf slijt gewoon sneller dan een schijf die 24*7 aan staat. Zolang jij daar maar rekening mee houdt, is er niets aan de hand. En het is inderdaad qua energiegebruik veel voordeliger

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DikkieDick schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:57:
NAS heeft een ARM-like processor. Is een Conceptronic CH3NAS. Pas begin dit jaar kwam ik alt-f-firmware tegen en deze er maar opgezet. De oude firmware was al 10-11 jaar niet meer bijgewerkt. En ALT-F heeft wat meer functionaliteit...
Zou je de smart waardes van die schijven willen posten in dit topic?
Gewoon omdat ik het interessant vindt om 12 jaar oude smartwaardes te zien?

Volgens https://sites.google.com/site/altfirmware/alt-f/packages heeft Alt-F geen smartctl.
Je zou kunnen proberen het er op te installeren, maar dat is niet for the faint of heart

[ Voor 15% gewijzigd door Brahiewahiewa op 05-09-2022 12:20 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DataGhost schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:47:
[...]

Als dat "gewoon" Linux is kan je dat het beste met smartctl uitlezen. Ik verwacht dat er niet veel meer te zien is, als de controller al aangeeft dat de schijf zelf 0.5kB (512B, 1 sector) is en er verder niks af gelezen kan worden. Dan gaat initialiseren of wat dan ook ook niet helpen.
offtopic:
Dit gaat ondertussen over andere schijven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Brahiewahiewa schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:09:
[...]

Zou je de smart waardes van die schijven willen posten in dit topic?
Gewoon omdat ik het interessant vindt om 12 jaar oude smartwaardes te zien?

Volgens https://sites.google.com/site/altfirmware/alt-f/packages heeft Alt-F geen smartctl.
Je zou kunnen proberen het er op te installeren, maar dat is niet for the faint of heart
Het package smartctl zit er 'gewoon' in.

Waardes (idd offtopic):

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
[root@xxxx]]# smartctl -a /dev/sda
smartctl 6.6 2017-11-05 r4594 [armv5tel-linux-4.4.86] (local build)
Copyright (C) 2002-17, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family:     SAMSUNG SpinPoint F2 EG
Device Model:     SAMSUNG HD154UI
Serial Number:    S1XWJ1BZ402543
LU WWN Device Id: 5 0024e9 00357774f
Firmware Version: 1AG01118
User Capacity:    1,500,301,910,016 bytes [1.50 TB]
Sector Size:      512 bytes logical/physical
Device is:        In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is:   ATA/ATAPI-7, ATA8-ACS T13/1699-D revision 3b
Local Time is:    Mon Sep  5 10:50:41 2022 NONE
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

General SMART Values:
Offline data collection status:  (0x00) Offline data collection activity
                                        was never started.
                                        Auto Offline Data Collection: Disabled.
Self-test execution status:      ( 121) The previous self-test completed having
                                        the read element of the test failed.
Total time to complete Offline
data collection:                (19150) seconds.
Offline data collection
capabilities:                    (0x7b) SMART execute Offline immediate.
                                        Auto Offline data collection on/off support.
                                        Suspend Offline collection upon new
                                        command.
                                        Offline surface scan supported.
                                        Self-test supported.
                                        Conveyance Self-test supported.
                                        Selective Self-test supported.
SMART capabilities:            (0x0003) Saves SMART data before entering
                                        power-saving mode.
                                        Supports SMART auto save timer.
Error logging capability:        (0x01) Error logging supported.
                                        General Purpose Logging supported.
Short self-test routine
recommended polling time:        (   2) minutes.
Extended self-test routine
recommended polling time:        ( 320) minutes.
Conveyance self-test routine
recommended polling time:        (  33) minutes.
SCT capabilities:              (0x003f) SCT Status supported.
                                        SCT Error Recovery Control supported.
                                        SCT Feature Control supported.
                                        SCT Data Table supported.

SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   099   099   051    Pre-fail  Always       -       166
  3 Spin_Up_Time            0x0007   064   064   011    Pre-fail  Always       -       11680
  4 Start_Stop_Count        0x0032   091   091   000    Old_age   Always       -       8812
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   078   078   010    Pre-fail  Always       -       961
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   253   253   051    Pre-fail  Always       -       0
  8 Seek_Time_Performance   0x0025   100   100   015    Pre-fail  Offline      -       10505
  9 Power_On_Hours          0x0032   097   097   000    Old_age   Always       -       15713
 10 Spin_Retry_Count        0x0033   100   100   051    Pre-fail  Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       102
 13 Read_Soft_Error_Rate    0x000e   099   099   000    Old_age   Always       -       166
183 Runtime_Bad_Block       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
184 End-to-End_Error        0x0033   100   100   000    Pre-fail  Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       166
188 Command_Timeout         0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   068   068   000    Old_age   Always       -       32 (Min/Max 24/32)
194 Temperature_Celsius     0x0022   068   066   000    Old_age   Always       -       32 (Min/Max 24/34)
195 Hardware_ECC_Recovered  0x001a   100   100   000    Old_age   Always       -       285120241
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   077   077   000    Old_age   Always       -       961
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       5
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   100   000    Old_age   Offline      -       1
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   100   100   000    Old_age   Always       -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x000a   100   100   000    Old_age   Always       -       0
201 Soft_Read_Error_Rate    0x000a   099   099   000    Old_age   Always       -       11

SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged

SMART Self-test log structure revision number 1
Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA_of_first_error
# 1  Extended offline    Completed: read failure       90%     15712         1034483049
# 2  Extended offline    Aborted by host               90%     15712         -
# 3  Short offline       Completed: read failure       20%     15708         1034515189
# 4  Extended offline    Completed: read failure       90%     15684         1034515189
# 5  Short offline       Completed: read failure       20%     15660         1145700526
# 6  Short offline       Completed: read failure       20%     15636         1145700526
# 7  Short offline       Completed: read failure       20%     15613         1034515189
# 8  Short offline       Completed: read failure       20%     15589         1145700526
# 9  Short offline       Completed: read failure       20%     15565         1034515189
#10  Short offline       Completed: read failure       20%     15541         1034483049
#11  Extended offline    Completed: read failure       90%     15517         1145700526
#12  Short offline       Completed: read failure       20%     15493         1145700526
#13  Short offline       Completed: read failure       20%     15469         1034483049
#14  Short offline       Completed: read failure       20%     15445         1034483049
#15  Short offline       Completed: read failure       20%     15421         1034515189
#16  Short offline       Completed: read failure       20%     15397         1034515189
#17  Short offline       Completed: read failure       20%     15372         1145700526
#18  Extended offline    Completed: read failure       90%     15349         1145700526
#19  Short offline       Completed: read failure       20%     15325         1034515189
#20  Short offline       Completed: read failure       20%     15302         1145700526
#21  Short offline       Completed: read failure       20%     15277         1145700526

SMART Selective self-test log data structure revision number 1
 SPAN  MIN_LBA  MAX_LBA  CURRENT_TEST_STATUS
    1        0        0  Not_testing
    2        0        0  Not_testing
    3        0        0  Not_testing
    4        0        0  Not_testing
    5        0        0  Not_testing
Selective self-test flags (0x0):
  After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk.
If Selective self-test is pending on power-up, resume after 0 minute delay.

[root@xxxxx]# smartctl -a /dev/sdb
smartctl 6.6 2017-11-05 r4594 [armv5tel-linux-4.4.86] (local build)
Copyright (C) 2002-17, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family:     SAMSUNG SpinPoint F2 EG
Device Model:     SAMSUNG HD154UI
Serial Number:    S1XWJ1BZ402542
LU WWN Device Id: 5 0024e9 00357774d
Firmware Version: 1AG01118
User Capacity:    1,500,301,910,016 bytes [1.50 TB]
Sector Size:      512 bytes logical/physical
Device is:        In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is:   ATA/ATAPI-7, ATA8-ACS T13/1699-D revision 3b
Local Time is:    Mon Sep  5 10:52:31 2022 NONE
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

General SMART Values:
Offline data collection status:  (0x00) Offline data collection activity
                                        was never started.
                                        Auto Offline Data Collection: Disabled.
Self-test execution status:      (   0) The previous self-test routine completed
                                        without error or no self-test has ever
                                        been run.
Total time to complete Offline
data collection:                (18951) seconds.
Offline data collection
capabilities:                    (0x7b) SMART execute Offline immediate.
                                        Auto Offline data collection on/off support.
                                        Suspend Offline collection upon new
                                        command.
                                        Offline surface scan supported.
                                        Self-test supported.
                                        Conveyance Self-test supported.
                                        Selective Self-test supported.
SMART capabilities:            (0x0003) Saves SMART data before entering
                                        power-saving mode.
                                        Supports SMART auto save timer.
Error logging capability:        (0x01) Error logging supported.
                                        General Purpose Logging supported.
Short self-test routine
recommended polling time:        (   2) minutes.
Extended self-test routine
recommended polling time:        ( 317) minutes.
Conveyance self-test routine
recommended polling time:        (  33) minutes.
SCT capabilities:              (0x003f) SCT Status supported.
                                        SCT Error Recovery Control supported.
                                        SCT Feature Control supported.
                                        SCT Data Table supported.

SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   100   100   051    Pre-fail  Always       -       0
  3 Spin_Up_Time            0x0007   064   064   011    Pre-fail  Always       -       11540
  4 Start_Stop_Count        0x0032   007   007   000    Old_age   Always       -       94102
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   010    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   253   253   051    Pre-fail  Always       -       0
  8 Seek_Time_Performance   0x0025   100   100   015    Pre-fail  Offline      -       10766
  9 Power_On_Hours          0x0032   093   093   000    Old_age   Always       -       36353
 10 Spin_Retry_Count        0x0033   100   100   051    Pre-fail  Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       3
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       96
 13 Read_Soft_Error_Rate    0x000e   100   100   000    Old_age   Always       -       0
183 Runtime_Bad_Block       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
184 End-to-End_Error        0x0033   100   100   000    Pre-fail  Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
188 Command_Timeout         0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   067   064   000    Old_age   Always       -       33 (Min/Max 27/36)
194 Temperature_Celsius     0x0022   067   063   000    Old_age   Always       -       33 (Min/Max 25/36)
195 Hardware_ECC_Recovered  0x001a   100   100   000    Old_age   Always       -       192420191
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   100   100   000    Old_age   Always       -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x000a   100   100   000    Old_age   Always       -       0
201 Soft_Read_Error_Rate    0x000a   100   100   000    Old_age   Always       -       0

SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged

SMART Self-test log structure revision number 1
Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA_of_first_error
# 1  Short offline       Completed without error       00%     36348         -
# 2  Extended offline    Completed without error       00%     36332         -
# 3  Short offline       Completed without error       00%     36300         -
# 4  Short offline       Completed without error       00%     36276         -
# 5  Short offline       Completed without error       00%     36260         -
# 6  Short offline       Completed without error       00%     36237         -
# 7  Short offline       Completed without error       00%     36207         -
# 8  Short offline       Completed without error       00%     36182         -
# 9  Extended offline    Completed without error       00%     36163         -
#10  Short offline       Completed without error       00%     36089         -
#11  Short offline       Completed without error       00%     36062         -
#12  Short offline       Completed without error       00%     36040         -
#13  Short offline       Completed without error       00%     36022         -
#14  Extended offline    Completed without error       00%     36002         -
#15  Short offline       Completed without error       00%     35970         -
#16  Short offline       Completed without error       00%     35941         -
#17  Short offline       Completed without error       00%     35917         -
#18  Short offline       Completed without error       00%     35892         -
#19  Short offline       Completed without error       00%     35876         -
#20  Extended offline    Completed without error       00%     35838         -
#21  Extended offline    Completed without error       00%     35714         -

SMART Selective self-test log data structure revision number 1
 SPAN  MIN_LBA  MAX_LBA  CURRENT_TEST_STATUS
    1        0        0  Not_testing
    2        0        0  Not_testing
    3        0        0  Not_testing
    4        0        0  Not_testing
    5        0        0  Not_testing
Selective self-test flags (0x0):
  After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk.
If Selective self-test is pending on power-up, resume after 0 minute delay.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

S1XWJ1BZ402543 is al heel lang kapot aan het gaan zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
DataGhost schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:23:
S1XWJ1BZ402543 is al heel lang kapot aan het gaan zo te zien.
Je bedoelt die read failures met percentages. Hoe ik het precies moet lezen ben ik (nog) niet achter. Dan een goede zaak om alles hiervan maar veilig te stellen en dat loopt nu. :-)

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Dat kon ik al zien aan de parameters Reallocated_Sector_Ct, Reallocated_Event_Count, Current_Pending_Sector en Offline_Uncorrectable. Je NAS-software heeft regelmatig een self-test gedaan, dat is goed, en vooral de laatste paar daarvan zijn inderdaad behoorlijk aan het begin van de test (90% remaining) al gefaald. Wat dan niet zo goed is is dat je daar kennelijk geen waarschuwings-email ofzo voor hebt gekregen :+

De lifetime in dat tabelletje is het aantal uren dat de schijf gedraaid had op het moment dat die test gedaan werd. In beide gevallen is dat pas minder dan zes uur (lifetime) geleden voor de meest recente test. Dus als je hem de hele tijd aan hebt laten staan was dat vanochtend, als je hem net weer hebt opgestart na een week uitstaan was het vorige week of nog eerder.

Alles veilig stellen had je al moeten doen, afhankelijk van welk RAID-level het in staat kan je het inderdaad nog veiligstellen nu. Gezien het regelmatige uitvoeren van extended selftests zal het met eventuele leesfouten op je tweede schijf meevallen, maar dat risico is er alsnog. Eigenlijk moet je er vanuit gaan dat die ene schijf nu helemaal niet meer gebruikt wordt en je array min of meer met alleen maar die tweede schijf draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Uptime is momenteel 16 dagen.
Ik zal eens kijken hoe in te richten dat ik mail krijg. Het NAS draait zoals gezegd al eeuwen (op een enkele herstart na).
En uiteraard was het grootste gedeelte van het NAS gebackupt (op de kaduke harde schijf). :-)

Bedankt voor de tips/info.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DikkieDick schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:25:
Uptime is momenteel 16 dagen.
Ik zal eens kijken hoe in te richten dat ik mail krijg. Het NAS draait zoals gezegd al eeuwen (op een enkele herstart na).
En uiteraard was het grootste gedeelte van het NAS gebackupt (op de kaduke harde schijf). :-)

Bedankt voor de tips/info.
Eensch met bovenstaande commentaren: je moet die eerste schijf zsm vervangen.

En realiseer je dat het Samsung Spinpoints zijn. De 1,5 TB versie die bij sommigen al na een half jaar het opgaf. Je zwijnt enorm, al twaalf jaar lang

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
:-)
Ik voel er niet zoveel voor om nog te gaan investeren in deze NAS, dus dan is het gewoon straks einde oefening, en afweging of ik nog een nieuw NAS wil of met een paar extra externe schijven af kan, waarvan er dan ook minimaal 1 buiten de deur wordt opgeslagen (bv in een locker op kantoor, waar als het mee zit nog een externe schijf (nog zo'n 3,5") ligt en misschien was ik jaren geleden zo slim om daar nog een backup op te zetten van data welke ik nu kwijt ben).

aka pluim003

Pagina: 1