Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:03
Binnenkort ga ik een nieuwe TV kopen. Ik gebruik enkel Apple TV en zal dat blijven gebruiken. Dus het smart OS dat bij de TV zit is geen beslisfactor.

Echter bij Sony kan je Google TV uitzetten als OS. Geen idee of dit Google specifiek is of TV specifiek.

Wat ik me echter afvraag, is dit ook mogelijk bij de andere merken? Hoofdreden: standby verbruik en de overhead

Merksmart TV OSUitzetten mogelijk?Bron
SonyGoogle TVJaURL1 URL2
LGWebOSgeen idee
SamsungTizen OSgeen idee
PanasonicMy Home Screen geen idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

standby verbruik
Bijna alle moderne TV's rapporteren minder dan 1W in standby. Een aantal TV's (OLED) verplicht wel de standby-modus ivm pixel cleaning etc.

Tenzij ik heel raar reken; als je over 1W continu een discussie wil voeren, denk ik dat je beter geen TV kan neerzetten ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Wil helemaal geen disucssie over 1W voeren, is interessant om te weten of het kan, puur uit interesse. Jij haalt dat ene zinnetje uit mijn vraag ;-)

Het klopt als je alles uitzet van services zoals Homekit, Chromecast, Airplay, Google Assistant, Bixby etc. Als ik mag uitgaan van verschillende fora berichten, kan dat oplopen tot 25W.

En met 1 setting al die services uitzetten ipv alles met het handje afgaan is wel eens zo gemakkelijk.

Ik ben sowieso iemand die zoveel mogelijk sluipverbruik probeert te minimaliseren. Gaat niet om dat beetje van die ene, maar vele kleine verbruikers samen.

25 watt, 24 uur per dag in gebruik
365 dagen per jaar in gebruik
Formule: (25 x 24 x 365)/1000 = 122 640/1000 = 122 kWh
Bij een elektriciteitsprijs van 0,56€ per kWh tegenwoordig komt dat op 68€ voor een volledig jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

cwegh schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:43:
Wil helemaal geen disucssie over 1W voeren, is interessant om te weten of het kan, puur uit interesse. Jij haalt dat ene zinnetje uit mijn vraag ;-)
Nee, want er staat letterlijk in je topicstart: "Hoofdreden: standby verbruik en de overhead".

Dus tenzij jouw grammatica anders is, daar staat letterlijk standby EN overhead. Dus allicht bedoel je het anders maar veel TV's gebruiken maximaal 1W in standby en dus is je overhead maximaal 1W.
Het klopt als je alles uitzet van services zoals Homekit, Chromecast, Airplay, Google Assistant, Bixby etc. Als ik mag uitgaan van verschillende fora berichten, kan dat oplopen tot 25W.
Niet in standby dus. Maar ik hoor graag welke forumposts en metingen jij gevonden hebt.
tegenwoordig komt dat op 68€ voor een volledig jaar.
Tja, zo ken ik er nog een paar. Een beetje TV verbruikt bij normaal gebruik tussen de 90 en 170W. En tenzij je dus uit wil gaan van een voorbeeld / argument van 24 uur per dag, kost een TV dus ongeveer €225 tot €500 aan energie bij normaal gebruik 24/7.

Alleen al het verschil bij sommige TV's om de helderheid te verlagen, levert meer op dan de door jou berekende €68 per jaar. En dus, waarom zou ik services uitzetten (hoe & waar????) als ik daarmee minder bespaar dan kritisch naar helderheid & content te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@cwegh, je zou kunnen beginnen om de TV niet met internet te verbinden, dat maakt deze al aardig dom.

Wil je maximaal aan standby verbruik besparen dan de stekkers eruit, en in het geval van een Oled TV, wat @MAX3400 al aangeeft, pas na de "schoonmaak" actie van de TV na het in standby zetten.

Mijn TV's zijn nooit slim geweest, altijd een externe oplossing voor media en apps, zelfs bij een hagelnieuwe TV.

Edit: wat @MAX3400 ook nog aangeeft is mogelijk nog veel meer van belang. Indien je de standaard helderheid onnodig hoog zet of hebt staan, dan kost je dat idd flink meer dan wat er later in standby verbruikt zal worden.

[ Voor 21% gewijzigd door hardware-lover op 02-09-2022 18:03 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:34

DarkSide

theres no place like ::1

Het OS is een basis onderdeel van je tv.
Het lijkt er idd op dat je bij Google tv er voor kunt zorgen dat je dit gedeelte niet laadt. Dit draait dan ook boven de basis firmware.

Voor reizen, webOS e.d. is dit niet mogelijk.
Daar zitten wel smart tv zaken in verwerkt. Bij setup van tv niet kiezen voor internet. En later ook niet koppelen zorgt voor dat de tv zich zo dom mogelijk gedraagt.

Hele dumb modes waarin alleen wat basic OSD zaken te regelen zijn is er niet.

Met of zonder Google tv maakt volgens mij geen verschil in gebruik. Zeker als je geen internet connectie maakt. Dan heb je zeker geen auto update van software.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Even inhakend op de pixelrefresh. Om energie te besparen zet ik nu alles in mijn mediahoek [is erg uitgebriedt] 's nachts uit. Via mijn Youless meter merk ik dat dat zo'n 1,2 Kwh per nacht bespaard. Heb de Oled C8 van LG.

Op enig moment na het aanzetten van de tv kwam deze vanzelf met de popup dat er een pixelrefresh gedaan moest worden. Lijkt er dus op dat de tv gewoon onthoudt als er geen gewenste pixelrefresh gedaan is en dan op enig moment zelf komt met het voorstel dat te doen.

Dit doet mij aannemen dat het zeker niet ongewenst is om de stroom er volledig van af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MyHero schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:03:
Even inhakend op de pixelrefresh. Om energie te besparen zet ik nu alles in mijn mediahoek [is erg uitgebriedt] 's nachts uit. Via mijn Youless meter merk ik dat dat zo'n 1,2 Kwh per nacht bespaard. Heb de Oled C8 van LG.
Dat is een niet-helemaal-eerlijk antwoord. Je zegt "alles uit" en komt dan met enig benoemde apparaat "C8" en zegt dat je in totaal 1.2kWh bespaart. Tot twee maanden geleden heb jij gezegd de volgende apparaten in je mediahoek te hebben:
TV [LG Oled pixelrefresh aandacht!]
AV
STB Box
Hifi Internet tuner
Android TV box
Dune box
Nvidia Shield
Blu Ray speler
2x pi voor ADS-B feed
USB hubs
Router.
Ja, kunst dat dat 1.2kWh bespaart per nacht als je de stekker eruit haalt. Maar aangezien dit topic hier specifiek over het TV OS gaat, zou het beter zijn als je dus meet hoeveel je bespaart als je alleen je 65/77 inch OLED eens uit de muur trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 22:27

Croga

The Unreasonable Man

MyHero schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:03:
What the bleep!?
Mijn hele huis, inclusief 65" LG C8, verbruikt in een nacht nog geen 1.2kWh..... Geen idee wat je nog meer in die mediahoek hebt staan maar het is niet de TV die dit verbruikt (noch de XBox Series X, die staat hier ook nog naast de TV. Wel in Eco modus dus niet in standby).

Hier is het toch echt het waterbed en de koelkasten/diepvries die het meest verbruiken. Ik kan me niet voorstellen (hoewel ik het eerlijk nog niet gemeten heb) dat de TV en de Xbox bij elkaar enig zinvol meetbaar verbruik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:39:
[...]

Dat is een niet-helemaal-eerlijk antwoord. Je zegt "alles uit" en komt dan met enig benoemde apparaat "C8" en zegt dat je in totaal 1.2kWh bespaart. Tot twee maanden geleden heb jij gezegd de volgende apparaten in je mediahoek te hebben:
Nee, je begrijpt het denk ik niet goed. Het ging over het niet uitzetten van de tv ivm de pixelrefresh. Dat zou niet aangeraden worden. Ik stel dat dat niet geheel juist. Verder heb ik het idd gehad over de totale mediahoek waar de stroom vanaf gaat gedurende de nacht en dat totaal bespaart 1,2 Kwh. Heb niet gezegd dat dat alleen de tv betreft. Dat is in mijn op[tiek ook niet zo interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MyHero schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:48:
[...]

Heb niet gezegd dat dat alleen de tv betreft. Dat is in mijn op[tiek ook niet zo interessant.
Het topic hier heeft als titel "Uitzetten smart OS TV". Dan hebben we toch weinig aan het uitzetten van een berg apparaten die bij jou staan en geen TV zijn en geen smart OS hebben? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:46:
[...]

What the bleep!?
Mijn hele huis, inclusief 65" LG C8, verbruikt in een nacht nog geen 1.2kWh.....
Ik schrijf dat ook niet. Ik bespaar door de mediahoek geheel stroomloos te maken 1,2Kwh per nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:49:
[...]

Het topic hier heeft als titel "Uitzetten smart OS TV". Dan hebben we toch weinig aan het uitzetten van een berg apparaten die bij jou staan en geen TV zijn en geen smart OS hebben? ;)
Nogmaals, het ging over het feit dat de pixelrefresh werd aangehaald en het niet verstandig is de tv in zijn geheel uit te zetten. Verder schreef ik "inhakend op" ....kom zeg , maak het niet zo ingewikkeld. Lees en lees begrijpend.
MAX3400 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:39:
[...]

Bijna alle moderne TV's rapporteren minder dan 1W in standby. Een aantal TV's (OLED) verplicht wel de standby-modus ivm pixel cleaning etc.

[ Voor 19% gewijzigd door MyHero op 03-09-2022 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 22:27

Croga

The Unreasonable Man

MyHero schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:50:
Ik schrijf dat ook niet. Ik bespaar door de mediahoek geheel stroomloos te maken 1,2Kwh per nacht.
Lezen is een kunst heh.... quoten ook... Dan had je gezien dat ik niet zeg dat het alleen over de TV ga maar dat ik me verwonder wat er allemaal nog meer in die hoek staat. Dat moet een behoorlijk gigantische stapel apparaten zijn wil je op 1.2kWh uit komen in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:52:
[...]

Lezen is een kunst heh.... quoten ook... Dan had je gezien dat ik niet zeg dat het alleen over de TV ga maar dat ik me verwonder wat er allemaal nog meer in die hoek staat. Dat moet een behoorlijk gigantische stapel apparaten zijn wil je op 1.2kWh uit komen in standby.
TV [LG Oled pixelrefresh aandacht!]
AV
STB Box
Hifi Internet tuner
Android TV box
Dune box
Nvidia Shield
Blu Ray speler
2x pi voor ADS-B feed
USB hubs
Router.

En dat is nog niet eens alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Let op dat er twee soorten pixel refresh zijn. Eentje die elke dag na het uitzetten een paar minuten zijn werk doet, en eentje die na een paar duizend uur (oid) een langere cyclus doet. Die tweede geeft ook vooraf een melding.

Ik haal mijn C8 nooit stelselmatig van de stroom, en heb ook een keer of twee die melding gehad dat hij een refresh gaat doen.

Ik denk dat het een niet het ander vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MyHero schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:57:
[...]

En dat is nog niet eens alles.
En dan vraag je aan mij om begrijpend te lezen? Die lijst met spullen had ik al gepost voor je...

Maar, allicht, aangezien elke avond toch alles uit gaat bij jou, wil je vanavond als alles uit is, dan je LG-stekker eens in je slimmer meter prikken en dan de dag / nacht erop eens goed kijken wat jouw LG dan "wel" verbruikt in standby?

Dan hebben we in 1x een antwoord voor de topicstarter over hoeveel een OLED verbruikt in standby en we weten dan ook het verschil in besparing van 1.2kWh naar "nieuwe meting" voor de rest van jouw mediahoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:00:
[...]

En dan vraag je aan mij om begrijpend te lezen? Die lijst met spullen had ik al gepost voor je...
Man, man , man..voor de rest alles goed met je.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@MyHero, dat gaat aardig offtopic zo, maar in afwachting van de eerstvolgende reactie van TS toch even dit.

Dat de TV met de melding komt dat hij zijn normale werk niet heeft kunnen doen na uitzetten is al een waarschuwing die je niet zomaar moet negeren, ook al kan jij dit later handmatig nog wel even doen.

Punt is namelijk dat er bij een garantieclaim door de monteur wordt gekeken of de (Oled) TV wel op de juiste wijze is uitgezet (in standby om de pixelrefresh uit te kunnen voeren), hij kan dit uitlezen. Indien niet het geval dan zou je er gezeur door kunnen krijgen, het kan maar gezegd zijn.

Waarschuwing geldt natuurlijk ook voor @cwegh (en anderen die het niet wisten).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
hardware-lover schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:25:
@MyHero, dat gaat aardig offtopic zo, maar in afwachting van de eerstvolgende reactie van TS toch even dit.

Dat de TV met de melding komt dat hij zijn normale werk niet heeft kunnen doen na uitzetten is al een waarschuwing die je niet zomaar moet negeren, ook al kan jij dit later handmatig nog wel even doen.
Waar schrijf ik dat ik die negeer, of dat je die negeren moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik krijg sterk het idee dat een bepaald iemand vooral problemen heeft om zijn eigen teksten goed te begrijpen. Dat iets niet letterlijk zo gezegd is wil niet zeggen dat het in een andere bewoording wel zo overkomt. Tja.... Zinloze discussies tot gevolg.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
MAX3400 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:35:
[...]

[...]

Niet in standby dus. Maar ik hoor graag welke forumposts en metingen jij gevonden hebt.

[...]
Wel in standby, want hoe kan ik anders bvb mijn TV vanuit homekit aan- en uitzetten?

Maar goed, daar ging mijn oorspronkelijke vraag ook niet over, wilde louter weten of het disabled kon worden in andere OS'en zoals Google TV het nu aanbiedt.

Laten we het erop houden dat je helemaal gelijk hebt _/-\o_ ! Standby verbruik is nihil en is dus mijn argument om het smart-gedeelte uit te zetten een zinloze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
Blijkbaar geen straight forward antwoord te verkrijgen op deze vraag, had ik wel verwacht. Bedankt voor de inzichten over de andere onderwerpen en suggesties bij installatie, goed om te weten!

[ Voor 12% gewijzigd door cwegh op 03-09-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Topic starter is gekomen tot het antwoord dat hij zocht. Verder was de discussie vooral off-topic en niet altijd vriendelijk. Topic gaat bij deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.