Aansluiten modem (rj11-rj45?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AfroJarl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-07 09:06
Beste tweakers,

Mijn internet valt vaak weg...

Ik ben recent verhuisd naar een appartement waar het koper via een hoofdmeterkast binnenkomt (israpunt). Vanuit daar loopt een internet kabel naar mijn meterkast, die op zijn beurt naar een wandcontactdoos voor in de huiskamer loopt.

De monteur van KPN heeft het internet zo geregeld dat mijn modem nu aan die contactdoos hangt, en dat er een lus gemaakt is tussen de twee kabels (rj45) in mijn meterkast.

Andere mensen in mijn appartement hebben een kastje aan het israpunt hangen, en het modem in de meterkast van het eigen appartement.

Ik heb vernomen dat de huidige oplossing (+-10 meter draad tussen isra en modem) veel weerstand op de leiding geeft, wat mogelijk onze internetproblematiek verklaard.

Mijn vraag: in mijn meterkast hangen dus twee kabels aan elkaar, is het mogelijk om een van deze rj45 kabels in mijn experia v10 modem te steken (evt in dsl poort met rj11 adapter?) En zou dit mogenlijk de weerstand verkleinen?

Ik heb als leek natuurlijk al geprobeert om deze kabels in de WAN en Ethernet poorten te steken zonder succes, moet dit altijd via de DSL poort van de modem?

Ik hoor graag of iemand hier een ideetje over heeft!

Bij voorbaat dank! ☺

Beste antwoord (via AfroJarl op 03-09-2022 00:27)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Denk dat het eerder met afwezigheid van stopcontact te maken heeft. Monteurs van providers mogen doorgaans niet aan elektra zitten, dus hij kon niet conform richtlijn in meterkast installeren.

Beste plan van actie:
Regel zelf stopcontact in meterkast, dan ofwel zelf modem daar aansluiten of je provider vragen dat voor je te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

AfroJarl schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:41:
...
Mijn vraag: in mijn meterkast hangen dus twee kabels aan elkaar, is het mogelijk om een van deze rj45 kabels in mijn experia v10 modem te steken (evt in dsl poort met rj11 adapter?) En zou dit mogenlijk de weerstand verkleinen?

Ik heb als leek natuurlijk al geprobeert om deze kabels in de WAN en Ethernet poorten te steken zonder succes, moet dit altijd via de DSL poort van de modem?...
Ja, dat moet altijd via de DSL poort van het modem.
Jij wilt nu je vaatwasser aansluiten op de gasleiding, bij wijze van spreken.
Want zowel de gasleiding als de waterleiding zijn koperen buizen. Maar je vaatwasser heeft helemaal niets aan dat gas

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Je moet je modem gewoon in jouw meterkast plaatsen en aansluiten op die internetkabel die naar het IRSA punt gaat, anders gaat het niet werken.
De afstand van het modem tot het ISRA punt wordt anders te groot en krijg je problemen.

Vanaf het modem kun je dan verder met een netwerkkabel naar je woonkamer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AfroJarl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-07 09:06
Mijn monteur had op beide kabels (in/out) in de meterkast een UTP kop gezet en ze aan elkaar verbonden. Dit omdat er geen stopcontact in de meterkast zit...
Is het mogelijk om aan de isra kabel waar nu een UTP kop op zit een DSL adapter te verbinden (RJ45 -> RJ11) of moet ik de RJ45 kop eraf halen en een RJ11 aansluiten? 😥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
AfroJarl schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:46:
Mijn monteur had op beide kabels (in/out) in de meterkast een UTP kop gezet en ze aan elkaar verbonden. Dit omdat er geen stopcontact in de meterkast zit...
Is het mogelijk om aan de isra kabel waar nu een UTP kop op zit een DSL adapter te verbinden (RJ45 -> RJ11) of moet ik de RJ45 kop eraf halen en een RJ11 aansluiten? 😥
Ik zou er lekker het probleem van de monteur van maken, als ik jou was.

Gewoon bellen en aangeven dat het niet goed werkt.

EDIT: Wil je toch zelf aan de slag, dan is het een goed idee om wat meer duidelijkheid te verschaffen over de problemen die je hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Diederik op 02-09-2022 17:51 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je beschrijft de boel heel erg vaag, maar als ik het goed begrijp heb je in jouw meterkast een doos waar twee kabels op afgemonteerd zijn op een Rj45 female.
Op de ene zit de kabel naar de ISRA en de andere gaat naar je woning.
De opzet daarvan is dat je het modem met een kabeltje (Rj11 naar Rj45) aansluit op de connector die naar de ISRA gaat.
En een normale netwerkkabel (Rj45 naar Rj45) aansluit op een lan poort van je modem/router.

Jij hebt waarschijnlijk tegen de monteur gezegd dat je het modem in de kamer wilde hebben en hij heeft de boel dus gewoon doorgelust.
Gevolg is dat je modem waarschijnlijk met te veel kabel lengte aan het IRSA punt is aangesloten en dus slecht werkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Denk dat het eerder met afwezigheid van stopcontact te maken heeft. Monteurs van providers mogen doorgaans niet aan elektra zitten, dus hij kon niet conform richtlijn in meterkast installeren.

Beste plan van actie:
Regel zelf stopcontact in meterkast, dan ofwel zelf modem daar aansluiten of je provider vragen dat voor je te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

@AfroJarl markeer je de post van dion_b in "Aansluiten modem (rj11-rj45?)" even als beste antwoord? Want dat is het, inderdaad

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik heb nergens gelezen dat er in zijn meterkast geen netspanning wcd aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:10:
Ik heb nergens gelezen dat er in zijn meterkast geen netspanning wcd aanwezig is.
AfroJarl schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:46:
[...]

Dit omdat er geen stopcontact in de meterkast zit...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Oeps overheen gelezen.

Pagina: 1