Zoals half Nederland oriënteer ik me op de aanschaf van zonnepanelen. Ik heb een dakkapel en ondanks dat het volgens de panelenboer moet kunnen wil ik geen panelen met ballast op het dak. Ik lees dat er ook met dakankers gewerkt kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Zoja, ben je er tevreden over?
Het zijn allemaal gaatjes in je dakbedekking en allemaal potentiele lekkages, ik zou het niet aandurven als installateur.
Het zijn geen gaten. Dan zou je ook geen stroken bitumen of dakdoorvoeren aandurven.
Idealiter neem je dit wel direct mee met aanleg/vervanging van de dakbedekking.
Het kan ook op je bitumen gebrand worden lees ik.Evink schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:21:
Het zijn allemaal gaatjes in je dakbedekking en allemaal potentiele lekkages, ik zou het niet aandurven als installateur.
Hoezo geen gaten, een snelle kijk op de site en je ziet een bevestiging in het hout of beton..bbbrumbrum schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:36:
Het zijn geen gaten. Dan zou je ook geen stroken bitumen of dakdoorvoeren aandurven.
Met een dakdoorvoer heb je er wellicht 1 of 2 op een compleet dak, nu wel wat meer met een rits panelen.
En dan komt er een storm, en ligt het hele dak er af.michielvz schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:09:
[...]
Het kan ook op je bitumen gebrand worden lees ik.
Wat @Evink zegt, je hebt allemaal gaten in je dak.
Zou 100% eerder ballast aandurven dan een hele rits panelen op hoogte alleen aan bitumen gebrand.
Of middels schroeven aan het hout bevestigd, zal vast goed zitten, maar kans op lekkage.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik heb het destijds niet aangedurfd. In de tussentijd flink uitgebouwd en op een ander vlak panelen gelegd maar ik wil de oude dakkapel nog steeds van panelen voorzien. Ik kom nu dit systeem tegen. Ziet er waterdicht uit. Iemand die het intussen wel heeft aangedurfd en zijn ervaring wil delen?
Hieronder zie je bouwfoto's van de +/- 15 jaar oude dakkapel. Ik kan (echt) niet aan bouwtekeningen komen dus iets door laten rekenen is geen optie. Nu valt er daarom weinig feitelijks te zeggen maar ervaringen van zonnepanelen op een zelfde type constructie met ballast zijn welkom. Ik wil over het bestaande bitumen in ieder gev een nieuwe laag inclusief isolatie aanbrengen. Ik ben daarom niet zo bang voor lekkages (naief?) maar wel voor verzakking en klemmende ramen.
:strip_exif()/f/image/UKgTu3vD0obRft6QDrwmvYD7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/19IDg5N09uZwP95tQT4BWez9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uCnMBduP8XaRBFSfTXMNMUgC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N23mIiZh98s97Cp8Q88n0QOS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OapDYxnodsGHimltgeRpU7Ah.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieronder zie je bouwfoto's van de +/- 15 jaar oude dakkapel. Ik kan (echt) niet aan bouwtekeningen komen dus iets door laten rekenen is geen optie. Nu valt er daarom weinig feitelijks te zeggen maar ervaringen van zonnepanelen op een zelfde type constructie met ballast zijn welkom. Ik wil over het bestaande bitumen in ieder gev een nieuwe laag inclusief isolatie aanbrengen. Ik ben daarom niet zo bang voor lekkages (naief?) maar wel voor verzakking en klemmende ramen.
:strip_exif()/f/image/UKgTu3vD0obRft6QDrwmvYD7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/19IDg5N09uZwP95tQT4BWez9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uCnMBduP8XaRBFSfTXMNMUgC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N23mIiZh98s97Cp8Q88n0QOS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OapDYxnodsGHimltgeRpU7Ah.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook viertal panelen op mijn dakkapel gelegd. Gaten in de dakbedekking durfde ik daar niet aan. Wat ik daar heb gedaan is een paar dikke betonbanden voorzien van stokschroeven. Aan de frames van de panelen heb ik een paar RVS hoekjes gebout en die hoekjes zitten met moeren vast op de stokschroeven. Voor het gewicht ben ik niet zo bang 
Op het schuindak van mijn schuur wel stokschroeven door de dakbedekking (EPDM) toegepast. Dat was een systeem van QlickFit (het oude). Die schroeven kwamen met ronde metalen plaatjes van een cm of 6 in diameter. Daar Tixophalte onder en dan met een bout aanduwen. Dit heeft in 8 jaar tijd nooit gelekt, maar goed, het is schuindak dus er blijft nooit water instaan.
Op het schuindak van mijn schuur wel stokschroeven door de dakbedekking (EPDM) toegepast. Dat was een systeem van QlickFit (het oude). Die schroeven kwamen met ronde metalen plaatjes van een cm of 6 in diameter. Daar Tixophalte onder en dan met een bout aanduwen. Dit heeft in 8 jaar tijd nooit gelekt, maar goed, het is schuindak dus er blijft nooit water instaan.
Regeren is vooruitschuiven
Oke, en het voordeel is dat je het gewicht daarmee naar de zijkanten verplaatst? Heb je daar toevallig foto's van?
Ik heb ervaring met een soortgelijk systeem. Wel met epdm dakbedekking. Er ligt zelfs een sedumdak op (=constant nat). Als je netjes werkt, goed ontvet en goed afdichting is er niks aan de hand. Immers elke naad heeft een zelfde lekkage risico.
Gaat al 3 jaar goed hier.
Gaat al 3 jaar goed hier.
Dat lijkt me meer dan stevig voor een paar panelen+ballast.michielvz schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:10:
Ik heb het destijds niet aangedurfd. In de tussentijd flink uitgebouwd en op een ander vlak panelen gelegd maar ik wil de oude dakkapel nog steeds van panelen voorzien. Ik kom nu dit systeem tegen. Ziet er waterdicht uit. Iemand die het intussen wel heeft aangedurfd en zijn ervaring wil delen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zwakke punt lijkt mij de horizontal balk boven het kozijn waar de andere balken op steunen. Als die veel druk gaat zetten op het kozijn dan gaan de ramen klemmen ben ik bang. Ik ken persoonlijk niemand die uit eigen ervaring kan vertellen hoe dit bevalt helaas.
Ik heb die dakankers vorig jaar gebruikt.michielvz schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Werkt prima met 2 aandachtspunten:
1/ per anker heb je 4 schroeven. Daarvan wil je er wel 2 in de balk van het dak laten uitkomen. Dus dat moet je is uitmeten of uitproberen
2/ echt goed de ring dakbedekking vastbranden. Dus goed heet stoken met de gas/dakbrander zodat de plakkaat echt uitvloeit
Zo te zien zijn het flinke balken, dus ballast zou ook wel kunnen, afhankelijk van de windzone.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Pagina: 1