Welke zoneregeling voor vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Er zijn erg veel leveranciers voor zoneregeling voor vloerverwarming. Hoewel deze systemen op elkaar lijken, is de technische oplossing soms best verschillend. Graag hoor ik jullie ervaring met de verschillende systemen, en nog mooier zou een advies voor mijn situatie zijn.

Wensen:
5 Zones: In elke zone een thermostaat aan de muur. De gehele benedenverdieping is 1 zone. Verder zijn er 3 slaapkamers, en een badkamer.
Home Assistent support: Het gehele huis is straks connected. Vooral zigbee via Home Assistent. en het is leuk als de verwarming ook mee doet.
Koelen: Het systeem zal het eerste jaar nog op een CV ketel draaien, maar zal later op een warmtepomp worden aangesloten. Dan wil ik ook da deze kan koelen.
Communicatie: Er loopt 8 aderige bekabeling naar elke thermostaat, verdeler, en ketel. Dit is dus geen beperking, maar draadloos mag ook.
Betrouwbaar: Een systeem dat voor de werking 100% afhankelijk is van cloud service heeft niet persé de voorkeur. Voor configuratie geen probleem, maar als er een internet storing is wil ik wel kunnen verwarmen.

Mijn configuratie:
Het komende jaar zal ik nog wel even op de huidige (oude) CV ketel stoken. Volgend jaar hoop ik over te stappen naar een warmtepomp. Het systeem moet dus met beide warmtebronnen kunnen omgaan.

Er zijn geen radiatoren meer aanwezig. De 2 verdiepingen hebben een open verdeler met voor nu een loskoppelbare temperatuurregelaar met pomp Deze zijn nu nog niet aangesloten. Dit ga ik binnenkort doen. In principe loopt vanaf beide verdeler een leiding naar de CV ketel.

Zones benden: In principe wil ik 1 zone voor beneden gebruiken met de thermostaat in de woonkamer. Er zijn hier 6 groepen. 4 in de huiskamer, 1 in de keuken (open doorgang naar woonkamer) en 1 in de gang. Het betreft hier een droogbouw systeem met Fermacell. Dat betekend niet al te veel massa, dus het systeem reageert vrij snel.

Zones boven: Totaal 4. Er zijn 3 slaapkamers met elk 2 groepen (ivm kort houden groep). Tevens is er een badkamer met 1 zone. Ik twijfel nog of ik hier een thermostaat wil hebben. Het halletje heeft geen eigen zones. Ik hoop deze te verwarmen met de toevoer en retour van de andere zones. Op deze verdieping ligt een droogbouw systeem met EPS platen. Deze reageert dus erg snel.

De volgende systemen heb ik reeds bekeken:

Tado
Had ik in mijn vorige huis op de radiatoren. Dit beviel erg goed door de goede app. Helaas lijken ze wat minder goed te zijn in vloerverwarming. Geen centrale unit, dus je moet zelf wat gaan knutselen met aansluitingen. Dat is op zich voor mij geen probleem.

Homematic IP
Het systeem met de nieuwe 12 kanaals zoneregelaar werkt met stappenmotoren. Technisch vind ik dat fantastisch, want het systeem kan proportioneel regelen en gebruikt erg weinig energie. De thermostaten en zonemotoren zijn relatief goedkoop. Wel 2 zoneregelaars nodig omdat ik aan de 12 aansluitingen net niet genoeg hebt. Daarnaast hebben de stappenmotoren te vele bekabeling nodig om beide verdelers aan te sluiten. Mijn grootste bezwaar met dit systeem is dat het allemaal een beetje lijkt op een Chinese rebrand van iets. Er zit een Duits bedrijf achter, maar de vraag is altijd maar hoe goed de software is, of en hoe lang ze door ontwikkelen, en dan ben je ook nog eens afhankelijk van de cloud voor een aantal functies. Hoewel het systeem technisch fantastisch lijkt, is goed software en algoritmes hier erg belangrijk! Ik kan hier niet echt veel ervaringen over vinden

Danfoss Icon
Klinkt als een goed doordacht systeem. Technisch vrij basic, maar daardoor wel betrouwbaar. Het systeem lijkt vrij modulair en ziet er strak uit. De prijs is redelijk al zijn de thermostaten wat duur. Dat er een grote fabrikant achter staat geeft mij vertrouwen dat het wel goed zit qua kwaliteit en support. Qua app en home assistent support lijkt het allemaal niet heel fantastisch. Qua aansluting past dit mijn situatie wel heel goed.

Plugwise
Een mooi en modern systeem. Net zoals Tado lijkt deze te werken met allemaal decentrale modules. De SW lijkt erg goed geregeld. De zonekleppen motoren vind ik echter erg duur. Dit lijkt ook een beetje alsof het een achteraf bedachte toevoeging aan hun platform is. Voor mijn configuratie zit ik al snel op 1500,- en dat vind ik toch wel een beetje te duur.

Een openstaande vraag is overigens hoe ik de beneden verdieping wil regelen. Het lijk mij wenselijk om beneden de warmtevraag geheel af te schakelen terwijl deze boven doorloopt. Beide systemen warmen vrij snel op. Als ik om 24:00 naar bed ga wil ik de slaapkamer op 18 graden houden, terwijl beneden best mag afkoelen. Die moet pas weer warm zijn als ik om 18:00 van werk terug kom. Daarnaast staat er ook een pelletkachel in de woonkamer. Als deze aan staat zal beneden geen verwarming nodig zijn, maar boven mogelijk nog wel. Om dit technisch op te lossen zie ik de volgende opties:
Optie 1: 6 Zone motoren op de verdeler als 1 groep opgesteld
Optie 2: Een externe zoneklep voor deze verdeler plaatsen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Niemand? Ik neig momenteel een beetje naar Homematic IP, maar ik vind vooral de werking richting de CV ketel/warmtepomp een beetje onduidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Honeywell evohome gezien? Niet de goedkoopste overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het nadeel van die bestaande systemen is dat je vast zit aan hun ideeen.

Waarom programmeer je het niet zelf?
Er zijn voldoende mogelijkheden met esp’s

Zelf maak ik gebruik van een esprelaisbord die mijn warmtepomp op capaciteit kan regelen.
Antratek heeft kant en klare boards.
De 4 relay heeft ook 2 ingangen.
Esphome erop en verzin het maar.

Esp is veelzijdig.
Tenperatuur en luchtvochtigheid, waterontharder uitlezen (pulsen tellen), bewegingsmelding.
En vooral veel goedkoper dan een kant en klare fabrikantoplossing

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
MikeyMan schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:08:
Honeywell evohome gezien? Niet de goedkoopste overigens.
Zeker gezien, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.
- De regelunit met anten koste je al snel 400+
- Daar moet dan nog de slimme "evohome" thermostaat bij á 300
- Dan nog eens 3 andere thermostaten van 100,- per stuk
- Plus de gebruikelijke zonemotoren (13 st. a 25,-) = 375
Totale kosten dus 1400,- of vermoedelijk daar nog boven.

Een duidelijk voordeel lijkt mij dat dit een zeer gerenommeerd merk is, en dat je op goede support kan rekenen. Ook ga ik er vanuit dat deze zeer goed compatible is met de CV ketels en warmtepompen zoals hier in NL gebruikelijk.

Toch vind ik he hele systeem wat ouderwets aandoen zowel qua aansturing als design. Er zitten weinig tot geen moderne features in, en het system werkt op ouderwetse zonemotoren die constant energie gebruiken (dit is vrij standaard). Samen met de display lijkt mij dit geen energiezuinig systeem. Ik heb geen ervaring met de app of home assistent ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
AUijtdehaag schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:30:
Het nadeel van die bestaande systemen is dat je vast zit aan hun ideeen.

Waarom programmeer je het niet zelf?
Er zijn voldoende mogelijkheden met esp’s

Zelf maak ik gebruik van een esprelaisbord die mijn warmtepomp op capaciteit kan regelen.
Antratek heeft kant en klare boards.
De 4 relay heeft ook 2 ingangen.
Esphome erop en verzin het maar.

Esp is veelzijdig.
Tenperatuur en luchtvochtigheid, waterontharder uitlezen (pulsen tellen), bewegingsmelding.
En vooral veel goedkoper dan een kant en klare fabrikantoplossing
Ik ben geen held met programmeren en heb geen ESP home ervaring. Op zich is een zelfbouw systeem natuurlijk erg leuk om te maken, maar ik wil ook 100% betrouwbaarheid en vaak is dit toch wat minder bij zelfbouw. Ook de afhankelijkheid van wifi vind ik eigenlijk niet zo fijn.

Daarnaast heb ik helaas absoluut geen tijd om zelf elektronica of software te gaan maken hiervoor. Al mijn tijd gaat nu en het komende half jaar naar mijn verbouwing, dus plug en play heeft wel echt even voorkeur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:38
ik zou 0 zoneregeling aanraden. Wat voor huis heb je? als het nieuwbouw is (of redelijk nieuw) is het verschil in temperatuur op de verschillende kamers heel klein. Ik zou gewoon simpel beginnen met handmatige kranen, want:

- woonkamer wil je altijd maximaal open
- badkamer maximaal open
- slaapkamers is per ruimte beetje de vraag, maar dit is waarschijnlijk 1x per seizoen instellen of je veel/weinig/geen warmte nodig hebt en je bent er al.

Vloerverwarming is traag en reageert dus niet hetzelfde als je radiatoren op tado of andere systemen.

TLDR: zoneregeling heeft vaak met vloerverwarming zeer beperkt nut en kost wel heel veel geld. beter gewoon aanleggen, inregelen en een jaartje proefdraaien. Als je geen thermostaat per ruimte hebt scheelt dat ook weer gedoe met "ja er staat 18,2 dat is koud...."

[ Voor 19% gewijzigd door Fr33z op 06-09-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Fr33z schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:14:
ik zou 0 zoneregeling aanraden. Wat voor huis heb je? als het nieuwbouw is (of redelijk nieuw) is het verschil in temperatuur op de verschillende kamers heel klein. Ik zou gewoon simpel beginnen met handmatige kranen, want:

- woonkamer wil je altijd maximaal open
- badkamer maximaal open
- slaapkamers is per ruimte beetje de vraag, maar dit is waarschijnlijk 1x per seizoen instellen of je veel/weinig/geen warmte nodig hebt en je bent er al.

Vloerverwarming is traag en reageert dus niet hetzelfde als je radiatoren op tado of andere systemen.

TLDR: zoneregeling heeft vaak met vloerverwarming zeer beperkt nut en kost wel heel veel geld. beter gewoon aanleggen, inregelen en een jaartje proefdraaien. Als je geen thermostaat per ruimte hebt scheelt dat ook weer gedoe met "ja er staat 18,2 dat is koud...."
Het is een 100 jaar oud huis, met steeds betere isolatie. Zowel beneden als boven zijn snelle droogbouw systemen (zie ook openingspost. Misschien een beetje lang. Sorry ;) )

De woonkamer hoeft voor mij helemaal niet altijd aan. Als ik in de avond naar bed ga, mag het best wat afkoelen. De volgende ochtend ren ik snel door de woonkamer heen als ik naar werk ga, en ben dan pas na 18:00 weer terug. Af en toe werk ik of mijn vriendin thuis, en dan mag het misschien wel blijven aan staan. Daarnaast heb ik ook een palletkachel. Als ik die aan zet wil ik beneden de vloerverwarming uiteraard uit, maar boven waar de warme van de kachel niet goed komt, zou ik wel graag vloerverwarming hebben.

Lang niet alle kamers boven worden gebruikt. Ook zonde om deze allemaal warm te stoken naar mijn mening. Deze will ik echt on-demand verwarmen. Dat betekend soms ook weken niet, maar wanneer ik er toch ga zitten, wil ik het wel snel warm hebben.

Maar goed, het huis en het beoogde gebruik hebben natuurlijk een flink invloed op wat wel en niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
ok, goede aanvullingen. Ik zou dan nog steeds eerst eens proefdraaien voor een seizoen om er achter te komen hoe dingen reageren. Met je warmtepomp (en ook je CV) zul je vrij snel hebben dat je veel te weinig wilt verwarmen en daardoor niet aan het minimum-afgifte vermogen komt. Je kunt grofweg 80W/m2 kwijt in vloerverwarming. Een cv-ketel heeft vaak een minimum van 4kW, warmtepomp iets van 2,5 a 3 kW. Dus het verwarmen van alleen badkamer en 1 slaapkamer kan wel eventjes maar je bent vrij snel aan het pendelen door te weinig afgifte.

Ik zou nog steeds beginnen met een thermostaat in je woonkamer en daar een klokprogramma op zetten, dan kan die snachts afkoelen en overdag uit blijven als je er niet bent. Mocht je dan wel thuis werken EN het koud worden dan kun je dan de thermosstaat een slinger geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
Fr33z schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:26:
ok, goede aanvullingen. Ik zou dan nog steeds eerst eens proefdraaien voor een seizoen om er achter te komen hoe dingen reageren. Met je warmtepomp (en ook je CV) zul je vrij snel hebben dat je veel te weinig wilt verwarmen en daardoor niet aan het minimum-afgifte vermogen komt. Je kunt grofweg 80W/m2 kwijt in vloerverwarming. Een cv-ketel heeft vaak een minimum van 4kW, warmtepomp iets van 2,5 a 3 kW. Dus het verwarmen van alleen badkamer en 1 slaapkamer kan wel eventjes maar je bent vrij snel aan het pendelen door te weinig afgifte.

Ik zou nog steeds beginnen met een thermostaat in je woonkamer en daar een klokprogramma op zetten, dan kan die snachts afkoelen en overdag uit blijven als je er niet bent. Mocht je dan wel thuis werken EN het koud worden dan kun je dan de thermosstaat een slinger geven.
Klopt volledig, heb een niko home control installatie met niko thermostaten op de slaapkamers. Die sturen ventielen aan op de collector.

Thermostaat in de living is van de WP zelf.

Beneden 80m2 vloerverwarming, boven 60m2 wandverwarming, allen nat systeem.

Boven hoef ik zelden bij te verwarmen, als het een weekje rond het vriespunt blijft zakt het op de bovenverdieping onder de 18° en komen de thermostaten in actie.

Even snel opwarmen omdat de kids studeren op de kamer lukt niet, véél te trage opwarming, en afkoeling ook! Gaan slapen in een kamer van 22° met een warmte afstralende muur is niet praktisch....

Het enig wat de thermostaten met ventielen doen is op het 1e verdiep het boven de 18° houden in putje winter. Snel bijverwarmen gebeurd met een infrarood paneel.

Iets nuttiger is het in de zomer, dan is er koelvraag op de slaapkamers en worden de ventielen volledig opengestuurd en op het gelijkvloers enkele dicht.

De tijd nemen om uw ventielen manueel in te regelen werkt evengoed naar mijn inziens, en is gratis :P

[ Voor 4% gewijzigd door Kenwood960 op 07-09-2022 00:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waarom zit je in moeilijke kronkels te werken om een erg duur systeem aan te leggen wat totaal niet nodig is?

een paar kamers met een klep om die aan of uit te zetten snap ik wel maar je huidige plannen zijn wel erg wild. dat heb je totaal niet nodig en vooral met een warmtepomp wil je zon systeem totaal niet. het is slecht voor je effiecntie en kost je sloten met geld om aan te leggen en ook nog eens sloten extra geld om op onnodig hogere temperaturen te stoken. je bent simpelweg verkeerd aan het denken. groepen/zones dichtdraaien om energie te besparen werkt niet met een warmtepomp.

gewoon gesloten verdelers met vrije doorstroom naar de hoofdruimtes voor je reguliere stookregeling (dus normaal bedrijf) en dan nog eventueel enkele losse groepen op de verdelers die je dicht kan draaien als je die lang niet gebruikt of als die last hebben van schomellingen door windzijdig of veel zoninval is meer dan zat wat je nodig hebt.

als je verschillende temperaturen in de kamers hebt moet je waterzijdig afregelen, niet duizenden euros in electronica gooien. je bent nu letterlijk de kar voor het paard aan het spannen.

belangrijkste is dat je overschakelt naar gesloten verdelers met debietmeters erin en ervoor zorgt dat voldoende liters erdoor kan.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 07-09-2022 00:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-05 08:37

ranzige pad

kwaaak kwaak

Watts vision werkt met HASS.io. het is wat configuratie werk maar dan draait het wel.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ok, met @flippy en @Kenwood960 nog een paar mensen gevonden met dezelfde mening dus:

doe het liever niet die zone-regeling, moeilijker/duurder en maar de vraag of het functioneel echt doet wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Fr33z schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:26:

Ik denk dat je zeker een punt hebt. Helaas is het een nieuw systeem in een voor mij nieuw huis. Ik weet dus nog niets over de performance. Een selectie voor een warmtepomp is nog helemaal niet gemaakt.

Momenteel heb ik helemaal geen thermostaat. Ik kan een oude klokthermostaat van marktplaats aftrekken, en de verdeler handmatig afstellen zodat het gehele huis wordt verwarmd als er warmtevraag is in de huiskamer. Qua aankoop is dat nu heel goedkoop, maar met de huidige gasprijzen lijkt het mij toch minder fijn om ruimtes warm te stoken die op dat moment niet warm moeten zijn.

In de situatie dat ik alleen de slaapkamer van 15m2 op (bijvoorbeeld) 18 graden wil houden, is die energievraag inderdaad vrij laag. Het is dan niet te voorkomen dat de CV/warmtepomp moet aan/uit schakelen. Op zich is dit volgens mij niet veel anders dan een traditionele CV opstelling met radiatoren.

Voor een warmtepomp snap ik dat dit gedrag niet wenselijk is, maar is een buffervat hier niet de juiste oplossing voor? Ik begrijp dat voor veel mensen de dikke betonnen vloer een vergelijkbare rol vervuld, maar in mijn lichtgewicht systeem kan dit natuurlijk simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Wat voor verdelers zitten er nu in je huis? hoe makkelijk kun je groepen open/dicht zetten? Het punt is vooral dat het gebruik dat jij omschrijft eigenlijk niet gaat met een CV-ketel of een warmtepomp en vloerverwarming.

ik verwacht dat de temperatuur tussen ruimtes in je huis relatief weinig verloopt, dus als het beneden 18C is dan zal je slaapkamer waarschijnlijk ook in de buurt zitten. De temperatuurverschillen tussen verschillende stukken van je huis zijn waarschijnlijk relatief klein en daarmee is de winst die te behalen is met het wel of niet verwarmen van losse stukjes ook heel klein. Ik denk dat je te veel effect verwacht en ook dat het stoken van alleen de slaapkamer weinig voor gaat komen.

Ik zou echt starten met die simpele klokthermosstaat en kijken hoe je huis reageert en hoe de temperatuur verloopt. Verder gewoon je slaapkamers wat minder flow geven, badkamer en woonkamer vol open.

even extreem gesteld: als het echt zo is dat je woonkamer 14C is en je slaapjamer intussen 19C wordt gestookt dan lijkt dat wel een nuttige inzet van warmte (want je hebt alleen die slaapkamer gestookt). Je zult alleen zien dat je dan ook vrij snel een warmere woonkamer krijgt want door het grote temperatuurverschil stroomt de warmte van je slaapkamer naar je woonkamer. Dus eigenlijk ben je toch altijd je hele huis aan het verwarmen en is verwarming per ruimte deels een illusie.

NB: een buffervat gaat je niet helpen in dit geval mocht je een WP nemen, maar dat is een discussie voor verderop

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 07-09-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Kenwood960 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 00:19:
[...]

Beneden 80m2 vloerverwarming, boven 60m2 wandverwarming, allen nat systeem.

Boven hoef ik zelden bij te verwarmen, als het een weekje rond het vriespunt blijft zakt het op de bovenverdieping onder de 18° en komen de thermostaten in actie.

Even snel opwarmen omdat de kids studeren op de kamer lukt niet, véél te trage opwarming, en afkoeling ook! Gaan slapen in een kamer van 22° met een warmte afstralende muur is niet praktisch....

Het enig wat de thermostaten met ventielen doen is op het 1e verdiep het boven de 18° houden in putje winter. Snel bijverwarmen gebeurd met een infrarood paneel.

Iets nuttiger is het in de zomer, dan is er koelvraag op de slaapkamers en worden de ventielen volledig opengestuurd en op het gelijkvloers enkele dicht.
Snap ik, maar mijn systeem is volgens mij dus wel echt anders!

De massa van het system beden bestaat uit 25mm gipsvezel (Fermacel). Met egalisatie en PVC zit het gericht op ca. 45kg per m2, ofwel 2250kg voor de gehele vloer. Daaronder zit een klein beetje hout, en isolatie.

Boven zijn het EPS platen met laminaat waardoor het gewicht op 13kg per m2 zit. Daaronder een klein beetje hout, en weer een hele dikke laag isolatie.

De cijfers voor natte systemen ken ik niet exact, maar ik zie rond de 125kg/m2 voor de verwarming laag, en daar zit gok ik nog vele honderden kg aan beton onder. Ik denk dat je het dan al snel over 500kg/m2 of nog veel meer hebt. Het zal zo vast niet helemaal 1:1 terugreken, maar het zal mij niet verbazen als mijn systeem misschien wel 10x zo snel is. Zeker op de bovenverdieping. Daar heb ik overigens ook geen nauwelijks stenen muren die de warmte vast houden. Het is vooral dak, raam, en lichtgewicht houten muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-04 11:34
SuperKris schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:24:
Er zijn erg veel leveranciers voor zoneregeling voor vloerverwarming. Hoewel deze systemen op elkaar lijken, is de technische oplossing soms best verschillend. Graag hoor ik jullie ervaring met de verschillende systemen, en nog mooier zou een advies voor mijn situatie zijn.

Danfoss Icon
Klinkt als een goed doordacht systeem. Technisch vrij basic, maar daardoor wel betrouwbaar. Het systeem lijkt vrij modulair en ziet er strak uit. De prijs is redelijk al zijn de thermostaten wat duur. Dat er een grote fabrikant achter staat geeft mij vertrouwen dat het wel goed zit qua kwaliteit en support. Qua app en home assistent support lijkt het allemaal niet heel fantastisch. Qua aansluting past dit mijn situatie wel heel goed.
Hier een ervaring met Danfoss in een groot wijkgebouw. Drie jaar geleden alles vernieuwd.
Nu gaan er thermostaten en radiatorknoppen kapot en zijn deze nu al niet meer te verkrijgen.
Danfoss heeft dus na een paar jaar al geen andere oplossing meer dan alles opnieuw te vervangen!

Oplossing voor het gebouw: Op marktplaats tweedehands spullen kopen van mensen die tegen hetzelfde aanlopen en hun systeem vervangen.

De app werkt wel, maar traag en niet het meest gebruiksvriendelijk, onnauwkeurige aansturing van de radiatoren (het wordt warmer dan gevraagd) en je hebt soms repeaters nodig om het signaal door het gebouw heen te krijgen.

Ik zou voor een langdurig eco systeem dus zeker geen Danfoss aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

SuperKris schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:58:
[...]maar met de huidige gasprijzen lijkt het mij toch minder fijn om ruimtes warm te stoken die op dat moment niet warm moeten zijn.
dat is niet hoe het werkt met warmtepompen. je denkt in gasbrander-termen. je gasbrander staat normaal een uurtje aan of zo verdeeld over een paar runs over de dag. daarmee komt ineens een sloot warmte je huis in. daarom krijg je ook grote temperatuursverschillen. met een warmtepomp die 24/7 draait heb je dat hele gedrag niet. word een kamer te warm ten opzichte van de rest betekent dat gewoon dat die teveel water krijgt en moet wat afgeknepen worden. kamers niet verwarmen in met het idee energie te besparen werkt niet. niet met reguliere huizen in elk geval. immers zijn alle kamers "in" de thermische schil en je woning heeft gewoon een bepaalde afgifte naar buiten toe. dat verandert niet met het dichtdraaien van kranen. je verplaatst het probleem alleen maar. de meer kranen je dichtdraait de meer warmte er uit andere moeten komen die nog wel open staat.

probeer zulke 1980-gasketel-denkwijzes een beetje achter je te laten.

in een ideale situatie draait je afgiftesysteem dusdanig in balans dat elke kamer gewoon meeschaalt met andere kamers. dat het betekent dat sommige kamers bijna geen water krijgt? ja, zeker. maar dat is nog altijd een geval van afstellen van een paar kraantjes, niet duizenden euros aan electronica ertegen gooien en flink wat efficientie inleveren.
en nee, buffervaten lossen dit probleem niet op. ook niet een berg electronica of open verdelers en een steekwagen extra pompen. gewoon de boel afregelen en de warmtepomp zijn werk laten doen. en in die laatste 2 is juist wat de doorsnee installateur gewoon geen bal van snapt.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 07-09-2022 11:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
flippy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 00:50:
waarom zit je in moeilijke kronkels te werken om een erg duur systeem aan te leggen wat totaal niet nodig is?

een paar kamers met een klep om die aan of uit te zetten snap ik wel maar je huidige plannen zijn wel erg wild. dat heb je totaal niet nodig en vooral met een warmtepomp wil je zon systeem totaal niet. het is slecht voor je effiecntie en kost je sloten met geld om aan te leggen en ook nog eens sloten extra geld om op onnodig hogere temperaturen te stoken. je bent simpelweg verkeerd aan het denken. groepen/zones dichtdraaien om energie te besparen werkt niet met een warmtepomp.

gewoon gesloten verdelers met vrije doorstroom naar de hoofdruimtes voor je reguliere stookregeling (dus normaal bedrijf) en dan nog eventueel enkele losse groepen op de verdelers die je dicht kan draaien als je die lang niet gebruikt of als die last hebben van schomellingen door windzijdig of veel zoninval is meer dan zat wat je nodig hebt.

als je verschillende temperaturen in de kamers hebt moet je waterzijdig afregelen, niet duizenden euros in electronica gooien. je bent nu letterlijk de kar voor het paard aan het spannen.

belangrijkste is dat je overschakelt naar gesloten verdelers met debietmeters erin en ervoor zorgt dat voldoende liters erdoor kan.
Je kan zo maar gelijk hebben dat ik een systeem wil plaatsen dat onnodig duur en ingewikkeld is. Misschien is het per kamer regelen inderdaad helemaal niet nodig. Daar zal in in de toekomst achter moeten gaan komen. Momenteel is dit helaas nog niet te voorspellen.

Dat ik EEN systeem nodig hebt kan ik echter niet onderuit. Een thermostaat in de woonkamer is wel het absoluut minimale. Mijn wens is dat ik deze ook kan bedienen via een app, dus dit wordt ook al snel een slimme thermostaat. Zoals ik al aangaf heb ik ook kamers die op voorlopig niet vaak hoef te verwarmen. Die zou ik dan op de verdeler moeten dichtdraaien. Een elektrische motor is dan wel zo handig. Dat betekend dat ik vervolgens daar een controller voor nodig heb. Alles bij elkaar zit ik dan al heel snel op het systeem dan ik beschrijf.

Kosten moeten dus sowieso gemaakt worden. De meeste systemen die zo uitgebreid zijn als ik beschrijf zitten tussen de 700 en 1500 euro. Ik neig nu naar het homatic IP systeem dat mij zo'n 850 euro gaat kosten. Daar hoop ik dan een hoop comfort (En wat energie besparing) voor terug te krijgen.

Overigens heb ik ook positieve ervaringen met een Tado systeem op radiatoren in mijn vorige huis. Het uitschakelen van kamers, en het verwarmen van andere kamers via schema's leek een positieve invloed op het verbruik te hebben. Sowieso het confort.

Ik ben momenteel onderstaande verdelers aan het installeren:

MAGNUM Kunststof Open
Temperatuurregelaar met pomp (wordt verwijderd wanneer ik naar een warmtepomp overstap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
ranzige pad schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:46:
Watts vision werkt met HASS.io. het is wat configuratie werk maar dan draait het wel.
Thanks! Had ik ook al bekeken, maar het dit systeem komt voor mij wat ouderwets over, en is in de configuratie die ik nodig heb best wel prijzig.
yes-n schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:24:
[...]

Hier een ervaring met Danfoss in een groot wijkgebouw. Drie jaar geleden alles vernieuwd.
Nu gaan er thermostaten en radiatorknoppen kapot en zijn deze nu al niet meer te verkrijgen.
Danfoss heeft dus na een paar jaar al geen andere oplossing meer dan alles opnieuw te vervangen!

Oplossing voor het gebouw: Op marktplaats tweedehands spullen kopen van mensen die tegen hetzelfde aanlopen en hun systeem vervangen.

De app werkt wel, maar traag en niet het meest gebruiksvriendelijk, onnauwkeurige aansturing van de radiatoren (het wordt warmer dan gevraagd) en je hebt soms repeaters nodig om het signaal door het gebouw heen te krijgen.

Ik zou voor een langdurig eco systeem dus zeker geen Danfoss aanraden!
Dat spreek zeker niet voor Danfoss nee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
flippy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:28:
[...]

dat is niet hoe het werkt met warmtepompen. je denkt in gasbrander-termen. je gasbrander staat normaal een uurtje aan of zo verdeeld over een paar runs over de dag. daarmee komt ineens een sloot warmte je huis in. daarom krijg je ook grote temperatuursverschillen. met een warmtepomp die 24/7 draait heb je dat hele gedrag niet. word een kamer te warm ten opzichte van de rest betekent dat gewoon dat die teveel water krijgt en moet wat afgeknepen worden. kamers niet verwarmen in met het idee energie te besparen werkt niet. niet met reguliere huizen in elk geval. immers zijn alle kamers "in" de thermische schil en je woning heeft gewoon een bepaalde afgifte naar buiten toe. dat verandert niet met het dichtdraaien van kranen. je verplaatst het probleem alleen maar. de meer kranen je dichtdraait de meer warmte er uit andere moeten komen die nog wel open staat.

probeer zulke 1980-gasketel-denkwijzes een beetje achter je te laten.

in een ideale situatie draait je afgiftesysteem dusdanig in balans dat elke kamer gewoon meeschaalt met andere kamers. dat het betekent dat sommige kamers bijna geen water krijgt? ja, zeker. maar dat is nog altijd een geval van afstellen van een paar kraantjes, niet duizenden euros aan electronica ertegen gooien en flink wat efficientie inleveren.
en nee, buffervaten lossen dit probleem niet op. ook niet een berg electronica of open verdelers en een steekwagen extra pompen. gewoon de boel afregelen en de warmtepomp zijn werk laten doen. en in die laatste 2 is juist wat de doorsnee installateur gewoon geen bal van snapt.
Goede uitleg. Thanks! Ik ben overigens wel nog even nieuwsgierig waarom een buffervat niet werkt. Hoewel mijn onderzoek naar warmtepompen nog moet starten, was ik van mening dat ik wel een buffervat nodig zou gaan hebben. Ik heb namelijk niet de thermische massa van een moderne betonnen woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er zijn ook echt wel situaties te bedenken waarin een simpele instelling van de verdeler echt niet werkt. Zo heeft mijn huis een zuidgevel van glas. Op alle verdiepingen.

Als daar ook maar een beetje zon op staat, is het zomaar vijf graden warmer. Valt uiteraard bij te stellen, maar dan blijf je aan de gang. Dus daarom blijf ik heel eigenwijs bij evohome. Waarbij ik nog een beetje wil gaan foppen via domoticz.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 07-09-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
SuperKris schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:54:
[...]

Goede uitleg. Thanks! Ik ben overigens wel nog even nieuwsgierig waarom een buffervat niet werkt. Hoewel mijn onderzoek naar warmtepompen nog moet starten, was ik van mening dat ik wel een buffervat nodig zou gaan hebben. Ik heb namelijk niet de thermische massa van een moderne betonnen woning.
buffervat helpt niet voor wat jij zoekt want heeft ook niet genoeg thermische massa. Voor wat jij wilt doen heb je misschien wel 1000L buffervat nodig, maar een 200L vat heeft relatief weinig thermische massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:17
ranzige pad schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:46:
offtopic:
Nu ben ik even benieuwd welke integratie je gebruikt, de enige die ik kan vinden valt na enige tijd om.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Fr33z schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:23:
[...]

buffervat helpt niet voor wat jij zoekt want heeft ook niet genoeg thermische massa. Voor wat jij wilt doen heb je misschien wel 1000L buffervat nodig, maar een 200L vat heeft relatief weinig thermische massa.
Als je systeem echt zo lichtgewicht is als je zegt, zit het er wel in dat je geen WP kunt plaatsen.....

Als je afgifte systeem direct de doeltemperatuur haalt gaat je WP constant uitschakelen. Even goed te bestuderen lijkt me, wanneer je aan een WP gaat beginnen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

SuperKris schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:39:
[...]

Je kan zo maar gelijk hebben dat ik een systeem wil plaatsen dat onnodig duur en ingewikkeld is. Misschien is het per kamer regelen inderdaad helemaal niet nodig. Daar zal in in de toekomst achter moeten gaan komen. Momenteel is dit helaas nog niet te voorspellen.

Dat ik EEN systeem nodig hebt kan ik echter niet onderuit. Een thermostaat in de woonkamer is wel het absoluut minimale. Mijn wens is dat ik deze ook kan bedienen via een app, dus dit wordt ook al snel een slimme thermostaat. Zoals ik al aangaf heb ik ook kamers die op voorlopig niet vaak hoef te verwarmen. Die zou ik dan op de verdeler moeten dichtdraaien. Een elektrische motor is dan wel zo handig. Dat betekend dat ik vervolgens daar een controller voor nodig heb. Alles bij elkaar zit ik dan al heel snel op het systeem dan ik beschrijf.

Kosten moeten dus sowieso gemaakt worden. De meeste systemen die zo uitgebreid zijn als ik beschrijf zitten tussen de 700 en 1500 euro. Ik neig nu naar het homatic IP systeem dat mij zo'n 850 euro gaat kosten. Daar hoop ik dan een hoop comfort (En wat energie besparing) voor terug te krijgen.

Overigens heb ik ook positieve ervaringen met een Tado systeem op radiatoren in mijn vorige huis. Het uitschakelen van kamers, en het verwarmen van andere kamers via schema's leek een positieve invloed op het verbruik te hebben. Sowieso het confort.

Ik ben momenteel onderstaande verdelers aan het installeren:

MAGNUM Kunststof Open
Temperatuurregelaar met pomp (wordt verwijderd wanneer ik naar een warmtepomp overstap)
dat je die ruimtes niet verwarmd wil niet zeggen dat je ze niet verwarmd.

deze ruimtes zitten zoals ik al eerder toelichte gewoon binnenin je thermische schil. dus die doen gewoon mee met je warmteverlies ook al heb je de verwarming dichtgedraait in die kamer(s). daarom zijn slaapkamers als het buiten vriest niet 5 graden met de verwarming dicht maar meestal op zijn best 2 graden kouder dan de rest van de woning. zo groot is het verschil niet omdat de warmte gewoon doortrekt.

je kan natuurlijk een berg geld uitgeven voor iets wat nu leuk verkocht word en via de cloud werkt voorlopig (kratje bier dat die cloud er over 10 jaar niet meer is?*kuch* phillps hue*kuch*) wel leuk en aardig maar het is verre van een degelijke oplossing. en nee, je hebt daarvoor geen controller nodig maar gewoon een thermostaat of zelfs een gewone schakelaar die de motor van stroom voorziet. geen internet nodig en aanzienlijk goedkoper ook. moet je alleen wel even opstaan van de bank.....

het is echt handig om gewoon beginnen met een basis. dus zorgen dat je installatie in balans is en gewoon draait. dan kan je daarna nog altijd gaan hobbyen met geld uitgeven om allemaal internetdingen aan je systeem te knopen. maar in de basis moet het gewoon tof draaien. als je meteen gaat klooien met motoren overal op zetten zal je nooit een lekker draaiend systeem krijgen.

probeert in elk geval 1 ding mee te nemen, je bespaart GEEN energie door overal kranen dicht te draaien als je woning warmte nodig heeft.

het meest efficient is ervoor zorgen dat je een zo groot mogelijk afgiftesysteem hebt (dus alle kranen open) met een zo laag mogelijke watertemperatuur. als je kranen overal dicht gaat draaien en vervolgens kom je erachter dat je pendelgedrag krijgt of je krijgt je woning niet warm zonder hogere temperaturen doordat je balans verkeerd is en je kleppen constant overal open en dicht gaan krijg je natuurlijk een viceuze cirkel waar je niet uitkomt en uiteindelijk krijgt de warmtepomp de schuld.

het beste comfort krijg je ook door gewoon het hele huis egaal op temperatuur te brengen en houden.
als je "speciale" ruimtes hebt zoals seres of flinke glaspartijen kan links en rechts nog wel een motor/thermostaat nodig zijn om flinke doorschieters te voorkomen in temperaturen. maar als je een beetje regulier neerlansche woning hebt valt dat allemaal wel mee. als je aan het bijhouden bent pomp je ook geen 20kW in je woning zoals een gaskelel dat doet maar praat je over soms wel minder dan 1kW in continubedrijf. thermostaten zijn dan ook alleen maar om in te grijpen als het te warm word, niet om op te warmen. immers staat de verwarming toch constant te draaien in tegenstelling tot een cv ketel die een paar keer per dag een berg gloeiend heet water maakt.

de noodzaak van zaken zoals je nu bekend mee bent (de tado) is iets wat je gewoon niet nodig hebt in normaal gebruik van een warmtepomp als die een beetje tof afgesteld is. dus begin eerst zonder en regel het zo goed mogelijk in.
SuperKris schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:54:
[...]

simpel. een buffervat is er niet om pendelgedrag te voorkomen. dat kan een buffertank immers niet. niet die piepkleine tankjes die in huizen staan in elk geval. een 5kW warmtepomp jast een normaal formaat buffertank er in minder dan 5 minuten erdoor. zulke tanks zijn er ook om de warmtpeomp rustiger te laten lopen als men zeer kleine systemen heeft of plots wisselende belastingen. een warmtepomp krijgt daar de tijd mee om zich aan te passen aan de nieuwe belasting ipv gewoon afslaan. het is een spons die de klap opvangt ipv een harde muur.

en de thermische massa doet ook totaal niet ter zake. het gaat uitsluitend en alleen om afgifte van warmte, niet opslag van warmte. een dikke betonnen vloer is opslag, niet afgifte. dus je droogbouwvloer heeft voldoende afgifte (mits je niet alle kranen dicht gaat draaien O-) ) en zal je WP gewoon door blijven lopen.
daarom is het ook zo belangirjk dat je systeem gewoon een bepaalde basis heeft en een referentiekamer (de woonkamer) heeft om zich mee te regelen. dat je een logeerkamer of whatever dicht wilt draaien is natuurlijk mogelijk. maar je moet gewoon alle reguliere ruimtes gewoon open hebben staan zodat die op hun temperatuur meekomen met de woonkamer. dat je dan ergens een kamertje open of dichtdraait zal hem dan ook niks schelen. maar ga niet ineens zo alles dichtdraaien dat alleen nog maar 1 slaapkamer of zo open staat. dan vind de WP het ook niet meer leuk. als je met internetthermostaten gaat klooien in de basis zal je dat zeker gaan gebeuren. daarom is dat iets voor later, niet voor als je de boel opzet.
eerst zorgen dat je het huis egaal op 21 graden krijgt in de winter, daarnaa kan je nog wel eens een motortje plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:02

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ongeveer hetzelfde 'probleem'.

Ik ga het eerst een jaartje oid uit te proberen met huiskamer en badkamers altijd aan en de slaapkamers proberen handmatig in te regelen. Afgelopen winter bleef het met alles uit op de goed geisoleerde zolder tussen de 16 en 18 graden, prima voor slaapkamers. Ik heb per slaapkamer twee geneste groepen gemaakt en zou dus ook gemakkelijk die op halve kracht kunnen laten draaien.

Maar ik verwacht wel issues als er straks door de kinderen huiswerk gemaakt gaat worden of ze meer boven gaan spelen. Ook worden de tussenvloeren en wanden geisoleerd dus is die temperatuur straks misschien wel wat aan de lage kant. En mijn thuiswerk-hok zal ook een dag of 2 per week wel lekker warm moeten zijn. Qua kant en klaar systeem zat ik eerst aan Danfoss Icon te denken maar met 3 verdelers en dus 3 controllers, 5 of 6 thermostaten en wifi module werd me dat toch echt te duur.

Mijn poor man's solution is om met een simpele maar door (Tuya) app bediende thermostaten te gaan werken. Die stuurt dan niet de warmtepomp aan maar laat alleen de groepen van de kamer in kwestie open en dicht gaan door een relais dat 24v servo's op de verdeler bedient. Die kamers gaan dan meeliften op de altijd-aan groepen tot temp X is bereikt en sluit dan de groep weer en begrenst zo ook de temperatuur. Eigenlijk niets meer dan een ouderwetse thermostaatknop maar dan met app en/of klokschema.

Kosten zijn dan te overzien door een thermostaat van ~30 euro per kamer en een setje servo's voor op de verdeler (2 per kamer bij mij). De wp krijgt zo nooit alleen een slaapkamer voor zijn kiezen met pendelen tot gevolg.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WIIUDqB.png
De load in het schema is dus alleen het 24v stroompje naar de servo's, bij lange na niet de 16A die het ding aan zou moeten kunnen.

nadelen:
  • Er hangen een aantal chinese aliexpress dingen aan 230v... maar wellicht zijn er ook andere 'westerse' dingen die dit kunnen, mocht je daar een bezwaar tegen hebben.
  • Als de woonkamer al warm is, zal de slaapkamer niet echt snel gaan opwarmen want de WP gaat niet (harder) draaien voor die slaapkamer (wat ik ook niet wil). Een al traag systeem wordt dus nog trager. Eventueel wel te overrulen door de openhaard-functie van de hoofd-thermostaat van de WP in de woonkamer.
  • Ik weet nog niet hoe de bediening met google home via Tuya meerdere thermostaten laat bedienen en of dat een beetje lekker gaat,
In geval van TS zou hij ook kunnen kijken of er lose thermostaten voor Zigbee bestaan ipv Tuya? Ik weet het fijne niet van al die domotica systemen.

Nog geen praktijk ervaring dus...

[ Voor 42% gewijzigd door Wuursj op 08-09-2022 00:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wuursj schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:29:
Mijn poor man's solution is om met een simpele maar door (Tuya) app bediende thermostaten te gaan werken. Die stuurt dan niet de warmtepomp aan maar laat alleen de groepen van de kamer in kwestie open en dicht gaan door een relais dat 24v servo's op de verdeler bedient. Die kamers gaan dan meeliften op de altijd-aan groepen tot temp X is bereikt en sluit dan de groep weer. Eigenlijk niets meer dan een ouderwetse thermostaatknop maar dan met app en/of klokschema.
dat is de beste oplossing voor de meeste. simpel en werkt over 10 jaar nog als de stekker uit de cloud gaat.

enigste aandachtpunt is dat men niet teveel groepen dicht kan drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

flippy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:50:
[...]

dat is de beste oplossing voor de meeste. simpel en werkt over 10 jaar nog als de stekker uit de cloud gaat.

enigste aandachtpunt is dat men niet teveel groepen dicht kan drukken.
Tuya zal er wel eens uit kunnen gaan? Ik ken dat verder nog niet. Maar in het ergste geval werkt dan alleen de app niet meer en dan is vast wel weer een nieuwe thermostaat op te hangen. Of te vervangen door een domme schakelaar. Met 30 euro p/st is er iig niet een enorme kapitaal vernietiging geweest.

Hier zal er altijd ~70m2 van de 135m2 open staan, de beneden verdieping en de badkamer groepen krijgen geen servo's.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 08-09-2022 00:14 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Kenwood960
Wuursj schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:55:
[...]

Tuya zal er wel eens uit kunnen gaan? Ik ken dat verder nog niet. Maar in het ergste geval werkt dan alleen de app niet meer en dan is vast wel weer een nieuwe thermostaat op te hangen. Of te vervangen door een domme schakelaar. Met 30 euro p/st is er iig niet een enorme kapitaal vernietiging geweest.

Hier zal er altijd ~70m2 van de 135m2 open staan, de beneden verdieping en de badkamer groepen krijgen geen servo's.
Hou er rekening mee dat in de toekomst met een WP er mss ook gekoeld wordt, dan is het fijn om de badkamer kringen te kunnen knijpen!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Kenwood960 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 03:31:
[...]

Hou er rekening mee dat in de toekomst met een WP er mss ook gekoeld wordt, dan is het fijn om de badkamer kringen te kunnen knijpen!
Uiteraard. Die groepen kun je nog gewoon handmatig dicht draaien, ergens tussen stook seizoen en koel seizoen. 1 keer per jaar open, 1 keer per jaar dicht,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:48
Heb al veel geprobeerd en vind alles net niet.
Liefst zou ik een eenvoudig draadloos systeem zien dat je een keer programmeert en daarna nooit meer aanzit.

De volgende ken ik:

Alpha 2 (mohlenhoff)
Absoluut goed betaalbaar, best mooi en werkt prima.
Verwacht verder geen tijden goed te programmeren of app.

Danfoss Link
Is wel mooi spul.
Maar verder drama om te installeren. Thermostaten wel duur, weinig integratie en iets irriteerde me matenloos bij installeren maar weet niet meer wat precies.

Honeywell evohome
Hopeloos ouderwets en lelijke thermostaten
En duur

Uponor Smart Wave

Heel slank mooi en modern.
Dit lijkt me goed spul. Volledig te integreren met KNX en modbusRTU (groot voordeel!)

Maar moet het nog testen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Niemand ervaring met nieuwe producten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

in mijn ervaring werkt naregeling met dit soort systemen zoals jij opnoemt alleen in grote panden. en dan praat ik niet over de doorsnee nederlander die het een beetje breed heeft maar bedrijfspanden en kantoren. in wonigen/panden onder de 250~300m2 per verdieping heeft het simpelweg geen nut. dus je zal er weinig van vinden behalve dan van mensen die er problemen mee hebben omdat het niet werkt zoals gedacht of de meetbare winst in efficeintie is er simpelweg niet. helemaal niet met warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Naja naregeling op vloerverwarming komt natuurlijk gewoon wel veel voor in (grotere) woningen op LTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:17:
Naja naregeling op vloerverwarming komt natuurlijk gewoon wel veel voor in (grotere) woningen op LTV
dat het is er is wil niet zeggen dat het nuttig is of efficienter.

huidge bouwbesluit stelt ook dat elke ruimte (ongeacht formaat) naregeling moet hebben ondanks dat het een enorme slag op je efficientie maakt en een flinke kostenpast oplevert voor de eigenaar van het pand. maar dat krijg je als je de slager zijn eigen regels laat schrijven alvorens te keuren op die regels.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 11-02-2023 10:21 ]

• Technician-
flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:19:
[...]

huidge bouwbesluit stelt ook dat elke ruimte (ongeacht formaat) naregeling moet hebben ondanks dat het een enorme slag op je efficientie maakt en een flinke kostenpast oplevert voor de eigenaar van het pand. maar dat krijg je als je de slager zijn eigen regels laat schrijven alvorens te keuren op die regels.
Ben het niet met je eens.
Waarom zou je ongebruikte ruimtes niet naregelen op vloerzones, in een flinkhuis en over 2-3 verdiepingen?
Zolang je maar gegarandeerde flow houdt over je hoofdruimte (woonkamer/keuken) levert dit alleen maar op.

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:35:
[...]

Ben het niet met je eens.
Waarom zou je ongebruikte ruimtes niet naregelen op vloerzones, in een flinkhuis en over 2-3 verdiepingen?
Zolang je maar gegarandeerde flow houdt over je hoofdruimte (woonkamer/keuken) levert dit alleen maar op.
omdat in het bouwbesluit geen onderscheid word gemaakt tussen een slaapkamer van 6m2 in een rijtjeshuis of een balzaal in een gooise villa. en die woonkamer dus ook niet want die heeft ook gewoon naregeling. je krijgt dus de situatie dat een 10kW+ warmtepomp in een gooise villa aangetrapt word omdat een WC opgewarmd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:38:
[...]

omdat in het bouwbesluit geen onderscheid word gemaakt tussen een slaapkamer van 6m2 in een rijtjeshuis of een balzaal in een gooise villa. en die woonkamer dus ook niet want die heeft ook gewoon naregeling. je krijgt dus de situatie dat een 10kW+ warmtepomp in een gooise villa aangetrapt word omdat een WC opgewarmd moet worden.
Wat een onzin en wat hebben we te maken met bouwbesluit in renovatie zoals bijna iedereen doet.

De kunst is een goede regeling maken zoals ik al zeg, moet je de WP aansturen op ruimte temp in de hoofdruimte, die moet ook ongeregeld zijn. De naregelingen van andere ruimtes gebruik je om ze juist dicht te zetten wanneer nodig.

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:51:
[...]

Wat een onzin en wat hebben we te maken met bouwbesluit in renovatie zoals bijna iedereen doet.

De kunst is een goede regeling maken zoals ik al zeg, moet je de WP aansturen op ruimte temp in de hoofdruimte, die moet ook ongeregeld zijn. De naregelingen van andere ruimtes gebruik je om ze juist dicht te zetten wanneer nodig.
ik praat specifiek over nieuwbouw, waar warmtepompen de defacto verplichting zijn en momenteel hele wijken zitten met enorme problemen en een installateur die doet alsof zijn neus bloed.

als je op het nivo komt van verbouwingen waarbij het bouwbesluit om de hoek komt kijken ben je wel heel grofstoffelijk bezig. al weten het gros van de installateurs het verschil niet dus doen maar alsof het een nieuw pand is en smijten je huis vol met duizenden euros aan naregeling ook al heb je het niet nodig.

• Technician-
flippy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:00:
[...]

ik praat specifiek over nieuwbouw, waar warmtepompen de defacto verplichting zijn en momenteel hele wijken zitten met enorme problemen en een installateur die doet alsof zijn neus bloed.

als je op het nivo komt van verbouwingen waarbij het bouwbesluit om de hoek komt kijken ben je wel heel grofstoffelijk bezig. al weten het gros van de installateurs het verschil niet dus doen maar alsof het een nieuw pand is en smijten je huis vol met duizenden euros aan naregeling ook al heb je het niet nodig.
Nou ik geloof best wel dat er ontzettend veel zooi wordt geproduceerd in de seriebouw en renovatie markt en dat jou dat frustreert

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:08:
[...]

Nou ik geloof best wel dat er ontzettend veel zooi wordt geproduceerd in de seriebouw en renovatie markt en dat jou dat frustreert
het frustreert de eigenaren van die woningen nog veel meer, die zitten in de kou of met torenhoge energierekeningen en een lege bankrekening.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 16-02-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
flippy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:09:
[...]

het frustreert de eigenaren van die woningen nog veel meer, die zitten in de kou of met torenhoge energierekeningen en een lege bankrekening.
Niet als ik iets ontwerp, dan werkt het perfect.
Al ontwerp ik meestal voor >1000m2 panden. Met vav, co2, klimaatplafonds icm vloerverwarming/koeling. En echte regelsystemen zoals Priva, Webeasy, BrControls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:13:
[...]

Niet als ik iets ontwerp, dan werkt het perfect.
Al ontwerp ik meestal voor >1000m2 panden. Met vav, co2, klimaatplafonds icm vloerverwarming/koeling. En echte regelsystemen zoals Priva, Webeasy, BrControls
daar zit ook vaak het probleem. als je die (megawatt) systemen omlaag schaalt naar een normaal rijtjeshuizen valt het hele "dik hout zaagt men planken" utiliteitbouw verhaal uit elkaar. immers heb je dan geen vaste vermogens meer van chillers/warmtepompen en buffervaten maar is het variabel en werk je zonder buffervat in de basis. en daar gaan veel mensen die de "bagage" van grote installateurs meenemen in de woningbouw mee in de fout als ze met rijtjeshuizen bezig gaan die maar 5kW nodig hebben ipv 500.

al zie ik vaak ook dingen vouft gaan in de utilliteitbouw. vandaag ook weer een warmtepomp gehad (2x 30kW) en die stond doodleuk een 1500L buffervat warm te houden op 50 gradenom vervolgens 2 meter ernaast terug te worden gemengd tot 40 om naar de vloerverdelers te gaan op de verdiepingen die daar weer werden teruggemengd tot 35 of minder. |:(
en als je oppert dat het niet briljant efficeint is ingeregeld word je aangekeken of je net hun moeder van een brug heb gegooid....

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 16-02-2023 21:25 ]

• Technician-
flippy schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:22:
[...]

daar zit ook vaak het probleem. als je die (megawatt) systemen omlaag schaalt naar een normaal rijtjeshuizen valt het hele "dik hout zaagt men planken" utiliteitbouw verhaal uit elkaar. immers heb je dan geen vaste vermogens meer van chillers/warmtepompen en buffervaten maar is het variabel en werk je zonder buffervat in de basis. en daar gaan veel mensen die de "bagage" van grote installateurs meenemen in de woningbouw mee in de fout als ze met rijtjeshuizen bezig gaan die maar 5kW nodig hebben ipv 500.

al zie ik vaak ook dingen vouft gaan in de utilliteitbouw. vandaag ook weer een warmtepomp gehad (2x 30kW) en die stond doodleuk een 1500L buffervat warm te houden op 50 gradenom vervolgens 2 meter ernaast terug te worden gemengd tot 40 om naar de vloerverdelers te gaan op de verdiepingen die daar weer werden teruggemengd tot 35 of minder. |:(
en als je oppert dat het niet briljant efficeint is ingeregeld word je aangekeken of je net hun moeder van een brug heb gegooid....
Veel frustratie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nee, veel dure overuren. *O*

waar ik van baal in dit geheel is dat de warmtepomp de schuld krijgt, niet de prutser die het systeem heeft getekend en/of ingeregeld. warmtepompen krijgen hierdoor de slechte naam, niet de aardige installateur.

ik word er pas bijgehaald als de compressor na een paar jaar zijn reet eruit blaast en er offertes met 5 nullen over de mail gaan. :'(

mijn taak is niet alleen de reparatie maar ook uitvolgelen waarom het stuk is gegaan. en dat is vaak het ongemakkelijke deel van een gesprek als de installateur zelf ons heeft ingehuurd...

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 16-02-2023 21:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SuperKris
Hoi Allemaal, even een update van de TS :) Sowieso mijn excuses voor mijn afwezigheid in de reacties hier zeker ook gezien de moeite die mensen hier nemen om hun verhaal te delen.

Het is inmiddels wel duidelijk dat niet iedereen zone regeling een goed idee vindt. Ik hoor daar ook hele goede argumenten voor. Ook denk ik dat niet alle situaties hetzelfde zijn. Zelf heb ik het idee dat zoneregeling voor mij van toegevoegde waarde is. Ik kan dat keihard aantonen omdat ik geen A-B vergelijking kan maken.

De discussie van wel of geen zoneregeling zou ik verder graag willen afsluiten. De meest argumenten zijn nu wel gemaakt.

Ondertussen draait mijn vloerverwarming nu zo'n 1,5 maand MET zoneregeling. Het lijkt allemaal goed naar wens te werken en ik deel graag hoe ik het uiteindelijk heb opgelost.

De situatie is dus al volgt:
- Ik stook nog steeds op mijn 20 jaar oude ketel
- boven en onder vloerverwarming met elk een eigen verdeler
- Allemaal droogbouw en relatief snelle systemen
- Geen radiatoren meer in huis
- Drukverschil ventiel kort achter de CV geplaatst
- T stuks naar beide verdelers daar net achter

In de toevoer naar de verdeler van de benedenverdieping heb ik nu een grote Honeywell VC8615 klep geplaatst. Op die verdeler zelf zitten verder geen zonemotoren. Alles staat gewoon open.

Op de verdeler boven zitten de Tado knoppen die ik nog over had. Dit is echter geen kostenefficiënte oplossing want voor mijn oplossing kan je net zo goed universele bedrade zonemotoren gebruiken.

Ik ben dus toch voor een Tado systeem gegaan. De grootste reden hiervoor was dat ik hier al componenten van had liggen en ik de het systeem net zoals de app fijn vind werken. De andere reden was dat geen van de andere systemen volledig aan mijn wensen voldeed. Het Homematic systeem met de stepper motoren kon bijvoorbeeld de mengpomp niet uitzetten. Andere systemen hadden weer een slechte Home assistent integratie of waren simpelweg te duur.

Voor beneden is de setup redelijk simpel. Een enkele standaard bedrade (Tado) thermostaat kan de Honeywell klep bedienen. Die kan op zijn beurt weer de CV ketel schakelen. Allemaal simpele aan/uit contacten. Een klein nadeel is dat de pomp dan altijd maar doorloopt. Hiervoor zijn pompschakelaars beschikbaar met een temperatuursensor maar voor mijn kunststof systeem vind ik dat niet ideaal. Ik heb die opgelost met een uitschakelvertraging. Bij een X tijd geen warmtevraag gaat de pomp uit. In de zomer moet ik hem dan nu even anders instellen dat deze ééns per zoveel tijd even kort aan slaat.

Boven is ingewikkelder. Ik gebruik daar 3 bedrade (Tado) thermostaten, draadloze temperatuursensor, en 7 draadloze Tado knoppen. De bedrade thermostaten werken op de gebruikelijke manier en zijn draadloos gekoppeld met elk 2 tado radiatorknoppen die op de verdeler zitten. Alle 3 de slaapkamers hebben zo'n set. Alle potentiaalvrije contacten zitten (via een relais) op de CV ketel aangesloten. De draadloze Tado sensor functioneert ook als thermostaat en lift mee op één van de bedrade sensoren voor het aansturen van de ketel. Deze sensor zit in de badkamer waar ik niet makkelijk een kabel kon trekken. Een kleine uitdaging hier is de mengpomp. Wanneer er boven nergens warmtevraag is gaan alle zonemotoren/tado knoppen dicht, en kan er geen water meer door de verdeler stromen. Hoewel niemand mij duidelijkheid heeft kunnen geven, zou dit schadelijk kunnen zijn voor de pomp. Daarom zit deze ook op een relais. Wanneer er geen wamte vraag is van de thermostaten gaar deze pomp ook uit.

Ik heb hier nu een heel basic systeempje voor gebouwd. Wellicht bouw ik later nog eens iets met een mooie besturing op een PCB met een microcontroller en eigen SW. Heb daar nog wel wat ideetjes voor, maar momenteel geen tijd. Nu heb ik gewoon wat oude elektromechanische meuk gebruikt die ik nog had liggen of voor een paar euro op amazon heb gekocht.

Eigenlijk werkt alles momentele precies zoals je zou willen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsuBk5NLIwjLznBYwGFlhSGKxJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qJJy57oWVEo51AKkyeXTB1XQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
SuperKris schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:22:
Hoi Allemaal, even een update van de TS :) Sowieso mijn excuses voor mijn afwezigheid in de reacties hier zeker ook gezien de moeite die mensen hier nemen om hun verhaal te delen.

Het is inmiddels wel duidelijk dat niet iedereen zone regeling een goed idee vindt. Ik hoor daar ook hele goede argumenten voor. Ook denk ik dat niet alle situaties hetzelfde zijn. Zelf heb ik het idee dat zoneregeling voor mij van toegevoegde waarde is. Ik kan dat keihard aantonen omdat ik geen A-B vergelijking kan maken.

De discussie van wel of geen zoneregeling zou ik verder graag willen afsluiten. De meest argumenten zijn nu wel gemaakt.

Ondertussen draait mijn vloerverwarming nu zo'n 1,5 maand MET zoneregeling. Het lijkt allemaal goed naar wens te werken en ik deel graag hoe ik het uiteindelijk heb opgelost.

De situatie is dus al volgt:
- Ik stook nog steeds op mijn 20 jaar oude ketel
- boven en onder vloerverwarming met elk een eigen verdeler
- Allemaal droogbouw en relatief snelle systemen
- Geen radiatoren meer in huis
- Drukverschil ventiel kort achter de CV geplaatst
- T stuks naar beide verdelers daar net achter

In de toevoer naar de verdeler van de benedenverdieping heb ik nu een grote Honeywell VC8615 klep geplaatst. Op die verdeler zelf zitten verder geen zonemotoren. Alles staat gewoon open.

Op de verdeler boven zitten de Tado knoppen die ik nog over had. Dit is echter geen kostenefficiënte oplossing want voor mijn oplossing kan je net zo goed universele bedrade zonemotoren gebruiken.

Ik ben dus toch voor een Tado systeem gegaan. De grootste reden hiervoor was dat ik hier al componenten van had liggen en ik de het systeem net zoals de app fijn vind werken. De andere reden was dat geen van de andere systemen volledig aan mijn wensen voldeed. Het Homematic systeem met de stepper motoren kon bijvoorbeeld de mengpomp niet uitzetten. Andere systemen hadden weer een slechte Home assistent integratie of waren simpelweg te duur.

Voor beneden is de setup redelijk simpel. Een enkele standaard bedrade (Tado) thermostaat kan de Honeywell klep bedienen. Die kan op zijn beurt weer de CV ketel schakelen. Allemaal simpele aan/uit contacten. Een klein nadeel is dat de pomp dan altijd maar doorloopt. Hiervoor zijn pompschakelaars beschikbaar met een temperatuursensor maar voor mijn kunststof systeem vind ik dat niet ideaal. Ik heb die opgelost met een uitschakelvertraging. Bij een X tijd geen warmtevraag gaat de pomp uit. In de zomer moet ik hem dan nu even anders instellen dat deze ééns per zoveel tijd even kort aan slaat.

Boven is ingewikkelder. Ik gebruik daar 3 bedrade (Tado) thermostaten, draadloze temperatuursensor, en 7 draadloze Tado knoppen. De bedrade thermostaten werken op de gebruikelijke manier en zijn draadloos gekoppeld met elk 2 tado radiatorknoppen die op de verdeler zitten. Alle 3 de slaapkamers hebben zo'n set. Alle potentiaalvrije contacten zitten (via een relais) op de CV ketel aangesloten. De draadloze Tado sensor functioneert ook als thermostaat en lift mee op één van de bedrade sensoren voor het aansturen van de ketel. Deze sensor zit in de badkamer waar ik niet makkelijk een kabel kon trekken. Een kleine uitdaging hier is de mengpomp. Wanneer er boven nergens warmtevraag is gaan alle zonemotoren/tado knoppen dicht, en kan er geen water meer door de verdeler stromen. Hoewel niemand mij duidelijkheid heeft kunnen geven, zou dit schadelijk kunnen zijn voor de pomp. Daarom zit deze ook op een relais. Wanneer er geen wamte vraag is van de thermostaten gaar deze pomp ook uit.

Ik heb hier nu een heel basic systeempje voor gebouwd. Wellicht bouw ik later nog eens iets met een mooie besturing op een PCB met een microcontroller en eigen SW. Heb daar nog wel wat ideetjes voor, maar momenteel geen tijd. Nu heb ik gewoon wat oude elektromechanische meuk gebruikt die ik nog had liggen of voor een paar euro op amazon heb gekocht.

Eigenlijk werkt alles momentele precies zoals je zou willen :)

[Afbeelding]
Mooi schema en leuk gemaakt. Top d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:19:
[...]

Kosten van aanschaf even buiten beschouwing gelaten.
Zin of onzin..
Ik heb evohome en hoewel er inmiddels 3 knoppen gesneuveld zijn sinds 2016 ben ik erg tevreden.
Ik heb tussen de 3 en 7 knoppen op radiatoren gehad op enig moment.
Woonkamer (2)
Toilet
Badkamer
Slaapkamer 1, 2 en 3
Of enkel slaapkamer 1 en 2 en de woonkamer.

Vwb temperatuurverschil tussen boven en onderverdeling, ik kan in de winter meer dan 10 graden verschil hebben. Niet iedereen woont in een huis met een tijdens de bouw aangebrachte laag isolatie.

Mijn badkamer is vraag gestuurd, als iemand gaat douchen geeft men een zwaai aan de knop. Doordat de radiator ongeveer 5 keer groter is dan benodigd is de badkamer binnen 10 minuten warmer.
Dit betekend dus dat er dagen zijn dat de radiator de hele dag koud blijft. Zou ik enkel rekenen op waterzijdig i.c.m. thermostaatkraan dan zou de badkamer dus vaak of te koud of te warm zijn. Hoewel het een klein kamertje is blijft dat toch goed zonde. Vooral omdat we hem tijdens het douchen dus al snel boven de 22 graden hebben.

Overdag worden de slaapkamers soms wel 10 graden. Als 1 van de kinderen toch besluit op de kamer te gaan zitten is het er toch na 30 minuten warm genoeg.
Ook hier, of het blijft er onnodig warm of het is er snel te koud.

En nog veel belangrijker, als snachts de woonkamer kouder mag, ook daar wordt het soms 11 graden als de cv echt uit gaat, zou de bovenverdieping niet verwarmd worden met maar 1 thermostaat. En dat is toch echt te koud als het vriest.

Er wordt gezegd dat de boel minder efficiënt draait door maar 1 punt van vraag te hebben. Het kost ongetwijfeld meer om kamers 1 voor 1 te verwarmen in vergelijking tot tegelijk. Hoe efficiënt het systeem werk zal me echter een zorg zijn. Beter een verbruik van 4m3 op een dag en "maar" 80% dan 6m3 en "vieren" dat je op 93% gekomen bent. Je betaalt verbruik, niet efficientie.

Ik zou nooit weer zonder zones willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:06
Interesant om te lezen. Ik twijfel ook zoneregeling of niet (grote renovatie) Ook Estrich droogbouw, dus relatief snel systeem.

Maar begrijp ik het goed dat je altijd nog ACHTERAF voor zoneregeling kan kiezen (RF)? Want dan zou ik het gewoon een jaar kunnen proberen zonder, en daarna alsnog zonder heel veel meerprijs (tov nu meteen MET) kunnen kiezen voor zoneregeling. Klopt dat?

Want ik heb ook de siguatie, huiskamer, slaapkamers en een werkkamers. Wilde dus graag 5 zones apart bedienen. Nu nog CV, over 2-3 jaar warmtepomp.

• michielb
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-10-2024
homematic ip met oude zone regelaars (open dicht)

werkt als 6 jaar helemaal prima!

super degelijk spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tisme
  • Laatst online: 27-04 16:22
Lees alles goed door !
Er worden vragen gesteld door leken die wat willen weten / leren.
Er worden vele antwoorden gegeven ( Zeer goede , zeer domme en ook diverse antwoorden afhankelijk van een eigen installatie en geven het antwoord als zijne voor iedereen goed te zijn. Vaak totale onzin)
Als je alles leest kom je waarschijnlijk wel tot een installatie optie die voor jou geschikt is.

Let op : Diverse antwoorden over een WP raken kant nog wal totale onzin, misschien toe in 2022 nog van toepassing maar in deze tijd niet meer .
Warmte pomp is prima maar kies goed je aanleg. wat na lezen : vloerverwarmingshop.nl ( Ik ken ze niet vond documentatie wel netjes en mooi op hun site)
Doe je voordeel er mee en anders gewoon verder zoeken.

Voor mijn huis stap ik nu af van de grote merken L&G (Siemens) en BRControls deze laatste voor projecten zeker niet !
Maar er komt een tijd dat ik stop met werken en geen zin heb een flinke lic. te betalen bij bijv. BR.
Ik heb even nagedacht over Loxone en kleine cursus gevolgd en bijna mee gestart. Maar ga me niet meer verdiepen in een nieuwe regelaar. Voor mijn werk blijf ik Priva en Siemens er uitknikkeren en BRControls er in.

Voor mijn huis wilde ik alles zelf doen met losse onderdelen via Openhab software op een Raspbery PI .dit werkt nu al 4 jaar prima. Het werkt allemaal en ik zou mijn tijd wel uit kunnen zitten maar als regeltechnicus is het nooit goed genoeg :) Het werkt dus maar ik wil minder communicatie over het netwerk. Internet, streaming, IPTV en schotel (ill), server sites en diverse klant verbindingen vergen ook wat van een netwerk. Dus zullen de HVAC componenten intelligenter moeten worden en software aan moeten kunnen. Heb er over na gedacht en veel getest en geprobeerd en gekozen voor Shelly ! Uitgangspunten : Ik haat batterijen in voelers zal niet altijd anders kunnen maar wel minimaal, draadloos kan en mag in deze tijd - een stevig en goed wifi netwerk en dat kan je makkelijk maken tegenwoordig, - laat alle schakelingen in takt zoals verlichting of wat dan ook met de normale bediening - absoluut alleen netwerkcontact en geen cloud je maakt je gevoelig voor alle rotzooi op internet en hackers en je bent niet vrij en onafhankelijk . Elk Shelly moduul mooi klein werkt direct zonder enige moeite via een eigen weginterface en meer mogelijkheden. Inmiddels alles schakelend met Shelly en BRControles moduulpunten meer.) Elke schakeling die aan een Shelly moduul hangt wordt bestuurt, geschakeld of geregeld door dat moduul geen communicatie naar Openhab (PI) . Even vooraf laat een verwarmingsketel, koelmachine, WPBoiler, Warmtepomp een Monoblok ! (hybride in mijn ogen onzin geld weg gooien voor korte tijd), hydrofoor en dergelijke apparatuur zelf werken ! Blijf daar vanaf de fabrikant weet daar alles vanaf en de regeling op zo'n apparaat is intilligent genoeg en werk goed voor dat apparaat met zijn mogelijkheden en veiligheden.
Geef zelf gewoon niet meer af als warmtevraag, ja of nee of een setpoint zoals 0-10V of modbus of ander jou keuze signaal. Dan de regelingen Weersafhankelijk Setpoint voor een WP , zomerwinter schakeling , koelen en of verwarmen zone regeling een prima regeling , een eis is vooraf altijd eerst waterzijdig goed inregelen ! Doe je dat niet zal het altijd en elke regeling waarde loos en een bagger zooi blijven met wat voor hoogwaardige regeling je ook gaat toepassen. Dus ik heb vloerverwarming in alle ruimtes en wel zo dat in alle ruimtes alleen de leidingen die voor die ruimte zijn warmte afgeven, de rest loopt daar geïsoleerd door heen! Onzin van alle snel opgerichte cowboy bedrijven met zo'n frees karretje even alle ruimtes racen en aansluiten alles door de keuken heen en de keuken hoeft niets meer te hebben daar liggen al leidingen genoeg totale onzin, belachelijk daar kun je dus een keuken regeling (zone) wel vergeten buiten dat een keuken vaak zo al warm wordt door koken liggen er ook nog eens verwarmingsleidingen in, die warmte af geven voor andere ruimtes. Nog zoiets stoms , er stonden niet voor niets radiatoren onder de ramen dat is voor je kou val die opgevangen werd. Maar de vloerverwarming doet dat niet zo goed en vaak kunnen ze ook ook niet eens lekker dicht vast langs de muur een leiding leggen, dus lekker kou onder de bank door naar je voeten en je hele behagelijkheid is verdwenen ook met 25 graden in je ruimte. Tocht en kou val is een kriem voor vloerverwarming. Ik heb de aanvoer eerst twee mal voor de ramen heen gelegd en ga dan mijn cirkeltje draaien voor de groepen in een ruimte. Het help maar de vitrage en of gordijnen op de grond denk ik meer en daarachter een zeer klein ventilatortje die iets de koude lucht niet laat zakken ,maar naar boven naar dek stuurt waar het mengt met de warmere lucht.
De zone regeling heb ik dus al jaren goed werkend. 100% nee ! goed genoeg ja !
Ik stuur alles als BR-Partner alles vanuit mijn regelaars. dat werkt allemaal prima. Maar dat wil ik stoppen door een al eerder genoemd fijt.
Zoals al gezegd, waterzijdig goed inregelen, buffervat van 20 tot 50 liter voor je WP stabiliteit en niet groter voor een woonhuis, controle op de start stops van de WP. Ik stuur de klepjes (NC) 0-10V open omdat dat eigenlijk altijd standaard, makkelijk en eenvoudig was en het regelt goed met de goed aangeleverde watertemperatuur van af de WP . (Maar dat is het eerste punt waar ik nu over twijfel !) Maar eerst even de software regeling deze zat ik de hoofd BR regelaar en later in openhab (PI) maar kost veel dataverkeer dat wil ik niet meer . Dus temperatuur moet naar het eindpunt het Shelly moduul en daar regel die Shelly zijn zone (wat misschien 1 of meerder klepjes kunnen zijn voor een ruimte)
Ik ga uit van een vloer verwarming die altijd aan is en voor als nog ook nacht verlaging onzin vindt. Dat is allemaal te traag en bost ook niet bij. Je ziet het aan een auto constant netjes rijden is beter dan start / stops en optrekken en remmen ! Uiteraard zullen uitzonderingen aanwezig zijn.
De hele regeling vind dus plaats bij het regelventiel.
Terug komend op de 0-10V NC ventiel.
Ik (nog overdenkende) denk dat als het waterzijdig goed is ingeregeld dan zullen de temperaturen al best aardig zijn. En je zorgt er voor dat er compensatie op je stooklijn zit dat de slechtste ruimte genoeg warmwater aanvoer krijgt en iet bij open staande deuren of ramen ! Dat hou in dat ik eigenlijk alleen maar hoef te knijpen , Dus klepjes moeten NO zijn minder data verkeer minder stroom verbruik. Maar misschien nog beter 3puntsklepjes ! pulsje open en een pulsje dicht geen continustroom voor thermische klepjes.
Maar ik weet nu nog niet of die klepjes bestaan, grote voor CV groepen ken ik wel maar mooie kleintjes voor op de vloer unit ? Maar ik loop pas 50 jaar mee Alles van HVAC , computer techniek , netwerken, Sides en diverse programmeertalen. Een ander puntje is regelen op ruimtetemperatuur met goed aangeleverd WA water de vloer in en i.d.n. gecompenseerd op die ruimtetemperatuur. Maar alles is niet altijd zoals we dat willen of denken !. Bijv. externe verwarming even lekker openhaartje aan voor de gezelligheid, knuffel avonden en hopla UIT zegt de ruimtetemperatuur voeler ! De vloer koelt af en kou val over de vloer zal voor ieders benen niet meer comfort zijn.
Feestje 20 man , 100 Watt in de stemming geeft het zelfde resultaat al hoe wel ik dan denk dat de meest zo wel warm geworden zijn. Maar ik bedoel dus er zijn situaties waar de ruimte temperatuur voeler gaat knijpen maar het niet gewenst is om een koude vloer te hebben. Wat doen we hier mee ? Min. vloer temperatuur ?
Zo voor als nog heb ik nog genoeg te doen. Wie daar bij wil helpen , Graag ik ben al wat ouder maar nog niet oud genoeg om wat te leren en zeker niet bang voor goede kritiek. Al blaas je alles van tafel wat ik gezegd heb dan zal ik er over na denken en misschien wie weet wel met je mee gaan ( maar vooralsnog niet :) ) Ik hoor het wel

[ Voor 82% gewijzigd door Tisme op 29-12-2024 20:32 . Reden: reactie op vragen dus wat aanvulling op mijn verhaal ]

Pagina: 1