Europese Commissie Right to Repair

Pagina: 1
Acties:

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:16

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Topicstarter
@arnoudwokke

Zoals hier terecht wordt opgemerkt (Dronium in 'Europese Commissie vraagt reacties op right to repair-regels voor smartphones') zou Fairphone wel voldoen aan de gestelde eisen.

Dit in tegenstelling tot de 2de alinea:

Die beveiligingsupdates moeten fabrikanten binnen twee maanden pushen nadat er een fix is. Sommige telefoons voldoen al aan die regels, bij veel andere telefoons ligt de support voor beveiligingsupdates vaak op twee jaar of drie jaar. Geen enkele fabrikant voldoet aan de reparatieverplichtingen. Het voorstel .

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-11 11:09

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor je reactie :) Even een repost van mijn reactie op Dronium (want ook die verdient een antwoord natuurlijk :) )

Fairphone voldoet op diverse punten niet helaas.

Uit het document:
Fabrikanten moeten voorzien in drie OS-upgrades én "functionality updates mentioned under points (a) and (c) need to be available to the usr at the latest 4 months after the public release of the source code."

Kan me vergissen, maar de Fairphone 3 zit nog altijd op Android 11. Dat is bijna een jaar na het openbaar worden van de broncode.

Verder gelden er specifieke eisen aan het apparaat zelf om ze langer mee te laten gaan.

the device is at least dust tight and protected against immersion in
water up to one meter depth for a minimum of 30 minutes

Dit wist ik niet zeker, want misschien kunnen ze er wel tegen, maar de 3 en 3+ hebben geen ip-rating en de 4 heeft ip54 - dan is ie getest op watergespetter maar niet op onder water houden.

Maar als je idee is: Fairphone zit van iedereen het dichtste bij, dan kan ik daar alleen maar 'ja' op antwoorden natuurlijk :)