Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Switch van ITX naar (M)ATX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
25% van de tijd voor werk (ook zwaardere datasets en veel mutitasken), 25% van de tijd voor gamen (FPS games op 144hz), 40% van de tijd voor prive-light gebruik en 10% van de tijd voor videobewerken. Ik stap over vanaf mijn ITX, die wat performance betreft nog prima mee gaat, maar ik kom toch ruimte te kort voor wat extra schijven. Dure upgrade relatief, maar de onderdelen wil ik over X-jaar dan weer mee kunnen nemen naar een nieuw systeem (case-voeding-cpu cooler etc)

Ik ben mij overigens bewust van dat ik met deze voeding de 3.5" cage onderin moet opofferen. Schijven kan ik prima met kleinere schijven werken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem vanuit mijn ITX systeem de 5900X, de MSI3080 10G, een S970 EVO PLUS 2TB, Kingston A2000 1TB en 5x Noctua NF-A12.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU cooler, Case, Mobo, PSU en geheugen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie onder, voor mobo ben ik flexibel heb Asus en Gigabyte gehad en nooit problemen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuinig en stil, vooral bij kantoor gebruik, gamen heb ik toch headset op. Moederbord en geheugen bij voorkeur <200 euro

Ga je overklokken?
Weinig, maar ik wil het wel kunnen, want op een regenachtige dag vind ik het wel leuk om er eens mee te kunnen spelen

Wat verwacht je van ons?
Vooral advies over de moederborden! Ik zie door het bomen het bos niet. Ik wil goede VRM's (ruim boven 400 ook om eventueel later naar 5950 te kunnen), interne USB-C header voor de Fractal case, voldoende USB en hij moet zwartig zijn. En ik twijfel nog tussen ATX (Meshify 2 Compact) of MATX (Meshify 2 Mini)

Ik heb voor ATX en MATX de volgende systemen op het oog met elk 2 opties voor moederbord die volgens mij aan de eisen voldoet (goed in de VRM en interne USB3 aansluiting). Voor het MATX moederbord is volgens mij de MSI echt de beste, maar het grote voordeel aan de ASUS vind ik het PCI-E slot boven de GPU PCI, waardoor deze met een dikke grote GPU ook echt bruikbaar is, waar andere MATX moederborden ook meerdere sloten hebben, maar deze in de praktijk niet bruikbaar zijn met grotere GPU.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550M-PLUS WIFI II€ 180,-€ 180,-
1MoederbordenMSI MAG B550M Mortar€ 129,90€ 129,90
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Mini Zwart€ 137,-€ 137,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 Bruin€ 95,-€ 95,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 162,14€ 162,14
1VoedingenCorsair HX850 V2€ 159,-€ 159,-
Totaal€ 863,04

Voor het ATX systeem heb ik 2 moederborden als optie die voor mij allebei OK lijken. Voor ATX vind ik 2 gekoelde M2 sloten wel handig (net als de MSI heeft), maar sommigen hebben die dan weer onder de GPU geplaatst wat dan niet handig lijkt met de hitte van dat ding. Ik overweeg ook wel een X570 vanwege extra PCI-lanes, maar die hebben eigenlijk vrijwel nooit een USB3 header (behalve de >200 euro modellen). De GA-X570S-UD lijkt dan wellicht nog wel interessant, maar ik kan daar erg weinig informatie over vinden.

1MoederbordenASRock B550 Extreme4€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenGigabyte X570S UD€ 139,90€ 139,90
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black TG Dark Tint€ 139,-€ 139,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 162,14€ 162,14
Totaal€ 874,04

Beste antwoord (via Okasha op 09-09-2022 08:49)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:19
Okasha schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:16:
Thanks! Heb die inverted kast bekeken maar ik word er niet heel warm van. Ik vind die Fractal echt mooi en intuitief en vind mn GPU andersom hangen waardoor de lucht er tegen temperatuurrichting in opgeblazen moet worden maar contra-intuitief. Want de top fans moeten dan ook op intake staan?

Voeding wil ik graag Platinum houden, zeker omdat hij veel aan staat op lage belasting. Geheugen ga ik zeker even overwegen, maar niet zo'n fan van RGB. Jij kiest dus ook duidelijk voor de MSI mobo hè, de Tomahawk op ATX is praktisch dezelfde. Ik lees op de tweakers reviews wel dat men vindt dat het boardje meebuigt, dat klinkt niet echt goed, maar zal wel binnen de specs zijn. CPU cooler MOET Noctua zijn, ben een Noctua sucker ;)

Overigens 1 eis toegevoegd aan MOBO, ik wil wel graag weer een Realtek 1220 CODEC, het onboard geluid van mijn huidige PC bevalt me goed! Op het board van GigaByte wat ik ervoor had was ik er minder over te spreken. Ik overweeg nu dus voor de Meshify Compact te gaan en dan met de Gigabyte B550 AORUS PRO V2 --> Correctie die is nauwelijks verkrijgbaar :(
Nog even gekeken, de Asrock boards vind ik teveel kleur en licht hebben, dus ik denk voor deze te gaan: Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2

Ik zit dan met de aanpassingen hier op:

1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE AX V2€ 179,-€ 179,-
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 701,90
In deze review zijn de fans aan de bovenzijde inderdaad als intake gemonteerd: https://www.enostech.com/...-microatx-chassis-review/ Koeling is geen probleem bij de LD01, maar kies vooral een case die je zelf mooi vind. De Fractal Meshify is ook een uitstekende behuizing.

De Corsair HX is een zeer goede voeding, maar stamt alweer uit 2017 en is een multi-rail ontwerp, wat bijna niemand meer gebruikt. Je kunt hem wel instellen als single-rail. De opvolger HX1000i (2022) is gewoon single-rail, maar lijkt niet leverbaar te worden in 850W.

Qua memory heb ik niet gezocht op RGB, maar de Renegade is gewoon een goede aanbieding en heeft een grotere heatspreader dan de Fury. RGB kun je vast wel uitzetten. De hoogte (42,2mm) kan wel een aandachtspunt zijn, daarom voor de zekerheid de Fuma 2 gekozen.

Qua moederbord zou je nog eens kunnen kijken naar een MSI X570S Torpedo Max. Dit is een 2e generatie X570-moederbord met 2,5Gb LAN (plus 1Gb Lan) en nieuwste ALC4080 audiochip (opvolger ALC1220).
https://www.msi.com/Mothe...TORPEDO-MAX/Specification

Alle reacties

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:23
Wat voor moederbord heb je er momenteel in zitten? Heeft deze niet nog vrije S-ata poorten? In dat geval kan je het ook in een grotere kast stoppen en disks toevoegen.

Zelf zou ik niet al te hard blijven hangen op de vergrootte voedingscapaciteit om in de toekomst nog 1 stapje hoger te kunnen qua CPU. Gezien de huidige CPU win je er relatief weinig mee en ben je tegen die tijd beter uit met dan moederbord vervangen.

• Okasha
  • Niet online
De Mini-ITX is eruit gegaan bij de verkoop, vind het ook fijner om als ik knutsel aan de computer wat meer ruimte te hebben rond de CPU-cooler. Mini-ITX nu iets van 2 jaar gehad, enorm veel plezier aan beleeft, maar ik vind het sleutelen eraan teveel gepriegel en tijd kosten, wil echt een stap groter, ook met moederbord.

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 17:35
Dubbelcheck even of je GPU gaat passen. Dat kan krap worden afhankelijk van welk model 3080 je hebt. De max gpu lengte die tweakers aangeeft voor deze cases is met de front-fan gedemonteerd.

Als je veel tweaked en wat werkruimte op het moederbord waardeert kan een waterkoeler ook een aanrader zijn vanwege het kleine pompje op de cpu ipv een groot koelblok.

• Okasha
  • Niet online
MSI 3080 Gaming X van 323mm, dat is inderdaad een hele goede reden om voor de compact (ATX) te gaan ipv van de mini (MATX) zie ik! Die kan 341 met front fan aan, en ik wil wel een front fan voor de GPU hebben.

• Woezik
Enkele suggesties:
1MoederbordenMSI MAG B550M Mortar€ 129,90€ 129,90
1BehuizingenSilverstone SST-LD01B€ 135,37€ 135,37
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 59,89€ 59,89
2VentilatorenNoctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm€ 22,-€ 44,-
1Geheugen internKingston Fury Renegade RGB KF436C16RB1AK2/32€ 145,20€ 145,20
1VoedingenCorsair RM1000x Zwart€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 644,26
mATX behuizing met 3x 3,5" HDD's en front USB Type-C: https://www.silverstonete...fo/computer-chassis/LD01/
2x 14cm Noctua front fans. Achter of boven zou je nog één van je huidige NF-A12 fans kunnen doen, maar lijkt mij niet echt noodzakelijk.
Goedkopere semi-passieve Corsair RMx voeding.
Goedkoper Kingston 3600CL16 geheugen.
Mortar moederbord met interne header voor Type-C.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
Een inverted case als de Silverstone zou ik niet willen adviseren. Doorgaans is de koeling in dat type behuizing behoorlijk slecht.

• Okasha
  • Niet online
Thanks! Heb die inverted kast bekeken maar ik word er niet heel warm van. Ik vind die Fractal echt mooi en intuitief en vind mn GPU andersom hangen waardoor de lucht er tegen temperatuurrichting in opgeblazen moet worden maar contra-intuitief. Want de top fans moeten dan ook op intake staan?

Voeding wil ik graag Platinum houden, zeker omdat hij veel aan staat op lage belasting. Geheugen ga ik zeker even overwegen, maar niet zo'n fan van RGB. Jij kiest dus ook duidelijk voor de MSI mobo hè, de Tomahawk op ATX is praktisch dezelfde. Ik lees op de tweakers reviews wel dat men vindt dat het boardje meebuigt, dat klinkt niet echt goed, maar zal wel binnen de specs zijn. CPU cooler MOET Noctua zijn, ben een Noctua sucker ;)

Overigens 1 eis toegevoegd aan MOBO, ik wil wel graag weer een Realtek 1220 CODEC, het onboard geluid van mijn huidige PC bevalt me goed! Op het board van GigaByte wat ik ervoor had was ik er minder over te spreken. Ik overweeg nu dus voor de Meshify Compact te gaan en dan met de Gigabyte B550 AORUS PRO V2 --> Correctie die is nauwelijks verkrijgbaar :(
Nog even gekeken, de Asrock boards vind ik teveel kleur en licht hebben, dus ik denk voor deze te gaan: Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2

Totaal€ 701,90

[ Voor 65% gewijzigd door Okasha op 02-09-2022 17:04 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Woezik
Okasha schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:16:

Totaal€ 701,90
In deze review zijn de fans aan de bovenzijde inderdaad als intake gemonteerd: https://www.enostech.com/...-microatx-chassis-review/ Koeling is geen probleem bij de LD01, maar kies vooral een case die je zelf mooi vind. De Fractal Meshify is ook een uitstekende behuizing.

De Corsair HX is een zeer goede voeding, maar stamt alweer uit 2017 en is een multi-rail ontwerp, wat bijna niemand meer gebruikt. Je kunt hem wel instellen als single-rail. De opvolger HX1000i (2022) is gewoon single-rail, maar lijkt niet leverbaar te worden in 850W.

Qua memory heb ik niet gezocht op RGB, maar de Renegade is gewoon een goede aanbieding en heeft een grotere heatspreader dan de Fury. RGB kun je vast wel uitzetten. De hoogte (42,2mm) kan wel een aandachtspunt zijn, daarom voor de zekerheid de Fuma 2 gekozen.

Qua moederbord zou je nog eens kunnen kijken naar een MSI X570S Torpedo Max. Dit is een 2e generatie X570-moederbord met 2,5Gb LAN (plus 1Gb Lan) en nieuwste ALC4080 audiochip (opvolger ALC1220).
https://www.msi.com/Mothe...TORPEDO-MAX/Specification

• Okasha
  • Niet online
Hmm dat moederbord is inderdaad interessant, kost exact hetzelfde als de GA B550 in het lijstje hierboven, maar je krijgt X570. Ik zie dat die audiochip 4080 wat kwaliteit vergelijkbaar is aan de 1220. Ga er morgen eens naar kijken. Vind hem wel minder mooi dan de Gigabyte :)

De nh-d15 past inderdaad niet met dit geheugen, wanneer ik dan bij mijn noctua favoriet blijf moet ik naar de maar heel klein beetje minder presterende nh-d15s (zelfde maar meer 1 fan) of de nh-u14s. Die laatste verslaat alle d15 modellen weer bij hogere fan snelheid.

[ Voor 33% gewijzigd door Okasha op 03-09-2022 07:11 ]

• Okasha
  • Niet online
Systeem draait ondertussen, toch wel wat switches gemaakt:
  • Duurdere versie X570S (Tomahawk). We gaan misschien iemand opvangen thuis waardoor de PC naar slaapkamer gaat en daar is geen UTP :)
  • De lagere cooler van Noctua
  • Toch een kortere voeding, deze kwam tweedehands voorbij en is slechts 150mm waardoor de drive cage lekker kan blijven zitten.
Overigens best wel weer prijsstijgingen tussendoor zie ik, ik kocht dat moederbord dit weekend voor 249.

1MoederbordenMSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI€ 263,95€ 263,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 134,90€ 134,90
1VoedingenSeasonic Focus PX-850€ 159,90€ 159,90
Totaal€ 777,65
Pagina: 1