[Recht] Backup van opgeslagen gegevens tegen betaling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Voor mijn onderneming heb ik een aantal jaar gebruik gemaakt van een online systeem om klantgegevens te verzamelen en snel allerlei formulieren af te drukken.
Hiervoor betaalde ik een vast bedrag per aangemaakt 'dossier'.

Een paar maanden terug is er tussen de aanbieder en mij onenigheid ontstaan over een factuur.
Deze factuur heb ik nooit meer betaald, waarop de aanbieder mijn toegang tot het online systeem volledig heeft geblokkeerd.

Nu komt de vraag; Ik ben inmiddels overgestapt op het systeem van een andere aanbieder, maar wil alle opgeslagen klantgegevens als backup hebben van de 'oude' partij.
Hij wil mij een backup verstrekken, maar rekent hier gewoon € 400,- voor omdat daar zogezegd veel uren aan werk in gaat zitten. Even voor de beeldvorming; het zijn geen honderden dossiers, slechts een stuk of 20.

Mag dit zomaar, dat je daarvoor moet betalen? Ik bedoel; ik heb betaald om dit systeem te gebruiken (per dossier) en het is de bedoeling dat je in de cloud dus de gegevens opslaat.

Kan ik hier, juridisch, iets mee? De toegang tot alle gegevens is geblokkeerd en nu zou ik fiks moeten betalen om een backup te krijgen. Mag dit zomaar dus?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat kan ja. Behalve als je er vooraf afspraken over hebt gemaakt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Aanvulling, de overtreffende trap: https://blog.iusmentis.co...loud-data-van-de-curator/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaaiman
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Had je dat niet een beetje kunnen bedenken toen je de.factuur niet betaalde?
Dit soort dingen moet je van tevoren goed bespreken en vastleggen. Hij zal beargumenteren dat het zo.een paar uur werk is.. en dus gerechtvaardigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:26
Of backup maken voordat er narigheid is.

Heb ooit bij een wergever gevoerd of je de zooi bij een (cloud)dienstverlener moet onderbrengen.

Met het bedrijf ging het destijds niet goed, maar leek op papier goedkoper, dan eenmalige aanschaf of gratis alternatief (support tegen betaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

freddyathlon schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:39:

Kan ik hier, juridisch, iets mee? De toegang tot alle gegevens is geblokkeerd en nu zou ik fiks moeten betalen om een backup te krijgen. Mag dit zomaar dus?
Jij hebt een bedrijf en wordt geacht om over zulke zaken na te denken voordat je zaken gaat doen met een ander bedrijf. Kort door de bocht is het antwoord: Je hebt waarschijnlijk een overeenkomst met dat bedrijf. Lees die overeenkomst en je hebt het antwoord. Is er geen overeenkomst of staat er niets in over dit onderwerp? Dan heb je geen rechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een exit strategie bij een cloud oplossing is net zo belangrijk als bij het starten ervan.

Vaak gezien bij ICT dienstverleners dat de teller (flink) gaat lopen als de klant gaat overstappen naar een andere dienstverlener, want niet in scope, is meerwerk, uurtje factuurtje.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 16:03
Ik heb een klant die zijn contract heeft opgezegd bij mij, en die wil nu een kopie van de data. Zijn werkomgeving heb ik al verwijderd, volgens de AVG normen. Ik wilde niet verantwoordelijk zijn voor zijn data. Ik kan dit wel via een restore terugzetten, maar hij wil niet voor die uren betalen . Wat raden jullie mij aan ?

Even het van de andere kant belicht.

Betaal 400 euro, is niet veel geld voor je data en ga verder ondernemen !

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:22
MacIsCool schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:51:
Ik heb een klant die zijn contract heeft opgezegd bij mij, en die wil nu een kopie van de data. Zijn werkomgeving heb ik al verwijderd, volgens de AVG normen. Ik wilde niet verantwoordelijk zijn voor zijn data. Ik kan dit wel via een restore terugzetten, maar hij wil niet voor die uren betalen . Wat raden jullie mij aan ?

Even het van de andere kant belicht.

Betaal 400 euro, is niet veel geld voor je data en ga verder ondernemen !
Je bericht roept een vraag op De AVG gaat over privacy, als je deze gevoelige informatie in kon zien omdat dit in zijn werkomgeving stond, betekent dit 1) de informatie was toegankelijk voor jou, overtreding van de AVG (zonder verdere achtergrond te kennen) of 2) waarom weet je als beheerder welke data erop staat?

Veel mensen roepen iets ‘want AVG’, maar heel vaak is dat helemaal niet valide. Overigens niet op jouw casus specifiek natuurlijk, het roept slechts de vragen op :)

OT: Perfect voorbeeld waarom mensen moeten nadenken over informatiebeveiliging, afhankelijkheden en dataretentie. Nu is dit mijn werk, maar er zijn nog te veel bedrijven die hier (bewust) niets van weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Orangelights23 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:33:
[...]
als je deze gevoelige informatie in kon zien omdat dit in zijn werkomgeving stond, betekent dit 1) de informatie was toegankelijk voor jou, overtreding van de AVG
Juist het verwijderen zonder ok van de verantwoordelijke is een datalek.

(Maar het niet aan verantwoordelijke geven tot er is betaald, is dat niet per se)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:22
F_J_K schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 23:04:
[...]

Juist het verwijderen zonder ok van de verantwoordelijke is een datalek.

(Maar het niet aan verantwoordelijke geven tot er is betaald, is dat niet per se)
Een datalek is heel wat anders dan data verwijderen omdat er geen afspraken gemaakt zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Orangelights23 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:41:
[...]
Een datalek is heel wat anders dan data verwijderen omdat er geen afspraken gemaakt zijn.
offtopic:
? Artikel 2 lid 12. Vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking.

Pagina: 1