Zonnepaneelopstelling op 1 fase, klopt dit?

Pagina: 1
Acties:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 06:50

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hoi allen,

Ik wil binnenkort bij mijn schoonouders 16 zonnepanelen plaatsen, ik twijfel nog over e.e.a. Kunnen jullie wat toelichting geven?

Ik zit te denken aan een van deze 2 panelen:
https://www.winkelman-zon...eo-n-type-full-black.html
of
https://www.winkelman-zon...type-full-black-400w.html

En ik zat zelf te denken het te combineren met deze omvormer:
https://www.winkelman-zon...-ds-2-mppt-incl-gein.html

Nu wil ik alles plaatsen op een oost-west opstelling (Nou ja, oost-west... meer noord-oost, zuid-west 8) ), maar ongeveer als zo (de panelen heb ik erin gephotoshopped..:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_SIqoEP9_ZXwoBTE68sJ_nLOl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmP4LYM42ZySCZzWdt3ExowT.jpg?f=fotoalbum_large

In de meterkast hebben ze een hoofdzekering die nog smelt is, ik kan niet zien hoeveel A dit is, maar ik gok maar op 25... Ik wil graag een YMVK kabel trekken van 3x4mm2 tot de meterkast en hier een aparte 25A groep voor maken.

Mijn vragen:
  • Is een 5000w omvormer genoeg hiervoor? 16 panelen van 415wp is 6640wattpiek, maar gezien oost-west kan ik de omvormer wel een stuk onderdimensioneren, toch?
  • Panelen, goede keus? De ruimte is beperkt, 16 panelen in oost-west is wel de max, dus vandaar graag wat. panelen met hogere opbrengst. En de wens is full-black.
  • Nog andere tips?
Enorm bedankt alvast :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
je kunt toch gewoon inloggen en kijken hoeveel je hoofdzekering is.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
90 / 270 (dus echt oost west) 6640 WP zal een piek geven in juli van 5469 watt

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
Omvormer is waarschijnlijk genoeg... Maar als je zelf aan de klus gaat.... Dan is zelf snappen wel een dingetje in mijn ogen.

Ik heb als ik weer eens lekker bot uit de hoek kom de indruk dat je hebt zitten copy-pasten van de panelen van de buren.

Helaas zijn paneel afmetingen niet helemaal constant...

Stap 1: Sunny Design: die geeft je voor een serieel systeem alles wat je moet weten.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 01-09-2022 23:49 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:48:
Omvormer is waarschijnlijk genoeg... Maar als je zelf aan de klus gaat.... Dan is zelf snappen wel een dingetje in mijn ogen.
Ik snap het tot op zekere hoogte wel, ik ging al uit van een factor 0.8. Maar nu kan ik het nog makkelijk laten checken door anderen, als ze eenmaal liggen is dat niet meer zo aan te passen ;)
Ik heb als ik weer eens lekker bot uit de hoek kom de indruk dat je hebt zitten copy-pasten van de panelen van de buren.
In dit plaatje heb ik inderdaad zitten copy-pasten van de buren, daarom is het ook even een mockup in photoshop. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gppaVHJ0KGcrjbrrYeEWfZzkxjc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PzKFW2Fl99mjyj5Iq8f8l6iy.png?f=fotoalbum_large
Ik heb ook even het dak ingetekend in een ander programma met de juiste afmetingen van de panelen, dus de panelen passen wel, maar dat was mijn vraag ook niet.
Helaas zijn paneel afmetingen niet helemaal constant...

Stap 1: Sunny Design: die geeft je voor een serieel systeem alles wat je moet weten.
Sunny design, dat ga ik even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
alwind schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:14:
90 / 270 (dus echt oost west) 6640 WP zal een piek geven in juli van 5469 watt
Ok, dus in mijn draaiing zal het minder zijn, dus vlak ik de piek net iets af in juli... maar is hij over het hele jaar wel goed gedimensioneerd lijkt me, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
geerttttt schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:48:
In de meterkast hebben ze een hoofdzekering die nog smelt is, ik kan niet zien hoeveel A dit is, maar ik gok maar op 25... Ik wil graag een YMVK kabel trekken van 3x4mm2 tot de meterkast en hier een aparte 25A groep voor maken.
Ik zou dit toch even checken. Je kan het opvragen bij de netbeheerder of zien aan de kleur van de verklikker. Als je hoofdzekering inderdaad 25A is, vraag ik me af of het verstandig is om ook de zonnepanelen op 25A af te zekeren. Waarom zeg ik dat? Het laatste wat je wil is dat de hoofdzekering eruit vliegt, het hele huis donker is en je de netbeheerder moet bellen. Ik weet alleen niet hoe groot dat risico in de praktijk is (iets met selectiviteit, afschakelkarakteristiek en het verschil in installatieautomaten en smeltzekeringen, daar hebben anderen meer verstand van).

Sowieso ben ik wel benieuwd naar de staat van de meterkast. Als je richting de 25A gaat invoeden, 25A netaansluiting hebt, dan komt de theoretische maximaalstroom op 50A en dat is best veel voor een meterkast.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Type aansluiting kun je inderdaad zien op je energierekening en is hier zeker van belang (1-fase of 3-fase en hoe zwaar).

Daarnaast is er met dergelijk vermogen eigenlijk 100% kans dat de bestaande meterkast niet voldoet.
Afhankelijk van wat er nu hangt is dat meer of minder werk om recht te trekken.
Maar een foto van de meterkast is hier wel even praktisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
blackd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:42:
[...]

Ik zou dit toch even checken. Je kan het opvragen bij de netbeheerder of zien aan de kleur van de verklikker. Als je hoofdzekering inderdaad 25A is, vraag ik me af of het verstandig is om ook de zonnepanelen op 25A af te zekeren. Waarom zeg ik dat? Het laatste wat je wil is dat de hoofdzekering eruit vliegt, het hele huis donker is en je de netbeheerder moet bellen. Ik weet alleen niet hoe groot dat risico in de praktijk is (iets met selectiviteit, afschakelkarakteristiek en het verschil in installatieautomaten en smeltzekeringen, daar hebben anderen meer verstand van).

Sowieso ben ik wel benieuwd naar de staat van de meterkast. Als je richting de 25A gaat invoeden, 25A netaansluiting hebt, dan komt de theoretische maximaalstroom op 50A en dat is best veel voor een meterkast.
Ik heb even Enexis gebeld. het blijkt een 35A hoofdzekering te zijn, scheelt weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

alwind schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:06:
je kunt toch gewoon inloggen en kijken hoeveel je hoofdzekering is.
Bij oudere installaties is de registratie tenminste bij Liander niet altijd betrouwbaar c.q up-to-date.
Bij mij stond in de database 25A en toen de medewerker van Liander voor het plaatsen van de 35A kwam
bleek dit wonderbaarlijk al in een ver verleden gebeurd te zijn.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
timberleek schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:00:
Type aansluiting kun je inderdaad zien op je energierekening en is hier zeker van belang (1-fase of 3-fase en hoe zwaar).

Daarnaast is er met dergelijk vermogen eigenlijk 100% kans dat de bestaande meterkast niet voldoet.
Afhankelijk van wat er nu hangt is dat meer of minder werk om recht te trekken.
Maar een foto van de meterkast is hier wel even praktisch
Een foto kan ik maken, heb nu alleen er 1 van de buitenkant (dus de kap erop) maar dat vertelt je denk ik niet zoveel?

Het betreft een Holec meterkast met 6 groepen. Het is wel een beetje een hacky-tacky meterkast geloof ik, er hangt namelijk nog een tweede losse holec meterkast naast, met ook nog weer een aparte aardlek en 2 groepen. En op de 1e meterkast zitten dus 6 groepen op 1 aardlek...

Maar goed, in principe is er ruimte in de 2e meterkast voor een B/C25 groep, op die aardlek zit nauwelijks wat. Vraag me alleen af wat voor kabel er precies loopt tussen de 2 meterkasten, en of deze wel voldoende is.

Of, ik moet 1 groep uit de 'primaire' meterkast verplaatsen naar de 2e meterkast en op de 1e meterkast de zonnepaneelgroep maken, die zit immers op de hoofdkabel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/579Q3RHQStqGmXZoIuLF1sYHuC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPt0n0cvIiRTxQODRTrTu7Fv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
geerttttt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:34:
[...]
Een foto kan ik maken, heb nu alleen er 1 van de buitenkant (dus de kap erop) maar dat vertelt je denk ik niet zoveel?
In ieder geval genoeg om je te vertellen dat deze installatie hier niet geschikt voor is.
Je zal in ieder geval een aantal van de componenten moeten gaan vervangen (oa de aardlekken) om dit enigszins in orde te maken.

Maar dan zit je al zo ver in het aanpassen van de kast dat je eigenlijk ook gewoon de hele boel moet vernieuwen en in lijn met de huidige eisen brengen.

- Hoofdschakelaar is tegenwoordig verplicht. Dus bij aanpassing van de installatie moet die er ook komen.
- Er mogen max 4 groepen op een aardlekschakelaar.
- Je huidige aardlekschakelaars zijn geschikt voor max 40A. In jouw nieuwe situatie heb je 25+25A ter beschikking en kun je ze dus overbelasten. Idem voor de omliggende bedrading. De bedrading en aardlekken zullen geupgraded moeten worden naar 63A, of je moet een extra automaat toevoegen om alsnog te begrenzen op 40A.
- Met een 25A eindgroep ga je nooit selectiviteit halen op een 25A hoofdzekering. Dan is 16A eigenlijk wel de max. Op een 40A hoofdzekering zou het wel kunnen.

Gezien de aanpassingen die je nodig hebt, zou ik een nieuwe kast ophangen. Zo duur zijn ze tegenwoordig niet meer en dan is het meteen netjes (en conform de huidige normen) voor de toekomst.

Moet je alleen even kijken hoe je zit met beschikbare ruimte in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
geerttttt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:27:
Ik heb even Enexis gebeld. het blijkt een 35A hoofdzekering te zijn, scheelt weer :)
Da's aan de ene kant mooi voor de afzekering, maar dat betekent wel dat de maximaalstroom op de meterkast met 25A PV invoeding en 35A netaansluiting naar 60A gaat. Daar is deze kast niet geschikt voor.

ABB heeft een document geschreven over hoe je om kunt gaan hiermee.

Ik zie op de foto dat het nogal een krappe bedoeling is, met twee kasten ook niet erg overzichtelijk.
Overweeg of het handig is om de meterkast te vervangen door een nieuw exemplaar (eens met @timberleek). Je kan de BTW hiervan terugvragen als onderdeel van het plaatsen van de zonnepanelen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
timberleek schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:51:
[...]

In ieder geval genoeg om je te vertellen dat deze installatie hier niet geschikt voor is.
Je zal in ieder geval een aantal van de componenten moeten gaan vervangen (oa de aardlekken) om dit enigszins in orde te maken.

Maar dan zit je al zo ver in het aanpassen van de kast dat je eigenlijk ook gewoon de hele boel moet vernieuwen en in lijn met de huidige eisen brengen.

- Hoofdschakelaar is tegenwoordig verplicht. Dus bij aanpassing van de installatie moet die er ook komen.
- Er mogen max 4 groepen op een aardlekschakelaar.
Je noemt dingen die gebonden zijn door regels. Maarja, tot nu toe was dat ook niet zo. Ik begrijp dat de regels nu anders zijn, maar waarom moet ik dat aanpassen? Ik laat de extra groep plaatsen door een vriend die in de uitvoering handiger is dan ik. Die laat zich niet perse hinderen door regels, behalve als het echt een gevaar zou zijn uiteraard.
- Je huidige aardlekschakelaars zijn geschikt voor max 40A. In jouw nieuwe situatie heb je 25+25A ter beschikking en kun je ze dus overbelasten. Idem voor de omliggende bedrading. De bedrading en aardlekken zullen geupgraded moeten worden naar 63A, of je moet een extra automaat toevoegen om alsnog te begrenzen op 40A.
Ik heb begrepen dat er verschillende meningen zijn over de noodzakelijkheid van het aansluiten van de zonnepaneelgroep op een aardlekschakelaar omdat deze uitschakelt zonder dat er daadwerkelijk lekstroom is. Is het dan wel eens nodig de aardlek te vervangen?
- Met een 25A eindgroep ga je nooit selectiviteit halen op een 25A hoofdzekering. Dan is 16A eigenlijk wel de max. Op een 40A hoofdzekering zou het wel kunnen.
Het blijkt een 35A hoofdzekering :)
Gezien de aanpassingen die je nodig hebt, zou ik een nieuwe kast ophangen. Zo duur zijn ze tegenwoordig niet meer en dan is het meteen netjes (en conform de huidige normen) voor de toekomst.

Moet je alleen even kijken hoe je zit met beschikbare ruimte in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Wat betreft de aardlekschakelaar vraag ik me even af hoe of wat. Ok, het is een 40A aardlekschakelaar. Maar ik heb in de tweede meterkast ook nog 1 aardlek van (als het goed is ook) 40A. Daar zitten nu 2 groepen van 16A op + straks mijn nieuwe zonnepaneelgroep van 25a. dus dat is 57A max. Dat is nog steeds te veel, maar ik weet dat op 1 groep nauwelijks verbruikers zitten en op de andere groep ook niet meer dan 5A. Plus mijn zonnepanelen zijn straks maximaal 21A. Is het dan niet 'goed genoeg' met een 40A aardlek?

Immers, de regels zijn, 4 groepen op een aardlek. Maar 4 groepen zijn 16*4=64A, dus dat is ook meer dan 40A... toch?

[ Voor 3% gewijzigd door geerttttt op 02-09-2022 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
geerttttt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:55:
[...]
Je noemt dingen die gebonden zijn door regels. Maarja, tot nu toe was dat ook niet zo. Ik begrijp dat de regels nu anders zijn, maar waarom moet ik dat aanpassen? Ik laat de extra groep plaatsen door een vriend die in de uitvoering handiger is dan ik. Die laat zich niet perse hinderen door regels, behalve als het echt een gevaar zou zijn uiteraard.
Bij significante wijzigingen aan de installatie (wat je zal moeten doen) is het de bedoeling de boel ook naar de nieuwe normen te trekken. Aan jou als je dat niet wil doen, maar dat is de norm.

Dat het tot nu toe niet zo was is een product van het verleden. "We" hebben afgesproken dat normen niet met terugwerkende kracht gelden. Dan moet iedereen continu de installatie opentrekken. Alleen bij vernieuwingen en wijzigingen wordt het wel verwacht.
[
Ik heb begrepen dat er verschillende meningen zijn over de noodzakelijkheid van het aansluiten van de zonnepaneelgroep op een aardlekschakelaar omdat deze uitschakelt zonder dat er daadwerkelijk lekstroom is. Is het dan wel eens nodig de aardlek te vervangen?
Dit heeft niks te maken met een aardlek voor de zonnepanelen.

Jij hebt een 35A hoofdzekering en straks 25A aan PV opbrengst (grof gerekend). Bij elkaar opgeteld kan het huis dus in theorie 60A afnemen zonder dat er een zekering uit klapt.

Die aardlekschakelaar die daar zit mag maar 40A hebben (de de bedrading gegarandeerd ook). Dus je moet bedrading en aardlekken hebben die >60A kunnen hebben (63A is de volgende stap). Oftewel je moet alle bestaande aardlekschakelaars en bedrading vervangen. Dat valt wel onder een significantie wijziging.
Dat helpt, maar lost bovengenoemde issues niet op

[ Voor 7% gewijzigd door timberleek op 02-09-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:01
geerttttt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:02:
Wat betreft de aardlekschakelaar vraag ik me even af hoe of wat. Ok, het is een 40A aardlekschakelaar. Maar ik heb in de tweede meterkast ook nog 1 aardlek van (als het goed is ook) 40A. Daar zitten nu 2 groepen van 16A op + straks mijn nieuwe zonnepaneelgroep van 25a. dus dat is 57A max.
Nee, dat is nou net de enige aardlekschakelaar die je in jouw opzet niet kunt overbelasten. Daar zal ten hoogste 32A doorheen stromen (maximale afname zonder teruglevering).
Dat is nog steeds te veel, maar ik weet dat op 1 groep nauwelijks verbruikers zitten en op de andere groep ook niet meer dan 5A. Plus mijn zonnepanelen zijn straks maximaal 21A. Is het dan niet 'goed genoeg' met een 40A aardlek?

Immers, de regels zijn, 4 groepen op een aardlek. Maar 4 groepen zijn 16*4=64A, dus dat is ook meer dan 40A... toch?
Maar de 40A aardlekschakelaar is normaliter beveiligd door de 35A hoofdzekering, die waarborgt dat er niet meer dan 35A nominaal dootheen stroomt. Je kunt dan dus ook met 16*4=64A aan groepen niet meer dan 35A afnemen. Wanneer je een tweede voedingsbron (zonnepanelen) toevoegt kan dat wel.

Maar het probleem is dus niet de aardlekschakelaar waar je de zonnepanelen op aansluit. Juist de rest.

Lees dat document van ABB wat je al gegeven is anders eens door.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Xander schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:07:
[...]
Lees dat document van ABB wat je al gegeven is anders eens door.
Dit,

En anders helpt dit misschien ook:
timberleek in "Stroomkabel van 6mm2 voldoende?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb met een setje op 10° ZZO/NNW met 990wp aan panelen een allerhoogste "reguliere piek" gezien van 800watt. Je kan met een platte OW set echt MAKKELIJK onderdimensioneren van 6000Wp naar 5kW en ik denk dat zelfs een 4kW omvormer weinig serieuze impact gaat hebben op je totale jaaropbrengst.

Simuleer het in sunnydesign en je weet het.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
JvS schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:19:
Je kan met een platte OW set echt MAKKELIJK onderdimensioneren van 6000Wp naar 5kW
In principe is 5kVA ook het maximum dat je mag terugleveren voor een 1x35/40A aansluiting. (en 17kVA voor 3x25A)

edit:
Er van uitgaande dat je een tweelaags kast kwijt kan zou je op zoiets uitkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvxslwYfL-pdafXKT602batBZwE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/zRWAyl0iZnNxm0LXA9s5I6t9.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 73% gewijzigd door timberleek op 02-09-2022 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok ik heb het ff gesimuleerd door de AC output van een 5kW omvormer te limiteren op 5, 4, en 3,6kW

2x8 415Wp panelen op 60 en 120 graden azimuth op 13° tilt

3,6kW >> 5410kWh per jaar
4,0kW >> 5526kWh per jaar
5,0kW >> 5643kWh per jaar

Maakt op een jaar gezien allemaal niet zo heel veel uit. Je moet alleen het mentale "platte grafiekjes" aankunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 02-09-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
JvS schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:27:
Ok ik heb het ff gesimuleerd door de AC output van een 5kW omvormer te limiteren op 5, 4, en 3,6kW

2x8 415Wp panelen op 60 en 120 graden azimuth op 13° tilt

3,6kW >> 5410kWh per jaar
4,0kW >> 5526kWh per jaar
5,0kW >> 5643kWh per jaar

Maakt op een jaar gezien allemaal niet zo heel veel uit. Je moet alleen het mentale "platte grafiekjes" aankunnen.
Ok, ik was het ook aan het simuleren in Sunny design inderdaad. Nu blijkt alleen dat de zonnepanelen van 415wp een dermate afwijkende maat hebben dat ze niet passen op een Flatfix Fusion oplossing.

Dus, misschien dan een stapje lager... de 400wp panelen zijn net iets goedkoper en wel een degelijke maat die past:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:46
blackd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:42:
[...]

even heel duidelijk (en mogelijk ook bot, sorry dan), je hebt minimaal een stap hoger nodig in je hoofdzekering dan in een groep. Daarom zie ook heel vaak 25 A hoofdzekering en 20A of 16 A per groep.
Ik zou in ieder geval minimaal een stap hoger gaan, mogelijk zelfs twee.
Met een 25A zekering op je PV installatie ga je bijna zeker een of meerdere keren op zwart, vaak ben je bv ook nog de inhoud van je diepvries/koelkast dan kwijt. Want deze zekering kun en mag je zelf dus niet vervangen.
maak eens een foto van je meterkast, mogelijk dat er lui zijn die daar ook nodig aardige tips bij kunnen geven.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:25:
[...]

even heel duidelijk (en mogelijk ook bot, sorry dan), je hebt minimaal een stap hoger nodig in je hoofdzekering dan in een groep. Daarom zie ook heel vaak 25 A hoofdzekering en 20A of 16 A per groep.
Ik zou in ieder geval minimaal een stap hoger gaan, mogelijk zelfs twee.
Met een 25A zekering op je PV installatie ga je bijna zeker een of meerdere keren op zwart, vaak ben je bv ook nog de inhoud van je diepvries/koelkast dan kwijt. Want deze zekering kun en mag je zelf dus niet vervangen.
maak eens een foto van je meterkast, mogelijk dat er lui zijn die daar ook nodig aardige tips bij kunnen geven.

[...]
Misschien moet je iets verder lezen in het topic :) De hoofdzekering blijkt een 35A en foto van de meterkast (met kap erop dan, dat wel) zit in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:59:
[...]

Ok, ik was het ook aan het simuleren in Sunny design inderdaad. Nu blijkt alleen dat de zonnepanelen van 415wp een dermate afwijkende maat hebben dat ze niet passen op een Flatfix Fusion oplossing.

Dus, misschien dan een stapje lager... de 400wp panelen zijn net iets goedkoper en wel een degelijke maat die past:
kijk eens wat panelen per WP piek kosten, vaak kun je daar een veel betere afweging maken. Als ik het gezien heb is het een plat dak? let dus goed op een juiste bevestiging van je kabels. Ik vermoed dat je bitumen dakbedekking hebt? dat betekend dat je kabels zeker niet op het dak moet gaan leggen (bij een eventuele vlamboog staat direct je dak in brand, ik zelf zou eigenlijk bij deze toepassing eerder voor een solar edge gaan, maar daar zijn naturlijk weer hele volkstamen en andere mening toegedient, bij een Solaredge heb je wel maar 1V op je kabels bij een storing, dus brandrisico is hierdoor ook direct kleiner. nadeel deze kosten ook wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Sowieso als je zelf aanlegt zou ik max een 4200 watt omvormer gebruiken. 3x4 kwadraat is de juiste kabel idd.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MacD007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:25:
[...]

Met een 25A zekering op je PV installatie ga je bijna zeker een of meerdere keren op zwart
Bold statement. Waarom ga je "bijna zeker een of meerdere keren" op zwart?

Netjes is het niet en ik zou het ook niet doen (niet relevant, want die van TS is 35A). Je loopt inderdaad risico dat je je hoofdzekering eruit laat slaan voor je groepzekering eruit gaat. Maar alleen als de karakterisitiek van de groepzekering trager is EN als er daadwerkelijk meer dan 25A gaat lopen of er iets kort sluit ofzo. Dat gebeurt op een PV groep niet zo heel snel.

Waarom denk je dat je bijna zeker de hoofdzekering eruit zal blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:29:
[...]

Misschien moet je iets verder lezen in het topic :) De hoofdzekering blijkt een 35A en foto van de meterkast (met kap erop dan, dat wel) zit in het topic.
sorry, ik was nog niet zo ver. top, dan heb je gelukkig geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:32:
[...]

kijk eens wat panelen per WP piek kosten, vaak kun je daar een veel betere afweging maken. Als ik het gezien heb is het een plat dak? let dus goed op een juiste bevestiging van je kabels. Ik vermoed dat je bitumen dakbedekking hebt? dat betekend dat je kabels zeker niet op het dak moet gaan leggen (bij een eventuele vlamboog staat direct je dak in brand, ik zelf zou eigenlijk bij deze toepassing eerder voor een solar edge gaan, maar daar zijn naturlijk weer hele volkstamen en andere mening toegedient, bij een Solaredge heb je wel maar 1V op je kabels bij een storing, dus brandrisico is hierdoor ook direct kleiner. nadeel deze kosten ook wat meer.
Het dak gaan ze eerst nog vervangen. Ik gok wel dat ze een zelfde soort dak terugplaatsen, dus zal vast bitumen zijn ja.
Solaredge is mooi, maar ik heb daar geen schaduw, dus tja. het is veiliger maar ook wel direct bijna 2x zo duur als een goodwe omvormer...

De kabels kan ik wel afbinden met bundelbandjes zodat ze netjes langs de goot lopen van het flatfix fusion, en daarna gaan ze denk ik in een flexibele pvc pijp naar de zijkant van het dak en daar door de muur heen naar binnen. Veilig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
JvS schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:36:
[...]
Bold statement. Waarom ga je "bijna zeker een of meerdere keren" op zwart?

Netjes is het niet en ik zou het ook niet doen (niet relevant, want die van TS is 35A). Je loopt inderdaad risico dat je je hoofdzekering eruit laat slaan voor je groepzekering eruit gaat. Maar alleen als de karakterisitiek van de groepzekering trager is EN als er daadwerkelijk meer dan 25A gaat lopen of er iets kort sluit ofzo. Dat gebeurt op een PV groep niet zo heel snel.

Waarom denk je dat je bijna zeker de hoofdzekering eruit zal blazen?
had de topic nog niet doorgelezen, dus geen probleem, maar als je iets niet met zekerheid weet ga er dan maar uit dat het gebeurt, wet van murfy, weet je wel. en als hij dat zelf allemaal aansluit, ik weet niet hoeveel kennis hij hierover heeft, maar gezien de vraagstelling lijkt het een leek (sorry) zijn installatiefouten heel snel gemaakt, gewoon uit onkundige. Daarom is het altijd verstandig als je al zo iets zelf maakt, laat dan een deskundige het controleren en doormeten. Nog beter gewoon aan de profesional overlaten, kost ook iets meer, maar als je huis is afgebrand word je volgens mij ook niet rijker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:55:
[...]

even voor de duidelijkheid, die regels zijn met bloed geschreven, dus ja, het niet opvolgen is een gevaar, of het gevaarlijk gaat worden hangt nog van een aantal andere factoren af, maar het niet opvolgen van de NEN 1010 en NEN 3140 heeft gevolgen. In het bouwbesluit zijn deze normen ook verankerd, zolang je aan een bestaande installatie niets verandert cq geen significante wijzigingen gaat aanbrengen, gelden de normen tijdens de installatie, ga je echter significante wijzigen aanbrengen zul je deze conform de nieuwe normen moeten uitvoeren en ja dat kan ook effect hebben op de bestaande installatie. Jou wijzigingen zijn echter dermate significant dat vanuit de bouwregelgeving je wel verplicht bent om de nieuwe normen toe te passen.
klein voorbeeld: bij oudere installatie was het hebben van een hoofdschakelaar niet verplicht, bij de nieuwere normen is dat wel, en zul je dus bij significante wijz. deze dus ook moeten toepassen. het voorbeeld van de nieuwe meterkast heeft deze dus ook.
Er zal niemand bij je langs komen om dat te controleren, echter bij een brand word het een ander verhaal, de brandweer en politie zal zeker als een van de eerste zaken de stand van de meterkast bekijken, als hieruit blijkt dat er gerommeld is met de geldende regelgeving (bouwbesluit) ga je een leuke diskussie krijgen met je brandverzekering, want die kunnen nu vrij makelijk onder hun claim uit komen. Overigens een van de hoofdoorzaken van een huisbrand is de electrische installatie.
[...]

Kijk je geeft duizenden euro's uit aan een installatie, dan is er ook ruimte voor een veilige installatie, kun je dat niet betalen, kun je beter 2 panelen minder nemen en dat geld in een juiste meterkast stoppen.
De eerdere opmerkingen betreffende je meterkast zou ik hier ter harte nemen, beste oplossing is de bestaande meterkast door een nieuwe te vervangen, zoals reeds gezegt deze zijn echt niet zo duur. als je dan ook nog een vriend hebt die weet wat hij doet (ik hoop maar voor jou dat hij geen leek is) is het aansluiten ook redelijk te doen.
[...]

[...]
"Solaredge is mooi, maar ik heb daar geen schaduw, dus tja. het is veiliger maar ook wel direct bijna 2x zo duur als een goodwe omvormer... "
klopt, maar er zijn ook andere voordelen met een solar edge dan alleen maar de schaduw, hoeveel garantie heeft een goodwe omvormer ? 5 Jaar, een solar edge omvormer heeft 12 Jaar garantie, als je kijkt wat een gemiddelde levensduur van een goodwe is kom je op gemiddeld 7 jaar uit, dus na 7 jaar mag je weer eentje kopen, want dan is deze inmiddels uit de garantie. Dus onder de streep ben je dus niet duurder met een solar edge uit. (overigens kun je de garantie zelfs nog naar 25 jaar uitbreiden).
daarnaast heb je bij solar edge ook nog uitgebreide overzichtsfunctie tot op panel niveau, heb je bij goodwe zover ik weet niet en de installatie is bij storingen gewoon duidelijk veiliger.
mbt je dak zou ik eens kijken of je bv epdm dakbedekking kunt toepassen deze heeft namelijk een brandvertrager, ga aub dus geen fijverfolie van EPDM gebruiken, die heeft deze brandvertrager namelijk niet.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 02-09-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:29:
[...]

klopt, maar er zijn ook andere voordelen met een solar edge dan alleen maar de schaduw, hoeveel garantie heeft een goodwe omvormer ? 5 Jaar, een solar edge omvormer heeft 12 Jaar garantie, als je kijkt wat een gemiddelde levensduur van een goodwe is kom je op gemiddeld 7 jaar uit, dus na 7 jaar mag je weer eentje kopen, want dan is deze inmiddels uit de garantie. Dus onder de streep ben je dus niet duurder met een solar edge uit. (overigens kun je de garantie zelfs nog naar 25 jaar uitbreiden).
daarnaast heb je bij solar edge ook nog uitgebreide overzichtsfunctie tot op panel niveau, heb je bij goodwe zover ik weet niet en de installatie is bij storingen gewoon duidelijk veiliger.
Goodwe heeft ook 10 jaar garantie :) dus dat valt mee. Tja het is minder dan de 12 jaar van SolarEdge, maar als ik daar garantie wil verlengen naar 20 jaar moet ik dus 250 euro extra betalen. Dit bovenop de forse meerprijs van de omvormer zelf. Al met al kan ik ook 2x een goodwe omvormer kopen als hij inderdaad blijkt na 10 jaar kapot te gaan, en niet ervoor. Ik ben dan hetzelfde of minder kwijt.

En wie weet wat er tegen die tijd verbeterd is aan omvormers, of wifi technieken. Wie zegt mij dat SolarEdge nog steeds netjes hun app goed laat werken met een omvormer van 15 jaar oud?

Al met al, ja, prima product, maar voor mij weegt de meerprijs toch niet op.
mbt je dak zou ik eens kijken of je bv epdm dakbedekking kunt toepassen deze heeft namelijk een brandvertrager, ga aub dus geen fijverfolie van EPDM gebruiken, die heeft deze brandvertrager namelijk niet.
Dat is een goede. Men had het over een korrelstructuur... Maar geen idee wat. Zal bitumen zijn gok ik? Ze zijn van plan dat bovenop het bestaande dakleer vast te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:06:
[...]

Goodwe heeft ook 10 jaar garantie
mooi, ik had even gekeken , ik kwam dus op die 5 jaar, maar prima als jij 10 jaar krijgt, dan word het verhaal natuurlijk anders.
:) dus dat valt mee. Tja het is minder dan de 12 jaar van SolarEdge, maar als ik daar garantie wil verlengen naar 20 jaar moet ik dus 250 euro extra betalen. Dit bovenop de forse meerprijs van de omvormer zelf. Al met al kan ik ook 2x een goodwe omvormer kopen als hij inderdaad blijkt na 10 jaar kapot te gaan, en niet ervoor. Ik ben dan hetzelfde of minder kwijt.

En wie weet wat er tegen die tijd verbeterd is aan omvormers, of wifi technieken. Wie zegt mij dat SolarEdge nog steeds netjes hun app goed laat werken met een omvormer van 15 jaar oud?
dat weet je in deze tijd nooit, gelukkig is SE geen kleine jongen meer, is op dit moment gewoon de wereldleider van omvormers.

[...]

Dat is een goede. Men had het over een korrelstructuur... Maar geen idee wat. Zal bitumen zijn gok ik? Ze zijn van plan dat bovenop het bestaande dakleer vast te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo008
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-05 21:19
MacD007 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:16:
[...]

mooi, ik had even gekeken , ik kwam dus op die 5 jaar, maar prima als jij 10 jaar krijgt, dan word het verhaal natuurlijk anders.

[...]

dat weet je in deze tijd nooit, gelukkig is SE geen kleine jongen meer, is op dit moment gewoon de wereldleider van omvormers.

[...]
Was solaredge niet altijd verplicht met optimizers die de kosten nog meer omhoog jagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Rambo008 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:42:
[...]

Was solaredge niet altijd verplicht met optimizers die de kosten nog meer omhoog jagen?
Dat ja idd. Mooi met schaduw want elk paneel bepaalt dus eigen mptt. Maar anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@geerttttt de adviezen over de meterkast zijn niet om te pesten. Die zijn er voor de veiligheid van jou en je familie.

Koop dit ding: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

En je bent klaar. BTW claim je terug met de rest van de pv installatie.

De zonnepaneel groep moet je toch al kopen. Zelfs van b-merk is dat toch al 3 tientjes… en die wil ik nog niet gratis er in.

Al een sunny simulatie gedaan? Ik verwacht dat er een 5kW uit komt, met richting 0,5-1% verlies op een 4kW

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:48:
@geerttttt de adviezen over de meterkast zijn niet om te pesten. Die zijn er voor de veiligheid van jou en je familie.

Koop dit ding: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

En je bent klaar. BTW claim je terug met de rest van de pv installatie.

De zonnepaneel groep moet je toch al kopen. Zelfs van b-merk is dat toch al 3 tientjes… en die wil ik nog niet gratis er in.

Al een sunny simulatie gedaan? Ik verwacht dat er een 5kW uit komt, met richting 0,5-1% verlies op een 4kW
Nou ja, je bent klaar... Dat betekent dat ik de hele meterkast moet slopen, en dan een nieuwe plaatsen en volledig moet aansluiten. Dat is niet niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het is precies wat ik gedaan heb, 1 op 1 vervangen gaat vrij snel, verleggen van leidingen kost meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:06:
[...]

Goodwe heeft ook 10 jaar garantie :) dus dat valt mee.
ik kwam deze link nog tegen van Goodwe officiele site voor Europa:
https://nl.goodwe.com/warranty/
daar word wel alleen gesproken over 5 jaar (omvormers) en 2 jaar garantie van de leverancier, ik zou de uitspraak van je installateur met 10 Jaar dan wel zwart op wit vast laten leggen.
Tja het is minder dan de 12 jaar van SolarEdge, maar als ik daar garantie wil verlengen naar 20 jaar moet ik dus 250 euro extra betalen. Dit bovenop de forse meerprijs van de omvormer zelf. Al met al kan ik ook 2x een goodwe omvormer kopen als hij inderdaad blijkt na 10 jaar kapot te gaan, en niet ervoor. Ik ben dan hetzelfde of minder kwijt.

[...]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Even nog een update voor de volledigheid. Uiteindelijk gaat 1 groep uit meterkast 1 naar een aardlekautomaat (de wasmachine zit nu namelijk op een groep zonder aardlek blijkbaar
..) de aardlek waar dan 4 groepen op zitten verzwaar ik naar een 63a variant. De kabel van meterkast 1 naar meterkast 2 wordt vervangen door een dikkere, ik geloof 8mm2. En dan dus een nieuwe groep erbij voor de zonnepanelen die met een 4mm2 kabel naar de panelen loopt.

Ja, hele nieuwe meterkast is beter, maar het wordt er zo hopelijk wel al veiliger op dan het was en veilig genoeg.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:39

Zenix

BOE!

Het is zonde om het nu niet mee te nemen, want van die nieuwe meterkast kan je de btw ook aftrekken. Uiteindelijk ben je in de toekomst dus meer kwijt.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Zenix schreef op donderdag 15 september 2022 @ 01:13:
Het is zonde om het nu niet mee te nemen, want van die nieuwe meterkast kan je de btw ook aftrekken. Uiteindelijk ben je in de toekomst dus meer kwijt.
Het betreft een woning die ook als bedrijfspand dient, dus btw aftrekken kunnen we in dit geval sowieso :)

Pagina: 1