Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11 13:04
Zoals zovelen ben ook ik aan het kijken naar het instaleren van zonnepanelen. Dankzij diverse topics en DDG ben ik al een heel eind, denk ik, maar er zijn ook nog wel wat vragen over, en een externe blik is altijd goed. Dus bij deze.

Het huis is een iets meer dan 100 jaar oude "arbeidersboerderij" en de voorkeur heeft dan ook geen panelen op het dak van het huis zelf, maar dat is geen wet van Meden en Perzen. Ik richt mij nu vooral op de garage, en de kleine aangebouwde bijkeuken. Nadeel van die laatste is dat de bedoeling is dat die op de lange termijn, zeg minimaal 5 jaar, maar waarschijnlijk meer richting de 10 jaar, gesloopt wordt. Beide zijn rood omcirkeld op de luchtfoto.
Verder staat er nog een krakkemikkig schuurtje, maar die gaat hopelijk binnen twee jaar tegen de vlakte.
Aan de west kant van het huis is een dakkapel, maar ik weet niet of die panelen mag hebben. Die wordt echter volgend jaar uitgebreid, dan zou ik het dak kunnen laten versterken en daar ook nog een paar panelen op kwijt kunnen. Maar dan zou dan een extra aanvulling worden ten opzichte van de panelen die ik nu wil leggen.
Met deze achtergrond de template in:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-zg2mNskRXAJxVuDy1UheiRGrI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWw47CRq7xSTU4o5wWdJ1fmh.jpg?f=fotoalbum_medium
Beschikbare (dak)ruimte
De beide dakvlakken van de garage zijn 7,5 meter bij 2,3 meter met een hoek van 20°. de ene OON en de ander WWZ.

Het dakje van de bijkeuken is 3,30 meter bij 2,60 meter en is ZO georiënteerd
Schaduw
In de ochtend op de oostkant vrijwel niet. Aan het eind van de middag verdwijnt de zon achter het huis van de buren aan de west zijde.
Jaarverbruik
Ongeveer 6000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Probleem nummer 1, die is namelijk nu 1x25A :X. Aanvraag voor 3 x 25 A is gedaan, maar dat duurt tegenwoordig even.
Budget en doel
Budget is maximaal 10000,- , maar dat is de absolute max. en moet wel in verhouding staan tot het resultaat.

Doel is eigenlijk het huidige en toekomstige verbruik zoveel mogelijk afdekken. We hebben nu dus al een jaarverbruik van bijna 6000 kWh, maar koken (korte termijn) en verwarmen (lange termijn) nog op gas. Rijden gaat al wel zo veel mogelijk elektrisch, maar onze PHEV kan met 60km per volle Accu nog niet alle km's elektrisch afleggen en op de lange termijn wordt die vervangen door een BEV, dus zal het verbruik nog iets toenemen.
Doel voor is nu zoveel mogelijk het bestaande verbruik afdekken, dus die 6000. In de toekomst bij meer groot verbruikers, nadenken over nog extra capaciteit. (bijvoorbeeld een schans achter in onze vrij diepe tuin)
Wie gaat het project uitvoeren
Zoveel mogelijk zelf, alleen de aanpassingen in de meterkast door een installatiebedrijf aangeraden door de buren.
Bijhouden van data
Leuk, maar geen prioriteit
Reeds verkregen offertes
Nog geen, aan het rond klikken op de Solar bouwmarkt.
Regio
Groningen
Openstaande vragen
- Advies wat ik hier en elders lees, is omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen. Hoe werkt dat het best met panelen op meerder locaties? Ik zou bijvoorbeeld de omvormer in de garage hangen, en een 2e omvormer in de bijkeuken? Of toch een wat langere DC bekabeling voor die panelen?

- Omzetting hoofdaansluiting duurt nog wel even, ziet iemand een manier om toch tijdelijk (een deel van) de panelen alvast te laten opwekken?

- Voor zover ik kan bedenken en kan vinden kan elk paneel zowel landscape als portret gemonteerd worden, klopt dat?
Boodschappen lijst
Panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jKYqfvTFwdTm7sPJw5utLQyrW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DzjcNxlgyYpOEgUYHpnB7RHX.png?f=user_large

Dit zijn panelen die ik vond op Solar bouwmarkt. Voor nu heeft de voorkeur geen Chinese panelen, en dus een relatief hoge opbrengst per oppervlakte.
Keuze voor nu: First Solar 395 Wp panelen, maar voel je vrij om daar op te schieten.

Omvormer.
N.t.b. afhankelijk van antwoord of ik 1 of 2 omvormrs nodig heb.

Optimizers:
Ja, gezien oostwest ligging. Solar bouwmarkt raad s440 aan bij de first Solar 395. Is dat correct?

AC en DC kabel

Montage materiaal:
Rails
Beugels voor dak bevestiging
Module bevestiging
Eindkappen

En verder het benodigde materiaal voor in de meterkast, dat zal de installateur regelen.
Zien jullie zo snel nog iets wat ik mis. Zo zie ik bijvoorbeeld een AC werkschakelaar staan, is dat iets wat aan te raden valt?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Panelen bij elkaar klikken is leuk... Maar als je zelf aan de slag gaat, dan moet je ook wel begrijpen wat je doet.

De eerste stap is je legplan te maken. Met Software als Sunny design of SolarEdge designer.

Daarna ga je de omvormer-oplossing er bij zoeken. Zo versimpel je de besluitvorming.

Er kan heel erg veel door een 25A zekering... Het beïnvloed hooguit wat je nu gaat kiezen aan omvormer(-oplossing)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Minneyar
Thanks, ga ik doen.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Kijk eens naar REC panelen, wat prijs betreft redelijk concurrerend met de Chinese panelen maar dan niet uit China.

• Minneyar
@Ronald Bedankt voor je advies, heb eindelijk de tijd gehad om wat te spelen met beide designers. Ik heb nog een 2 tal vragen.
De eerste is pure nieuwsgierigheid:
Als ik in Solar edge designer 2 exact de zelfde systemen configureer, maar de ene met een 1 fase omvormer en de andere met een verglijkbare 3 fasen, rekent hij bij de 3 fasen met bij 3 % omvormer verlies, en de 1 fase maar 0,9 %. Is dat een gegeven verschil tussen 1 en 3 fasen omvormers? Bedenk me terwijl ik dit typ dat als die 0,9 % per fase is dat je dan idd op bijna 3 % uitkomt voor 3 fasen.

De tweede vraag, die is wat uitgebreider:
Ik kom uit op 2 opties die volgens SE designer mogelijk zijn:
Beide beschikbare daken vol leggen en aan een SE5K knopen met S500b optimzers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wCnawfsYTgFMJm2SsejyHynXgo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlHmDLmkLGR0Jun15SGvxjf7.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9C3rzEOsNshBe2Nzt25nBXRJtE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqXrDV1RsZrR97nj1zXqjImZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Na uitgebreid spelen lijkt dit de combinatie te zijn die het meest oplevert, en ik kan (op dit moment) alle onderdelen op voorraad bestellen. (wel is waar bij verschillende webwinkels, maar ach.)

Nadeel is de lange DC kabel tussen het dak van de bijkeuken en de garage, daar zit ongeveer 17 m tussen.

Andere optie is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL3pulsJibbFetSuNv2EDkuZ1U0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQB9r6DRtcUsXCYRv67SWcB5.jpg?f=fotoalbum_medium

Garage en bijkeuken loskoppelen, opbrengst is ietsjes lager (in bovenstaand plaatje alleen de garage uitgewerkt). Op de bijkeuken zouden dan 3 panelen komen met een willekeurige 1 fase omvormer zonder optimizers. Grootste probleem wat ik hier mee heb is dat, Solaredge 14 panelen niet leuk vindt, en je uitkomt op de SE4k RWB (for short strings), maar die is momenteel nergens te krijgen, en gezien de schaduw van de uitbouw van de buren, ik wel graag optimizers wil toepassen.

In beide gevallen gaat het om 455 Wp panelen trouwens.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:39
Wat gedachten:
Waarom geen 3,68 of 4 kW 1 fase omvormer, alle panelen in 1 string (eventueel met 80v optimizers als er clipping optreedt)?
Met 2x 7 panelen is 3 fasen niet per se nodig.

En met 7 panelen per kant heb je een redelijk hoge stringspanning. Zeker 250-280v per kant denk ik?
Dan kun je ook naar een string omvormer met schaduwmanagement kijken. Dan mogen er best 2 of 3 panelen in de schaduw liggen en blijft de string wel produceren. Als er nog meer panelen in de schaduw liggen, is het voordeel van optimizers ook beperkt. "X% verlies van weinig is ook heel weinig"

• Minneyar
schumacher schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:03:
Wat gedachten:
Waarom geen 3,68 of 4 kW 1 fase omvormer, alle panelen in 1 string (eventueel met 80v optimizers als er clipping optreedt)?
Met 2x 7 panelen is 3 fasen niet per se nodig.

En met 7 panelen per kant heb je een redelijk hoge stringspanning. Zeker 250-280v per kant denk ik?
Dan kun je ook naar een string omvormer met schaduwmanagement kijken. Dan mogen er best 2 of 3 panelen in de schaduw liggen en blijft de string wel produceren. Als er nog meer panelen in de schaduw liggen, is het voordeel van optimizers ook beperkt. "X% verlies van weinig is ook heel weinig"
Bedankt voor je commentaar, weer even verder gespeelt
3,68 is de max achter een 16a een fase voor zover ik weet? Dan zit ik op 55% van het geïnstalleerde vermogen, advies is 70%, Levert dat geen problemen op? SE designer geeft wel vergelijkbare resultaten als met de 4kW 3 fase omvormer.
2e puntje zou dan een omformer zijn die meerder strings aankan? SMA bijvoorbeeld?

• schumacher
Minneyar schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:43:
[...]

Bedankt voor je commentaar, weer even verder gespeelt
3,68 is de max achter een 16a een fase voor zover ik weet? Dan zit ik op 55% van het geïnstalleerde vermogen, advies is 70%, Levert dat geen problemen op? SE designer geeft wel vergelijkbare resultaten als met de 4kW 3 fase omvormer.
2e puntje zou dan een omformer zijn die meerder strings aankan? SMA bijvoorbeeld?
Ja 3,68 = 16A. Wanneer het totaal aan geproduceerde energie uit beide oplossingen gelijk is, verlies je geen opbrengst. SolarEdge designer zal waarschuwen als je teveel panelen aan de gekozen omvormer hangt (ik weet zo niet waar de grens ligt). Je kunt het zelf uittesten door meer panelen in te voeren. Tot je die waarschuwing krijgt, is het een economische keuze: hoeveel duurder is je omvormer vs. hoeveel energie produceert hij.

Op hoofdlijnen: 1 fase is efficienter, maar heeft als nadeel dat je tot max 5 kW kan gaan (bij de juiste aanpassingen aan de meterkast). 3 fase is minder efficiënt, maar kan hogere vermogens aan en zal minder snel bij 253V komen omdat de stroom verdeeld wordt over 3 fasen.

SMA of Fronius zijn de betere (en hoger geprijsde) voorbeelden. Goodwe heeft ook een shadow scan function, maar die levert minder goede resultaten op als de SMA.
Sunny design is de tool van SMA waar je ook tekeningen inclusief schaduwsimulaties mee kunt maken en verschillende omvormer opties mee kan doorrekenen.

• Ronald
@schumacher je praat een beetje tussen solaredge een traditionele string in? Klinkt verwarrend…

@Minneyar
Lange DC kabel is geen probleem, ik heb meer liggen. Alles bij elkaar ruim 100m gebruikt, bovenop de kabels aan de optimizers zelf.
Ik heb wel 6mm2 gebruikt.

Met de 17 panelen optie ga je naar DC piek van richting 6,8kW. Dat is wat veel voor SE4K, al mag het misschien sinds de laatste nieuwsbrief. Ze hebben ook voor de 3 fase omvormers de overdimensionering opgerekt.

Zou me beetje verbazen als designer je geen SE6K zou voorschotelen.

3 fase omvormers zijn minder efficiënt. Niet echt gek: het zijn aan de wisselstroom kant domweg 3 omvormers. Kun je mooi zien als je de SExK open hebt voor de aansluitingen van communicatie bord. Maar vanaf 5kW zou ik het altijd toch aanraden, tenzij er duidelijke argumenten zijn voor 1 fase.

Solaredge doet het met harde schaduw van nabije objecten amper beter dan een string omvormer. Dus zeker over nadenken, misschien dat @schumacher daar bedoeld? Hij gebruikte alleen vrij specifieke solaredge optimizer getallen…

De set van 3 is alleen te kort voor 3 fase string, ook als je een mooie SMA pakt en polystring gaat met de oost-west delen. Dus dat zou een 2e omvormer voord de 3 betekenen en dat heeft een effect op kosten.

Zo kwam ik ook uit op SolarEdge ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• schumacher
Inderdaad, de tweede helft van de eerste post was bedoeld om de stringomvormer-optie in de discussie te brengen.
Wanneer Solaredge op het randje van te weinig panelen per kant (7) hangt, leek me dat ook het overwegen waard.

• Minneyar
Thanks beide, verhelderend.

Even samenvattend:
Als alle panelen aan 1 omvormer dan Solaredge, minstens SE5K (3F) (nog even aangepast in de designer, maar geeft geen verschil met SE6K)
Als meerdere omvormers, dus 1 garage en 1 bijkeuken, dan heeft solaredge niet echt heel veel voordeel t.o.v. een SMA o.i.d.
Nog even voor mijn helderheid. In dit geval, dus garage en bijkeuken eigen omvormer, kom ik dan weg met voor de garage een 1 fase 16A omvormer, dus 3680 kW op 14 x 455 Wp= 6370 Wp. Ja het is wel oost west, maar een vrij vlakke (20 gr) dakhoek, dus ik zelf denk van niet, maar SE designer geeft geen issue. Sunny design accepteert het daar in tegen weer niet.
Een reden hiervoor is de huidige 1 x 25 A hoofdaansluiting en de wachttijd voor het omzetten naar 3 x 25.

• Ronald
Selectiviteit voor terugleverende apparatuur zijn de meningen over verdeeld. Ik zie het niet als erg belangrijk.

Zeker niet als het eigenlijk niet permanent is ;)

• Minneyar
Even het stof van het topic blazen:

Het heeft even geduurd, maar ondertussen is alles aangeschaft en zit ik op een 3x 25A hoofdaansluiting. Meterkast is netjes geïnstalleerd door een installateur, maar zoals ik in de TS al aangaf, wil ik zelf de panelen aansluiten, en dat gaat tot nu toe verrassent soepel.
Alleen loop ik nu tegen een ding aan waar ik niet uitkom, en hopelijk kan iemand mij hier van antwoord voorzien.

Het issue is als volgt:
Ik heb dus een serie optimizers (S500b), en een omvormer (SE6K). Nu is de optimizers met elkaar, en met de panelen verbinden niet zo'n issue, dat is stekkersklikken en klaar. Waar het mij mis gaat is de connectie naar de omvormer. Alle schema's die ik kan vinden en van optimizer naar optimizer verbindt je de plus van de een met de min van de ander en heb je ook netjes een mannetje en een vrouwtje stekker.
Schema van Solaredge zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_xKnMyYumIthJKC7418qTBPbzI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/VP0uMzU1yQrVHFuAPeweS94a.png?f=fotoalbum_small

Alleen, en nu voel ik mij ineens een beetje dom, als ik de plus van de omvormer met de min van de eerste optimizer wil verbinden, zit ik met 2 vrouwtjes. Opzich geen probleem, moet toch zelf de stekkers aan de kabel maken, maar het het lijkt alsof het niet klopt en dat ik dan min aan min zou moeten koppelen.

Optimizer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJZWQJJzQLexPydrKPE8Lo5eWqw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hqa4HesdKmESlD4HlDVpeDxX.jpg?f=fotoalbum_small

Omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx6ErXXC97-O96L1hNBZOFz5myc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53oGPRA0c9p6XEdRQoHvWrTh.jpg?f=fotoalbum_small

Kan iemand mij uitsluitsel geven? dus een kabel met twee mannetjes, of min aan min ? Alvast bedankt.

• Ronald
Het hele traject van omvormer terug tot omvormer is mannetje aan vrouwtje.
Maak je een eigen kabel (om van omvormer naar optimizers te gaan), dan altijd maken met een mannetje en vrouwtje stekker.

Dan kan het volgens mij nooit fout gaan.

• Minneyar
Ronald schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:44:
Het hele traject van omvormer terug tot omvormer is mannetje aan vrouwtje.
Maak je een eigen kabel (om van omvormer naar optimizers te gaan), dan altijd maken met een mannetje en vrouwtje stekker.

Dan kan het volgens mij nooit fout gaan.
Thanks, klinkt logisch. Alleen wel vaag dat het schematisch niet lijkt te kloppen, en dat de DC- van de omvormer dan aan de - van de optimizer komt.

• Minneyar
Nou weer even stof blazen, maar sinds afgelopen weekend liggen de panelen en zijn zowaar de eerste Watt-uren opgewekt, al gaat dat met dit weer nog niet heel hard.

Allen bedankt voor het advies, met name @Ronald voor de tips en de bevestiging over de stekkertjes. Eindconclusie is: Zelf panelen leggen is goed te doen, achterafgezien is het gekloot* met SolarEdge apps nog het ingewikkeldst.

*De setapp bleef telkens hangen naar het verbinding maken met de omvormer. Drie keer de hele installatie gecontroleerd, met een laptop op de omvormer ingelogd, maar niets kunnen vinden wat niet klopte. Uiteindelijk de app op een andere telefoon geïnstalleerd, liep hij zo door |:(.

• Ronald
@Minneyar Installateur telefoon heeft geen verbinding met je Privé wifi. Dan blijft de verbinding met het zwakke beheer wifi in de omvormer in stand.

Doe je het met een telefoon die ook aan je privé wifi hangt springt je telefoon terug en werkt setapp niet.

Pagina: 1