Zoals zovelen ben ook ik aan het kijken naar het instaleren van zonnepanelen. Dankzij diverse topics en DDG ben ik al een heel eind, denk ik, maar er zijn ook nog wel wat vragen over, en een externe blik is altijd goed. Dus bij deze.
Het huis is een iets meer dan 100 jaar oude "arbeidersboerderij" en de voorkeur heeft dan ook geen panelen op het dak van het huis zelf, maar dat is geen wet van Meden en Perzen. Ik richt mij nu vooral op de garage, en de kleine aangebouwde bijkeuken. Nadeel van die laatste is dat de bedoeling is dat die op de lange termijn, zeg minimaal 5 jaar, maar waarschijnlijk meer richting de 10 jaar, gesloopt wordt. Beide zijn rood omcirkeld op de luchtfoto.
Verder staat er nog een krakkemikkig schuurtje, maar die gaat hopelijk binnen twee jaar tegen de vlakte.
Aan de west kant van het huis is een dakkapel, maar ik weet niet of die panelen mag hebben. Die wordt echter volgend jaar uitgebreid, dan zou ik het dak kunnen laten versterken en daar ook nog een paar panelen op kwijt kunnen. Maar dan zou dan een extra aanvulling worden ten opzichte van de panelen die ik nu wil leggen.
Met deze achtergrond de template in::strip_exif()/f/image/lWw47CRq7xSTU4o5wWdJ1fmh.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het dakje van de bijkeuken is 3,30 meter bij 2,60 meter en is ZO georiënteerd
. Aanvraag voor 3 x 25 A is gedaan, maar dat duurt tegenwoordig even.
Doel is eigenlijk het huidige en toekomstige verbruik zoveel mogelijk afdekken. We hebben nu dus al een jaarverbruik van bijna 6000 kWh, maar koken (korte termijn) en verwarmen (lange termijn) nog op gas. Rijden gaat al wel zo veel mogelijk elektrisch, maar onze PHEV kan met 60km per volle Accu nog niet alle km's elektrisch afleggen en op de lange termijn wordt die vervangen door een BEV, dus zal het verbruik nog iets toenemen.
Doel voor is nu zoveel mogelijk het bestaande verbruik afdekken, dus die 6000. In de toekomst bij meer groot verbruikers, nadenken over nog extra capaciteit. (bijvoorbeeld een schans achter in onze vrij diepe tuin)
- Omzetting hoofdaansluiting duurt nog wel even, ziet iemand een manier om toch tijdelijk (een deel van) de panelen alvast te laten opwekken?
- Voor zover ik kan bedenken en kan vinden kan elk paneel zowel landscape als portret gemonteerd worden, klopt dat?
:fill(white):strip_exif()/f/image/DzjcNxlgyYpOEgUYHpnB7RHX.png?f=user_large)
Dit zijn panelen die ik vond op Solar bouwmarkt. Voor nu heeft de voorkeur geen Chinese panelen, en dus een relatief hoge opbrengst per oppervlakte.
Keuze voor nu: First Solar 395 Wp panelen, maar voel je vrij om daar op te schieten.
Omvormer.
N.t.b. afhankelijk van antwoord of ik 1 of 2 omvormrs nodig heb.
Optimizers:
Ja, gezien oostwest ligging. Solar bouwmarkt raad s440 aan bij de first Solar 395. Is dat correct?
AC en DC kabel
Montage materiaal:
Rails
Beugels voor dak bevestiging
Module bevestiging
Eindkappen
En verder het benodigde materiaal voor in de meterkast, dat zal de installateur regelen.
Zien jullie zo snel nog iets wat ik mis. Zo zie ik bijvoorbeeld een AC werkschakelaar staan, is dat iets wat aan te raden valt?
Het huis is een iets meer dan 100 jaar oude "arbeidersboerderij" en de voorkeur heeft dan ook geen panelen op het dak van het huis zelf, maar dat is geen wet van Meden en Perzen. Ik richt mij nu vooral op de garage, en de kleine aangebouwde bijkeuken. Nadeel van die laatste is dat de bedoeling is dat die op de lange termijn, zeg minimaal 5 jaar, maar waarschijnlijk meer richting de 10 jaar, gesloopt wordt. Beide zijn rood omcirkeld op de luchtfoto.
Verder staat er nog een krakkemikkig schuurtje, maar die gaat hopelijk binnen twee jaar tegen de vlakte.
Aan de west kant van het huis is een dakkapel, maar ik weet niet of die panelen mag hebben. Die wordt echter volgend jaar uitgebreid, dan zou ik het dak kunnen laten versterken en daar ook nog een paar panelen op kwijt kunnen. Maar dan zou dan een extra aanvulling worden ten opzichte van de panelen die ik nu wil leggen.
Met deze achtergrond de template in:
Foto's
:strip_exif()/f/image/lWw47CRq7xSTU4o5wWdJ1fmh.jpg?f=fotoalbum_medium)
Beschikbare (dak)ruimte
De beide dakvlakken van de garage zijn 7,5 meter bij 2,3 meter met een hoek van 20°. de ene OON en de ander WWZ.Het dakje van de bijkeuken is 3,30 meter bij 2,60 meter en is ZO georiënteerd
Schaduw
In de ochtend op de oostkant vrijwel niet. Aan het eind van de middag verdwijnt de zon achter het huis van de buren aan de west zijde.Jaarverbruik
Ongeveer 6000 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
Probleem nummer 1, die is namelijk nu 1x25ABudget en doel
Budget is maximaal 10000,- , maar dat is de absolute max. en moet wel in verhouding staan tot het resultaat.Doel is eigenlijk het huidige en toekomstige verbruik zoveel mogelijk afdekken. We hebben nu dus al een jaarverbruik van bijna 6000 kWh, maar koken (korte termijn) en verwarmen (lange termijn) nog op gas. Rijden gaat al wel zo veel mogelijk elektrisch, maar onze PHEV kan met 60km per volle Accu nog niet alle km's elektrisch afleggen en op de lange termijn wordt die vervangen door een BEV, dus zal het verbruik nog iets toenemen.
Doel voor is nu zoveel mogelijk het bestaande verbruik afdekken, dus die 6000. In de toekomst bij meer groot verbruikers, nadenken over nog extra capaciteit. (bijvoorbeeld een schans achter in onze vrij diepe tuin)
Wie gaat het project uitvoeren
Zoveel mogelijk zelf, alleen de aanpassingen in de meterkast door een installatiebedrijf aangeraden door de buren.Bijhouden van data
Leuk, maar geen prioriteitReeds verkregen offertes
Nog geen, aan het rond klikken op de Solar bouwmarkt.Regio
GroningenOpenstaande vragen
- Advies wat ik hier en elders lees, is omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen. Hoe werkt dat het best met panelen op meerder locaties? Ik zou bijvoorbeeld de omvormer in de garage hangen, en een 2e omvormer in de bijkeuken? Of toch een wat langere DC bekabeling voor die panelen?- Omzetting hoofdaansluiting duurt nog wel even, ziet iemand een manier om toch tijdelijk (een deel van) de panelen alvast te laten opwekken?
- Voor zover ik kan bedenken en kan vinden kan elk paneel zowel landscape als portret gemonteerd worden, klopt dat?
Boodschappen lijst
Panelen::fill(white):strip_exif()/f/image/DzjcNxlgyYpOEgUYHpnB7RHX.png?f=user_large)
Dit zijn panelen die ik vond op Solar bouwmarkt. Voor nu heeft de voorkeur geen Chinese panelen, en dus een relatief hoge opbrengst per oppervlakte.
Keuze voor nu: First Solar 395 Wp panelen, maar voel je vrij om daar op te schieten.
Omvormer.
N.t.b. afhankelijk van antwoord of ik 1 of 2 omvormrs nodig heb.
Optimizers:
Ja, gezien oostwest ligging. Solar bouwmarkt raad s440 aan bij de first Solar 395. Is dat correct?
AC en DC kabel
Montage materiaal:
Rails
Beugels voor dak bevestiging
Module bevestiging
Eindkappen
En verder het benodigde materiaal voor in de meterkast, dat zal de installateur regelen.
Zien jullie zo snel nog iets wat ik mis. Zo zie ik bijvoorbeeld een AC werkschakelaar staan, is dat iets wat aan te raden valt?
:strip_exif()/f/image/hlHmDLmkLGR0Jun15SGvxjf7.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/vqXrDV1RsZrR97nj1zXqjImZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/AQB9r6DRtcUsXCYRv67SWcB5.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/VP0uMzU1yQrVHFuAPeweS94a.png?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/Hqa4HesdKmESlD4HlDVpeDxX.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/53oGPRA0c9p6XEdRQoHvWrTh.jpg?f=fotoalbum_small)