Smappee EV Wall: Review?

Pagina: 1
Acties:

• dencowboy
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-05-2023
Hey,

Ik ben aan het kijken voor een laadpaal en bekeek momenteel de Smappee EV Wall.
Op zich lijkt het mij een prima installatie. Al las ik hier iets "zorgwekkend":

Want in tegenstelling tot de zappi kan een smappee niet omschakelen van 3f naar 1f. Als je dus alleen wil laden op de overschot van zonne-energie moet je toch ook al genoeg opbrengst hebben of je gaat nog uit het net trekken.

Heeft iemand ervaring met een Smappee EV Wall en duidelijke voor en/of na-delen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:22
Je kan dat instellen in de Smappee dat hij enkel met de overschot mag laden.
Is die overschot niet voldoende, dan wordt er niet geladen.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-05 15:00
Maar kan je ook instellen dat hij pakt wat er is? Dus tijdens de dag bij veel zon dan pakt hij overschot maar als die er niet is en je wagen moet vol dat hij dan overschakelt naar het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:47
Cpt. Peacock schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:35:
Je kan dat instellen in de Smappee dat hij enkel met de overschot mag laden.
Is die overschot niet voldoende, dan wordt er niet geladen.
Dat is leuk, maar als hij op 3F aangesloten is moet je dus minimaal 3x6A opwekken. Een Zappi is dan een veel betere keus. Of je moet genoeg hebben aan 1F. Dat kun je de Smappee aansluiten op 1F. Maar goed, dan nog lijkt een Zappi mij een veel betere keus.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
voodoo077 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:39:
Maar kan je ook instellen dat hij pakt wat er is? Dus tijdens de dag bij veel zon dan pakt hij overschot maar als die er niet is en je wagen moet vol dat hij dan overschakelt naar het net?
Als je werkt met schema's, kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-05 15:00
Inspired schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:41:
[...]
Maar goed, dan nog lijkt een Zappi mij een veel betere keus.
Mij is die Zappi vandaag nog totaal onbekend. Aantal offertes gehad en steeds Smappee of Walbox (Pulsar).
Hier enkel 1f en geen reden momenteel over te schakelen naar 3f.
Waarom is de Zappi beter?
Cpt. Peacock schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:13:
[...]
Kan je gewoon niet zeggen te laden... wel of geen groene stroom zodat die niet steeds stopt want nefast voor batterij etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:47
voodoo077 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:45:
[...]

Mij is die Zappi vandaag nog totaal onbekend. Aantal offertes gehad en steeds Smappee of Walbox (Pulsar).
Hier enkel 1f en geen reden momenteel over te schakelen naar 3f.
Waarom is de Zappi beter?

[...]

Kan je gewoon niet zeggen te laden... wel of geen groene stroom zodat die niet steeds stopt want nefast voor batterij etc.
Omdat de Zappi dus wel kan schakelen tussen 3F en 1F. :) Als je dit niet nodig hebt dan maakt het niet veel uit.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencowboy
Heb je een datakabel nodig van de Zappi naar de elektriciteitskast? Dit is wel het geval bij de Smappee. Het vormt geen heel erg probleem maar draadloze verbinding met de modem zou wel handig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencowboy
Inspired schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:41:
[...]

Dat is leuk, maar als hij op 3F aangesloten is moet je dus minimaal 3x6A opwekken. Een Zappi is dan een veel betere keus. Of je moet genoeg hebben aan 1F. Dat kun je de Smappee aansluiten op 1F. Maar goed, dan nog lijkt een Zappi mij een veel betere keus.
Heeft dit ook effect wanneer je thuis 3F hebt maar slechts een 1F omvormer voor de zonnenpanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duckie_rr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-04 15:42
Cpt. Peacock schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:13:
[...]

Hoe zou je dat dan doen?
Mijn ideaal scenario zou zijn: altijd laden met 4 KW, maar als de zonnepanelen meer opbrengen opschalen om alle 'surplus' te gebruiken in het laden.
Op die manier vermijd ik de omschakeling van 3 naar 1 fase wanneer de zonnepanelen rond de 4KW schommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
duckie_rr schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 07:52:
[...]

Hoe zou je dat dan doen?
Mijn ideaal scenario zou zijn: altijd laden met 4 KW, maar als de zonnepanelen meer opbrengen opschalen om alle 'surplus' te gebruiken in het laden.
Op die manier vermijd ik de omschakeling van 3 naar 1 fase wanneer de zonnepanelen rond de 4KW schommelen.
Je kan instellen hoeveel de maximumcapiteit is. Dat is het aantal kW die Smappee van het net mag halen om te auto te laden. Als je die instelt op 4kW, dan gaat hij de auto laden met 4kW min het aantal kW dat er in de rest van het huis wordt gebruikt (load balancing). Zonnepanelenopbrengst wordt altijd eerst gebruikt, dus die opbrengst gaat naar de wagen als die aangesloten is op dat moment. Vanaf dat de zonneopbrengst onder de 4kW gaat, springt het net bij met een maximum van 4kW. Door de loadbalancing zal het natuurlijk wel zo zijn dat die 4kW af en toe lager gaat zijn voor de auto, aangezien je ook verbruik in huis hebt. Dat kan je oplossen door je maximumcapaciteit iets hoger te zetten, bv. 4,5kW of 5kW.

Pagina: 1