Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JoJo85
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-07 18:02
Hallo allemaal,

allereerst bedankt voor het nemen van de tijd om het topic te bekijken.

Wij hebben momenteel nog een oude (hele oude) CV ketel hangen en deze willen we vervangen voor een warmtepomp. Met de warmtepomp willen we de woning verwarmen en mogelijk ook SWW faciliteren. Dit is dan ook precies waar de vraag ontstaat. Laat ik starten met de details:

------------------------------------------------------------------
Historisch gasverbruik: 1300 m³/jaar (winter '20/21?) (Dit was inclusief koken, momenteel is dit al vervangen voor inductie)
Afgiftesysteem
:
- 65 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 7 groepen, 7 daarvan staan altijd open (tenzij de retour binnen 2C van de aanvoer zit, dan recycled de pomp het water).
- 1 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter (300cm lang, 50cm hoog, LWT-1 jaar geleden laten installeren door aannemer (bij de verbouwing beneden ruimte)
SWW:
- plek voor boiler Mogelijk op zolder waar nu de CV installatie is. Afhankelijk van de inhoud ivm houten vloer (jaren 70 woning)
- 200-300 liter nodig (gezin van 5, 3 jongens =< 10j oud, 2 badkamers die geregeld tegelijk gebruikt worden of direct achter elkaar gebruikt worden)
- DWTW aanwezig? Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk

We denken aan de Panasonic Panasonic KIT-MDC07J3E5-W of de LG Monobloc LG Therma V Monobloc R32 HM071MR.U44 (beide monoblocken die we zelf kunnen installeren)
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Monoblock kan buiten naast de woning op de grond staan (op rubberblokken), direct achter de vloerverwarming. Daar is ook ruimte om een 200/300l SWW en of 120L buffervat te plaatsen.
200L kan ook STAAND (niet hangend) op zolder (huidige CV plek, zwaarder niet ivm houten vloer)

Kamers op hogere etage's hoeven zelden met een radiator verwarmt te worden (afgelopen winter 2x een dag open gestaan). Afgelopen winter, met veel verbouwvocht in het huis, kon de woning met een lage temperatuur van de CV 50C worden verwarmd. Om niet de hele dag de CV te hoeven laten stoken was de ondersteuning van de radiator wel wenselijk -> relatief wel een minder warme vloer.
De vragen waar wij mee zitten:
Is het verstandig om ook meteen de SWW mee te pakken, of zou dit ook later kunnen. Ik kan bij de aansluiting van de cv zorgen dat het cv water niet naar het systeem gaat, en dat de leidingen die van beneden komen met elkaar worden verbonden zodat daar een heel systeem komt. Eventueel denken we namelijk nog na over een zonneboiler / losse warmtepomp boiler voor SWW. --> Veel onzekerheid vanuit ons dus nog over wat voor ons de beste situatie is.

Heeft het systeem een apart pomp nodig om het water door het GEHELE CV systeem door te pompen of is de pomp in de warmtepomp voldoende krachtig om dit te doen? In het geval dat deze krachtig genoeg is: Regelt de WP zelf of de pomp moet draaien en of hij dan wel/of niet moet verwarmen (of koelen) op basis van de temperatuur in de woning (thermostaat) of moet hier iets anders voor worden gedaan?
Als de WP geen pomp heeft, of deze is niet los in te stellen van het verwarmen, kan de pomp dan los worden geplaatst en hoe zorg ik dan voor een juiste communicatie tussen pompen en pompen en verwarmen?

Dan voor nu als laatste vraag rondom de verdeler van de vloerverwarming. De huidige heeft een eigen pomp (altijd aan, altijd uit, of aan indien X (x weet ik even niet meer uit mijn hoofd). Als ik de pomp uitzet kan het water 'vrij' doorlopen, moet ik dan ook nog iets met de thermostaat doen die op de verdeler zit, of zou er een compleet nieuwe verdeler tussenmoeten die past bij een WP systeem?

Mochten we ergens in één van deze vele topics over de antwoorden op bovenstaande vragen gelezen hebben dan op voorhand al onze excuses en hopelijk kan je ons dan doorsturen naar de antwoorden.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:41
In principe zou de pomp van de wp krachtig genoeg moeten zijn en hij regelt net als de cv alles zelf op basis van de thermostaat of (bij voorkeur) een weersafhankelijke regeling.

Die verdeler zou ik vervangen door een zonder pomp, dat werkt met een wp veel beter.

En dan sww, dat is een lastiger verhaal kijkend naar je beschrijving. Ik heb nu zelf nog een hybride (dankzij de levertijden) en vind het nog altijd jammer dat in 2017 we nog niet zo ver waren dat all-electric voor een 'gewoon' huis ook als optie werd gezien. Ik heb zelf niet voor een wpb gekozen vanwege het geluid binnen, maar dat heeft ook met de plaatsing te maken. Ik zou echter sowieso het gas de deur uit willen hebben, als ik jou was.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-11 01:41
Hoi,

Je kan eens kijken in je oude cv ketel wat voor soort pomp erin zit, die waarden kun je dan vergelijken met de pomp in je nieuwe installatie.

Zelf heb ik een Therma V monobloc. Deze heeft zelf een CV pomp. Vanwege een parallelle buffer heb ik er nog een CV pomp tussen geplaatst. Deze wordt aangestuurd vanuit de WP.

De sturing van de WP zorgt zelf voor het draaien van de pomp, en zelfs tegen het bevriezen van de leidingen onder een bepaalde temperatuur.

Ik lees nu dat je een reeds bestaande circulatiepomp op de verdeler hebt. Die zou je kunnen laten aansturen door de WP. Zo moet je geen extra onderdelen vervangen en ben je zeker van een goede flow, immers de oude ketel werkte ook prima zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Kenwood960 op 01-09-2022 22:58 ]

• JoJo85
Dank voor de snelle reacties!

Ik zal vanavond eens kijken naar het exacte type cv zodat ik die pomp capaciteit kan vergelijken met de wp pompen. Maakt het verschil in fysieke hoogte dan nog uit? Ik kan theoretisch redenen van wel en niet bedenken.

Wat betreft SWW is gasloos voor ons inderdaad de wens, maar dan moet het wel goed (ivm gezin met 3 kleinere jongens) op te lossen zijn. Wpb met zijn geluid lijkt ons de 'minste' oplossing inderdaad, maar als ik een boiler beneden plaats is het eventuele koppelen met heatpipes weer een echte uitdaging.

Waar ik al wel heel blij mee ben zijn de huidige antwoorden, dat geeft ons veel duidelijkheid. Dank daarvoor :-)

• JoJo85
Wat vertraging in de aanvulling. Ondertussen heb ik wel de capaciteit van de pomp van de huidige HR ketel voor CV. Deze is max op 10L/M (50C) in te stellen en is (semi modulerend). Ta is nu 56C (ik dacht 50C, ivm minimaal 25C verschil tussen Ta & Tr) en is eventueel terug te reguleren naar 40C (vloerverwarming heeft een eigen verdeler waarmee lagere temperaturen worden gebruikt).
Wat ik zo snel terug kon vinden bij de Panasonic is dat absoluut geen probleem, instelbaar bereik van de flow wat ruim minder, maar ook ruim hoger kan.

Wel hoop ik nog wat meer te horen (ervaringen/advies) over de SWW. Zijn er meer mensen die de WP vanaf beneden hebben aangesloten op de CV leiding en dan boven de CV leiding gebruiken om de SWW boiler te verwarmen, of wordt deze dan ook beneden gepakt met daarvoor een 3-weg verdeler zodat SWW boiler met een hogere temperatuur wordt verwarmd (naast eventuele heatpipes voor een echt hogere temperatuur van het SWW die dan weer wel vanaf het dak moet komen)