SSD voor PlayStation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pindakaass
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Als ik deze SSD op mijn PlayStation 4 slim installeer, zal die dan aanzienlijk sneller zijn?

Het is goedkope ssd, maar dan nog, wel beter dan de standaard PlayStation HDD’s neem ik aan?

Deze heb ik op het oog,

https://www.coolblue.nl/p...gston-a400-ssd-480gb.html

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

YouTube: PS4 SSD Load Time Comparison ?

Overigens zijn er ook mensen / benchmarks die met een "gewone" USB-SSD ook al goede resultaten hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pindakaass
Of zal ik deze halen? Is wel wat beter en een goed merk.

https://www.coolblue.nl/p...0-evo-2-5-inch-500gb.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Pindakaass schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:59:
Of zal ik deze halen? Is wel wat beter en een goed merk.
En wat is er mis met Kingston?

Overigens, je andere topic lijkt nog niet opgelost dus waarom een "dure" SSD aan/in een PS4 met een controller die niet goed werkt?

• MAX3400

MAX3400

.

[ Voor 99% gewijzigd door MAX3400 op 01-09-2022 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik vind het persoonlijk niet de moeite.
Als je er één wilt kopen kijk dan naar de leessnelheid, dat lijkt mij het belangrijkste voor de PS4
of spaar even door voor een PS5 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Ike. op 01-09-2022 20:02 ]

• Pindakaass
MAX3400 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:01:
[...]

En wat is er mis met Kingston?

Overigens, je andere topic lijkt nog niet opgelost dus waarom een "dure" SSD aan/in een PS4 met een controller die niet goed werkt?
Ik heb de controller via usb kabel aangesloten en de connectie in ps4 naar usb gezet.

Heb nog steeds het probleem, maar misschien kan het alsnog de controller zijn, maar het kan aan zoveel dingen liggen.

Maar die Kingston ssd, is die sowieso beter dan de standaard ps4 hdd?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Ik heb een SSD in m'n PS4 gedaan, en merk weinig tot geen verbetering in laadsnelheden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ike. schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:01:
Ik vind het persoonlijk niet de moeite.
Als je er één wilt kopen kijk dan naar de leessnelheid, dat lijkt mij het belangrijkste voor de PS4
of spaar even door voor een PS5 8)
Snelheid van de ssd qua lezen en schrijven in mb/s maakt weinig uit in de Ps4. De sata controller haalt toch niet de maximale snelheid eruit, dus elke ssd is in principe prima. De extra snelheid wordt gehaalt door het aantal iops voornamelijk, veel beter dan bij een hdd. Games starten sneller op evensala apps, de psn store etc, ook met saven en afsluiten van games en switchen naar het ps menu. Het is zeker merkbaar, ook op de ps3. Ander klein voordeel is dat je als het stil is, de Playstation nog schoon is van binnen en de fan goed werkt etc, en nauwelijks draait, dat je hdd niet hoort 'ratelen'.

Het verschil is dus zeker merkbaar, maar verwacht ook geen wonderen. Is er een game die in game veel laadt en daardoor heel even stottert, micro stotters zeg maar dan worden die ook minder of verdwijnen zelfs.

[ Voor 18% gewijzigd door ToFast op 01-09-2022 20:11 ]

• Hahn
ToFast schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:08:
[...]

Snelheid van de ssd maakt weinig uit in de Ps4. De sata controller haalt toch niet de maximale snelheid eruit, dus elke ssd is in principe prima. Games starten sneller op evensala apps, de psn store etc, ook met saven en afsluiten van games en switchen naar het ps menu. Het is zeker merkbaar, ook op de ps3. Ander klein voordeel is dat je als het stil is, de Playstation nog schoon is van binnen en de fan goed werkt etc, en nauwelijks draait, dat je hdd niet hoort 'ratelen'.
Het enige wat hoorbaar geluid maakt in een PS4 is de koeling. Ik heb totaal geen verschil gemerkt in geluidsproductie sinds ik een SSD in m'n PS4 heb zitten. (Lees: de koeling van de PS4 maakt zoveel herrie, dat je er niks van gaat merken qua geluid.)

• LlamaLoco
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
Hahn schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:07:
Ik heb een SSD in m'n PS4 gedaan, en merk weinig tot geen verbetering in laadsnelheden.
Opmerkelijk.
Ik ergerde me destijds (ruim 3jaar terug) kapot aan de laadtijden van Assassins Creed Odyssey en heb toen een Samsung EVO 860 geplaatst. Dit halveerde de laadtijden voor mij op de PS4 Pro.

• Hahn
LlamaLoco schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:13:
[...]

Opmerkelijk.
Ik ergerde me destijds (ruim 3jaar terug) kapot aan de laadtijden van Assassins Creed Odyssey en heb toen een Samsung EVO 860 geplaatst. Dit halveerde de laadtijden voor mij op de PS4 Pro.
Als je echt gaat meten zal het vast iets schelen, en mogelijk dat de PS4 Pro er meer uithaalt. Maar met SSD duurt bijvoorbeeld Spider-Man laden nog steeds 30+ seconden op mijn (non-Pro) PS4.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 01-09-2022 20:17 ]

• ToFast
Hahn schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:10:
[...]

Het enige wat hoorbaar geluid maakt in een PS4 is de koeling. Ik heb totaal geen verschil gemerkt in geluidsproductie sinds ik een SSD in m'n PS4 heb zitten. (Lees: de koeling van de PS4 maakt zoveel herrie, dat je er niks van gaat merken qua geluid.)
Als jij de koeling hoort, de fan dus, dan draait deze inderdaad niet langzaam genoeg of zit je er niet dichtbij genoeg om de hdd te horen. Ik noem het ook een klein voordeel, maar het is er wel degelijk. Een SSD is natuurlijk volledig stil. Ik merk dit voornamelijk in mijn ps3 slim en Ps4 pro, zeker met wat koeler weer en in het begin als de PS4 nog niet opgewarmd is. Bij de ps3 slim bij mij is het altijd duidelijker, die fan draait hier nooit luid.

• ToFast
Hahn schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:15:
[...]

Als je echt gaat meten zal het vast iets schelen, en mogelijk dat de PS4 Pro er meer uithaalt. Maar met SSD duurt bijvoorbeeld Spider-Man laden nog steeds tientallen seconden op mijn (non-Pro) PS4.
Het hangt inderdaad behoorlijk van de game af hoeveel het scheelt, ook of deze digital only is of ook nog van de bluray leest. Ik heb eens wat vergelijking gezien en dan spreek je over een slechts 1a2 % tot zelfs tientallen procenten sneller starten van games.

• Runaque
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:29
Uit eigen ervaring vond ik niet dat een PS4 met SSD (Samsung 870 QVO 1TB) er zoveel sneller op werd, misschien wel een goede upgrade als je meer opslag wil in je console of als je HDD niet meer lekker werkt, maar om van een goedwerkende HDD naar een SSD over te stappen vond ik niet bepaald een enorme upgrade.

• LlamaLoco
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
Hahn schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:15:
[...]

Als je echt gaat meten zal het vast iets schelen, en mogelijk dat de PS4 Pro er meer uithaalt. Maar met SSD duurt bijvoorbeeld Spider-Man laden nog steeds 30+ seconden op mijn (non-Pro) PS4.
Laden van AC: Odyssey duurde ca. 50-60 sec. zonder SSD. Met SSD iets minder dan 30. (afhankelijk van welke save) Meten is weten. [edit: alles van disk versies.]
Laden heeft niet alleen iets te maken met de SSD of overige hardware. PS4: Last of us 2 laadt op de PS5 ook makkelijk 30sec+.
Blij dat dit nu iig de aandacht van Sony en de devs heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
LlamaLoco schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:31:
[...]

Laden van AC: Odyssey duurde ca. 50-60 sec. zonder SSD. Met SSD iets minder dan 30. (afhankelijk van welke save) Meten is weten.
Laden heeft niet alleen iets te maken met de SSD of overige hardware. PS4: Last of us 2 laadt op de PS5 ook makkelijk 30sec+.
Blij dat dit nu iig de aandacht van Sony en de devs heeft.
Als er voor geoptimaliseerd wordt doet een SSD veel. Over het algemeen zijn spellen op de PS4 er niet voor geoptimaliseerd. Voor de paar tientjes dat een kleine SSD kost, zoals die uit de TS, hoef je het niet per se te laten, maar ik had een groter verschil verwacht.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:56
LlamaLoco schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:13:
[...]

Opmerkelijk.
Soortgelijke ervaringen hier icm een PS4 Pro, ik hier een paar artikelen over langs zien komen en had nog een USB SSD liggen.

Het verschil is groot zeker met games met lange laadtijden, de SSD heeft er tot de upgrade naar PS5 aangehangen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Pindakaass
Mijjn PlayStation maakt wel licht ratelend geluid, is dat de harde schijf?

Betekent dat ie niet meer optimaal werkt?

• ToFast
Pindakaass schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:38:
Mijjn PlayStation maakt wel licht ratelend geluid, is dat de harde schijf?

Betekent dat ie niet meer optimaal werkt?
Nee hoor, een hdd hoort te ratelen/kraken. Of het moet je fan zijn, dan zijn de lagers daarvan iets versleten maar dat hoeft ook echt geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
Hoe zet ik port forwarding aan voor het spel dat ik speel op de ps4? Heb gelezen dat dat ook kan helpen.

Heb ook mijn internet pakket ge-update, 1gb download en 50mb upload, zou genoeg moeten zijn neem ik aan.

[ Voor 34% gewijzigd door Pindakaass op 05-09-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Pindakaass schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:47:
Hoe zet ik port forwarding aan voor het spel dat ik speel op de ps4? Heb gelezen dat dat ook kan helpen.
Waar heb je last van dan? Krijg je NAT-errors? Heb je al gekeken in de handleiding van zowel de PS4, je router en het spel welke ports nodig/handig zijn?
Heb ook mijn internet pakket ge-update, 1gb download en 50mb upload, zou genoeg moeten zijn neem ik aan.
Zegt nog niks; al heb je 10Gbit synchroon; als je jitter, ping, DNS helemaal "bagger" zijn, heb je kans dat je bij elk online spel alsnog als laatste eindigt.

Waar heb je last van? Hoe is dat geconstateerd? Welke zaken zouden met een upgrade van je internet verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
MAX3400 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:53:
[...]

Waar heb je last van dan? Krijg je NAT-errors? Heb je al gekeken in de handleiding van zowel de PS4, je router en het spel welke ports nodig/handig zijn?

[...]

Zegt nog niks; al heb je 10Gbit synchroon; als je jitter, ping, DNS helemaal "bagger" zijn, heb je kans dat je bij elk online spel alsnog als laatste eindigt.

Waar heb je last van? Hoe is dat geconstateerd? Welke zaken zouden met een upgrade van je internet verbeteren?
Ik probeer gewoon van alles, en ik wou sowieso het internet upgraden. Geen nat errors.

Trouwens kom er ook achter dat ik nog een oude CTU-01 'Cable Termination Unit wand contactdoos heb. Om de giganet modem van ziggo te gebruiken, heb ik een betere contactdoos nodig ofniet?

Zoals deze? https://www.karwei.nl/ass...-gecertificeerd/p/B155924

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Pindakaass schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:29:
[...]

Ik probeer gewoon van alles,
Dat blijkt maar het is op GoT ook geven & nemen.

- hoe is het met de hitte?
- hoe is het met de controller?
- werkt je SSD al goed? En welke heb je gekocht?
- toen je een upgrade aanvroeg, kan je de wcd ook niet aanvragen?

Want iedereen die jouw 2 topics vindt op titel, komt erachter dat de titel/vraag nooit beantwoord is? Wel jammer, zo leert de volgende persoon (ook) niet wat de denkwijze / oplossing geweest is.
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Lijkt regelmatig weg te vallen in jouw vraagstellingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaass
Ik heb het nieuwe internet pakket, monteur heeft het geïnstalleerd met nieuw wandcontactdoos. Daarvoor had ik het aangesloten aan een oude ctu 01 doos. Werkte niet, daarna oude aangesloten werkte toen ook niet meer. Toen heeft monteur aangesloten met nieuw wandcontactdoos.

Maar op de PlayStation als ik de ingebouwde snelheid meter test, gaat die niet boven de 200mb download en niet hoger dan 10mb upload, terwijl ik een pakket van 1gb en 50mb upload heb.

En als ik op speedtest.net op de ps4 browser test geeft die rond de 300mb download en vaak geeft die 0mb upload, alsof die bij upload vastloopt ofzo. 1 keer had die ongeveer 20mb upload aan. Speedtest.net website is ook heel traag, van kpn of ziggo of delta test websites zijn ook traag. De hele browser op de PlayStation is super traag, maar de speedtest op mijn telefoon is veel beter, wat is er dan mis met de PlayStation?

De bovenkant van de modem wordt ook snel erg warm is dat normaal?

Toen ik de nieuwe modem aan had gesloten op de ctu 01 kon ik niet inloggen op de modem stond verkeerd wachtwoord. Kan nu ff niet inloggen heb geen laptop hier nu, kan ik ook inloggen op de modem via ps4 browser of telefoon of is dat niet veilig?

Ook geeft de PlayStation soms aan dat de lan kabel niet is aangesloten, valt het internet ff weg daarna begint die weer. Terwijl ik niets heb veranderd aan de PlayStation, heb andere kabel geprobeerd helpt niet, en ook andere poort op de modem werkt niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Pindakaass op 09-09-2022 18:48 ]

• Pindakaass
Ik heb het volgende al geprobeerd,

Internet pakket upgrade, nu 1gb down en 50mb upload, en nieuwe betere wandcontactdoos, had een hele oude.

Nieuwe cat6 Ethernet kabel.
PlayStation stofvrij gemaakt, binnenkort koelpasta vervangen.

PlayStation initialisatie, database herbouwd, updated in safe mode. Ps4 resolutie naar 480p gedaan, vaste zwarte kleur als PlayStation achtergrond gezet.

Controller getest op https://gamepad-tester.com/ en reageerde goed (via usb, pc heeft geen Bluetooth). Controller via usb aangesloten op de PlayStation en via instellingen naar usb gezet ipv Bluetooth.

Dns servers van PlayStation naar Google dns veranderd via namebench, meest stabiele dns server voor mijn locatie.

Oude pc aangesloten en daar bedraad getest, daar komt de upload speed wel tot rond de 50mb, download maar 100mb maar dat komt omdat er een oude netwerk kaart inzit.

Iets verbetering in het spel maar niet lang niet genoeg, wat ik soms merk is hoelanger ik het spel speel, hoe slechter de performance wordt, bijvoorbeeld de eerste ronde van het gevecht is nog redelijk soepel, tweede derde ronde veel langzamer en reageert minder snel.

Ik heb nog een Kingston ssd in me pc, net nieuw eigenlijk niet veel gebruikt, maar had een keer wat ik de bios verandert dat ervoor zorgde dat de ssd in checkdisk iets aangaf niet te kloppen maar werkt verder wel goed, kan ik die in de PlayStation doen nadat ik het formatteer, of zal dat problemen geven?
Pagina: 1