Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:38

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik overweeg zonnepanelen te nemen; maar het gevoel bekruipt mij dat het rap minder gunstig (aan het worden) is.

- Ons dak staat op noord/oost met 45 graden helling.
- De politiek wil salderingsregeling gaan afbouwen.
- Energieleveranciers leveren al lang geen redelijke vergoeding meer.
- Energieleveranciers passen trucjes toe zoals salderen per maand/kwartaal.
- Op sommige dagen in de zomer; wordt al bijna 100% van de opgeleverde stroom opgeleverd door groene stroom en wordt de prijs van stroom negatief.
- Je hebt de kans dat het voltage in je wijk te hoog wordt voor het net en dan schakelt de omvormer uit.
- Garantie op omvormer is vaak maar 10 jaar
- Veel zonne-installateurs zijn beunbedrijven; de echte gevestigde elektriciens in de buurt hebben het te druk.

En daarnaast gaat men keihard door met nieuwe zonnepanelen plaatsen.
Als die stijging zo aanhoudt; worden de bovenstaande factoren steeds relevanter.

Nu geloof ik nog steeds dat het de moeite waard is; en ja; door langer te wachten mis je juist extra winst.
Maar het lijkt een onhoudbare situatie welke ooit stuk gaat lopen.

Ik ben op zoek naar antwoorden van mensen die waardevol zijn voor de bepaling van het (komende) investeringsrisico.
Niet naar reacties zoals: "Ha; dat zij mijn buurjaar 10 jaar geleden terug ook; maar ik rij nu in een dikke bak met de winst uit m'n panelen.", winsten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Alle reacties

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:18

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Inclusief afbouw van de saldering

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Een partij waar ik zonnepanelen aangevraagd had; heeft ook via Sunny Design een soortgelijke berekening gemaakt.
Echter; het is maar net welke getallen je invult en welke items je niet meeneemt in de berekening?

Met de huidige kWh prijs (en de rest best pessimistisch ingevuld, denk ik) kom ik op 7 jaar uit.
Wat nog best acceptabel is, maar als ik de energieprijs van vorig jaar gebruik, zit ik op 15 jaar.

Het probleem is; ja, als de huidige trend zo doorloopt is het na 7 jaar wel terug verdient.
Maar in die 7 jaar kan de hele salderingsregeling afgeschaft worden en/of alle energiemaatschappijen overgestapt zijn naar salderen per maand?

Ook ben ik niet helemaal zeker van het 'eigen gebruik' 'rendement omrekeningsfactor', dus dan kan het eigenlijk nog elke kant op gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Accretion op 01-09-2022 19:52 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De website is niet helemaal up-to-date wat de omrekenfactor betreft.

"Rendement omrekenfactor* kWh / Wp"

Je kan er maximaal 1,0 invoeren, er zijn veel systemen welke boven de 1 uitkomen (zie pvoutput)
Mijn pv-systeem bijvoorbeeld zit j.o.j. gemiddeld boven de 1,1 en soms boven de 1,2.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-08 09:28
Hier ook lang mee geworsteld. Ook voordat alles ondersteboven werd geknikkerd. Mijn afweging was vooral dat ik de 3k die het ongeveer kost (10 panelen 4100 wp) redelijk makkelijk kon missen. Dit zorgt er voor dat mijn maandlasten meteen omlaag gaan en dat merk ik uiteindelijk sneller dan die 3k op de bank.

Alle what if's en zekerheden die je noemt die heb ik voor lief genomen. Als het eenmaal ligt kost niet vrijwel niets meer en levert het veel/een beetje/weinig/vrijwel niets op maar altijd meer dan niets.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-08 18:48

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Wij zitten met hetzelfde dilemma en Spanje helemaal. Daar komt ook nog eens bij dat de installateurs echt woekerprijzen vragen.

Voor ons gaat het om een uitbreiding van 6 panelen(400wp) incl omvormer en dan komen ze met bedrag als 5.000 euro excl btw.

Mi. is het dan niet echt interessant meer. Maar veel mensen in paniek en willen nu zsm panelen, dus ze kunnen vragen wat ze willen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Al is de terugverdientijd 15 jaar, dan is het alsnog ook een goede investering voor het klimaat. We hebben nog lang geen overschot aan duurzame energie dus alle beetjes helpen.

Wat is de terugverdientijd van een nieuwe keuken of badkamer? :)

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-08 18:48

AndereKoekoek

Ping! Pong?

@CyBeRSPiN Badkamer en keuken zijn een waardevermeerdering van je huis. Mits netjes gedaan.

Maar voor zonnepanelen geldt eigenlijk hetzelfde. Een huis met panelen verkoopt makkelijker dan een huis zonder panelen.

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-08 17:06
Je dak op noord/oost! De zon komt op in het oosten en gaat via zuid onder in het westen. Dus veel zon zal er niet op de panelen stralen. Tja…, dan zou ik zelf toch nog eens goed te rade gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
fmrama schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:18:
Je dak op noord/oost! De zon komt op in het oosten en gaat via zuid onder in het westen. Dus veel zon zal er niet op de panelen stralen. Tja…, dan zou ik zelf toch nog eens goed te rade gaan.
Wacht; even een compas d'r bij gepakt.
We hebben een vlak op de oostkant en een op de westkant :+

Ik heb wel ergens gevonden dat je dan bijvoorbeeld 5-7% minder rendement hebt.
Praktisch gezien dan i.p.v terug verdienen in 7 jaar, terugverdienen in 7,5jaar?

Maar dat gaat over een helling van 10-13 graden.

[ Voor 20% gewijzigd door Accretion op 01-09-2022 20:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:51

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Je glas is half leeg. Hier onlangs nog op het noordoosten bijgelegd. Met de huidige prijzen een nobrainer. 100% salderen tot 2025, daarna langzaam afbouwend maar dan zijn ze eigenlijk al terugverdiend dus gratis. 30% zelfconsumptie die nooit kan worden afgepakt + nog wat vergoeding betekent de rest van je leven zeker 50% korting op je elektriciteitsrekening t.o.v. geen zonnepanelen. Succes met de overwegingen maar zie het wat zonniger.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ja; ik moet nog op vakantie deze zomer; volgend jaar een stuk eerder plannen; ben d'r wel aan toe :)

Ik was ook aan het overwegen om ons hele verbruik van 7.100kWh te compenseren en dan wordt het een flinke kostenpost.

En vandaar dat ik wat voorzichtiger ben.
Zeker aangezien het mij dus nog niet helemaal duidelijk is of oost/west met 45 graden niet bijzonder veel minder gunstig is.

[ Voor 13% gewijzigd door Accretion op 01-09-2022 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:51

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Hoe langer je wacht des te minder valt er nog te salderen (zekerheid) maar er kan op termijn ook een regeling komen; 70% van de kale prijs (onzekerheid) Eigen consumptie is ook een zekerheid. Het is inderdaad een flinke investering maar als je de mogelijkheid hebt is het zo'n beetje de meest rendabele uitgave die je in je leven kunt doen als dat de belangrijkste overweging mocht zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:35:

Zeker aangezien het mij dus nog niet helemaal duidelijk is of oost/west met 45 graden niet bijzonder veel minder gunstig is.
Extreem gunstig. Je wekt al vroeg in de ochtend op en tot wat later in de avond. Daarom heb je meer kans op direct eigen verbruik.

Ik heb ook zo'n dak. Het is dat ik niet van hogere kans op lekkage hou, anders lag het dak al lang vol.

En wat betreft eigen verbruik: dat is de enige factor die genoemd is in dit hele topic waar je zelf invloed op hebt. Door je gedrag aan te passen, maximaliseer je het eigen verbruik. De rest van de factoren is koffiedik kijken/glazen bol.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
blackd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:51:
Extreem gunstig. Je wekt al vroeg in de ochtend op en tot wat later in de avond. Daarom heb je meer kans op direct eigen verbruik.
Hmm, dat maakt je een stuk minder afhankelijk van externe factoren/prijzen. Goed punt.
Ik heb ook zo'n dak. Het is dat ik niet van hogere kans op lekkage hou, anders lag het dak al lang vol.
Ik kan momenteel geen leverancier vinden die voorraad heeft en personeel/tijd heeft voor de installatie.
Ik was dus al aan het overwegen om de installatie (op het dak) te laten doen door een dakdekker en de elektra door een elektricien (met ervaring m.b.t. zonnepanelen).

Dit ook omdat ik niet zo'n zin heb in 'Sjonnie-Solar' met z'n eenmanszaak waarvan het telefoonnummer over 5 jaar niet meer actief is.
En wat betreft eigen verbruik: dat is de enige factor die genoemd is in dit hele topic waar je zelf invloed op hebt. Door je gedrag aan te passen, maximaliseer je het eigen verbruik. De rest van de factoren is koffiedik kijken/glazen bol.
Ja, wellicht valt er het e.e.a te tweaken om bijvoorbeeld overdag het buffervat extra op te stoken (of in de zomer juist extra te koelen) en anders in de toekomst elektrisch te gaan rijden.

Dan wordt de optelsom eigenlijk alleen maar meer gunstiger.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Accretion schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:03:
Ja, wellicht valt er het e.e.a te tweaken om bijvoorbeeld overdag het buffervat extra op te stoken (of in de zomer juist extra te koelen) en anders in de toekomst elektrisch te gaan rijden.
Je zou zelfs kunnen denken aan een kleine accu (zodra saldering begint af te bouwen). Bijv. iets als een sessy, dan kan je je nacht verbruik er mogelijk ook mee redden en eventuele piekjes (vraag) die de panelen op dat moment niet kunnen leveren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:07:
[...]

Je zou zelfs kunnen denken aan een kleine accu (zodra saldering begint af te bouwen). Bijv. iets als een sessy, dan kan je je nacht verbruik er mogelijk ook mee redden en eventuele piekjes (vraag) die de panelen op dat moment niet kunnen leveren.
Tja; het huis gebruiken als thermische buffer lijkt me de 'makkelijkste'/'goedkoopste' winst.

En als je een elektrische auto hebt; kun je die in sommige gevallen ook als buffer gebruiken?
Een accu op wielen heeft meer functies dan een accu die je aan de muur schroeft; lijkt me (:

Maar inderdaad; accu's zullen in de toekomst wel een grote rol krijgen in de stabilisering van zonne-energie/energie-prijzen. Ik hoop stiekem wel nog een beetje op een doorbraak binnen 'accu technologie'.
Goedkoper / minder zeldzame grondstoffen / recyclebaar e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:34

Barrycade

Through the...

Tjee je bent echt toe aan vakantie, je glas is in je TS zelfs niet uit de kast gehaald en dan blijkt je opeens gewoon een ideaal dak te hebben om je (vrij forse) verbruik af te dekken met een Oost/West opstelling die lekker lang op de dag je eigen verbruik afdekt.

Enige nadeel is dat je laat de markt op komt. Dus dingen als woekerprijzen etc maar het is allemaal niet zo erg als je het schetst in je TS. Enige nadeel is dat je 2 jaar terug je Topic had moeten openen.

Valt me nog mee dat onze Oost/West koning niet met zijn beroemde opbrengst grafiekje langs is geweest.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Barrycade schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:16:
Tjee je bent echt toe aan vakantie, je glas is in je TS zelfs niet uit de kast gehaald en dan blijkt je opeens gewoon een ideaal dak te hebben om je (vrij forse) verbruik af te dekken met een Oost/West opstelling die lekker lang op de dag je eigen verbruik afgedekt.

Enige nadeel is dat je laat de markt op komt. Dus dingen als woekerprijzen etc maar het is allemaal niet zo erg als je het schetst in je TS. Enige nadeel is dat je 2 jaar terug je Topic had moeten openen.

Valt me nog mee dat onze Oost/West koning zijn beroemde opbrengst grafiekje komt laten zien.
Tja; we wonen pas sinds een jaar in het huis en we hebben nu weer wat eigen vermogen op kunnen bouwen.
Maar ik heb me inderdaad de laatste tijd veel verdiept in de "risico's" en/of praktijken van energieleveranciers.

Zo zit ik ook bij Eneco en nu komen ze op eens met een behoorlijke verlaging van de terugleververgoeding; en als je artikelen leest over salderen per maand (en je bedenkt in de winter veel kost / weinig opbrengst en in de zomer andersom), dan lijkt het al snel niet meer de moeite waard.

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01:30
Als je uitgaat van salderen op jaarniveau en je wekt niet meer op dan je verbruikt, wat maakt de hoogte van de terug lever vergoeding jou dan uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:46
Ik heb 2 weken geleden 10.000 WP op ons oost-west dak laten leggen. Het was wat zoeken maar ik heb een partij gevonden die het voor een nog redelijke prijs wilde installeren, 1,20 per WP met enphase systeem.
Geen beunhaas van werkspot :)
Vandaag begon de stroom stroom iets na 7 uur, tot bijna 20 uur vanavond. Behalve wat pieken voor een waterkoker of oven is daarmee het stroomgebruik overdag compleet gedekt.

In combinatie met airco`s om te verwarmen en daarmee gas naar 150 M3 per jaar te brengen heb ik de totale investering in iets meer dan 3 jaar terugverdiend met de huidige energieprijzen.
En van alle onzeker factoren is denk ik het duur blijven van de energie wel de minst onzekere.

Als de saldering afgebouwd wordt heb ik dus het grootste deel van de investering al terug, en daarna kan ik waar mogelijk gaan maximaliseren om met de oost-west ligging zoveel mogelijk zelf te gebruiken.
Elke euro die het dan oplevert is extra.

En meteen per direct een energierekening van tussen de -50 en 50 euro in plaats van 500 euro per maand is ook wel erg prettig _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door marcovandam op 01-09-2022 21:40 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
knightfield schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:24:
Als je uitgaat van salderen op jaarniveau en je wekt niet meer op dan je verbruikt, wat maakt de hoogte van de terug lever vergoeding jou dan uit?
Het punt is dat de leveranciers hun best aan het doen zijn om zonne-energie minder gunstig te maken.

Dat is vooral uit eigenbelang, maar daarnaast zijn zonnepanelen momenteel zo gunstig dat ik bang ben dat deze situatie niet lang vol te houden is.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:34
Mijn dak staat op NOO en ZWW. Hellingshoek is 40 graden. Op zuid een T dak van de buren. Kortom, suboptimaal allemaal met veel schaduw.

Toch deze maand 5005wp laten plaatsen. Bewust voor Enphase gekozen ivm de problemen zoals beschreven.

Heb er nog geen seconde spijt van.

Het enige wat ik spijt van heb is dat ik niet meer geld op de plank had liggen om op het NOO dakdeel nog 9 extra panelen (3465wp) te laten plaatsen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Op een oost/west dak van 45°, zonder schaduw

Verdienen micro-omvormers zich in die situatie dan nog sneller terug dan een traditionele omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Accretion schreef op donderdag 1 september 2022 @ 21:44:
Op een oost/west dak van 45°, zonder schaduw

Verdienen micro-omvormers zich in die situatie dan nog sneller terug dan een traditionele omvormer?
Nee, ik kan geen manier bedenken hoe, anders dan wanneer je ze goedkoper kan krijgen dan een string omvormer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees D.
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-12-2023
Hier ook hetzelfde geval en ben zelf ook op het punt om panelen op een ONO dak te leggen. Het lijkt mij dat het wel eens voordeliger kan zijn dan een dak op het zuiden of dat de terugverdientijd klein kan zijn dan vaak berekend. In de ochtend is er ook vaak geen overschot aan opgewekte stroom.

We hebben een contract bij Frank energie waardoor de inkoop en verkoop tarieven per dag per uur bepaald worden. De in- en verkooptarieven zijn gelijk. De energieprijzen in de ochtend zijn vaak behoorlijk hoger dan de middag ( een enkele keer zelfs negatief dit jaar). Dus je verkoopt bij het opwekken tegen een hoog tarief en als je de energieslurpers 's middags aan zet gebruik je tegen een laag tarief.

Denk ik te simpel of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Cees D. schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:01:
Denk ik te simpel of zie ik wat over het hoofd?
Hoe wordt je verbruik bepaald? Checken ze elk uur de meter of is dit op basis van een verwacht patroon.
Als het een schatting is; heb je er niets aan om apparaten op een ander moment aan te zetten.

Maar als de zon het sterkste is; moet je zelfs betalen om de stroom kwijt te kunnen?

Maar, al krijg je in de ochtend 1€ per kWh, je genereert dan ook minder kWh en daar kun je nooit je verbruik in de winter mee compenseren?

Wij zouden ons verbruik in de winter volledig kunnen dekken met wat we opleveren in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees D.
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-12-2023
Accretion schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 15:48:
[...]

Hoe wordt je verbruik bepaald? Checken ze elk uur de meter of is dit op basis van een verwacht patroon.
Als het een schatting is; heb je er niets aan om apparaten op een ander moment aan te zetten.

Maar als de zon het sterkste is; moet je zelfs betalen om de stroom kwijt te kunnen?
Een slimme meter geeft bij iedereen per kwartier door wat het verbruik is en je weet een dag van te voren wat de prijs is. Deze is gelijk aan de inkoopprijs op de energiemarkt.

De prijs is een enkele keer dus negatief geweest in het begin van de middag. Lever je dan meer energie dan je verbruikt, dan moet je betalen voor het leveren. Gebruik je echter meer, dan krijg je geld toe .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Cees D. schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:56:
[...]

Een slimme meter geeft bij iedereen per kwartier door wat het verbruik is en je weet een dag van te voren wat de prijs is. Deze is gelijk aan de inkoopprijs op de energiemarkt.

De prijs is een enkele keer dus negatief geweest in het begin van de middag. Lever je dan meer energie dan je verbruikt, dan moet je betalen voor het leveren. Gebruik je echter meer, dan krijg je geld toe .
Niet als je de meter administratief uit laat zetten?
En niet als die geen bereik heeft in je meterkast.

Bij ons staat die vaak een tijd op "storing" omdat in de meterkast dikke muren zitten waar gewoon geen telefonie bereik uitkomt.

Dus denk dat ze dat bij ons niet lukt.
---

Los daarvan moet je dan betalen voor je zonnepanelen op het moment dat ze het meeste opleveren.

En het meeste betalen voor de stroom op het moment dat de panelen niks opleveren.

Dus ben je dubbel aan het betalen.
Pagina: 1