Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Prijzen PV panelen in de winter en vervallen van BTW

Pagina: 1
Acties:

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 20:23
Ik wil aankomende tijd (ruim begrip) een redelijk aantal PV panelen kopen (10 tot 14 stuks).
Ik vroeg mij af of PV panelen goedkoper worden in de winter omdat ze minder opbrengen of is die invloed niet te merken in de prijzen?

Ook zou de BTW op PV panelen in januari 2023 vervallen en daarmee het gedoe op BTW teruggave ook niet meer nodig zijn? Denken jullie dat dit werkelijk de prijs verlaagt van de PV panelen of verwerken de aanbieders gewoon een (gedeeltelijke) verhoging in de prijzen.

Bestaat er een site met overzichten van prijzen van diverse PV panelen (vergelijkbaar zoals pricewatch van Tweakers?)

Oftewel, wanneer is het beste moment om de aankomende maanden PV panelen aan te schaffen?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het beste moment was gisteren.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:01
Ik heb een heel zwaar vermoeden dat de aanbieders van PV-installaties "misbruik" gaan maken van de situatie door een onzichtbare prijsverhoging door te voeren, waardoor het voordeel van wachten eigenlijk weg is.

Zoals Sport_life ookal schrijft: Hoe lang je wacht, hoe duurder de grap wordt ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• natural colour
  • Registratie: April 2022
Herbiek616 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:45:
Ik wil aankomende tijd (ruim begrip) een redelijk aantal PV panelen kopen (10 tot 14 stuks).
Ik vroeg mij af of PV panelen goedkoper worden in de winter omdat ze minder opbrengen of is die invloed niet te merken in de prijzen?

Ook zou de BTW op PV panelen in januari 2023 vervallen en daarmee het gedoe op BTW teruggave ook niet meer nodig zijn? Denken jullie dat dit werkelijk de prijs verlaagt van de PV panelen of verwerken de aanbieders gewoon een (gedeeltelijke) verhoging in de prijzen.

Bestaat er een site met overzichten van prijzen van diverse PV panelen (vergelijkbaar zoals pricewatch van Tweakers?)

Oftewel, wanneer is het beste moment om de aankomende maanden PV panelen aan te schaffen?
Dát willen we hier al jaren: PV installaties in de Pricewatch... helaas, markt is te klein (!)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• natural colour
  • Registratie: April 2022
Herbiek616 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:45:

Bekijk de verkoop prijzen en levertijden bij PV shops, twee die ik ken:
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
https://www.sun-solar.nl/

Al gedacht om ze zelf te plaatsen?
Of gezamelijke inkoop en plaatsing met de buren/ wijk?

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 01-09-2022 19:08 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-11 16:09
Ik wacht ook tot begin 2023 met het aanschaffen ivm het verdwijnen van de btw (als het goed is). Tot nu toe lijken de prijsstijgingen van de losse panelen de laatste 3/4 maanden wel mee te vallen (dmegc, jinko of ja solar 370 wp's kijk ik naar) maar het is inderdaad de vraag of de verkopers niet gewoon de btw prijs erbij op tellen begin 2023.

Achteraf gezien had ik afgelopen mei de panelen er gewoon op moeten gooien, maar ik had een viavia deal om mijn oude set aan hen te verkopen en op hun de btw van mijn nieuwe set terug te vragen. Maar dit ging uiteindelijk niet door.

Nu is het al zo laat in het jaar dat je denk ik net zo goed kan wachten op de eventuele btw verlaging begin 2023.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:54

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Evanrvb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:11:
Ik wacht ook tot begin 2023 met het aanschaffen ivm het verdwijnen van de btw (als het goed is).
Tja; dat doen waarschijnlijk meer mensen.
Dan krijg je begin 2023 weer een bult aan leveringsproblemen en een prijsverhoging vanwege schaarste.

[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 01-09-2022 19:16 ]

• Evanrvb
Accretion schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:15:
[...]

Tja; dat doen waarschijnlijk meer mensen.
Dan krijg je begin 2023 weer een bult aan leveringsproblemen en een prijsverhoging vanwege schaarste.
Dat klopt inderdaad. Wellicht kan dit wel weer weggestreept worden met het feit dat er in de winter minder panelen gelegd worden. Maar we zullen het begin 2023 pas weten... Twee maanden geleden had ik gezegd direct bestellen nu hebben de panelen dit jaar nog zo weinig opbrengst dat je net zo goed kan gokken op een btw prijsverlaging.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:54

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Evanrvb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:25:
[...]

Dat klopt inderdaad. Wellicht kan dit wel weer weggestreept worden met het feit dat er in de winter minder panelen gelegd worden. Maar we zullen het begin 2023 pas weten... Twee maanden geleden had ik gezegd direct bestellen nu hebben de panelen dit jaar nog zo weinig opbrengst dat je net zo goed kan gokken op een btw prijsverlaging.
Tja; eigenlijk moet je akkoord geven op een offerte uit december 2022; en die op 1 jan 2023 betalen?

• Evanrvb
Accretion schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:29:
[...]

Tja; eigenlijk moet je akkoord geven op een offerte uit december 2022; en die op 1 jan 2023 betalen?
De grote vraag is hoe die btw korting gaat werken. Ik heb nu het vermoeden dat het een soortgelijk iets wordt als de warmtepomp subsidie e.d. Eerst de btw betalen en daarna terug vragen. In dat geval kan je de panelen eerder bestellen en in 2023 betalen of installeren (mits dat binnen de regels valt). Maarja dat is nog koffiedik kijken. Het kan ook nog dat de btw verlaging uitgesteld wordt dat zou helemaal zuur zijn.

• rustynut
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-11 23:28
Is dit maar een wetvoorstel of gaat het echt gebeuren per 1 januari 2023?? Kan ik de regelgeving ergens terugvinden? Ik hoor verschillende geruchten over dit onderwerp en het slaat echt nergens op eerlijk gezegd op dit moment.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 23:35

Crazy-

Best life ever

rustynut schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:02:
Is dit maar een wetvoorstel of gaat het echt gebeuren per 1 januari 2023?? Kan ik de regelgeving ergens terugvinden? Ik hoor verschillende geruchten over dit onderwerp en het slaat echt nergens op eerlijk gezegd op dit moment.
De bedoeling is levering aan de klant tegen 0% BTW tarief van materiaal (PV) en de arbeid.

Eind september zullen we het weten.

Het zal niet gaan gelden op accupakketten.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• DAO
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-11 14:36

DAO

Wat ik hier niet lees is dat het voor een deel een sigaar uit eigen doos is.

Je kan nu al de btw terugvragen (ok, het is wat lastiger via een aangifte en een klein forfait telt niet mee) maar dan blijft er alleen de arbeid over.
Tel daarbij op dat het best mogelijk is dat de gekte aanhoud met stroomprijzen omdat er vaste contracten blijven aflopen in de tussentijd en er meer mensen wakker worden. Lopende CAO onderhandelingen waardoor arbeid duurder gaat worden en de markt nu al wat aan het opdrogen is qua aanbod.

Tijd zal het leren...

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:55
Dit dus.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:51
Evanrvb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:25:
[...]

In de winter minder panelen gelegd worden?
Elke installateur heeft zijn agenda vol zitten tot juni volgend jaar, ze zijn blij als we een milde winter krijgen want dan kunnen ze lekker voorleggen. Er wordt echt geen paneel minder verkocht in de winter dan in de zomer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• rustynut
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-11 23:28
Crazy- schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:21:
[...]
De bedoeling is levering aan de klant tegen 0% BTW tarief van materiaal (PV) en de arbeid.
Voor mij is vooral interessant wat de consequenties zullen zijn voor doe-het-zelf installaties...

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 23:35

Crazy-

Best life ever

rustynut schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:43:
[...]

Voor mij is vooral interessant wat de consequenties zullen zijn voor doe-het-zelf installaties...
Blijf hetzelfde; panelen worden op 0% gezet

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Pagina: 1