1Gbit netwerk downgrade naar100Mbit

Pagina: 1
Acties:

• herbalx
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-04 15:10
Hi Tweakers,

ik loop tegen een netwerk uitdaging aan die ik nog niet heb weten op te lossen. Ik heb inmiddels al verschillende topics nagelopen maar helaas nog niet het verlossende antwoord gevonden dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

het probleem is als volgt (nutshell);

ik heb een 1Gbit netwerk liggen en de verbinding tussen twee switches wordt automatisch gedowngrade naar een 100Mbit verbinding.

Nu kan dit uiteraard aan een hoop zaken liggen dus laat ik zo goed mogelijk te details van de setup proberen voor te leggen.

Het deel van het netwerk bestaat uit een verbinding van een Router naar een switch gevolgd door een verbinding naar nog een switch. Het probleem speelt zich af in het laatst gedeelte van het netwerk (van switch naar switch).

Het probleem speelt zich alleen af tussen de switches, wanneer een laptop verbind met de bron switch (Netgear GS116E) wordt de verbinding herkent als een 1Gbit verbinding en word keurig 940Mbit up en down gehaald. Wanneer ik de kabel verbind met de switch geeft deze 100Mbit aan en kom ik niet verder dan 95Mbit. Dit is ook het moment waarop ik de draad begon kwijt te raken 8)7

Wat is het materiaal waar van gebruik wordt gemaakt ;

Kabel; CAT6 (SFTP) - straight (1 enkele kabel, geen onderbrekeingen of connectors)
Switches; Netgear GS116E & Netgear GS105Ev2

Afstand tussen de switches; ongeveer 30 meter

Ik heb inmiddels de kabel al meerdere keren geknipt en getest (kabeltester en laptop) om min of meer uit te sluiten daar het probleem zich daar in bevind. Helaas heeft dit niet mogen baten. Ook de firmware van de beide switches is up-to-date. Waarschijnlijk zie ik ergens iets over het hoofd en daarom hoop ik dat iemand de gouden oplossing heeft :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9Qcoi4BEKP-Hc-6Yj0WFQuESD0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iAO6RRNbswSlHnxzbW7pP2g2.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door herbalx op 01-09-2022 14:47 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dus je hebt een kabel van 30 meter vanaf de GS116E en de GS105Ev2. De kabel is aangesloten op switch 1 (GS1116E) en als je je laptop op deze kabel aansluit, dan haal je 1Gbps en als je de 2e switch (GS105Ev2) er op aansluit valt hij terug naar 100Mbps?

Zit er nog wat anders aangesloten op deze 2e switch? Want vaak met dergelijke goedkope switches, wordt de bandbreedte aangepast naar de laagst aangesloten snelheid. Deze switches kunnen dus niet overweg met verschillende snelheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:28

ResuCigam

BOFH

Heb je de juiste twisted pairs gebruikt? Het maakt niet uit welke je gebruikt zolang je dezelfde twist aan beide kanten gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h6RsRgs8AiCTp35K_jIevtdsRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0IadzITiIkLE0BtRUMCXvUv7.png?f=fotoalbum_large

We do what we must because we can.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Hoe heb je de poorten op beide switches geconfigureerd (VLAN, link speed, duplex etc) ?
En wat gebeurt er als je de laptop op GS105Ev2 aansluit op de poort die nu naar de GS1116E gaat ?

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:47

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Misschien nog een gek idee, maar al eens geprobeerd wat er gebeurd als je de switches met een korte patchkabel aan elkaar vast maakt?

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Als een switch terugval naa 100Mbps dan is het 9 van de 10 keer een aderpaar dat uitvalt.
Als er dan nog voldoende aderparen overblijven kan hij daar nog wel een 100Mbps verbinding over opzetten.
Meestal zijn het de connectoren die problemen opleveren.

Heb je stugge of soepele kabel?
En zelf RJ45's aanknijpen geeft dit soort problemen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• herbalx
Equator schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:52:
Dus je hebt een kabel van 30 meter vanaf de GS116E en de GS105Ev2. De kabel is aangesloten op switch 1 (GS1116E) en als je je laptop op deze kabel aansluit, dan haal je 1Gbps en als je de 2e switch (GS105Ev2) er op aansluit valt hij terug naar 100Mbps?

Zit er nog wat anders aangesloten op deze 2e switch? Want vaak met dergelijke goedkope switches, wordt de bandbreedte aangepast naar de laagst aangesloten snelheid. Deze switches kunnen dus niet overweg met verschillende snelheden.
Nee er zit niks anders aangesloten op de andere switch, het is een nieuwe switch (een weekje oud dan :P)

• herbalx
ResuCigam schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:54:
Heb je de juiste twisted pairs gebruikt? Het maakt niet uit welke je gebruikt zolang je dezelfde twist aan beide kanten gebruikt:
[Afbeelding]
Ik heb standaard 568B gebruikt. Beide kanten hetzellfde anders heb ik geen straight kabel ;)

• herbalx
Luppie schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:06:
Hoe heb je de poorten op beide switches geconfigureerd (VLAN, link speed, duplex etc) ?
En wat gebeurt er als je de laptop op GS105Ev2 aansluit op de poort die nu naar de GS1116E gaat ?
Ik heb niks specifieks geconfgureerd alles staat op auto en ik heb geen VLAN aangemaakt, het is echt nog out-of-the-box om eerst de infrastructuur te testen.

Ik kan overigens mijn laptop eens op die GS105Ev2 aansluiten om te zien welke snelheid mijn laptop detected op de switch poort(en) (het zijn maar 5 poortjes dus ik kan alles wel even testen. Ik kom hier op terug!

• herbalx
Mototaz schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:58:
Misschien nog een gek idee, maar al eens geprobeerd wat er gebeurd als je de switches met een korte patchkabel aan elkaar vast maakt?
nee dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd, dit kan ik ook even proberen om te zien wat de uitkomst is. Hier kom ik ook op terug!

• herbalx
Ben(V) schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:18:
Als een switch terugval naa 100Mbps dan is het 9 van de 10 keer een aderpaar dat uitvalt.
Als er dan nog voldoende aderparen overblijven kan hij daar nog wel een 100Mbps verbinding over opzetten.
Meestal zijn het de connectoren die problemen opleveren.

Heb je stugge of soepele kabel?
En zelf RJ45's aanknijpen geeft dit soort problemen
Dat is ook mijn ervaring, vandaar dat ik de kabel al eens opnieuw geknipt heb, eigenlijk al vier keer als ik de los geknipte stekker naast mij tel. Mijn post op tweaker was dus echt even wanhoop, maar ik zal de optie die hierboven worden weergegeven eens gaan testen.

Overigens maak ik gebruik van soepele kabel, CAT6 S/FTP

[ Voor 3% gewijzigd door herbalx op 01-09-2022 17:18 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:42
Cross cable gebruiken als je van switch naar switch gaat lost het op.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• herbalx
Uberprutser schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:18:
Serieus ? Zo ben ik wel opgegroeid maar ik dacht dat dit niet langer noodzakelijk was voor switches met auto detect.

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 09:01

neh

Uberprutser schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:18:
Lijkt me onwaarschinlijk. Vrijwel elke 1 Gbit switch ondersteunt Auto MDI-X. Het lijkt me zinvoller om zoals al is voorgesteld een andere/kortere kabel te proberen.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• herbalx
Mototaz schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:58:
Verschillende kabels geprobeerd en verschillende uitkomsten, wellicht dat ik de mogelijke oorzaak heb gevonden aangezien de stekkers op werkende kabel precies andersom zitten. Ik ga nu de niet-werkende kabel anders knippen en opnieuw testen.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zou inderdaad eerst een kort fabriekskabeltje met geperste stekkers proberen. Mijn ervaring is dat zelf knijpen vaker problemen opleveren is het niet direct dan wel op termijn. Dat is de reden dat ik dit soort verbindingen afmonteer op een wallport en verder alleen fabriekskabels gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Cross kabels voor 1Gbps is uiteraard onzin.
1Gbps is full duplex, oftewel dezelfde aderparen worden voor tx en rx gebruikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herbalx
ResuCigam schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:54:
[Afbeelding]
nog een keer goed naar de afbeelding gekeken en toen realiseerde ik me dat ik 568 op z'n kop geknipt hebt. Dat heb ik eigenlijk overal door het huis gedaan en is nergens een probleem geweest maar de GS105ev2 vindt dat blijkbaar niet leuk. Zojuist een nieuwe test kabel op de juiste manier geknipt en 1Gbit. Ik ga nu de 30Meter kabel knippen en testen..... keep you guys posted.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 22:50
synoniem schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:31:
Ik zou inderdaad eerst een kort fabriekskabeltje met geperste stekkers proberen. Mijn ervaring is dat zelf knijpen vaker problemen opleveren is het niet direct dan wel op termijn. Dat is de reden dat ik dit soort verbindingen afmonteer op een wallport en verder alleen fabriekskabels gebruik.
Zeker CAT6 SFTP patchkabels moet je eigenlijk niet zelf willen knijpen. Trek een stugge kabel, WCD/patchpaneel/keystones aan beide kanten maken met een LSA-strook en dan gewoon kant-en-klare korte kabeltjes voor de laatste stukjes naar de switches. Van die patchkabeltjes weet je iig zeker dat ze helemaal aan de CAT6 standaard voldoen mbt contact dat de aderen maken, plaats van de laatste twist, aansluiting van de aarde en trekontlasting.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• herbalx
BeefHazard schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:59:
[...]

Zeker CAT6 SFTP patchkabels moet je eigenlijk niet zelf willen knijpen. Trek een stugge kabel, WCD/patchpaneel/keystones aan beide kanten maken met een LSA-strook en dan gewoon kant-en-klare korte kabeltjes voor de laatste stukjes naar de switches. Van die patchkabeltjes weet je iig zeker dat ze helemaal aan de CAT6 standaard voldoen mbt contact dat de aderen maken, plaats van de laatste twist, aansluiting van de aarde en trekontlasting.
Die koop ik die ook gewoon maar het gaat hier om een kabel die door het huis naar buiten is getroffen. wordt een beetje lastig om die met stekker door o.a. PVC buizen heen te trekken.

• herbalx
herbalx schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:45:
[...]

nog een keer goed naar de afbeelding gekeken en toen realiseerde ik me dat ik 568 op z'n kop geknipt hebt. Dat heb ik eigenlijk overal door het huis gedaan en is nergens een probleem geweest maar de GS105ev2 vindt dat blijkbaar niet leuk. Zojuist een nieuwe test kabel op de juiste manier geknipt en 1Gbit. Ik ga nu de 30Meter kabel knippen en testen..... keep you guys posted.
Nu de lange kabel op dezelfde wijze geknipt maar het probleem blijft.

De korte kabel, laat zegge 4/5 meter, geeft nu keurig een 1Gbit verbinding maar de lange kabel die ik heb getrokken blijft 100Mbit tussen de GS116 en de GS105. Opnieuw, wanneer ik de kabel tussen een laptop en de GS116 bevestig heb ik wel 1Gbit

Update; ik heb nu ook eens mijn accesspoint er aangekoppeld om te zien wat de switch daarmee doet, en ook het access point wordt slechts gedetecteerd op 100Mbit, het betreft hier een UniFI AP-AC-PRO

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYpt6-zBkRXqt2t7yNkXOEUuF54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bEmupfWYokn2OFxKKGoL0euW.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door herbalx op 01-09-2022 19:41 . Reden: update + invoegen alfbeelding ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59

lier

MikroTik nerd

Welke kabel is het exact (merk/type/etc)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 22:50
herbalx schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:15:
[...]

Die koop ik die ook gewoon maar het gaat hier om een kabel die door het huis naar buiten is getroffen. wordt een beetje lastig om die met stekker door o.a. PVC buizen heen te trekken.
Ja, dus trek je daar een stugge kabel doorheen die je op LSA afmonteert ipv een soepele kabel met stekkers. Dan sluit je de laatste stukjes naar de switches aan met prefab soepele kabeltjes.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
lier schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:34:
Welke kabel is het exact (merk/type/etc)?
Merk staat zo niet meer op de Spindel maar dit zijn de specificaties (over genomen van de tekst op de kabel);

CAT 6 S/FTP (PIMF) Shielded 4x2xsAWG23/1 SOLID 100OHM 250Mhz EIA-TIA 568 ##904-87## CPR
Pagina: 1