Accu’s en blindstroom, moet je kva of kwh rekenen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 09:53
Ik zit te kijken naar thuis accus als er straks geen salderings regeling meer is en bij het meten van mijn apparatuur zie ik dat er een aantal pompen en luchtpompen een hele lage cos-phi hebben, tot 0,28 waar de gecombineerde watt waarde ca 100 watt is maar de va >250va

Om de capaciteit van de accu te bepalen moet ik dan met de va waarde rekenen en niet met de watts?

Vraag me ook af wat fase afsnijdende dimmers/leds doen met het verbruik icm accus

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Beste antwoord (via 01001000 op 01-09-2022 14:14)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Blindstroom is wel van belang voor de dimensionering van inverters, kabels en dergelijke (maar doorgaans is het probleem te klein voor daadwerkelijk benodigde aanpassingen).

Maar afgezien van verliezen in die inverter en kabels is het vermogen dat niet wordt afgenomen.

In een verliesvrije wereld zou je die blindstroom de accu überhaupt niet ontladen.

Maar de materialen moeten de stroom wel transporteren.

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:31
Is dit off-grid of gewoon aan het elektriciteitsnet gekoppeld? Het elektriciteitsnet vangt een tekort aan omvormer capaciteit op.

Een aan de P1 poort gekoppelde thuisaccu-omvormer regelt het vermogen 1x per 10 seconde om die waarde naar 0 te krijgen (tot maximum capaciteit). Met een aparte meter kan die sneller regelen.

Anders moet je voor het vermogen van de omvormer uitgaan van de maximale blindstroom. De accu moet de stroom die omvormer kan leveren kunnen geven. Een accu is gelijkspanning, die heeft niks met blindstroom te maken.

• 01001000
Dit is gewoon aan het net, maar gaat om de dimensionering van een thuis accu zodat het nacht sluikverbruik ook afgevangen word.

Als ik 12 uur 100 watt gebruik zou ik een 1200 watt accu capaciteit nodig hebben
Met een slechte cos-phi zou dat dan zomaar een 3000 kva accu kunnen zijn… wat dan met 3000 watt gedurende de dag moet worden bijgeladen. Tenzij ik er helemaal naast zit

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Blindstroom is wel van belang voor de dimensionering van inverters, kabels en dergelijke (maar doorgaans is het probleem te klein voor daadwerkelijk benodigde aanpassingen).

Maar afgezien van verliezen in die inverter en kabels is het vermogen dat niet wordt afgenomen.

In een verliesvrije wereld zou je die blindstroom de accu überhaupt niet ontladen.

Maar de materialen moeten de stroom wel transporteren.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:21

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

als je 12 uur 100 watt gebruikt, heb je 1200 wattuur nodig, oftewel 1,2 kWh aan accucapaciteit.
in je slechte geval dus 3 kWh.
Wat dat met 3000 Watt laden daarmee te maken heeft weet ik niet. Je moet in ieder geval 3kWh weer in je accu stoppen (verliezen niet meegerekend), hoe snel je laadt, 1 uur lang 3000 Watt of 10 uur lang 300 Watt is daarbij niet zo relevant.

PVoutput

• 01001000
timberleek schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:25:

Denk dat ik het wat zat te overcompliceren :) Piek kva is wel fors, ik moet even kijken hoe de hogedruk pomp precies zit, vermoed niet dat het boven de 3600 kva per groep gaat. Totale huis piek belasting is een ander verhaal, maar die vang ik wel op met het net, aangezien het geen off grid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 18:11

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

01001000 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:17:
Dit is gewoon aan het net, maar gaat om de dimensionering van een thuis accu zodat het nacht sluikverbruik ook afgevangen word.

Als ik 12 uur 100 watt gebruik zou ik een 1200 watt accu capaciteit nodig hebben
Met een slechte cos-phi zou dat dan zomaar een 3000 kva accu kunnen zijn… wat dan met 3000 watt gedurende de dag moet worden bijgeladen. Tenzij ik er helemaal naast zit
Je haalt nu vermogen en energiegebruik door elkaar.
In je voorbeeld gaat het om 250 VA schijnbaar vermogen, 100 W actief vermogen en daar tussen een deel blindvermogen. Het bindvermogen wordt wel getransporteerd door je leidingen maar verricht geen arbeid en verbruikt dus ook geen energie behalve voor de extra verliezen die het oplevert aan warmteontwikkeling. Over een periode van 12 uur onttrek je dus 1,2 kWh aan energie uit de accu. Het blindvermogen moet wel geleverd kunnen worden maar dat zou ook uit het net kunnen.
Pagina: 1