BIOS reageert niet na update + Case Fan draait niet

Pagina: 1
Acties:

• Gotuso
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-09-2024
Dankzij hulp van dit forum onlangs een nieuwe gaming PC gekocht. Installatie van de hardware ging soepel, updaten van de bios leek goed te gaan. Tot ineens de BIOS niet meer reageerde.

Het lukt nog wel om de BIOS in te gaan middels de DEL knop, dus voordat ik de BIOS in ga herkent de pc mijn keyboard. Alleen daarna krijg ik geen response meer. Zowel het toetsenbord als de muis doen niks meer. Het lukte me 1x om voor 2 seconden mijn muis te gebruiken, daarna niks meer. Weet niet of de apparaten niet herkend worden of dat de BIOS crashed, want de tijdsweergave in BIOS update ook niet.

- Ik heb een MSI PRO B660M-A DDR4 moederbord
- De huidige versie is E7D43IMS.170, wat de nieuwste versie is
- Heb al geprobeerd om de muis en toetsenbord in een andere USB port te stoppen, maar dat hielp niet

Aanvullende draait 1 van mijn case fans niet. Deze is aangesloten op de PUMP_FAN. Normaal bedoeld voor waterkoeling maar zou volgens mij alsnog moeten werken (van wat ik online lees). Bij het vorige moederbord draaide deze fan nog prima, dus hij zou niet stuk moeten zijn. Probleem deed zich al voor voordat we de BIOS hadden geupdate.

Iemand een suggestie wat ik zou kunnen proberen? Of wordt het een fan splitter aanschaffen?

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:57
Misschien bios reset uitvoeren vanaf het moederbord?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

• Gotuso
Een vriend van me kwam ook al met die suggestie. Vind het echter spannend om uit te voeren, bang dat het er slechter op wordt. Zal het dit weekend proberen als ik geen andere oplossing vind. Maar hoop stiekem op iets minder... ingrijpend?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:57
Je komt nu ook niet verder toch? :)

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

• brakkebenny
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Kijk op pagina 21 onder het kopje: JBAT1: Clear CMOS (Reset BIOS) Jumper

https://download.msi.com/...PROB660M-ADDR4100x150.pdf

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Gotuso schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:06:
Een vriend van me kwam ook al met die suggestie. Vind het echter spannend om uit te voeren, bang dat het er slechter op wordt. Zal het dit weekend proberen als ik geen andere oplossing vind. Maar hoop stiekem op iets minder... ingrijpend?
Er is toch wel een redelijke kans dat een BIOS reset je problemen oplost. En stel dat dat niet helpt, je pc doet het nu ook niet. Erger kan je het niet maken :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:43
brakkebenny schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:18:
Kijk op pagina 21 onder het kopje: JBAT1: Clear CMOS (Reset BIOS) Jumper

Deze reset alleen de default settings, maar is geen BIOS rollback.

Ik weet niet zeker of je met M-FLASH (verderop in de manual) ook gewoon een eerdere versie van de BIOS kunt installeren of dat altijd een nieuwere moet zijn dan er al is...

• Gotuso
FooLsKi schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:21:
[...]

Er is toch wel een redelijke kans dat een BIOS reset je problemen oplost. En stel dat dat niet helpt, je pc doet het nu ook niet. Erger kan je het niet maken :)
Gelukkig is het niet zó erg; de pc start wel gewoon normaal. Alleen kan ik niks meer doen in de BIOS zelf. Wil vooral het probleem nu fixen, niet als ik straks ineens de bios in moet duiken en dit probleem nog speelt.

Maar goed, zo te horen is dit wel de standaard oplossing dus dan maar proberen dit weekend.

[ Voor 8% gewijzigd door Gotuso op 01-09-2022 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brakkebenny
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ergens anders op het internet, met een ander type MSI moederbord vond ik het volgende, mogelijk werkt dit ook voor jouw moederbord. In het geval je wil downgraden moet je dus een oudere bios downloaden.

Updating BIOS with Flash BIOS Button Before updating: Please download the latest BIOS file that matches your motherboard model from MSI® website and rename the BIOS file to MSI.ROM. And then, save the MSI.ROM file to the root of USB flash drive.

Important:

Only the FAT32 format USB flash drive supports updating BIOS by Flash BIOS Button.
Connect power supply to CPU_PWR1 and ATX_PWR1. (No other components are necessary but power supply.)

Plug the USB flash drive that contains the MSI.ROM file into the Flash BIOS Port on rear I/O panel.

Press the Flash BIOS Button to flash BIOS, and the LED next to the button starts flashing.

After the flashing BIOS process is 100% completed, the LED would be off simultaneously.

Bron: https://forums.tomshardwa...-gaming-plus-max.3707864/

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Gotuso schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:56:
[...]

Gelukkig is het niet zó erg; de pc start wel gewoon normaal. Alleen kan ik niks meer doen in de BIOS zelf. Wil vooral het probleem nu fixen, niet als ik straks ineens de bios in moet duiken en dit probleem nog speelt.

Maar goed, zo te horen is dit wel de standaard oplossing dus dan maar proberen dit weekend.
Het is m.i. sowieso een goed idee om na een BIOS-update een BIOS-reset uit te voeren. Dan weet je zeker dat evt nieuwe features niet clashen met reeds bestaande settings.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Aanvullende draait 1 van mijn case fans niet. Deze is aangesloten op de PUMP_FAN. Normaal bedoeld voor waterkoeling maar zou volgens mij alsnog moeten werken (van wat ik online lees). Bij het vorige moederbord draaide deze fan nog prima, dus hij zou niet stuk moeten zijn. Probleem deed zich al voor voordat we de BIOS hadden geupdate.
Die fan werkte dus voor bios update ook niet.

Ik zou eens met de leverancier contact opnemen. Kan goed zijn dat het wordt omgeruild.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotuso
Reset geprobeerd. Scherm laat zien dat de reset is gelukt, maar de fan en Bios doen het nog steeds niet.

Irritanter is dat hierdoor mijn aanpassingen aan de wel werkende fans en het geheugen zijn teruggezet. Dus als iemand nog een andere suggestie heeft... Enige wat ik zelf kan bedenken is een rollback (als dat mogelijk is, want je moet deze bios updaten vanuit de bios) of contact opnemen met de winkel. Maar dat laatste is wel echt karig als alles er af moet :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-10 23:15
Probeer eens een ps-2 toetsenbord.. dat heeft mij al een aantal keren uit zo’n situatie gered. Aansluiten, via del naar bios, settings aanpassen, save.. en daarna werkt het ook met je usb aangesloten toetsenbord. Vraag niet waarom. Lijkt iets met een usb-controller die in eerste instantie jou toetsenbord niet herkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
@Gotuso
Vind je het niet raar dat je met een zojuist gekocht moederbord zoveel problemen hebt. Terwijl dat eigenlijk gewoon zou moeten werken.... Feit dat die fan-aanlsuiting nog nooit gewerkt heeft.

Ik denk dat het bord een technisch probleem/mankement heeft. Kan zijn dat het nu met de problemen nog werkt maar er later nog meer bijkomen.

Daarom zou ik ermee terug gaan naar de winkel en kijken om het omgeruild te krijgen voor een nieuwe/ander bord.

[ Voor 6% gewijzigd door eheijnen op 02-09-2022 19:39 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotuso
BMW_Gizzmo schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:38:
Probeer eens een ps-2 toetsenbord.. dat heeft mij al een aantal keren uit zo’n situatie gered. Aansluiten, via del naar bios, settings aanpassen, save.. en daarna werkt het ook met je usb aangesloten toetsenbord. Vraag niet waarom. Lijkt iets met een usb-controller die in eerste instantie jou toetsenbord niet herkend.
Gaan we proberen, hopelijk is dat de oplossing.
eheijnen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:38:
@Gotuso
Vind je het niet raar dat je met een zojuist gekocht moederbord zoveel problemen hebt. Terwijl dat eigenlijk gewoon zou moeten werken.... Feit dat die fan-aanlsuiting nog nooit gewerkt heeft.

Ik denk dat het bord een technisch probleem/mankement heeft. Kan zijn dat het nu met de problemen nog werkt maar er later nog meer bijkomen.

Daarom zou ik ermee terug gaan naar de winkel en kijken om omgeruild te krijgen voor een nieuwe/ander bord.
Ja eens. Als de bovenstaande oplossing niet werk misschien nog een rollback proberen, en anders maar terug naar de leverancier. Zie vooral op tegen alles uit elkaar halen en dan weer in elkaar zetten, dus doe het liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
Gotuso schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 19:29:
Reset geprobeerd. Scherm laat zien dat de reset is gelukt, maar de fan en Bios doen het nog steeds niet.

Irritanter is dat hierdoor mijn aanpassingen aan de wel werkende fans en het geheugen zijn teruggezet. Dus als iemand nog een andere suggestie heeft... Enige wat ik zelf kan bedenken is een rollback (als dat mogelijk is, want je moet deze bios updaten vanuit de bios) of contact opnemen met de winkel. Maar dat laatste is wel echt karig als alles er af moet :'(
Met M-flash kun je ook booten vanaf usb om je bios te flashen, zie pagina 30 van de handleiding.
Bij MSI support vind je hoe je een m-flash stickie maakt. https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B660M-A-DDR4/support
Als het goed is kun je dit ook gebruiken om een eerdere versie van je BIOS te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotuso
Dieks77 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:36:
[...]

Met M-flash kun je ook booten vanaf usb om je bios te flashen, zie pagina 30 van de handleiding.
Bij MSI support vind je hoe je een m-flash stickie maakt. https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B660M-A-DDR4/support
Als het goed is kun je dit ook gebruiken om een eerdere versie van je BIOS te flashen.
Maar heb je hiervoor niet juist de bios nodig? M-Flash is alleen beschikbaar in de bios, dat is hoe we het in eerste instantie hebben geupdate.

Ik lees wel dat het ook via MSI Center kan? Misschien via die weg een oude update installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
Gotuso schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:48:
[...]

Maar heb je hiervoor niet juist de bios nodig? M-Flash is alleen beschikbaar in de bios, dat is hoe we het in eerste instantie hebben geupdate.

Ik lees wel dat het ook via MSI Center kan? Misschien via die weg een oude update installeren?
Nope, met het speciale bootsticky heb je dus zegmaar een portable m-flash :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Manual

Pag. 30 staat die procedure.
En dan een versie terug: 7D43v13

@Dieks77 Ik kan nergens vinden hoe je dit buiten de BIOS om kun doen met m-flash.

Om hier nog aan toe te voegen:
Die laatste v17 bios is van midden juli. Als daar fouten in hadden gezeten dan hadden ze die wel terug getrokken. Denk niet dat dit het probleem gaat oplossen.

[ Voor 46% gewijzigd door eheijnen op 02-09-2022 21:01 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
eheijnen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:52:

@Dieks77 Ik kan nergens vinden hoe je dit buiten de BIOS om kun doen met m-flash.
Dat staat erbij op pagina 30.
De eerste methode ga je buiten de bios om direct naar flashmode
De tweede methode ga je de bios in, en klikt dan m-flash om te booten naar flashmode

code:
1
2
3
4
2. Please refer the following methods to enter flash mode.
• Reboot and press Ctrl + F5 key during POST and click on Yes to reboot the system.
• Reboot and press Del key during POST to enter BIOS. Click the M-FLASH button 
and click on Yes to reboot the system.

Oh ik zie dat de links bij MSI support waar ik naar verwees zowel de youtube als de pdf via de BIOS gaan, sowwy!

[ Voor 7% gewijzigd door Dieks77 op 02-09-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Dat gaat dan toch via de BIOS
"• Reboot and press Del key during POST to enter BIOS. Click the M-FLASH button"

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
eheijnen schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:11:
Dat gaat dan toch via de BIOS
"• Reboot and press Del key during POST to enter BIOS. Click the M-FLASH button"
Nee, je leest het niet goed er zijn 2 methoden om flashmode te triggeren.
Met Ctrl+F5 tijdens POST ga je direct naar flashmode

[ Voor 7% gewijzigd door Dieks77 op 02-09-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Benieuwd of het keyboard dan wel werkt...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
Dat is de vraag ja, ik zou proberen een rollback naar de versie die er eerst op stond te doen.
dan is dat in iedergeval hersteld.
Kan ook totaal iets anders zijn namelijk, maar feit is wel dat het is ontstaan na de bios update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotuso
Ok, dit is dus best stuf maar het bios probleem is soort van gefixed.

De oplossing? F11 ipv F5

Ik las pagina 30 van die handleiding en daar stond ook ergens dat je met F11 de setup in kon. Dus ik probeer dat, kom in een klein menu terecht met de keuze om naar de setup te gaan. En voila, ik zit in de bios en alles doet het gewoon.

Snap er niks van maar ga er niet over klagen.

De pump_fan werkt echter nog steeds niet, wat wel jammer is. Maar als daar een bios oplossing voor is, kan ik dit iig weer proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Als je die fan op een andere aansluiting zet ....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotuso
eheijnen schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:41:
Als je die fan op een andere aansluiting zet ....
Is gelukt! Blijkbaar had ik al jaren een fan splitter in huis, wist alleen niet dat het een splitter was 8)7 . Inmiddels draaien alle 3 de fans. Betekent wel dat ik 2 fans slechts tegelijkertijd kan aansturen maar dat neem ik wel voor lief.

Bedankt voor de reacties allemaal! <3
Pagina: 1