• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:10
Het is mij opgevallen dat het bewerken van foto's in Lightroom en Photoshop CC sinds de laatste update van vorige week op mijn systeem aanmerkelijk trager gaat.

Bij bijvoorbeeld het clonen en healing brush zit er behoorlijk wat vertraging in de acties. Soms wordt ook de alt-click niet geregistreerd. Een lag van behoorlijk wat ms.

Systeem is niet veranderd. Het gaat gewoon om de betaalde abo-versie van beide applicaties.

Ervaren meer mensen dit en is er wat aan te doen zonder mijn systeem up te graden? Heb al wat zitten spelen met GPU-performance settings e.d. maar tot nu toe zonder resultaat waar ik vrolijk van werd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-07 14:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Voordat er alles aangeraden wordt, wat zijn je specs? Als je nu op een PC werkt uit het jaar kruik (met name de GPU) dan kan het wel eens zijn dat ze intern wat geupgrade hebben en jouw GPU er wat meer moeite mee heeft.

Maar goed, Adobe kennende kan het ook gewoon een bug zijn. Soms werkt het verwijderen van de applicaties en daarna het draaien van de Creative Cloud Cleaner Tool, rebooten en daarna opnieuw installeren.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• mikekiwi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqQ0tzt-ZXIinDw4BPoeGM1eVsI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LME7NKEFHHPu0r7p8YMJssoR.png?f=user_large

Specs zijn niet super, zeker niet idd op het GPU-vlak. Maar die had ik in het performance-tabje al uit staan. En nu dus nog. Kan hem uiteraard gaan upgraden om performance erbij te krijgen, maar als het 10 dagen geleden nog lekker draaide.....

Ik kan idd als ik deze batch foto's heb bewerkt eens een verse installatie doen

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-07 14:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mikekiwi schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:22:
[Afbeelding]

Specs zijn niet super, zeker niet idd op het GPU-vlak. Maar die had ik in het performance-tabje al uit staan. En nu dus nog. Kan hem uiteraard gaan upgraden om performance erbij te krijgen, maar als het 10 dagen geleden nog lekker draaide.....

Ik kan idd als ik deze batch foto's heb bewerkt eens een verse installatie doen
Ja dat is al best een oud beestje inderdaad, niet alleen op CPU vlak maar ook op GPU vlak mis je echt wel wat. Zeker nu ze dus steeds meer op de GPU leunen qua features denk ik dat je daar sowieso wel een hoop uit gaat halen, zelfs al zou je een goedkopere GTX 2000 serie pakken.

Maar goed, probeer eerst een reinstall, dat kan soms wonderen doen inderdaad.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-07 20:51

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Je hardware is niet helemaal meer up to date maar ik merk ookdat updates bij Adobe dingen regelmatig langzamer maken. Ook als er niks aan een feature is gewijzigd en die daarvoor wel goed werkte. Performance testing staat niet hoog op het prio lijstje bij Adobe.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• mikekiwi
Nou dat dus. Kijk, als het nu om een nieuw toegevoegde ingewikkelde Neural Filter zou gaan die traag is, dan snap ik het prima. Maar het gaat hier om basisfunctionaliteit als vlekken verwijderen in LR en Healing Brush/Clonen in PS.
Ik hoop stiekem op een verbetering bij een volgende update en anders moet ik toch maar eens kijken wat te doen... (buiten de herinstallatie die eerder is geopperd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Is er geen archief waar je de vorige versies kunt downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
willemd schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:07:
Is er geen archief waar je de vorige versies kunt downloaden?
Geen idee, updaten gaat automatisch (kan je uiteraard uitzetten), weet niet of ik het kan deinstalleren en dan een oudere versie weer installeren. denk zo maar dat dat niet gaat.

Ik zie dat anderen ook al vergelijkbare ervaringen hebben met meldingen in LR over gemekker dat de drivers van de GPU moeten worden geupdate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wS5haSfxUf56ON_JzcQ8c8pCdGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Zvot4oByn24JKoZAG0KNjnG.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is niet mijn pc overigens.

Dat kreeg ik ook mijn laptop (niet op mijn fotografie-desktop), maar ik kan de nieuwe voorgestelde drivers niet installeren. Niet compatibel...
Maar ik heb op mijn i7 laptop mijn Intel HD6400 kaart ook een bijgewerkte versie van PS, zonder geupdate drivers en die werkt nog gewoon zoals voorheen qua snelheid. Het rommelt dus een beetje, zitten in een overgang denk ik waarbij GPU settings wat kritieker zijn
Pagina: 1