Schade velgen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.229 views

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 10:49
Ik rijd al 10 jaar auto's.
Diverse auto merken ook gereden.

Meestal goedkopere of kale uitvoeringen van de A, B en C segmenten.
Bijna altijd heb ik dus de standaard 15, 16 of 17 inch velgen\banden gehad.

Ik heb in afgelopen februari een tweedehands auto gekocht.
Het is mijn droomauto. Enige wat ik niet leuk vond waren de standaard velgen. Die waren 17inch. Van die standaard lichtmetalen velgen.

Hiermee heb ik ongeveer 3 maanden in gereden zonder problemen.

Toevallig waren 3 van mijn banden versleten dus moesten er nieuwe banden op.
Komt goed uit want ik wou toch nieuwe velgen. En het liefst wou ik naar 18 inch want die zijn wat groter.
Groter dan 18 word overal afgeraden mits je echt voor de looks gaat.

Dus besloot ik leuke 18inch velgen te kopen. Deze heb ik al ongeveer enkele maanden in gebruik ook.

Ze zien er super mooi uit!

Alleen het probleem is dat ik telkens schade rijd aan de velgen 8)7 geen idee waarom. Hier heb ik nooit eerder last van gehad.
De twee voor velgen zijn al zo goed als beschadigd.

Mijn vraag aan jullie:
1-) Ligt het aan mij als chauffeur? Want ik heb nooit eerder problemen gehad.
2-) Moet ik anders parkeren ivm 18inch velgen? Want in dezelfde auto met 17inch heb ik geen problemen gehad.
3-) Is er een manier om toch makkelijker zicht te krijgen op de voorbanden\velgen? Want deze zie ik totaal niet. En dit zijn de 2 velgen die juist altijd schade hebben gehad.
4-) Ruim parkeren? Al geprobeerd en merk toch dat ik meer op straat parkeer inplaats van de stoep. Ik vind dat ook eng, vooral als er een fietsenpad naast is. Of een krappe autoweg. Dus wil wel normaal kunnen parkeren.

Tips zijn welkom :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

is wel inherent aan grotere velgen, minder bandhoogte die beschermt.

sommige banden hebben een dikkere zijrand om de velg te beschermen, misschien jouw band niet?

ook kan jouw band net wat smaller zijn t.o.v. de standaard voor die velg, dan heb je ook meer kans op schade.

Dus kom eens met concrete info: welke auto, welk merk en type band, welke maten staan er op de band, welke velgen?

[ Voor 40% gewijzigd door bombadil op 01-09-2022 09:00 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk stak bij je vorige velgen het rubber van je banden een stukje voorbij je velg en steekt bij je huidige velgen het metaal van de velg juist uit tov. het rubber van de band. Maw. elk schampje van een stoeprand levert dikke schade op....

Is wel een reden waarom ik zelf nooit zulk soort velgen zal nemen. Staat mooi, maar als je je auto veel gebruikt en ook veel moet fileparkeren dan schamp je altijd wel eens een stoeprand. Heb nu 17" velgen en merk al behoorlijk wat meer schade dan bij mijn vorige auto met 16" (leaseauto die destijds nieuw was, dus alle schade is aan mij toe te rekenen... ;(). En dat terwijl ik altijd wel voorzichtig ben. Maar ja, als je regelmatig fileparkeert schamp je altijd wel eens een stoeprandje. Vooral als het soms een beetje in de haast is met jankende kinderen achterin ;) Overweeg in een volgende auto zelfs weer gewoon voor 16" te gaan. Dan knal je gewoon overal de stoep op zonder moeilijk te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Palomar op 01-09-2022 08:58 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 19:18
Meer velg is minder rubber. De buitendiameter zal ongeveer hetzelfde blijven. Dus een stoeprandje is al snel hoger dan de wang van de band.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ja heel herkenbaar.

Sta vrijwel altijd langs de stoep bij huis en heb inmiddels 3 van de 4 velgen kennis laten maken met said stoep.
Oude auto was 15 inch met dikke ballonbanden, nu 17 met dunne bandjes.
Inderdaad door de kleinere bandhoogte die je hebt, eventueel in combinatie met de (uitpuilende) breedte van de band/wang.

Weinig aan te doen.
Ik parkeer eigenlijk altijd achteruit in, dan klappen mijn spiegels omlaag en kan ik de achterwielen in de gaten houden. Daarmee kan ook aardig inschatten hoe de vlag erbij hangt bij de voorwielen.

Mijn velgen hadden al wat beschadigingen toen ik de auto kocht. Plan is nog om deze banden op te rijden, daarna de velgen te laten opknappen en opnieuw te laten poedercoaten. En daarna banden met "rimprotect" nemen. Die hebben een dikkere wang zodat de velg niet het uitstekende ding is.

Alsnog voorzichtig zijn bij stoepjes overigens, ook banden houden niet van innige momenten met stoepranden.

Alternatief kan een velgbeschermer zijn, soort kunststof plakrand die je rondom de velg plakt. Wel eens naar gekeken, nooit geprobeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:07
Palomar schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:56:
[..]Is wel een reden waarom ik zelf nooit zulk soort velgen zal nemen. Staat mooi, maar als je je auto veel gebruikt en ook veel moet fileparkeren dan schamp je altijd wel eens een stoeprand. [..]
Altijd als ik moet fileparkeren draai ik mijn bijrijderspiegel zo dat ik de stoeprand en de velg goed kan zien. Bij mijn VW gaat dit gelukkig al automatisch zodra ik de auto in achteruit zet.. bij de Alfa moet ik het elke keer handmatig (electrisch) doen.
Op deze manier heb ik werkelijk nog nooit schade aan mijn velgen gereden.
Ik heb ook op deze leaseauto weer mijn velgen (18") achteraf zelf gekocht en laten monteren (omdat de dealer zelf geen mooie velgen levert koop ik ze zelf, na de lease kan ik ze mooi weer doorverkopen)

@Atsiz Kijk anders eens naar zoiets: https://rimprotector.com/
Kun je in de gewenste kleur bestellen (ter info ook (wellicht goedkoper) op Amazon ofzo te vinden)
Anders de volgende keer iets bredere banden monteren zodat je band je velg beschermt.

Dat je velg zo:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.tiresleader.com/static/img/guide-pneu-rebord.jpg

in plaats van zo zit:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSX0erDNTjZNzm2THflya1OWFcGsoYdROxL-Q&usqp=CAU

[ Voor 1% gewijzigd door DonJunior op 01-09-2022 09:10 . Reden: typefouten ]

*sowieso

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
De verhouding velgbreedte en bandbreedte bepaalt vaak hoeveel schade je rijdt.
Wat is de J-maat (breedtemaat) van je velg en van je band?
edit: hierboven op het onderste plaatje is de band gestretched, eigenlijk wil je dat niet. Het loopvlak is te smal tov de velgbreedte. Doet ook het rijcomfort geen goed.

[ Voor 37% gewijzigd door P5ycho op 01-09-2022 09:20 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-09 16:47
Ik heb op mijn Porsche ook 18" velgen, en die hebben een extra rand in de wang van de band, wat je op de rechter foto hierboven ziet. Deze rand beschermt je velg tegen stoeprand schades.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

Veelal zijn de immitatie velgen veel breder dan originele velgen. De velg is dan 8J ipv. Origineel 6 of 7J dit staat "dikker" maar geeft problemen zoals beschreven.
Als je dan ook nog banden zonder velgbescherming koopt ben je helemaal de klos.
Zoals al besproken met inparkeren de auto wat verder van de stoep zetten en dan achteruit met de zijspiegel goed laag op de stoeprand gericht achteruit strakker parkeren.
Ennn niet vergeten bij het wegrijden niet helemaal insturen vóór het wegrijden en zo de velg tegen de stoeprand wringen...

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kun je een foto laten zien? Want je kunt idd te smalle rubbers hebben op 8 9 10 J velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytyo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-06-2024
*spam*

[ Voor 100% gewijzigd door Standeman op 15-05-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je sowieso banden met een velgrandbeschermer zoals ook op bovenstaande foto te zien is? Dat scheelt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:58

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit topic is al meer dan een half jaar oud en is gekicked met spam, deze gaat dicht

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.