Vraag

• femmag
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09-2022
Hallo,

Ik ga een eigen onderneming starten. Mijn bezoekadres wordt een ruimte in de woning van mijn oma. Zij is eigenaar van deze woning en geeft mij toestemming om in een ruimte mijn eigen bedrijf te starten. Zelf woon ik elders.
Mijn vraag is dan ook hoe ga ik hiermee om belastingtechnisch ofwel bij de inschrijving van de kvk (zij vragen namelijk een huurcontract) termijn wij deze eigelijk niet direct willen opstellen en zij ook geen huurprijs voor de ruimte in rekening wilt brengen...

Heeft iemand hier ervaring mee ofwel advies in hoe dit het best geregeld kan worden.

Alvast bedankt! :)

Beste antwoord (via femmag op 01-09-2022 08:23)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je gratis ruimte krijgt, moet je hoogstwaarschijnlijk (maandelijks) schenkbelasting betalen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Als je gratis ruimte krijgt, moet je hoogstwaarschijnlijk (maandelijks) schenkbelasting betalen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• femmag
  • Laatst online: 01-09-2022
Is dit iets dat ik in het huurcontract die te verwerken of is een contract in deze situatie niet nodig?

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:18
Mag je je bedrijf daar uberhaupt wel vestigen. Zeker als het niet je eigen huis is kan je wel eens tegen probleem aan lopen dat je daar helemaal niet mag zitten als bedrijf.

En zeker zonder huurovereenkomst wordt het een puinhoop ook met de belastingdienst en alles.

Wat voor bedrijfactiviteiten heb je?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 20:26
Gewoon huurcontract opstellen voor 450 per maand (zakelijke kosten dus de overheid betaald hier lekker aan mee) en dan je oma dit geld weer aan jou laten schenken.
Op die manier kan je mooi ongeveer 5000 bruto omzet omzetten naar netto 5000 en is volledig legaal :)

Kvk heeft er niets mee van doen, desnoods zet je dat adres bij inschrijving wel op je huisadres.

[Voor 15% gewijzigd door ybos op 01-09-2022 09:49]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:11

Lordy79

Fundamentalist

ybos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:48:
Gewoon huurcontract opstellen voor 450 per maand (zakelijke kosten dus de overheid betaald hier lekker aan mee) en dan je oma dit geld weer aan jou laten schenken.
Op die manier kan je mooi ongeveer 5000 bruto omzet omzetten naar netto 5000 en is volledig legaal :)

Kvk heeft er niets mee van doen, desnoods zet je dat adres bij inschrijving wel op je huisadres.
Juist. En in het huurcontract zetten dat oma het huurcontract altijd mag opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
Oma moet de inkomsten natuurlijk wel opgeven in BOX-1 dus of het fiscaal handig is om een hoge huur te berekenen moet je maar even narekenen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-06 20:26
Lordy79 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:53:
[...]

Juist. En in het huurcontract zetten dat oma het huurcontract altijd mag opzeggen met een opzegtermijn van één maand.
Oma moet de inkomsten natuurlijk wel opgeven in BOX-1 dus of het fiscaal handig is om een hoge huur te berekenen moet je maar even narekenen.
Huurkomsten zijn vooralsnog belastingvrij toch :?

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 14:02
mrveenie schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:30:
Mag je je bedrijf daar uberhaupt wel vestigen. Zeker als het niet je eigen huis is kan je wel eens tegen probleem aan lopen dat je daar helemaal niet mag zitten als bedrijf.

En zeker zonder huurovereenkomst wordt het een puinhoop ook met de belastingdienst en alles.

Wat voor bedrijfactiviteiten heb je?
Je kunt je bedrijf toch gewoon op je eigen adres inschrijven? Dan huur je de ruimte bij je oma gewoon ten behoeve van bezoeken.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

ybos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:17:
[...]

Huurkomsten zijn vooralsnog belastingvrij toch :?
Niet als het je eigen woning is en ik begrijp dat het 'de woning van oma' is en ga er gemakshalve van uit dat dit dus de woning is waar oma ook woont.

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 14:46
Een bezoekadres hoeft toch helemaal niet per se niet bij de KVK gemeld te worden? Of wordt het ook je vestigingadres?

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47
ybos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:48:

Niet alleen de overheid betaald hier lekker aan mee, maar ook jij, ik en iedere andere belastingbetaler.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:08
bones schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:20:
[...]

Niet alleen de overheid betaald hier lekker aan mee, maar ook jij, ik en iedere andere belastingbetaler.
Ja, wij zijn namelijk (indirect) de overheid. En de schenkvrijstelling van ruim 2100 geldt hoe dan ook voor TS als hij iets geschonken krijgt van zijn grootouder(s). Denk dat de vorige bijdrage abusievelijk uitging van de jaarlijkse vrijstelling tussen ouder-kind. Het is om het even of je geld op je bankrekening krijgt gestort of genot krijgt van een bedrijfsruimte.

Overigens, voor de schenkbelasting worden (even kort gezegd) schenkingen van 1 jaar bij elkaar opgeteld. Van maandelijks schenkbelasting aangifte doen wordt niemand blij, zeker niet voor dit soort bedragen :)

[Voor 15% gewijzigd door marcelcee op 02-09-2022 08:08]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

marcelcee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:03:
Ja, wij zijn namelijk (indirect) de overheid. En de schenkvrijstelling van ruim 2100 geldt hoe dan ook voor TS als hij iets geschonken krijgt van zijn grootouder(s).
Wordt geschonken aan TS of aan TS BV? Die laatste heeft geen grootouders. Ik weet ook niet of schenkvrijstelling uberhaupt bestaat voor bedrijven (of ZZP-en). Dit is overigens geen retorische vraag, ik weet het niet. De link achter https://www.belastingdien...iering_van_uw_onderneming helpt ook niet. (edit: https://www.dezaak.nl/fin...king-wat-is-het-verschil/ )

Overigens kudo's om het netjes proberen te regelen. Het zou niet voor het eerst zijn als iemand 'het gewoon doet'.

2100 per jaar is overigens niet zo veel voor huur, natuurlijk.

[Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 02-09-2022 08:39]

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:08
F_J_K schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:39:
[...]

Wordt geschonken aan TS of aan TS BV? Die laatste heeft geen grootouders. Ik weet ook niet of schenkvrijstelling uberhaupt bestaat voor bedrijven (of ZZP-en). Dit is overigens geen retorische vraag, ik weet het niet. De link achter https://www.belastingdien...iering_van_uw_onderneming helpt ook niet. (edit: https://www.dezaak.nl/fin...king-wat-is-het-verschil/ )

Overigens kudo's om het netjes proberen te regelen. Het zou niet voor het eerst zijn als iemand 'het gewoon doet'.

2100 per jaar is overigens niet zo veel voor huur, natuurlijk.
Ik heb nergens iets gelezen over een bv, dus waarom je dat aanneemt is mij even onduidelijk. Verder heb ik het niet helemaal scherp (en geen tijd om het na te gaan) maar schenkbelasting is verschuldigd over hetgeen verkregen is van iemand die ten tijde van de schenking in Nederland woont/woonde. Dus ja, ik denk dat als een natuurlijk persoon schenkt aan een rechtspersoon er dan schenkbelasting is verschuldigd.

Heel snel even een tegengestelde zienswijze opgeduikeld (maar dat gaat over schenking door een rechtspersoon). Vroeger stond rechtspersoon nadrukkelijk in de wettekst, dus toen was het duidelijker.

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:20
Lordy79 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:30:
[...]

Niet als het je eigen woning is en ik begrijp dat het 'de woning van oma' is en ga er gemakshalve van uit dat dit dus de woning is waar oma ook woont.
Nee, dat is niet correct. Het deel van de woning die je verhuurt verschuift naar box 3.
https://www.belastingdien...-deel-van-de-eigen-woning

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Doe het gewoon niet. Ik gok dat het om een kapperszaak of iets dergelijks gaat, waarbij er onvrede is qua salaris en werksfeer versus de kosten voor klanten.

Dan denkt de kapper "weet je wat, ik ga het lekker zelf doen", en doen het dan vanuit een bus of woonhuis die verder niet zakelijk aangegeven zijn.

Als het überhaupt al mag in of vanuit die ruimte qua verzekeringen en belastingen (wat als je kraan gaat lekken en oma's vloer vervangen moet worden?), dan is het enige unieke verkooppunt van de zaak dat 'ie goedkoper is dan de vorige.

En da's niet gek, want de oud-werkgever had de verzekeringen voor pand en personeel wel op orde, en spaarde wel voor pensioen en arbeidsongeschiktheid, en zorgde wel voor winst in de zaak en een leefbaar salaris voor iedereen.

Hoever zit ik ervan af?

Kortom: je hebt oneerlijk voordeel op je concurrentie, door oneigenlijk gebruik te maken van de woonruimte van een ander als werkruimte. Zorg gewoon voor een redelijke huur, verzekering en belastingafdracht.

[Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 02-09-2022 09:05]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

hjtuinenburg schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:55:
[...]

Nee, dat is niet correct. Het deel van de woning die je verhuurt verschuift naar box 3.
https://www.belastingdien...-deel-van-de-eigen-woning
Ik heb het mis

[Voor 6% gewijzigd door Lordy79 op 02-09-2022 09:18]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

CodeCaster schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:04:
Doe het gewoon niet. Ik gok dat het om een kapperszaak of iets dergelijks gaat, waarbij er onvrede is qua salaris en werksfeer versus de kosten voor klanten.
Vreemde reactie, hoe de F* haal je dat uit de TS :?

Er zijn zoveel grote en kleine bedrijven gestart vanuit hun garage of die van pa en ma.
ben het met je eens dat als je je ergens wilt vestigen, je moet checken of dit vergunning technisch mag.
maar voor de rest, meh...

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

https://www.kvk.nl/advies...een-plek-die-bij-je-past/
Bel gewoon eens met de kvk, ze hebben ook online chat.

Heeft oma bv nog een hypotheek? Is het een 'winkel' waar mensen op bezoek komen, mag dit van de gemeente? Ze hebben daar vaker met zulke situaties gewerkt dan het advies hier ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

heuveltje schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:18:
[...]

Vreemde reactie, hoe de F* haal je dat uit de TS :?

Er zijn zoveel grote en kleine bedrijven gestart vanuit hun garage of die van pa en ma.
ben het met je eens dat als je je ergens wilt vestigen, je moet checken of dit vergunning technisch mag.
maar voor de rest, meh...
Er wordt expliciet gezegd: bezoekadres bij iemand anders thuis, geen huur, geen huurcontract. Dat is totaal wat anders dan een website bouwen in de garage van je eigen huis. Dus daarop zeg ik: niet doen, want het klinkt als een slecht plan.

Maar je hebt gelijk, de specifieke branche en aanleiding zijn irrelevant.

[Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 02-09-2022 09:39]

I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:20
Ik lees veel vreemde opmerkingen, zoals wat met de verzekering als je schade maakt. Maar dat geldt overal, ook als je elders huurt. Kwestie van bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Prima om alle potentiële problemen van tevoren te identificeren, maar denken in oplossingen en niet groter maken dan het is.

Als je niets doet, kan er ook niets fout gaan. Maar als oma het leuk/gezellig vindt en de ruimte voldoet aan jouw wensen (en legaal is, detailhandel aan huis zal bijvoorbeeld al snel op bezwaren van de gemeente kunnen rekenen) zou ik het gewoon doen.

Mooiste is (zoals al eerder ybos en anderen is genoemd) als je wel iets op papier zet, huur laat berekenen (a 100 euro per m2/jaar ofzo), dan zijn deze kosten bij jou aftrekbaar, en bij oma onbelast. Belastingpapieren van oma invullen wordt een ietsiepietsie ingewikkelder, maar goed te doen. Zeker als oma binnen de belastingvrije ruimte terugschenkt aan jou prive haal je er veel belastingvoordeel uit. (bij de schenking natuurlijk niet het causale verband trekken)

Neem vervolgens oma een paar keer mee uit voor een kop koffie met appeltaart, iedereen blij.

Zou wel van tevoren afspreken dat als, om wat voor reden dan ook, het voor één van de twee partijen niet lekker loopt, dat het gelijk stopt. Korte opzegtermijn in het contract.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
F_J_K schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:17:
Huh what? Grote kans dat je een huurcontract kunt opstellen met een huurprijs die onder de schenkingvrijstelling valt. De schenking neem je dan in dat zelfde contract op, of in een los contract. Daar hoef je niet eens aangifte van te doen, laat staan over te betalen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik ook, vandaar dat ik reageerde. TS loopt er tegenaan dat er bij de KvK om een huurcontract wordt gevraagd, terwijl ze dat niet wil, en geen huur wil betalen. Daarnaast wordt in dezelfde zin de KvK gelijkgesteld aan de Belastingdienst.

Dan is het toch niet vreemd dat ik daarop reageer, omdat ik me afvraag wat men precies van plan is en waarmee er rekening gehouden gaat worden?

Een bedrijf voeren gaat wel wat verder dan je zooi bij oma in huis dumpen en daar je klanten uitnodigen.

Ja, praktisch gezien is dat ontzettend mogelijk, niemand die je tegenhoudt. Wel zijn er mogelijk bezwaren op het morele, fiscale en verzekeringsvlak, en omdat we hier nog altijd op een discussieforum zitten, voelde ik me genoodzaakt om daarop te reageren.

Als tegengeluid tegen de "ja, gewoon doen"-posts.

• mrveenie
Als het bedrijfje van ts brand veroorzaakt dan heeft ts ineens een heel groot probleem. Zonder huurovereenkomst kan ts zich niet officieel registreren dus ook niet verzekeren op die locatie.

Dan komt nog het stukje bestemmingsplan tot bepaalde hoogte zal er echt niet direct problemen ontstaan dit hangt af van wat ts gaat doen op locatie. Maar zodra er klachten ontstaan komt handhaving wel langs en dan kunnen de poppen zomaar flink aan het dansen zijn.

Last but not least de belastingdienst kijkt ook natuurlijk mee. En die zegt dat elke beslissing zakelijk verantwoord dient te zijn. Geen huurovereenkomst is nogal apart dat zorgt geheid voor een bezoekje en boeken controle.

• Kaaiman
  • Niet online
mrveenie schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:15:
Als het bedrijfje van ts brand veroorzaakt dan heeft ts ineens een heel groot probleem.

Dan komt nog het stukje bestemmingsplan tot bepaalde hoogte zal er echt niet direct problemen ontstaan dit hangt af van wat ts gaat doen op locatie. Maar zodra er klachten ontstaan komt handhaving wel langs en dan kunnen de poppen zomaar flink aan het dansen zijn.
Wat een negativiteit allemaal. Het pand is gewoon verzekerd door oma en uiteraard moet je even die voorwaarde checken.
En er maar gelijk vanuit gaan dat er overlast ontstaat, kom op. Bovendien, als het bestemmingsplan het toelaat moet een bepaalde mate van overlast gewoon geaccepteerd worden, punt. Daar door handhaving weinig mee.

Ipv alle beren achter elke boom te zoeken kan je ook gewoon kijken of er geen grote beren op de weg zijn (bv bestemmingsplan) en vervolgens het restrisico aangaan.

• mrveenie
TS heeft nog altijd niks los gelaten over zijn activiteiten.

maar 99,9% zeker dat het huisje van oma een woonbestemming heeft dus zakelijk is gewoon 0 toegestaan. Zelfs een webshop mag officieel niet uit huis. Nu wordt er redelijk wat getolereerd en gaan ze echt niet direct handhaven. Maar dit ligt dus ook vooral aan wat TS gaat doen.

Een winkel openen? Kapperszaak? alles met een duidelijke gevel is direct rode vlag en vragen om problemen.
Een machinepark neerzetten bij oma dan is oma echt niet verzekerd voor de bedrijfsactiviteiten van kleinzoon.

Zonder de bedrijfs activiteiten van TS te weten kan niemand ook maar iets zinnigs zeggen hier. Dus niks met negativiteit te maken gewoon puur realiteit. En risico's liggen helemaal aan wat TS gaat doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee