Inductie fornuis met 3 aders ipv 5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakbeest1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-09-2022
Mijn vraag
Ik heb al veel topics gezien over 3 fases aansluitingen voor inductiekookplaat voorbij zien komen. Nu heb ik een perilex aansluiting met een 3 fase er achter. Mijn nieuwe fornuis is geleverd met 3 aders ipv 5 wat mijn oude inductie kookplaat wel had. Kan ik deze kabel veilig in een perilex stekker krijgen (of niet)? Alvast bedankt.

-Totale aansluitwaarde van het fornuis is 14.5Khw.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63g_LHo5e9J8LA7jp5EerQdjF98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqaAkYM9LnaqBXgD3DZFLxk0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aAXvgEVzqaHx1N3rBIVRLrL3V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bros5UqS7uansoQgRS8cJZqE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door bakbeest1 op 31-08-2022 23:18 ]

Beste antwoord (via bakbeest1 op 01-09-2022 09:02)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Volgens mij is het vrij duidelijk. Bij het eerste schemaatje staat ‘connection done in the factory’. Dat is de kabel die je nu in handen hebt. Waarschijnlijk voor landen met typisch een zware éénfase aansluiting in de keuken.

Jij moet een (andere) kabel aansluiten volgens het derde schemaatje.

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 31-08-2022 23:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is het niet een kabel waar 5 aders in zitten en maar 3 zijn gestript en voorzien van een adereindhuls?

Indien niet dan kun je deze niet op een 3-fasen aansluiting aansluiten. Je mist immers een ader. Een andere kabel is een oplossing, op voorwaarde dat je deze zelf mag en kan plaatsen. Vertrouw je het niet dan maar terug naar de leverancier met deze vraag. Je zou niet de eerste zijn die door verkeerd aansluiten z'n plaatje aan de kook krijgt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Volgens mij is het vrij duidelijk. Bij het eerste schemaatje staat ‘connection done in the factory’. Dat is de kabel die je nu in handen hebt. Waarschijnlijk voor landen met typisch een zware éénfase aansluiting in de keuken.

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 31-08-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekkie1994
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-06 13:27
Perilex is zover ik weet 2 fases, dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "een perilex aansluiting met een 3 fase er achter.". Zoals Eamelink zegt is dit een zware enkel fase aansluiting, ook te zien aan de dikte van de draad.

De kleuren van de aansluiting zijn als volgt: https://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad. Hier heb je dus een fase draad (bruin), nuldraad (blauw) en aardedraad (geel/groen) deze moet dus zeer zeker niet in een perilex gestopt worden want dan schakel je mogelijk iets over aarde heen.

Het lijkt me dat de deksel open moet en hier het 2e schema voor perilex of het 3e schema voor 3 fase + nul gevolgd moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:52
Je kunt in een perilex-stekker zowel 2x L+N doen voor 2-fase als 1x N + 3x L voor 3-fase. Vaak zie je in het eerste geval 2x bruin+blauw en in het tweede geval blauw/bruin/grijs/zwart. In beide gevallen is de 5e draad bedoeld voor de groengele aardedraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
... altijd goed uitzoeken hoe het is aangesloten en gezekerd. Er wordt aardig wat aangeknoeid om het te laten werken. Daarom eerst uitzoeken of het een kookgroep of een 3 fase aansluiting is, welke draadkleuren er aangesloten zijn, waar ze op aangesloten zijn etc. Daarna pas bepalen hoe de stekker aan de kabel moet komen of hoe de boel aangesloten moet worden in de wcd omdat de stekker gegoten is.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
millerman_sf schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:53:
[...]

Je kunt in een perilex-stekker zowel 2x L+N doen voor 2-fase als 1x N + 3x L voor 3-fase. Vaak zie je in het eerste geval 2x bruin+blauw en in het tweede geval blauw/bruin/grijs/zwart. In beide gevallen is de 5e draad bedoeld voor de groengele aardedraad.
2x L+N is doorgaans een kookgroep. Dus één fase, maar twee groepen (en dat is ook meteen waarom je bij die opstelling twee nuldraden nodig hebt). Verder niet superrelevant voor dit verhaal, maar ik ben in een wijsneuzerige bui :+

Zoals @sypie al aangeeft is een Perilex-WCD vooral een plek waar je goed moet meten en nadenken voordat je wat aansluit.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:26
Wormaap schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:31:
[...]
2x L+N is doorgaans een kookgroep. Dus één fase, maar twee groepen (en dat is ook meteen waarom je bij die opstelling twee nuldraden nodig hebt). Verder niet superrelevant voor dit verhaal, maar ik ben in een wijsneuzerige bui :+
Als we dan toch wijsneuzerig gaan doen, een kookgroep kan 2 verschillende fases gebruiken.
Komt niet veel voor, maar kan wel :+

Verder inderdaad,

In case of Perilex: check everything!

Leuk idee, waardeloos uitgevoerd. Verschillende, volledig incompatible manieren van aansluiten zijn toegestaan/gebruikelijk zonder enige indicatie welke gebruikt is.

[ Voor 19% gewijzigd door timberleek op 01-09-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Wormaap Ik ga nog erger de wijsneus uithangen. Zoals @millerman_sf het had geschreven klopt het wel. 2x L+N is niet hetzelfde als 2xL +N. Kwestie van de spatie interpreteren..😉

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
sypie schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:35:
@Wormaap Ik ga nog erger de wijsneus uithangen. Zoals @millerman_sf het had geschreven klopt het wel. 2x L+N is niet hetzelfde als 2xL +N. Kwestie van de spatie interpreteren..😉
Ja maar, ja maar... dan zou 2x bruin+blauw wel weer heel raar zijn :+
Maar dit alles wordt ongeveer net zo onduidelijk als een Perilex, dus het punt mag ondertussen duidelijk zijn denk ik :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:52
Meten = weten toch? Want met perilex weet je het inderdaad gewoon vrijwel nooit zeker helaas.

• bakbeest1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-09-2022
eamelink schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:39:

Merci 👍

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:20
Volgens mij heb hetzelfde fornuis, of in ieder geval dezelfde aansluiting. Ik heb deze kabel https://www.elektramat.nl...abel-1-5-meter-16a-zwart/ erop aangesloten zoals op het 3e schema en een 3-fase krachtgroep (3P+N) in de meterkast geplaatst. Draait als een zonnetje. Die kabel die erbij zat ligt in de schuur te verstoffen in mijn "kabels die ik misschien ooit nog nodig heb"-bak.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:20
spekkie1994 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:44:
Perilex is zover ik weet 2 fases, dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "een perilex aansluiting met een 3 fase er achter.". Zoals Eamelink zegt is dit een zware enkel fase aansluiting, ook te zien aan de dikte van de draad.
Perilex is ook gewoon geschikt voor 3-fase. Dan heb je 5 aders. De drie fase, bruin, grijs en zwart. De nul draad in het blauw en de groen-gele aarde draad. Zo'n perilex stekker heeft niet voor niks 5 pinnen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Pagina: 1