Wifi bereik verbeter in appartement

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeardyHamster
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:16
Hallo mede tweakers.

sinds kort ben ik verhuisd naar een ander appartement. hier loop ik nu tegen aan dat het bereik van de modem/router niet voldoende is om mijn volledige appartement te servicen.
nu ben ik eigenlijk op zoek naar de beste oplossing voor mijn situatie.
Ik woon in een appartement met 80m2 oppervlakte en alle muren zijn lekker dik beton.
Mijn internetverbinding komt binnen in de woonkamer aan de voorzijde van het appartement.
de kamer waar ik en mijn vriendin werken zit aan de achterkant op het meest verre punt van de woonkamer.
Ik heb een T-Mobile thuis abonnement met een Zyxel T50 router.
een simpele plattegrond tekening heb ik voor de beeldvorming toegevoegd. de rode pijl is waar mijn internet aansluiting zit.

Wat is in jullie ogen het beste om te doen in mijn situatie?
mochten jullie meer informatie willen graag even aangeven.
alvast bedankt voor jullie input.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSsnviBBx45ffi5775T9xD54Ly4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RakK8CjKlkcrU7qtQEPSXSi7.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via BeardyHamster op 01-09-2022 10:40)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb eens in een appartement een kabel getrokken langs de onderkant van de deur. In jouw geval misschien ook mogelijk naar het halletje.
Alleen daar al een AccessPoint (met PoE zodat je geen stroom nodig hebt) zou je bereik heel erg verbeteren. Dan hang je in het halletje een Access Point op met een kabel naar waar je huidige router staat en dan zal het bereik al een stuk beter zijn.

Voor kantoorwerk zal powerline ook vaak wel werken, maar dat is altijd sterk afhankelijk van de kwaliteit en ontwerp van je electrische installatie (en groepenverdeling)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:27
wat heb je van bestaande infrastructuur..

ik neem aan dat er een telefoonlijn in de woonkamer zit, misschien komt deze wel in de meterkast uit ?
maak eens wat foto's van de meterkast oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeardyHamster
Tot nu toe ben ik alleen dit punt tegen gekomen en gebruik ik deze ook, meterkast zit buiten mijn appartement namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXGlrWi6raILKN41mAUZU0zDsCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqVhC1jfFYe564eGPxgyMtxD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door BeardyHamster op 31-08-2022 21:56 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je T-Mobile glas of DSL?

Foto is niet helemaal duidelijk, maar dit ziet eruit als RJ11/telefoniekabel. Hangt hier je DSL modem aan?

Misschien handig om ook een foto te maken van je meterkast. Kans is groot dat daar een ISRA-punt zit, maar mogelijk meer.

Verder betwijfel ik met een woning als dit dat er verder helemaal niets is. Heb je geen coax (TV) aansluitingen in de verschillende kamers, bijvoorbeeld? En zo ja, gebruik je die ook voor TV momenteel?

Ook relevant: zijn je stopcontacten geaard (randaarde in NL, pen-aarde in BE)?

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 01-09-2022 09:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:39
Beste optie: Kabels trekken naar kantoor en daar en/of op een ander plek een access point neerzetten om een extra wifi punt te creëren. Of dat mogelijk / gewenst is, dat is een ander verhaal. Als dat niet lukt dan zal je naar een alternatief moeten kijken. Vanuit een technisch / performance aspect minder is, maar wellicht praktischer.

Alternatief A: Extra access point neerzetten op een plek waar het ontvangst nog goed is, om zo het wifi netwerk verder te verspreiden. Bijvoorbeeld einde hoek woonkamer of in de gang.
Alternatief B: Powerline oplossing waarbij je een netwerk maakt via de stopcontacten.

Beide alternatieven heeft zo zo'n voor en nadelen.

[ Voor 4% gewijzigd door heiyu op 01-09-2022 09:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik heb eens in een appartement een kabel getrokken langs de onderkant van de deur. In jouw geval misschien ook mogelijk naar het halletje.
Alleen daar al een AccessPoint (met PoE zodat je geen stroom nodig hebt) zou je bereik heel erg verbeteren. Dan hang je in het halletje een Access Point op met een kabel naar waar je huidige router staat en dan zal het bereik al een stuk beter zijn.

Voor kantoorwerk zal powerline ook vaak wel werken, maar dat is altijd sterk afhankelijk van de kwaliteit en ontwerp van je electrische installatie (en groepenverdeling)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:14
Wat @heiyu zegt. Daarbij een kanttekening, powerlines KUNNEN goed werken mits alles over dezelfde groep gaat én je de aardpin kan gebruiken.
Heb daar een paar jaar geleden wel eens een review over geschreven en wat resultaten in tabellen gezet.
Devolo dLAN 1200+ Starter Kit (NL) Wit review door DonJunior

Dat is alweer even geleden, wellicht is de techniek nu significant verbeterd. Maar uiteindelijk doe ik alles nu gewoon met kabels en access points.

*sowieso

• BeardyHamster
Het gaat om T-Mobile DSL en de connectoren zijn inderdaad RJ11 en hier hangt de DSL-modem aan.
Ik heb nog geen COAX punten gevonden in dit huis en daarnaast gebruik ik geen TV. ik heb een internet only abonnement. De stopcontacten in ons huis hebben geen randaarde zijn nog oudere stopcontacten dus heb mijn twijfels of powerline wel goed werkt in dit huis.
Hieronder nog de foto's van de meterkast, zover ik het zie zit hier niet een ISRA punt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ7uPtI4nmrerCx4qE9PvNN3nBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYLl6stM6B3sDTH2Mmy2TOcO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFCv_XWTC5y9ihAjTYOnXrtSnog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QtfFEW4GwksbVk7dPGlnIlB.jpg?f=fotoalbum_tile

• Hann1BaL

Hann1BaL

@BeardyHamster zie andere reacties :)
Leg een kabel, langs de vloer, onder de deur door naar het halletje en hang een Access point op die via PoE gevoed wordt zodat je in de hal geen stekker nodig hebt.

Zo zorg je voor een degelijke wifi dekking in het hele appartement.

• BeardyHamster
Top bedankt voor de hulp allemaal, ik ga op zoek naar een AP. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BeardyHamster schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:04:
Het gaat om T-Mobile DSL en de connectoren zijn inderdaad RJ11 en hier hangt de DSL-modem aan.
Ik heb nog geen COAX punten gevonden in dit huis en daarnaast gebruik ik geen TV. ik heb een internet only abonnement. De stopcontacten in ons huis hebben geen randaarde zijn nog oudere stopcontacten dus heb mijn twijfels of powerline wel goed werkt in dit huis.
Hieronder nog de foto's van de meterkast, zover ik het zie zit hier niet een ISRA punt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Uitpandige meterkast in een woning van voor 1980... dat is uitzonderlijk. Klinkt alsof je opties op alle vlakken redelijk beperkt zijn:
- (nog) geen Ethernet
- PLC gaat het zonder randaarde ws niet worden
- geen coax voor MoCA
- WiFi repeaters/mesh gaan het door alle beton niet worden

Dus idd, AP zoeken en zo subtiel als het gaat UTP wegwerken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1