Vraag

• Smarties
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-09-2022
Hoi
Ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop dat iemand me kan helpen.

Ik wil graag nog minder gas gaan gebruiken maar hoe en wat ik het beste in mijn situatie kan doen?

Zal eerst mijn situatie schetsen.
Paar jaar geleden in een 2 onder1 kap gaan wonen met mijn gezin. De cv is 2 jaar geleden vervangen door hybride warmtepomp. Heb ook 15 zonnepanelen op mijn dak laten plaatsen. Nu zou ik graag mijn douchewater ook liever niet meer op gas verwarmen. Wat is dan een goede optie? Een warmtepompboiler? Een zonneboiler word lastig omdat ik geen plek meer heb op de goede kant van t dak voor panelen.

En nog een vraagje heeft zon boiler nog wel een goede waterdruk?

Alle reacties

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:36
foutje

[ Voor 93% gewijzigd door GoEV6 op 31-08-2022 20:50 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Om hoeveel m² gas gaat het ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Je ziet door de bomen het bos niet,maar heb je al (selectief) door de topics hier heen geklikt? Er staat erg veel informatie, te veel om alles door te lezen, maar vaak staat er een zeer duidelijke openingspost.

Je vraag is nu wel erg oppervlakkig en met minimale inspanning vanuit jouzelf al te beantwoorden.
Niet om je af te branden, maar dit is wel erg makkelijk zo. Ik weet 100% zeker dat je dit topic niet had geopend als je door een paar topics op dit deel van het forum had geklikt. Wellicht kom je daarna wel met andere vragen waar mensen je vast en zeker graag bij helpen.

[ Voor 30% gewijzigd door pentaw1nz op 31-08-2022 20:54 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kan je hybride warmtepomp het warm water niet doen?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Smarties
Laatste keer op de jaarafrekening had ik nog 600 kuub gas verbruikt. Nee mijn hybride warmtepomp is alleen voor de verwarming en kan niet mn douchewater verwarmen.
Sorry misschien ben ik te haastig met een topic. Maar heb er wel t een en ander over gelezen.
Maar zie op internet dat somige een electrische boiler aanraden. Andere weer een zonneboiler. En andere weer een warmtepompboiler. Deze lijkt mij het zelf het beste. En ik lees ook dat misschien een hybride warmtepomp ook de warmtepomp kan bijvullen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is het een Remeha Elga systeem?

Daar kunnen instellingen aan veranderd worden zodat hij op een (veel) lagere temperatuur pas naar gas gaat.
Bij mijn Zus/Zwager heeft de Elga afgelopen winter bijna alles voor zijn rekening kunnen nemen; in plaats van de helft van het gas... Wel zachte winter. Op gegeven moment zal de Elga het niet trekken... dat merk je dan wel... Kun je de instelling zo zetten dat de CV dan pas over pakt.

Tapwater kan met Warmtepomp boiler... Maar op kosten is dat ruweg neutraal met gas vanwege het lagere rendement van hoge temperatuur water maken. Doe je het toch? Topper... hoe minder gas hoe beter voor ons allemaal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Smarties
Bedankt voor de reactie.
Ik heb een Daikin intergas hr eco hybrid.
Maar dit is dus iets wat ik niet begrijp dat de kosten neutraal zijn. Ik heb zonnepanelen deze zorgen voor de energie voor mn warmtepomp. Als ik een warmtepompboiler erbij zet dan kunnen mn zonnepanelen deze boiler toch ook van energie voorzien zodat de kosten omlaag gaan? En dan zou ik ook veel minder gas gaan verbruiken. Of zit ik nou helemaal verkeerd?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Smarties schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:24:
Bedankt voor de reactie.
Ik heb een Daikin intergas hr eco hybrid.
Maar dit is dus iets wat ik niet begrijp dat de kosten neutraal zijn. Ik heb zonnepanelen deze zorgen voor de energie voor mn warmtepomp. Als ik een warmtepompboiler erbij zet dan kunnen mn zonnepanelen deze boiler toch ook van energie voorzien zodat de kosten omlaag gaan? En dan zou ik ook veel minder gas gaan verbruiken. Of zit ik nou helemaal verkeerd?
Ik ga er even van uit dat je meer elektra gebruikt dan dat je opwekt met je zonnepanelen. En dat je in Nederland woont. Het maakt dan niet uit wanneer je je opgewekte energie gebruikt...je kunt het 's zomers opwekken en in de winter gebruiken. Dit heet salderen.

Een warmtepompboiler gaat elektra gebruiken. Je zonnepanelen leveren elektra. Dat je ze allebei hebt, maakt het niet extra goedkoop.

Als je meer elektra opwekt dan verbruikt of als er geen salderingsregeling is, dan wordt het anders.

Wat betreft je andere vraag. Ten opzichte van een cv-ketel zal het maken van douchewater met een warmtepomp boiler niet goedkoper of duurder zijn. Tuurlijk gebruik je minder gas, maar ook meer elektra. Punt is dat de kosten ongeveer hetzelfde zijn.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

KabouterSuper schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:25:
[...]

Ik ga er even van uit dat je meer elektra gebruikt dan dat je opwekt met je zonnepanelen. En dat je in Nederland woont. Het maakt dan niet uit wanneer je je opgewekte energie gebruikt...je kunt het 's zomers opwekken en in de winter gebruiken. Dit heet salderen.

Een warmtepompboiler gaat elektra gebruiken. Je zonnepanelen leveren elektra. Dat je ze allebei hebt, maakt het niet extra goedkoop.

Als je meer elektra opwekt dan verbruikt of als er geen salderingsregeling is, dan wordt het anders.

Wat betreft je andere vraag. Ten opzichte van een cv-ketel zal het maken van douchewater met een warmtepomp boiler niet goedkoper of duurder zijn. Tuurlijk gebruik je minder gas, maar ook meer elektra. Punt is dat de kosten ongeveer hetzelfde zijn.
Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat dat momenteel afhangt van bij welke leverancier je zit: Saldering per kwartaal of jaar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-11 10:53
heb je plek voor een douche WTW?
heb je plek voor een boilervat (die zou je hoofdzakelijk met zonne-energie kunnen verwarmen)?
Wek je meer elektriciteit op met je 15 panelen dan je verbruikt?

• Smarties
Afgelopen jaar heb ik met mijn zonnepanelen meer opgewekt dan ik verbruik.
Maar als ik een warmtepompboiler zou gaan aansluiten dan zou ik misschien wel weer meer electra gaan betalen en dan zou ik onder de streep ongeveer hetzelfde betalen of ik nou gas of electriciteit gebruik. Dat snap ik goed toch? Voordeel is dan dat ik minder afhankelijk ben van gas.

Bedankt voor de respons! Ik zal is even uitzoeken wat mn overschot aan electriciteit is en wat uiteindelijk beste optie is.
Ook ga ik nog even kijken wat een zonneboiler zou kunnen opleveren. Kenissen van mij hebben er 1 en die zeggen dat alleen in de wintermaanden dat deze stroom verbruikt en de rest van t jaar "gratis" warm water is.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:23
Je probeert nu een verkeerd probleem optelossen.
De oplossing is volledig overgaan op een warmtepomp en een vat voor warm water.

Nu probeer je nog wat gas te besparen op warm water (hint verbruik in een zomermaand maal 12)
Maar daar is een gasketel redelijk efficiënt in. Wat je juist wil is de grotere component voor verwarming vervangen.

• Smarties
Dus de beste optie om van hybride naar volledige warmtepomp. Hmm denk dat dat een beetje te prijzig gaat worden. En heb me toen laten adviseren dat mijn huis daar misschien niet geschikt voor zou zijn.
Pagina: 1